Veranderingen dressuur reglement 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veranderingen dressuur reglement 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:25

@nienie, wat versta je onder kleine pony? 130?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:32

Idd, waarom voeren wij het bitloos rijden in of schaffen het met sporen rijden af? Zijn wij in Nl. alwetend? Zo kun je wel door blijven gaan.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:01

vonneke schreef:
@nienie, wat versta je onder kleine pony? 130?

Kleiner ;) Ik was ook niet van plan om met een zweep van 1.20 te starten, maar ik heb nu een van 1.10 (1m zweep, 10cm touwtje) die erg fijn is. 1m (incl. touwtje) is ook nog eens best lastig te vinden heb ik ondervonden..
Maar het gaat mij even om het principe: moet ik me met een pony bij de paarden aan de pony regels houden?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:11

Nee, als je bij de paarden start moet je je aan de regels van de paarden houden.
Als je met een pony bij de paarden in het Z start, mag je ook met S&T en hoedje, en je moet de Z2 proeven voor de paarden rijden, niet die voor de pony`s. Dus zo zal het met de zwepen ook zijn. :)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:01

sharonalover schreef:
Zoals ik het las in het regelement krijg je na nog een keer 45 sec. -4, en na nog een keer 45 sec. wordt je uitgesloten ;)
Teminste, zo las ik het :)
Dat zou dus betekenen dat je niet eindeloos kan rondrijden ;)

Zou het???
Dit is namelijk niet zoals ik het lees maar zou wel beter zijn.
Dit punt wordt vast en zeker aangekaart tijdens de bijscholingen :+

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:36

asjemenou schreef:
Nee, als je bij de paarden start moet je je aan de regels van de paarden houden.
Als je met een pony bij de paarden in het Z start, mag je ook met S&T en hoedje, en je moet de Z2 proeven voor de paarden rijden, niet die voor de pony`s. Dus zo zal het met de zwepen ook zijn. :)

Dit leek mij idd ook het meest logische :j Andersom lijkt me ook moeilijk te handhaven, dan zou je alle kleine paarden/grote pony's ter plekke nog een keer moeten opmeten om te kijken met wat voor zweep je zou mogen starten :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:26

Zonnetje81 schreef:
Ik zie nergens staat dat de bitten van 1 materiaal gemaakt moeten worden....ziet iemand het staan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:27

nee, die regel bestaat al lang niet meer.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:28

Lielle schreef:
nee, die regel bestaat al lang niet meer.

Tssssk en iedereen mij dit afgelopen jaar wijsmaken!!! Ik reed met een lichtere onderlegtrens dan stang omdat ik dezelfde niet kon gevonden krijgen in enkelgebroken.... :(

Maar ik ga de nieuwe reglementen weer eens bestuderen gezien ik sinds een jaar weer wedstrijdactief ben :D er veranderd echt super veel dat je het niet kan bijhouden!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:30

niet zomaar geloven wat 'men' roept, zelf het reglement erop naslaan is nog altijd de beste manier.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:43

Lielle schreef:
niet zomaar geloven wat 'men' roept, zelf het reglement erop naslaan is nog altijd de beste manier.

De regel kende ik van vroeger dus ik ging ervan uit dat die dus blijkbaar nog geldig was omdat ze dat zeiden... Naja ik heb weer een link naar het nieuwe reglement!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:43

Ik kan me vinden in de wijzigingen. Zeker wat betreft de plastron.
Ben benieuwd wanneer we het op papier krijgen van de KNHS want 1 april komt snel dichtbij.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:46

Vind het een goede zaak idd van die plastron.
Stomme ding :D

De overtreding van de 45 sec regel vind ik dan weer jammer dat ie aangepast is..

barabas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:32

Ik kan mij wel vinden in de nieuwe regels. Zweep was inderdaad aan de korte kant en als jury moet je natuurlijk de regels handhaven maar dat is wel moeilijker als je er niet helemaal achter staat.
Weleens mensen na de proef erop gewezen voor een volgende keer, maar die reden dan ook wel weer met hele lange zwepen.

Ook meegemaakt dat ik een coupon kreeg en mij afvroeg waarom ze het voorste blad eraf hadden gehaald en dat ik mijn hoofd brak over wat ik daar nu weer mee moest. Bleek ook nieuwe coupon te zijn... :+

Die 2 minpunten vind ik zo slecht nog niet. Die ga ik denk ik weleens uitdelen. Ik vond juist uitsluiting nogal fors en vaak is de ruiter zich van geen kwaad bewust maar wordt je als jury genegeerd door de voorlezer. En daar heb ik echt een hekel aan!! :(

De 45 sec gaat in als je het teken geeft. Als er tijd is of als het paard erg angstig is kan een jury het startteken uitstellen. Zo doe ik dat ook. Als het programma het toelaat en een paard is dwars of angstig dan ben ik best bereid meer tijd te geven. Ik vind wel dat anderen daar niet onder mogen lijden en het mag niet zo zijn dat daardoor het programma uitloopt. Is het een druk en krap programma dan is het helaas.

Alleen voorlezers denken daar weleens anders over en negeren de jury dan opzettelijk om de deelnemer meer tijd te geven. Ook weleens als ze het startteken wel hebben gezien maar gewoon niet willen luisteren. Dat gebeurt nog regelmatig en in die gevallen zal ik zeker min 2 uitdelen, met een toelichting na de proef erbij. Het is misschien banketstaaf voor de ruiter, maar die is wel verantwoordelijk en op deze manier wordt het ook eens serieus genomen. Dus ik ben er wel voorstander van....Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk uitpakt.

Ik vind het wel jammer dat hier nog weinig over gecommuniceerd is door de KNHS. In de P&S heeft het vol gestaan van regelementswijzigingen maar deze heb ik niet gezien.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:56

@Barabas, weleens aan een belletje gedacht?
Dan kan de lezer vrolijk de andere kant opkijken, maar een belletje hoort iedereen :+
Scheelt een hoop ergernissen ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:39

Belletje valt vaak niet mee op indoorlocaties waar je weggestopt zit zonder raam dat open kan :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:13

De zweep mag van mij nog wel langer worden! Ik rij thuis altijd met 1.30/1.40 puur omdat je andes tegen je been aanslaat en daardoor je handen moet verplaatsen om hem netjes bij te kunnen tikken. Maar goed dat is mijn mening :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:17

Bedoelen ze dan zo`n oornetje die je bij het springen vaak ziet?
Of zo`n soort gaas iets net als het neusnetje?

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:22

Ík heb ze ook een beetje doorgenomen, maar die kledingeisen, waren die altijd al?
Zoals een split, of meer bij de rijjasjes, en de rijrok die vast hoort te zitten aan de rechterlaars, nooit geweten!

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:54

Oke en als je eraf valt ben je dus uitgesloten. Dus niet meer zoals voorheen dat je 60 sec de tijd kreeg om er weer op te klimmen. Die regel vind ik op zich wel juist. Blijven zitten allemaal dus! ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:20

Ja 60 seconde is imo toch al onrealistisch om erop te komen. Paard vangen, jezelf afkloppen, enz. Niet dat het mij ooit gebeurd is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:23

Ik heb het meegemaakt, meisje komt AC lijn op, paard bokt een paar keer flink en ze ligt eraf. Je denkt toch niet dat ik dan ga zitten tellen of ze wel weer binnen 60 seconden erop zit?? Lekker belangrijk, ik snap de regel wel dat je dan uitgesloten bent (dat is bij het springen en crossen ook zo) maar vind eigenlijk als je het mij persoonlijk vraagt, dat iemand zelf moet bepalen of ze een proef willen rijden.....

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:34

Ik zou als ik jury was wel iemand de proef nog laten uitrijden. Van mij mogen ze ook instellen als je eraf donderd en binnen afzien bare tijd er weer op zit je mag door tuffen. En dan straffen op verzet ofzo? Ik vind het ook anders of een kind van 6 van zijn shetje butst dan een volwassenen op een paard met verzet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:08

Ach, bij een jolig jong paard zou ik het ook geen verzet noemen ... ik moet zeggen dat ik het nog nooit heb meegemaakt maar ik zou het ook niet erg vinden als mensen weer verder rijden. Dat je uitgesloten wordt als je met paard en al valt vind ik wel wat vreemd. Ieder paard kan zich verstappen, al helemaal op sommige knollenvelden waarop outdoor gereden wordt. In feite heeft dat niets met verzet te maken dus ik snap de achterliggende gedachte daar ook niet van. Als een paard als gevolg daarvan onrgelmatig is, heeft de ruiter het ook wel door of je geeft het als jurylid aan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:18

Ik zeg ook verzet daar bedoel ik niet de zaken mee zonder verzet. ER kan altijd iets gebeuren daarom zou ik het ook niet raar/erg vinden als je in de toekomst gewoon door mag rijden zonder uitsluiting.