Juryleden@ Waarom geen 10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:47

In je proevenboekje staan de cijfers duidelijk uitgelegd aan de hand van het Skala. Als je dat leest is het scoren van een 9 of een 10 inderdaad niet zo makkelijk. Ik krijg ze zelf ook nooit, ik heb ook nog nooit een 10 gegeven.

Anoniem

Re: Juryleden@ Waarom geen 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:53

Karin,

Ik stel met name dat "perfectie" voor een B-proef iets anders zal zijn dan perfectie bij een Grand Prix-proef. Als iedereen naar dezelfde maatstaven van perfectie beoordeeld zou worden, zou geen enkele B-proef winstwaardig zijn. Ik ben in beperkte mate bekend met het Skala, weet ongeveer wat er in staat, maar ik neem dus aan dat in het Skala ook omschreven staat wat "perfectie" is voor een paard op een bepaald niveau?

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:38

Met de jurycursus wordt wel degelijk gezegd dat men het cijfer voor de verzorging NIET!!!!!!!! als sluitpost moet zien dus charlyT en Vippie beledig nooit de hand die jou te eten geeft!!!!!!!!!!!! Het gaat hier puur om verzorging maar misschien zijn jullie degene met de zegeltjes??? :(:)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:57

Nouks schreef:
Karin,

Ik stel met name dat "perfectie" voor een B-proef iets anders zal zijn dan perfectie bij een Grand Prix-proef. Als iedereen naar dezelfde maatstaven van perfectie beoordeeld zou worden, zou geen enkele B-proef winstwaardig zijn. Ik ben in beperkte mate bekend met het Skala, weet ongeveer wat er in staat, maar ik neem dus aan dat in het Skala ook omschreven staat wat "perfectie" is voor een paard op een bepaald niveau?

Voor de B en het L kijk je voornamelijk naar de eerste 3 punten van het Skala.
Nee, dat staat er niet in, maar dat er voor de GP andere maatstaven zijn dan voor de B lijkt me logisch. Het is niet voor niets dat er voor de verschillende nivo's verschillende opleidingen zijn voor juryleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:28

KarinvdM schreef:
Voor de B en het L kijk je voornamelijk naar de eerste 3 punten van het Skala.
Nee, dat staat er niet in, maar dat er voor de GP andere maatstaven zijn dan voor de B lijkt me logisch. Het is niet voor niets dat er voor de verschillende nivo's verschillende opleidingen zijn voor juryleden.

Maar dan heb je het in de B dus überhaupt nog niet over "perfectie", ondanks dat het cijfer het wel zo omschrijft.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:36

perfectie voor dat niveau.
voor de B is het dit, en de M is het dat.

duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 02:18

Omdat het naar mijn mening, alles nog beter kan en het nooit helemaal perfect kan zijn. En je hebt te maken met een subjectieve sport.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:48

macke schreef:
Met de jurycursus wordt wel degelijk gezegd dat men het cijfer voor de verzorging NIET!!!!!!!! als sluitpost moet zien dus charlyT en Vippie beledig nooit de hand die jou te eten geeft!!!!!!!!!!!! Het gaat hier puur om verzorging maar misschien zijn jullie degene met de zegeltjes??? :(:)

Eeeeh sorry? Verkeerde gequote?
Ik beledig niemand (ben zelf ook jury nl) en zie dat cijfer zeker niet als afsluitpost om iemand wel/geen wp/pp te geven. Als ze door het cijfer toch een pp halen terwijl die proeftechnisch niet verdient was hebben ze gewoon mazzel en andersom ook. Dan geen ik geen lager cijfer zodat ze die maar niet halen ofzo, verre van dat zelfs. Zoals ik al zei ze krijgen alleen een lager cijfer als het tenu niet correct is of het paard zo uit stal getrokken is zonder enige verzorging.
En nee hoor mijn diplomaatje is niet van de zegeltjes :D _O-

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:58

pol schreef:
Citaat:
@Vippie de 2 punten kado begrijp ik niet als je standaard een 7 geeft?
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid wat wordt er op de cursus verteld over de cijfers voor de gangen van het paard? is daar ook een standaard voor?

Gangen worden bij de FNRS geen cijfers voor gegeven ;)
En standaard een 7 (alles een 6 is een pp/wp, een 7 is dus +1 en 5 is -1) is bij mij dus een schoon paard wat er netjes bijloopt met/zonder vlechten (veel maneges willen niet dat de paarden gevlochten worden nl) en een ruiter die gekleed is volgens de kledingvoorschriften. Je mag bij de FNRS iemand met een wedstrijdtenu geen punt meer geven omdat ook een gewone ruibroek en trui met lange mouwen zijn toegestaan en niet alle ouders geld hebben voor een wedstrijdtenu voor kindlief.

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:59

ik heb veel wedstrijden gereden en ook veel geschreven bij juryleden.. ik heb meerdere malen meegemaakt dat als de staart ingevlochten was de combinatie een 8 kreeg, als dat niet zo was kregen ze een 7. Dan denk ik niet iedereen kan de staart van zn paard invlechten ivm bijvoorbeeld schuren en dus te korte haren.
Ik heb trouwens in de B wel eens een 9 gehad, voor halsstrekken, dat is de hobby van die pony, die loopt als ze de kans krijgt t liefst met haar neus over de grond dus halsstrekken correct uitvoeren is dan niet meer zo moeilijk ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:17

Nouks schreef:
KarinvdM schreef:
Nee, de 10 hoort bij absolute perfectie.

Dat zou dan dus inhouden dat tienen in de basissport in ieder geval nooit kunnen worden gegeven; absolute perfectie lijkt me niet aan de orde als in de subtop nog zo veel meer te bereiken is. Bovendien kun je van een B- of L-paard niet de oprichting verwachten die de norm is in hogere klasses. Oftewel: wanneer is iets perfect?

Mee eens. Mijn motivatie achter een 10 is dat een ruiter op bv F3 niveau (beginnende beginner dus) een oefening zo weet te rijden (misschien perongeluk en niet bewust maargoed hij wordt gereden...) dat een F12e er nog een puntje aan kan zuigen. Dan krijgen ze bij mij gewoon een 10. Zelfde geld voor een ruiter in de F12 die een oefening laat zien waar iemand in de F20 (m1 niveau) nog een voorbeeld aan kan nemen. Komt niet vaak voor maar het gebeurt.

Maar ik geef bv ook gerust een 0 als een oefening wordt overgeslagen of als een ruiter in de F2 bij het afstijgen een zweep in de mond neemt (jaja echt gebeurd, levensgevaarlijk!!).

Afgelopen weekend had ik er een die zich tijdens het beugels opsteken zo in de teugels draaide dat ze zichzelf bijna ophing (vraag me niet hoe ze het voor elkaar kreeg maar de teugels zaten om dr nek gewikkeld, godzijdank was de pony kuikenmak en bleef het dier stokstijf staan). Daar krijgen ze bij mij ook geen voldoende meer voor hoor.

Maar ik zeg maar zo, zo heeft elke jury in de loopt der jaren zijn eigen mening /visie toegevoegd aan datgene wat hem/haar geleerd is. En daar leren we ook van elkaar weer van :D Tis maarnet wat je eigen normen en waarden en ervaringen zijn vaak.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:18

Als je dan toch geen 10 geeft voor verzorging ongeacht hoe erg de ruiter zijn best heeft gedaan en hoe het er uit ziet.. waarom dan uberhaupt die verzorging erbij op je coupon?

Ik vind het zo'n onzin.. Bedoel dan slaat dat onderdeel dus gewoon nergens op.. En als je echt bagger rijdt, krijg je met die punten erbij nog geen winst en zullen alleen de mensen die al richting winst zitten over de lijn getrokken worden.. En dat was vroeger nou zo leuk aan de B. Het motiveerde je door te zetten en je kreeg leuke opmerkingen op je coupon.. En als het een keer minder ging werd je niet zo afgeblaft maar werd er leuk op je coupon gezet; zet door jullie komen er wel..

Als ik mijn coupons bekijk met mijn pony toen ik 11 jaar was.. Kijk dat was nou leuk :) Nu zie ik bij mij op stal kindjes regelmatig huilen.. Ach, als zo'n kind geen perfecte proef neerzet.. zet er toch wat leuks bij ( bijv. leuke combiantie oid) dat kan toch oh zo belangrijk zijn voor die kindjes.. Of geef ze bij goede verzorging gewoon een 9.. dan vallen die 4 en die 3 minder op en krijgen ze alsnog geen winst.. maar trots dat ze zijn op die 9!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:50

macke schreef:

Zodra de KNHS geld aan mij geeft ipv andersom zou je fraaie aartsvaderlijke spreuk van toepassing kunnen zijn. En zegeltjes heb ik gemist, dus die gaat aan mij voorbij.:)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:35

Nessah schreef:
En dat was vroeger nou zo leuk aan de B. Het motiveerde je door te zetten en je kreeg leuke opmerkingen op je coupon.. En als het een keer minder ging werd je niet zo afgeblaft maar werd er leuk op je coupon gezet; zet door jullie komen er wel..

je wordt helemaal niet afgeblaft op je coupns hoor? En die opmerkingen worden er nog steeds opgezet (iig door mij wel). Vergeet niet dat de basissport ook veel profesioneler is geworden in de loop der jaren.

Nessah schreef:
Als ik mijn coupons bekijk met mijn pony toen ik 11 jaar was.. Kijk dat was nou leuk :) Nu zie ik bij mij op stal kindjes regelmatig huilen.. Ach, als zo'n kind geen perfecte proef neerzet.. zet er toch wat leuks bij ( bijv. leuke combiantie oid) dat kan toch oh zo belangrijk zijn voor die kindjes.. Of geef ze bij goede verzorging gewoon een 9.. dan vallen die 4 en die 3 minder op en krijgen ze alsnog geen winst.. maar trots dat ze zijn op die 9!

Wat voor proeven rijden die kids dan als ik vragen mag? Ik jureer zo'n 1500 combinaties per jaar (jaja druk druk druk) en heb daarvan welgeteld 1x een kindje huilend bij me gehad. Niet zozeer om het commentaar maar ze zat op een pony die niet echt meewerkte en ze had wéér haar pp niet gehaald. Maar ze wilde per se niet op een andere pony. Nu daar ga je dan een gesprekje mee aan en zet de voors en tegens op een rij en voila, kindje weer happy en maand erop gewoon dr PP gehaald op een andere pony :D Soms hebben ze gewoon wat meer begleiding nodig.

En die 4en en 3en zijn leer momenten die moet je niet afzwakken door dan maar een 9 voor verzorging te geven. Teleurstellingen horen ook bij de sport helaas. We punten wat we zien en niet ter genoegdoening van zwakkere punten ;)

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:23

ik vraag me eigenlijk ook wel eens af, waarom de cijfers eigenlijk ophouden bij een 8. Het zou eigenlijk niet zo moeten zijn. Ik heb wel vaker een 9 op halsstrekken, en middendraven. Ooit 1x een 10 gehad, nou dan ben je trots!:P

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:32

Maariijee schreef:
ik vraag me eigenlijk ook wel eens af, waarom de cijfers eigenlijk ophouden bij een 8.

De cijfers houden niet op, maar de 'eisen' voor een 9 en 10 zijn dusdanig hoog dat er gewoon érg weinig gezien wordt in de ring wat daaraan voldoet! Er wordt eigenlijk al weinig voor een 8 gereden ;) . Ik ben het met je eens dat punten uit elkaar getrokken dienen te worden van 0 tot 10, maar 4-7 zijn nu eenmaal de cijfers die het meeste gegeven worden, omdat er meestal ook voor deze cijfers gereden wordt.

Citaat:
10 Uitmuntend. Oefening perfect uitgevoerd, exact op de juiste plaats, juiste lijn van punt tot punt. Voorwaarden Skala zijn perfect.
9 Zeer goed. Oefening bijna perfect uitgevoerd, exact op juiste plaats, juiste lijn van punt tot punt. Voorwaarden Skala zijn
bijna perfect.
8 Goed. Precies en op juiste lijn uitgevoerd, voorwaarden Skala zijn ‘goed’.
7 Tamelijk goed. Tamelijk precies en op juiste lijn, voorwaarden Skala zijn tamelijk goed.
6 Bevredigend. Of exact en precies uitgevoerd, met wat zwakheden in Skala; of te weinig en exact uitgevoerd maar goede basisvoorwaarden van Skala
5 Voldoende. Of tamelijk exact en precies uitgevoerd met duidelijke zwakheden in Skala; of tamelijk ernstige fouten met tamelijk bevredigende basisvoorwaarden Skala
4 Onvoldoend. Tamelijk exact, maar duidelijke zwakheden in Skala; of duidelijke fouten met tamelijk bevredigende basisvoorwaarden Skala.
3 Tamelijk slecht. Weinig precies uitgevoerd met serieuze problemen in de basis van het Skala.
2 Slecht. Weinig precies uitgevoerd met zeer ernstige problemen in basis van Skala
1 Heel slecht. Oefening is nauwelijks meer te herkennen (verzet, stormt weg, etc)
0 Niet getoond. Geen enkel fragment van oefening is uitgevoerd.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:42

Ik vind het niet zozeer een onzinnig punt.
Duidelijk is gewoon dat sommige mensen te weinig aan de uiterlijke verzorging doen, die mogen hiervoor best "benadeeld"worden met een lager punt voor verzorging.

Ik heb op een onderlinge wedstrijd ook een keer een 10 gegeven voor een pony die zo wit was dat je met een zonnebril de proef moest bekijken.
Overigens maakte ze enorm veel fouten, dus de plaatsing was er niet door veranderd.

De mensen die zeggen dat ze een 10 hebben gehad, mogen wat mij betrefd wel met bewijzen komen.
Ik geloof er namelijk weinig van :D

Tenminste als het om KNHS wedstrijden gaat ;)

Een 9 heb ik vaak genoeg gezien en zelf gekregen, voor onder andere halsstrekken, dat is een onderdeel wat ik zelf erg belangrijk vind, een paard dat goed halsstrekt is een paard dat goed over de rug loopt.
Heb ook een keer een 9 voor wijken gehad, daar was ik uiteraard helemaal trots op :')

Maar goed, die 10 .. daar wil ik dus wel bewijzen van zien :)

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:02

Het was een wedstrijd van onze gemeente, 3 verschillende clubs doen daar aan mee. Het was gewoon een 10, voor halsstrekken. Je kon daar aan mee doen met startkaart en zonder startkaart. Ik reed met startkaart. Nouja, als je het niet gelooft dan geloof je het niet :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:05

Maar was het dan een officiele wedstrijd, telden de punten mee?

En nogmaals, is toch een kleine moeite om de coupon in te scannen?
Als ik een 10 zou halen, zou ik die coupon inlijsten.

Een collega van mij is Z-Jury,al jaaaaren, en hij had nog nooit een 10 gegeven, en hij kende ook geen jury's die op officiele wedstrijden 10-en gaven.
Dus ook hij was benieuwd naar de coupons van de mensen die zeggen dat ze wel een 10 hebben :)

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:10

De punten telden wel mee! ;)
weetje, ik ga niet m'n coupon inscannen voor iemand die me niet gelooft, bedoel het niet negafief, maar je mag me best gewoon geloven en het leuk voor me vinden tog? :o
Het is nu 2.5 jaar geleden ofso, was nog met m'n schimmeltje. ik was dus 13. Niet dat ik er intens van geniet, maar het is dacht ik, leuk om toe te voegen :+

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:25

crossmonster schreef:
Maar was het dan een officiele wedstrijd, telden de punten mee?

En nogmaals, is toch een kleine moeite om de coupon in te scannen?
Als ik een 10 zou halen, zou ik die coupon inlijsten.

Een collega van mij is Z-Jury,al jaaaaren, en hij had nog nooit een 10 gegeven, en hij kende ook geen jury's die op officiele wedstrijden 10-en gaven.
Dus ook hij was benieuwd naar de coupons van de mensen die zeggen dat ze wel een 10 hebben :)

Ik heb ooit eens 1x een 10 gegeven voor het halsstrekken bij de L2 paarden :j
Was gewoon een officiele KNHS wedstrijd.
Vond het alleen wel jammer dat de ruiter in kwestie totaal geen blijk van vreugde toonde tijdens de prijsuitreiking... had toch op zijn minst een grote glimlach verwacht :\

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:46

Met jureren is het natuurlijk niet de bedoeling dat mensen gaan stoppen met rijden, maar dat ze kunnen gaan werken aan hun verbeterpunten. Iemand afkraken op hun coupon is ook niks voor mij, ook al was het niet om aan te zien.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:57

Tsja, ik denk dan toch dat er geen genoeg perfectie valt te bekennen. Heb wel van een meisje gehoord die een 10 had op halsstrekken! En ook Maariijee heeft ooit eens een 10 op halsstrekken gehaald zo te lezen, dus op dat onderdeel wordt het nog wel eens gescoord dus!

En ik heb zelf vroeger een 9 gehad op verzorging. Maar hogere cijfers ook niet. Had een ponytje met 4 witte benen, en stond die 's avonds dan ook zelf te schrobben. :D

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:04

ff offtopic: Soms maakt het punt op de verzorging juist de winstpunt dat vind ik jammer, Ik heb ook wel eens net 181 gereden, en dat had ik dan mede te danken aan de 8 op verzorging, tis leuk voor de pony's misschien, maar maakt het bij de paarden wat overbodig.

Kennis van mij heeft 2 x een 10 op verzorging gehad, pony(a/b welshje) was spierwit, geschoren, hartje op de kont roodstrikje in de voorpluk, klein meisje, Echt zo'n schilderijtje.
Als de combinatie er gewoon op en top uit ziet, mogen ze van mij best een mooi cijfer op de verzorging geven, maar het moet niet zo zijn dat het van een winstpunt gaat afhangen.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:09

ik had dit weekend een 8 voor de verzorging en bij de andere jury een 7 :+
ik heb dat eigenlijk altijd maar mijn vriendin reed ook mee en die zag er volgens mij toch het zelfde als mij eruit
en zij kreeg bij allebei de proeven een 6 en dat vond ze zelf niet terecht en ze weet ook niet wat ze nog meer kan doen
ik vond dat best sneu want ze heeft er erg haar best op gedaan :(:)