Beoordeling B dressuur te streng.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

landolin

Re: Beoordeling B dressuur te streng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:38

De B vindt ik echt niet te streng gejureerd. Degene die het hardst roepen van er wordt te laag gejureerd rijden nou ook niet bepaald B waardig.

Maar, ik vind wel als een jury 4-en geeft moet hij/zij ook 8-en kunnen geven. De meesten blijven toch wat hangen op de 6/7.

Fouten kunnen in de B nog wat gecorrigeerd worden, in de hogere klasses lukt dit meestal niet meer.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:28

De meeste verdienen ook niet meer dan een 6 of een 7

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:12

stoffel schreef:
De meeste verdienen ook niet meer dan een 6 of een 7

Haha, daar heb je gelijk in! Maar wat ik probeerde te zeggen is dat juryleden niet echt hoger of lager willen of durven geven

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:25

heb vandaag nog verschillende nullen gegeven hoor (helaas).
een negen kon ik deze keer jammer genoeg niet kwijt.

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:12

jury schreef:

Zo zou er meer gejureerd moeten worden! Jammer van die nullen, niet zo best als er zulke ruiters tussen zitten die je verdienen.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:23

Tja, het blijft een jurysport en de een is nu eenmaal strenger dan de ander. Je proef filmen helpt vaak wel, dan ben ik het achteraf bijna altijd wel eens met de punten. Het voelt soms ook anders aan, dan dat het er uitziet (positief en negatief).

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:28

Met beide beentjes op de grond blijven staan helpt vaak het beste

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:34

sorry..landolin

maar B waardig..??
meestal start je pas als je een beetje kan rijden en aangezien de B echt heel makkelijke basis is eigenlijk, die iedereen met een eigen paard toch wel geacht wordt te kunnen.
dat betekent nog niet dat je dan een winstpunt moet halen! maar tog..

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:36

jury wat bedoel je met nullen ??

een 10 ? !!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:39

Ja helaas geeft de jury een 10

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:47

jury schreef:

In de B??? Dat vind ik dus echt bespottelijk......ik jureer nu echt al een aantal jaar maar een nul in de B? Dat komt dus gewoon niet voor, dat moet niet mogelijk zijn. En ik zit toch echt in dezelfde regio als jij, dus ik krijg geheid dezelfde combinaties in de ring.

Niveau kan heel veel verschillen maar nullen uitdelen? Dat gaat wel ver hoor....

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:56

delfa schreef:
sorry..landolin

maar B waardig..??
meestal start je pas als je een beetje kan rijden en aangezien de B echt heel makkelijke basis is eigenlijk, die iedereen met een eigen paard toch wel geacht wordt te kunnen.
dat betekent nog niet dat je dan een winstpunt moet halen! maar tog..

Ja, er zijn gewoon te veel combinaties die nog niet eens aan de B toe zijn. De basis moet gewoon correct zijn, en helaas zie je gewoon heel veel die hun paard nog niet voor mekaar hebben.
Maar dat is mijn mening....

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 05:28

saaraah schreef:
Ik vind gemiddeld genomen dat er in de B juist soepel gepunt word... en de ruiters/amazones in de L op hun bek gaan.

Ik heb het helaas niet altijd zo ervaren. Heb net overgang gemaakt naar het L1 en krijg nu eindelijk de punten die ik verdien volgens mijn gevoel iN het B lieten de punten me aardig in de steek die ik kreeg. Reed voor mijn gevoel hetzelfde.
Ik heb B proeven gereden die echt winstpunt waardig waren en die niet kreeg. Ik had soms echt het gevoel van wat wil je nou zien. een B proef of een Z proef.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 07:19

Wanneer is een B proef dan volgens jou winstwaardig Tyke?
Moet paard aan de teugel lopen en/of constant in de aanleuning?
Moeten de figuren goe duitgevoerd worden iedem overgangen etc.?

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:44

ik ben het er ook wel een klein beetje mee eens dat ik een 5 ook geen voldoende vind het is toch een punt aftrek.
Na 1 keer rijden kan je nog niet zeggen ik had een wp verdient.
Als je nou 5 proeven heb gereden zonder grote fouten ed. dan mag je miss zeggen dat je een wp heb verdient. Je moet moet blij zijn dat je in het B een 4 krijg straks in het L krijg je voor een onregelmatige draf echt geen 4

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:05

jury schreef:

Ik zit dit met plaatsvervangende schaamte te lezen. Normaal gesproken zal ik nooit en te nimmer een collega afvallen, maar dit soort uitspraken weet ik met alle goede wil niet te verdedigen als mensen hierover bij mij komen klagen.(Ik trok het zelfs in twijfel of iemand dat ooit wel zou doen in de B!) Dit is ook niet wat de KNHS bij de opleidingen promoot, in de B ga je simpelweg niet lager dan een 4 ( Of het moet uitermate slecht zijn, dan kan je eens naar een 3 gaan) Zeker de B is een klasse die je moet stimuleren, en tegen de 170 is ook geen winst. Maar een 0 geven, ik zou er haast schande van spreken!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:40

jury schreef:

In de B en de L starten ook vaak mensen die het leuk vinden een keer een wedstrijdje te rijden in het weekend met wellicht minder talent en/of een minder paard. Om daar nullen te geven vind ik persoonlijk afbranden. Ik bedoel : waar gaat het om? Het is maar de B! Ik zeg niet dat je winstpunten moet uitdelen, maar het moet een beetje leuk blijven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:48

Idd 0-en vind ik wel heel bizar, een gemiddelde jury weet ook dat er veel recreanten op wedstrijd rijden, en gemiddeld paardrijdend nederland is niet meer zo getalenteerd als vroeger, omdat het nu een erg populaire sport is geworden.

Als een combinatie zo aan het klungelen is dat een oefening maar niet uitgevoerd word, dan zou ik even het hokje uitstappen, combi naar me toe roepen en uitleggen wat te doen.

Laatst had ik wedstrijd en waren er 2 combinaties die echt gruwelijk de fout in gingen, jury legde even de proef stil, legde rustig uit wat de ruiters moesten doen en vervolgde toen de proef.
Dat dit niet op elke wedstrijd kan (ivm tijdsdruk) ben ik het helemaal mee eens, en dat de ruiters thuis de proef dienen te oefenen ben ik het nog meer mee eens.
Maar er zijn veel ruiters zenuwachtig en kunnen in de war raken.
Houd daar rekening mee, met een paar 4en of 3en staan ze ook wel onderaan hoor, daar heb je geen 0-en voor nodig.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:59

Neem aan dat die nullen ook niet zomaar gegeven zijn...
Volgens mij kun je bij wijze van spreken nog achterstevoren door de ring gaan en geen nul krijgen.
Waren het wel B proeven die je gejureerd hebt Jury??

Heb in de B 1x lage punten gehad omdat mijn paard niet geheel op de achterhand liep, dat vond ik dus onzinnig commentaar voor een B proef.
Maar goed, verder heb ik in de B nooit te weinig punten gehad, heb ook nooit problemen gehad met de doorstroming.
Dus ik vind niet dat er te streng gejureerd wordt.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:01

de jury te streng wil ik niet zeggen is verschillend, maar ik vind het niveau in de B enorm gestegen !!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 10:04

Hangt van de regio af vind ik, armani

Als je hier in de buurt kijkt zit er idd flink niveau in de ringen, maar rijd ik 20 km verder ....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:04

femiaans schreef:
in de B ga je simpelweg niet lager dan een 4 ( Of het moet uitermate slecht zijn, dan kan je eens naar een 3 gaan)

Nee, waarom niet? Als een paard in de B moet halsstrekken en ik zie helemaal geen verschil, dan blijf ik niet op een 4 hangen. :n Of als een paard op een volte uit de galop valt, de ruiter niet opnieuw in galop gaat en de overgang naar de draf die in de hoek daarna gevraagd wordt dan dus niet laat zien, ook dan ga ik onder de 4 zitten.
Nullen heb ik nog nooit geggeven, enen wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:18

een nul (en zeker diverse) vind ik wel heel heftig, maar ik zie toch wel onderdelen waarvoor een 1 of 2 ruim genoeg is. Ik had vandaag in het L2 een 5 voor het wijken waar ik toch niet meer dan een drie aan had gegeven ;)
En ik heb recent weer wat B wedstrijden gezien en ik kon me toch wel aardig vinden in de jurering eerlijk gezegd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:25

Ik heb tot nu toe ook niks te klagen gehad over de jurering met jonkie, hooguit laatste wedstrijd dat ik reed, had 2 wp en was 2e met 1 punt verschil op de eerste, maar vond die 2 wp's niet verdiend, ik reed uitermate slordig :o

Maar goed, andersom heb ik het nog niet meegemaakt, zat een keer niet in de prijzen, maar voor het gevoel wel een goede proef, heb mijn schouders opgehaald en gedacht dat degenen boven mij gewoon beter hadden gereden, punt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:10

kamsel schreef:
Neem aan dat die nullen ook niet zomaar gegeven zijn...
Volgens mij kun je bij wijze van spreken nog achterstevoren door de ring gaan en geen nul krijgen.
Waren het wel B proeven die je gejureerd hebt Jury??

De onderdelen werden niet getoond. Een volte was dus gewoon hoefslag volgen, overgang galop-draf was er niet omdat combi niet eens in galop kwam.
Normaal zou je dit ook kunnen beoordelen als vergissing maar daar had ze er al 2 van en een derde zou dus uitsluiting zijn.
Tja je zou ook een 1 kunnen geven.
Uiteraard krijgt zo'n combinatie direct na de proef een uitleg hoe je tot deze punten bent gekomen.

Hoe zou voor het niet tonen van een onderdeel staan in verhouding met het niet goed lukken van het onderdeel? Je zou dan bij allebei op een 3 of 4 kunnen uitkomen. Is dit dan reeel?