opmerking bij verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:52

Toen ik mijn Schimmel arabiertje nog had, was de dag voor de wedstrijd de stal afgebrand.
Mijn arabiertje was uitgebroken, maar zwart door al het roet,
En 's nachts heb ik weinig zin op een paard helemaal te gaan wassen, dus ik had haar vlug droog gewreven en gepoetst en in de weide gelaten.
Volgende ochtend extra vroeg opstaan om alle nog spik en span te krijgen.
Maar mijn bijna witte arabiertje kreeg ik niet witter dan grijs,
Had ik een 5 voor verzorging en had de jury erbij gezet : " Volgende keer meer aandacht besteden aan je paard "
Ik ben 6 uur bezig geweest :?

kleinvosje

Re: opmerking bij verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:28

Je kan de jury dat niet heel kwalijk nemen. Zij weet natuurlijk niet wat er gebeurd is, en als je met een vieze pony in de ring komt, vind ik het niet heel raar dat ze dat dan erop zet...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 07:39

idd,de jury kan toch niet ruiken dat jij er zolang aan bezig bent geweest?als jij met een vieze pony binnenkomt beoordelen ze dat.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:21

Dat is helemaal waar, al zou ik toch voor een betere verwoording kiezen; benoemen wat er dan beter moet/ kan. Als er had gestaan: 'Paard oogt smoezelig', dan verbind je daaraan niet meteen de conclusie dat er (te) weinig tijd of zorg aan is besteed :)
Maar dat is mijn afwijking; ben een beetje een vakidioot... :o

naomie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:38

Ja, Ik was ook naar de jury gegaan, om uit te leggen wat de reden ervoor was, maar zelfs nadat ik mijn ouders erbij gehaald had, geloofden ze me nog niet,

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:48

Wat had je dan gewild, dat ze je toch een hoger punt hadden gegeven? Ik vind het wel terecht, de jury moet beoordelen wat ie in de ring ziet. Maar wel balen dat je dan al je werk nutteloos ziet worden.

Ik ben eigenlijk nooit afgerekend op de losse manen van mijn merrie. Ze heeft een flinke bos en vroeger maakte ik daar knotjes van. Of nouja knotten? Het leken eerder dikke boomstammen. Dus daarna heb ik alles netjes een kant opgekamd, uitgepluist en gevlochten. Ik heb een keer een 7 gehad met de opmerking dat vlechten toch netter zou zijn. Maar voor dat ene puntje hoger had ik geen zin om uren bezig te zijn met knotten maken, die de volgende dag niet meer recht zaten. Want heel handig ben ik niet met manen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:38

Vlechten is ook niet verplicht, het heeft de eerste voorkeur. Je mag er geen minder cijfer om krijgen als je niet vlecht...
Later terug gaan naar de jury om te vertellen dat je wel je best gedaan hebt, haalt niets uit. Wat capopjekop al zegt, een jury beoordeelt dat wat hij/zij in de ring ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:46

Toch geef ik iemand die niks heeft ingevlochten en er wel gewoon de manen naar heeft een minder cijfer dan iemand die wel alles netjes in de vlechten heeft gestoken :j

Afgelopen weekend nog, bruin paard, manen recht afgeknipt en niks ingevlochten.. Nee, dat vind ik geen 8 waard, het oogt toch minder netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:06

Ik besteed nooit heel veel aandacht aan de verzorging... Heb ook niet het idee dat het veel uit maakt.. Ik had altijd een 7 of 8. Of ik nou 1 uur bezig was geweest of 4. Uiteraart zorgde ik dat mijn paard wel zo veel mogelijk schoon was. Maar knotjes maken doe ik niet. Doe altijd een hengstenvlecht. Heb er weleens commentaar op gehad dat ze liever knotjes zien. Maarja had toen toch een 8. Benen wassen alleen in zomer(heb geen mogelijkheid tot warm water en met -10 ga ik niet met water aan de gang)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:11

Klopt heel goed nini-roosje, je mag geen lager cijfer halen omdat je je paard anders in hebt gevlochten dan knotjes, of helemaal niet. Een minder cijfer kun je wel geven als bijvoorbeeld de knotjes schots en scheef zitten, of er een los is gegaan ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:13

kleinvosje schreef:
Klopt heel goed nini-roosje, je mag geen lager cijfer halen omdat je je paard anders in hebt gevlochten dan knotjes, of helemaal niet. Een minder cijfer kun je wel geven als bijvoorbeeld de knotjes schots en scheef zitten, of er een los is gegaan ofzo.

Dat snap ik ja. Grootste reden dat ik hengste vlechten maak(natuurlijk wel netjes boven op de manenkam niet er naast) is omdat het minder tijd kost. En Noble's manen te lang zijn om netjes te knotten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:20

Ik ben niet zo goed in een hengstenvlecht, maak altijd knotjes. Eerder deed ik dat met naald en draad, tegenwoordig met mensen-elastiekjes. Mijn paard heeft superdikke manen, daarom heb ik ook langere manen, en maak ik flinke knotten. Staat wel heel mooi bij haar, zal een keer een foto maken ervan!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:34

een jury mag zelf bepalen wat voor cijfer er is gegeven.
zolang het minimaal een 6 is,is er niks aan de hand,want het is alsnog een voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:43

Ik scheer de staart ook nooit :n , paard is ook nooit gevlochten maar hebben het dan wel over een haflinger met lange witte manen. Heb eigenlijk altijd een 8 soms een 7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:06

Hengstenvlecht waardeer ik wel, dat zie ik liever dan niet vlechten.. Zelf besteedde ik ook nooit enorm veel tijd aal de verzorging.. Vlechten, benen wassen, staart uitkammen en een borstel erover, uurtje werk.. Als het buiten nat/modderig was, waste ik ook echt de benen niet..

Maar juist omdat het helemaal niet zoveel werk hoeft te zijn, vind ik invlechten een kleine moeite, vooral als de manen zich er prima voor lenen.. Dus iemand die niet ingevlochten heeft krijgt bij mij niet de standaard 8 :n

vyslie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:23

Ik denk dat alle jury's gewoon anders punten geven op de verzorging van het paard. Je rijdt allemaal dezelfde proef bij dezelfde jury. Hij/zij geeft op zijn manier punten. Ik zou er gewoon voor zorgen dat mijn paard verzorgd is en dat de proef zelf goed uitgevoerd is.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:32

Aan de ene kant is het verzorgingscijfer zo makkelijk te verdienen en als je het hier hoort, valt het dan zo vies tegen. Afgelopen weekend waren mijn 2 paarden pijnlijk wit, maar door het standaard cijfer had ik 2 keer een 8. Ik vind dit persoonlijk erg jammer en ik spreek niet alleen voor alle bont/schimmelhouders.
Toen ik mijn trailer parkeerde en ik mijn paard uitlaadde (pijnlijk wit) stapte er uit de trailer naast mij een bruin paard. Ik zag het zand zitten, sterker nog, ik zag het opwaaien. Ze haalden er nog net een borstel overheen en het zand bleef gewoon zitten. Ze hebben het zadel erop gegooid en zijn gestart. In de klasse B. Ik starte in de de klasse L2 en kreeg 2maal een 8. Prima. Dat meisje kreeg hetzelfde (heb het nagezocht) en dat maakt me zo kwaad. Niet om het feit dat ik zo weinig kreeg en er toch erg lang mee bezig was (lees: 2 uur, paard HELEMAAL gewassen, KEURIG gevlochten, al zeg ik het zelf), maar omdat zij zo hoog kreeg wat het absoluut niet waard was.

Nogmaals: waardoor kan iemand een 10 scoren? Netjes bekapt? Hij is donderdag helemaal geweest. Goed in conditie? Mening van de jury kan heel iets anders zijn dan wat hij/zij ziet in de ring. Afstamming? Dat zou goed kunnen, bij mij is de afstamming bekend, in het paspoort niet. Verkeerde kleurencombinatie? Onmogelijk. Daar ben ik te perfectionistisch voor :+ verder dan dit kom ik even niet. Gele vlekken? Niet meer te vinden, allemaal weggewassen.
Ondanks dit was ik toch eerste (nja, 2de, mijn moeder stopte met lezen, dit koste me in totaal -6 :z ), ook als ik een 5 had gehad voor de verzorging..

Overigens ben ik sinds een half jaartje ook gestopt met het focussen op het verzorgingscijfer. Ik doe het momenteel alleen nog maar omdat ik het leuk vind om er tijd in te stoppen en als ik om mij heen kijk op wedstrijd, mogen heel veel mensen daar een voorbeeld aan nemen :j
Niet dat ik nou zoooooo geweldig ben... }:0

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:39

Roxxiejj, ik kan je in ieder geval vertellen dat bij de huidige jury-opleidingen er wordt geleerd standaard een 8 te geven. Als er iets aan mankeert, zoals losse haren onder een cap, of knotjes los, mag er een punt af. Als jij echt met een spierwit paard de ring in komt, waar overduidelijk veel werk in heeft gezeten, dan zou ik wel omhoog gaan. Maar goed, dat doet niet iedereen dus...

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:58

Mjah het kan ook anders.

Voor t zelfde geld heeft iemand met een wit paard er 1 uur aan besteed en m netjes gewassen.

Maar wie zegt dat diegene met dat andere bruine paard niet ook ruim een uur bezig is geweest en hem heeft gewassen.

Verdient diegene met dat net zo schone bruine paard dan een lager cijfer omdat ie bruin is en er schijnbaar niet zo veel aan hoeft te gebeuren, of krijgt diegene met het wit paard en hoger cijfer omdat ie toevallig helemaal wit is (wie zegt dat dat paard niet 24/7 op stal staat om wit te blijven?)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:03

Nee, natuurlijk niet. Maar je kunt bij een wit paard altijd heel goed zien of ie gewassen is of alleen gepoetst. Ik zeg niet dat een bruin paard niet gewassen is of zo. Ik had zelf een zwartbruin paard zonder een enkele aftekening. Zeker in de winter, vlocht ik em alleen, was in een half uurtje klaar. heerlijk was dat!
Ik heb nu een vos, met vier flinke witten benen en een altijd vieze staart. Die staart was ik wel, de benen als ze wit genoeg zijn niet. Praktijk leert dat dat nog steeds een 8 oplevert.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:06

Ik was wel maar scheer geen oren of staart en vlecht zijn staart ook niet. Als ik zelf jureer kijk ik ook niet of de staart gevlochten is oid. Er moet wel echt iets mis zijn om een laag cijfer te geven. (meestal inderdaad een 8)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:10

Ik heb altijd hengstenvlecht in. (Heb de indruk dat knotten nou niet bepaald mooi staat haha), zo heel af en toe laat ik de voorpluk los (2 x per jaar?) gewoon omdat het lekker stoer bij haar staat. Maar tot nu toe altijd nog verschil in verzorging gehad. Wat ook heel begrijpelijk is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 00:33

mijn dochter poetst zich ook een ongeluk... heeft een hele trukkendoos om het echt allemaal super netjes en strak eruit te laten zien, en wordt dan wel eens beloont met een 9 :j

maar lees ik nu dat iemand met zijn paard gestart is, terwijl het dier die nacht ontsnapt is uit een brandende stal ??? geheel onder het roet zat en dan toch naar wedstrijd gaat??
Niet te geloven

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 03:21

zo een 9 ism wel super hoog,ik schrijf veel en heb dat nooit hoeven noteren.

het gaat ook om het rijden,ik heb zoiets van,dan heb je zegmaar 3 'pluspunten' alleen maar omdat je flink gepoetst hebt,ik vind een 8 al een heel behoorlijk cijfer!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:08

Alane schreef:
maar lees ik nu dat iemand met zijn paard gestart is, terwijl het dier die nacht ontsnapt is uit een brandende stal ??? geheel onder het roet zat en dan toch naar wedstrijd gaat??
Niet te geloven

Die gedachte kwam ook bij mij op hoor, ik heb het alleen niet neergezet. Ik vind het ook een beetje te...