Waar een jury zich aan ergert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:25

Relaxed schreef:
En wat doen jullie als blijkt dat je op 179 uitkomt? Ik verander eventueel alleen omhoog als ik het toch eigenlijk wel een punt waard vind, maar anders laat ik gewoon 179 staan..

Ja dat doe ik ook. Jammer maar dan was het dus geen winst.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:45

Ik heb ook jaren gejureerd maar er ook mee gestopt omdat de lol er voor mij ook helemaal af was. M.n. bij de pony's waar ik vaak danig het idee had dat de ouders liever op wedstrijden gingen dan de kinderen die het moesten gaan doen. De B en L ponies die niet in galop waren te krijgen en dan moeders aan de kant staat te gillen: 'Trap hem dan toch!' en dan naderhand een grote bek bij jou komen geven omdat ze oneerlijk gepunt zouden zijn.
Bij de paarden eens een meisje in de ring gehad die het paard uitbracht voor iemand anders. Eigenaar staat naast mijn auto en zodra de proef was afgelopen hoopvol en overtuigd vroeg: 'Nou dat was toch wel een winstpunt hè?!'
'Nou nee, ik ben bang van niet', antwoorde ik. Het meisje kon het dier amper in de ring houden! Het liep bij iedere wending over de schouder weg, een grote volte en gewoon baan rond over de hoefslag was niet van elkaar te onderscheiden enz. enz. :n

Ik heb zo vaak bij mezelf gedacht: 'Wat dóen die mensen hier?'

Ik zou het echt een goed idee vinden als een instructeur van een vereniging zou gaan beslissen als iemand wedstrijden zou kunnen rijden en dan regionaal proefwedstrijden organiseren voordat iedereen op een echt wedstrijdterrein wordt losgelaten.
Dat scheelt een heleboel ergenis aan beide kanten, voor zowel de deelnemer als de ruiter.
Als je 5x goed presteert op een oefenwedstrijd mag je door naar de reguliere wedstrijden.

Zo is een deelnemer zeker dat zijn/haar niveau goed genoeg is om een fatsoenlijke B proef neer te kunnen zetten en krijgt de jury niet het idee dat hij daar voor Jan-met-de-korte-achternaam zit. Zijn er geen ellenlange startlijsten en kan een wedstrijd veel vlotter afgehandeld worden.

Wat ik wel erg grappig vond en leuk bovendien is dat toen ik gestopt was met jureren ik te horen kreeg dat als ruiters onder elkaar vroegen wat voor punten ze hadden en bij welke jury ze hadden gereden en mijn naam werd genoemd als jury én ze een winstpunt hadden, de andere ruiters zeiden: 'Ow, nou dan heb je hem ook wel verdiend hoor! Zij geeft ze niet zomaar weg!' :D
Ik stond bekend als streng maar rechtvaardig - ach, vond ik zo beroerd nog niet :+

daffodil

Re: Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:16

Ik jureer ontzettend graag en best vaak. Vind het heel erg leuk om verschillende ruiters met heel verschillende paarden/pony's bezig te zien maar heb wel een paar ergernissen......

Met stip op één: het betere ruk en trekwerk! Best jammer maar komt helaas erg vaak voor.

Op twee: de ruiter die niet wil zien of horen dat ik wil beginnen en ondanks het rondje door de ring (laat ik altijd toe) weigert mijn zwaaiende hand te zien. Voorlezer staat ook altijd met de rug naar je toe....gelukkig ben ik gezegend met een enorm stemgeluid dus ik waarschuw een keer dat we toch echt gaan beginnen! De ruiter die dan nog een keer langs de A rijdt zonder te beginnen, heeft de eerste min 2 te pakken.

En op 3, de hele jonge ruitertjes die schelden op hun pony en hun ouders......daar leg ik gerust een proef voor stil en leg ze uit dat dat niet hoort. Ik snap die ouders ook werkelijk niet, hoe kun je dat nou toelaten??

Maar los van de "ergernissen" jureer ik met heel veel plezier vooral als juist dat ene paard waar je het niet direct van verwacht een supergave proef neerzet en je zo iemand met hele dikke punten naar huis kunt sturen!!!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:39

Ik heb dat vroeger ook wel eens gehad. Pony (reed M bij de paarden) kon ook soms erg flegmatiek zijn en in de M mocht je geen zweep bij je hebben. In de 1e proef negeerde hij mijn been nogal en die neiging had hij de laatste tijd (alleen tijdens de proef) toch al dus ik heb toestemming gevraagd de 2e proef HC te mogen rijden en met zweep. Jury zei dat daar waarschijnlijk niet de oplossing lag maar vooruit, ik mocht het proberen.
Tijdens de proef twee keer een korte vinnige tik gegeven als hij terugkwam, pony stomverbaasd maar hij liep wel weer! Achteraf kreeg ik een compliment van de jury maar ze zei ook dat ze terughoudend was geweest omdat ruiters in zo'n situatie vaak de zweep onredelijk gebruiken. Kan ik me best voorstellen.
Vond het toch netjes dat ze dit toelichte.

Ik heb zelf ook gejureerd als als ik dacht dat een paard het ernaar maakt en de aanpak van de ruiter in het redelijke blijft, straf ik dat alleen af op het betreffende onderdeel. Blijf je het de hele proef zien of vind ik de straf onredelijk, ja dan krijg je een laag totaal bij mij.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 13:23

Ja dat is het wel.

Laatst ook iemand in de ring die onwijs zat te prikken. Paard had geen wondjes, maar heb het afgestraft in een paar onderdelen, houding en zit en effect van de hulpen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:21

Ik dacht dat dit een topic was met de insteek waar de jury zich aan ergert, maar het gaat geloof ik alleen nog maar over wedstrijdervaringen.

Laat ik dus maar een ergernis van mij opschrijven.
Dat is dat er na de prijsuitreiking echt niemand naar je toe komt om uitleg.
En vervolgens op Bokt lezen dat ze het niet eens zijn met je :D
Ik vraag me altijd af waarom mensen dan niet gelijk komen met hun protocol om e.e.a. te verduidelijken indien nodig.
Ik erger me als jurylid aan al die topics hier, waarin mensen denken dat ze benadeeld zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:13

Na 30 combinaties is dat inderdaad lastig. Maar als ik dan je coupon terug zou zien zou ik het misschien nog best weten. De uitschieters, positief en negatief, blijven vaak wel hangen, maar ik onthou niet alles.
Na een dikke ring met 30 combinaties blijf ik meestal ook niet nog lang op de wedstrijd, ik heb thuis ook nog m'n eigen paarden te rijden en de stallen te doen.
Ik jureer nu 10 jaar en er is pas 2x iemand bij me geweest met een vraag.

Waar ik me aan stoor is het tijd rekken voor dat er gestart wordt, nog maar even een extra rondje door/om te ring rijden, en dan ook nog lopen te klagen dat het uitloopt. :roll:
Mensen die promoveren terwijl ze nog niet aan een hoger nivo toe zijn staat ook hoog genoteerd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:30

Soms heb ik combinaties in de ring in het M2 die én geen keertwendingen én geen travers kunnen. Ik begrijp echt niet dat die niet een tijdje thuis gaan doortrainen. :n

Als je 2 winstpunten scoort in het B zie ik niet in waarom je geen L1 zou kunnen starten, die stap is niet zo groot, er komt eigenlijk alleen 5 meter wijken bij.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 22:24

Zullen we ontopic blijven? Nou gaat het alweer over je EIGEN proefje!!. Zie je wel hoe snel je daar over begint?

Overigens zijn de goede ruiters inderdaad vaak van mening dat ze veel te veel punten krijgen. Dat zijn dus degenen die WEL kritisch op zichzelf zijn en daardoor ook voortdurend vooruitgang boeken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:10

Als FNRS jury heb ik toevallig afgelopen zondag nog een kampioenschap gedaan en inderdaad mijn punten vergeleken met mijn collega. Op 2 proeven na zaten we elke proef gelijk met een verschil van hooguit 1 tot 3 punten. Promotiepunt of geen promotiepunt was ook in alle gevallen gelijk. Is voor jezelf als jury ook fijn om bevestigd te krijgen dat je nog op dezelfde lijn zit :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:12

Ik vind het ook jammer dat er maar zo weinig mensen naar je toe komen na de prijsuitreiking. Ik wil altijd expres maar 2,5 uur jureren zodat ik daarna nog bij de prijsuitreiking kan zijn.... en dan komt er niemand...
Of ze sturen iemand anders die het voor ze vraagt....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:16

Dat heb ik ook ingevuld op die enquete die we laatst thuis gestuurd krijgen.
Je moet een half uur van tevoren aanwezig zijn, dan een paar uur jureren en dan ook nog eens een paar uur wachten op de prijsuitreiking terwijl er vervolgens niemand iets komt vragen. Uiteindelijk ben je erg veel tijd kwijt om te jureren, wat dat betreft hebben kleine wedstrijdjes wel de voorkeur.

Ik jureer weleens voor een late dienst en dan laat ik mijn mailadres achter voor het geval iemand nog iets wilde weten......
Ik geef dat dan wel vantevoren aan, dat ik nog moet werken en na het jureren niet kan blijven. Maar vaak zitten ze zo hoog dat dat niet uitmaakt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:19

Mooi voorbeeld is dat Suzanne bij ons op de vereniging heeft gejureerd, daar een dame lage punten gegeven heeft, waarop die dame bij mij om uitleg komt vragen want "jij bent toch ook jury???".......lekker zinloos dus.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:23

Overigens is het wel zo dat als je dus direct de coupon teruggeeft en daar ook iets bij zegt, je soms rare situaties krijgt. Niet elke ruiter kan tegen kritiek en dat maakt het soms lastig. Ik zit er niet mee want ik kap dat zo af als een ruiter gaat jamaaren maar kan me wel voorstellen dat sommige jury's daar niet blij mee zijn!

Had er overigens één die in tranen uitbarstte (schat haar zo in op rond de 35) omdat ik zei dat ze vreselijk ver voorover hing en dat dat echt zonde was omdat ze verder een goeie proef neerzette. Heel drama en ik kon zeggen wat ik wilde (ze had in de 190 punten!!!) maar helemaal over de zeik!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:35

Commentaar na afloop van de proef zou op zich heel zinvol zijn, maar met de lange startlijsten kan het nu vaak gewoon niet meer.
Hoewel ik soms wel een ruiter bij me roep om wat toe te lichten.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:15

Gaat dit topic nu over ergernissen van juryleden of over die van ruiters :?
Snap het geloof ik niet helemaal meer :n
Het heet toch: Waar een jury zich aan ergert??

Fitzroy schreef:
Ik dacht dat dit een topic was met de insteek waar de jury zich aan ergert, maar het gaat geloof ik alleen nog maar over wedstrijdervaringen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:39

Nee, het is niet on-topic.

Als het ontopic zou zijn, zouden hier alleen juryleden zijn die de ergernissen met elkaar delen.

Ik zou zeggen: wedstrijdruiters, open een topic op wedstrijdvragen en discussies en ga daar verder ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:34

Moderatoropmerking:
Zoals jullie kunnen zien is het topic behoorlijk uitgedund. De vraag van TS is waar een jury zich aan ergert. Dus niet waar jij je als wedstrijdruiter aan ergert, of hoe jij zou willen dat een jury ergens mee moet omgaan. Vanaf nu dus graag on topic blijven ;)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:05

Relaxed schreef:
Ik kwam ooit een keer 10 euro tegen tussen het paspoort.. Rare plaats om geld te bewaren :+ Heb er niks mee gedaan en niks van gezegd, deed maar net of ik gek was.. ;)

dat schijnt een soort van "gelukstientje " te zijn, heb ik ook ooit een keer bij een paard gekregen toen ik hem kocht....

dus zo raar is dat niet.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:09

Scum schreef:
Zoals jullie kunnen zien is het topic behoorlijk uitgedund. De vraag van TS is waar een jury zich aan ergert. Dus niet waar jij je als wedstrijdruiter aan ergert, of hoe jij zou willen dat een jury ergens mee moet omgaan. Vanaf nu dus graag on topic blijven ;)[/mod]

en het was zon gezellig topic...

nou bokkers....een topic voor juryleden dus.... :+

typisch weer een bokt actie... :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:10

Nou am_vanes, wat let je om een topic voor ruiters te gaan maken...? :Z

En dat van dat tientje heb tig anderen voor je ook al gezegd, beter lezen dus :+

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:18

gezellig hoor..... :+
je hoeft niet meteen een toon aan te slaan...

veel plezier verder in dit jury topic, ik zal me er niet meer in melden. *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:38

am_vanes schreef:
gezellig hoor..... :+
je hoeft niet meteen een toon aan te slaan...

veel plezier verder in dit jury topic, ik zal me er niet meer in melden. *D

Actie is reactie ;)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:17

daffodil schreef:
Op twee: de ruiter die niet wil zien of horen dat ik wil beginnen en ondanks het rondje door de ring (laat ik altijd toe) weigert mijn zwaaiende hand te zien. Voorlezer staat ook altijd met de rug naar je toe....gelukkig ben ik gezegend met een enorm stemgeluid dus ik waarschuw een keer dat we toch echt gaan beginnen! De ruiter die dan nog een keer langs de A rijdt zonder te beginnen, heeft de eerste min 2 te pakken.

Héél herkenbaar...
Dit is echt dé rede dat ik een belletje ben gaan gebruiken :j
Merk wel dat sommige ruiters dit juist handig vinden aangezien voor hun dan ook direct duidelijk hoorbaar is wanneer ze moeten beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:58

Haha das een voordeel voor het zomerseizoen, ram gewoon een keer op de toeter :+ Heel irritant idd dat je door zowel voorlezer als ruiter wordt genegeerd.. Heel soms maak ik er een opmerking over op de coupon.

Of dan zeg je bij de auto al dat ze meteen mag beginnen, loopt voorlezer naar de plek en wacht dan alsnog tot ik zwaai, wat ik dan niet altijd door heb omdat ik al op de combinatie aan het letten ben.. Of je hoort de voorlezer dan roepen "Je mag beginnen als je er klaar voor bent..." Dan moeten ze het ook niet wagen om nog 4 x rond te gaan rijden oid :n