snap er niks meer van mensen van de jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:52

ik had hetzelfde op de wedstrijden,iedere keer de linkergalop.
thuis ging het wel goed en op wedstrijd niet,dat is balen, maarja,veel oefenen maar.
ik kwam ook weleens met een 4 thuis vanwege de linkergalop,dan deed ik net als jij,ook direkt herstellen maar ja het kwaad is dan al geschied. ik zou zeggen gewoon veel oefenen thuis.
tja het is en het blijft een jurysport.
ik denk gewoon,, volgende keer beter.

TeeGee

Re: snap er niks meer van mensen van de jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:10

Het is toch juist super als een (dikke) onvoldoende krijgt voor een slecht onderdeel een een dikke voldoende voor je andere galop die wel goed ging?

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:36

Tsja, als je haar in de proef net zo rijdt als thuis zal ze ook niet verkeerd aanspringen. Als ze niet oplet of te enthousiast wordt moet jij er meer aan rijden zodat ze beter op jou let...Een onvoldoende is meer dan logisch op zo'n punt.

MarijeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:50

_rainbow_ schreef:
In de B moet je ook gewoon goed kunnen aanspringen..
Je voerde het gevraagde niet goed uit, dus ik vind een onvoldoende terecht.

Heb ik ook een keer gehad, ik had ook een 4. Er stond wel achter: Goed gecorrigeerd.
Maar ik was niet echt boos omdat je niet doet wat er gevraagd wordt. En het was een beetje me eigen schuld omdat je met aanspringen je buitenbeen naar achteren moet doen, en dat deed ik dus niet/ vergat ik.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:13

Maar ik snap niet dat jij je hier zo druk om maakt. Je zei zelf dat je voor de ene galop een 8 kreeg, diegene die wel goed ging.
Dan moet je toch juist blij zijn dat de jury jou eerlijk beoordeeld.
Hij geeft jou goede punten als het goed gaat en slechte als het slecht gaat.
Als je in de verkeerde galop aanspringt, laat je niet hetgeen zien wat er gevraagd wordt. Dus fout..
Je moet de punten laten zien die er gevraagd worden, laat je deze niet zien is het in mijn ogen terecht dat ze jou een 3/4 of nog lager geven.
Ookal is het B, je moet de punten die in de proef staan uitvoeren.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:45

Heb het natuurlijk niet gezien maar je kan natuurlijk nooit een voldoende krijgen voor iets wat duidelijk niet goed gaat.
Van mij zou je ook een 4 krijgen en misschien nog een 5 als je het echt zo netjes hebt hersteld als dat je zelf zegt, maar een 6 kan echt niet meer. Ondanks dat het B is.

Hoe zou ik het anders moeten verklaren naar een ander die wel goed aanspringt en daar een 6 voor krijgt omdat hij wat onrustig is in de aanleuning bijv. Het verkeerd aanspringen is naar mijn mening een grovere fout. Ook in de B moet je paard in de goede galop aanspringen.

Ben het trouwens helemaal eens met TeeGee, ik geef ook graag dikke voldoendes en dikke onvoldoendes. daar heb je naar mijn mening meer aan als al die rot zessen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:25

Ik ga mee met de rest. De B staat voor Basis (of beginner? :+ anyway) bij de basis hoort ook juist kunnen aanspringen. Als je hier een voldoende op had gekregen terwijl je paard niet correct aansprong, kom je jezelf straks echt wel tegen. En als jij een 5 of 6 had moeten krijgen terwijl je niet correct aansprong, wat had iemand moeten krijgen die wél correct aansprong? want een 5 en 6 behoren tot de voldoendes, en als je niet correct aanspringt heb je (in mijn ogen) je paard op dat punt niet goed voor elkaar, en zou je daar ook problemen mee krijgen in de hogere klasses.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:03

Verkeerd in de B en heel snel hersteld is bij mij een 5. Verkeerd en laat hersteld een 4. Verder uiteraard ook nog afhankelijk van aanleuning, correct gereden figuur.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:29

Een 5 is een voldoende volgens de KNHS, verkeerd aanspringen kan bij mij geen voldoende zijn. Snel herstellen neem ik mee bij rijvaardigheid onderaan.

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:33

Ik ben ook jury en zou ws ook een 4 geven voor het verkeerd aanspringen. ondanks het feit dat het goed is opgelost.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:00

een 5 is voldoende maar als je alleen maar vijven haalt kom je nooit een klasse hoger. Maar die discussie is al vaker gevoerd. Voor een b-paard dat direct en kort hersteld wordt in de goede galop is een 4 in mijn ogen echt te laag, het moet natuurlijk geen rommeltje zijn waarbij het paard uiteindelijk min of meer per ongeluk in de goede galop "terecht komt".

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:01

kort = correct

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:50

Doe je dat dan ook bij een overgang van bijvoorbeeld stap naar draf?? Dat als hij tegen de hand gaat, maar de overgang wordt opnieuw en correct uitgevoerd dat je dan alsnog naar een 5 gaat??
We hebben het over KNHS he, bij FNRS zou het wel een logische beredenering zijn.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:25

carmab schreef:
een 5 is voldoende maar als je alleen maar vijven haalt kom je nooit een klasse hoger. Maar die discussie is al vaker gevoerd. Voor een b-paard dat direct en kort hersteld wordt in de goede galop is een 4 in mijn ogen echt te laag, het moet natuurlijk geen rommeltje zijn waarbij het paard uiteindelijk min of meer per ongeluk in de goede galop "terecht komt".

Sterker nog, als je allemaal vijven haalt heb je bijna verlies..

Ik geef ook een 4 voor verkeerd aanspringen, een 5 is voor aanspringen met bv onrustige aanleuning, te weinig impuls ed.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:27

Ik zat vandaag in galop waar ik moest draven en had een 6 ;)
Leuke jury :j

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:29

Vind het ook wel wat overdreven hoor... Als je vrijwel direct en correct herstelt en de rest van de oefening goed doet..? Dus alles draait om het aanspringen als ik jullie hier zo hoor? Want als het aanspringen fout is dan heb je een verdiende 3.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:29

ik ken iemand die voor de gebroken lijn 5 meter die ze gereden had een 5 kreeg, en voor de gebroken lijn 5 m. die ze vergeten was een 6. Ws. zat de jury bij die 2e gebroken lijn niet erg op te letten en had ze het voordeel van de twijfel, maar die uitslag is ook niet leuk, want heeft hij/zij de andere onderdelen dan wel met aandacht en belangstelling gevolgd???

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:52

Mallodie schreef:
Vind het ook wel wat overdreven hoor... Als je vrijwel direct en correct herstelt en de rest van de oefening goed doet..? Dus alles draait om het aanspringen als ik jullie hier zo hoor? Want als het aanspringen fout is dan heb je een verdiende 3.

Ja, want het onderdeel is niet voor niks het aanspingen in galop. Dat beoordeel je volgens het scala en de uitvoering.
Verkeerd aanspringen is dus een grote fout.

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:34

raket, dat is wat anders, het gaat niet over het opnieuw uitvoeren, ik zei ook dat een een 6 zou kunnen zijn, meestal een 5, maar de 4 is mij te laag. En dat geldt overigens ook voor het voorbeeld dat jij geeft. Een 5 bij aanspringen met onrustige aanleuning in de B? Tegen de hand vind ik wat anders maar onder onrustige aanleuning versta ik het wat van de hand komen bij het aanspringen, omdat het paard het allemaal nog niet kan verwerken, maar daar is het een B-paard voor.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:35

Juist in oefeningen als overgangen zie je hoe de basis is. Als een paard wat verder voor de loodlijn komt bij het aanspringen, zie ik dat niet als onrustige aanleuning, dus krijgen ze gewoon een 6

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:38

In mijn voorbeeld meldde ik het tegen de hand komen, geen onrustige aanleuning.
Maar als ik het goed begrijp krijgt bij jullie in de ring iemand met een onrustige aanleuning bij het aanspringen een 6 en iemand die verkeerd aangaloppeerd en hersteld ook een 6??
Ik zit toch echt meestal op een 4 bij uitzondering een 5 in zo'n geval.
Ik neem het wel altijd bij rijvaardigheid onderaan mee. (ook als het niet hersteld wordt)

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:15

sorry raket ik bedoelde het voorbeeld van Kev. Ik ga niet nog een keer mijn standpunt verwoorden, ik heb aangegeven dat het een 6 "zou kunnen" zijn. In hogere klassen niet trouwens, dat speelt bij mij ook mee. Hoe hoger de klasse, hoe lager het punt voor verkeerd aanspringen. En meenemen bij de rijvaardigheid is ook niet altijd makkelijk. Daar geef je uiteindelijk 1 cijfer voor de rijvaardigheid in de hele proef, dat maakt het nuanceren vaak lastig.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:24

Ik vind de discussie gewoon interessant, wil verder niemand mijn mening opdringen. Op zich wel een slechte zaak dat we het zo oneens zijn, ik zou echt niet hoger uitkomen dan een 5. Is de KNHS ergens toch niet duidelijk genoeg geweest........

Ik zet het er onderaan ook gewoon bij. Bijv; amazone hersteld verkeerde galop niet. Amazone zit niet door in overgangen naar galop. Amazone rijdt gehele proef op verkeerde been. etc..

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:51

ik heb eens met een jury gepraat en die zei tegen mij,ik vind het nog erger als je verkeerd aanspringt en gewoon door gallopeert dus,,dat je niet voelt dat je verkeerd zit.maar als je direkt herstelt(het dus wel aanvoelt) zou zij ook een 5 geven.
want als je niet voelt dat je in de verkeerde galop zit ben je naar mijn mening nog niet klaar voor wedstrijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:17

Ik heb wel eens iemand een 5 gegeven voor het aanspringen in galop, die eerst foutief aansprong. Maar dit wel zo ontiegelijk netjes herstelde, zonder enige verandering in de aanleuning of verstoring en het aanspringen daarna in de goede galop was ook echt heel erg netjes en nog ruim binnen het gebied waarin ze aan moest galoperen (tussen E en B op de grote volte, ze was net na E bij de eerste poging en net halverwege toen ze op een keurige manier wel in de goede galop zat).

Maar dan speelt het totaalplaatje dus ook mee.

Maar wat ik vaker zie, is een paard dat helemaal uit elkaar valt bij het terugnemen en dan even snel in de goede galop 'geschopt' wordt. Tja, dan is een 4 al best hoog, ook in de B, lijkt mij.