Mentale geschiktheid juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femiaans

Re: Mentale geschiktheid juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:49

superwoman schreef:
Aangezien je het aan haalde,vroeg ik mij dat dus af en stelde ik een vraag...niks in je mond gelegd dus Knipoog
Ik heb er zelf ook genoeg gezien die niet in de klasse behoorde waarin ze reden...
Gister nog kwam ik iemand tegen die veel wedstrijden rijdt en der punten zo bij elkaar sprokkelt, want in de meeste gevallen heeft ze geen winst en dat was in de klasse ervoor hetzelfde.
Toch vind ik dat knap, om x op x op wedstrijd te gaan met zo weinig kans op goeie punten. Maar ja, dat ik het niet zo zou willen halen,........ tja
Als jury hoef je niet de "fouten" (als je dat zo ziet) van andere jury-leden te corrigeren, omdat jij er anders over denkt. Gewoon die ruiter op weg helpen met goed commentaar is denk het beste.
Nu heb ik het niet over de combinatie van de ts, omdat ik die niet heb gezien en daar niet over mee kan praten, maar over het negatieve gevoel wat ik hier in het topic proef...
Het "typische dressuurruiters onder elkaar" waar zo veel over gesproken wordt.
Ik denk eerder dat men die over gaan naar springen dáár over vallen. Als ze niet goed kunnen springen, zullen ze daar ook verliezen namelijk Knipoog

Ik heb nergens verteld dat het er veel zijn ,maar net als in het echte leven bestaan er heel veel goede juryleden en een paar slechte. Knipoog Verder ben ik het met je eens om iemand positief commentaar te geven, en een verliespunt komt ook niet veel bij me voor, maar als je bv in het Z de hele proef een paard laat zien die zijn rug wegdrukt en zwaar tegen de hand is, en dan nog niet wil afgroeten is het voor mij echt klaar.Dat heeft verder niets te maken met de fouten van een collega te corrigeren, maar met het moment van mijn jureren. (pfff, vind je wel erg ver doordenken, als iemand zulke gedachten zou hebben bij het jureren zit je echt met de verkeerde pet op een jurystoel)
Verder is mijn ervaring dat zelfs positief commentaar bij lage punten weinig effect heeft, per slot van rekening hebben wij er weinig verstand van, en weet alleen de instructie hoe het hoort.. (Uitzonderingen daargelaten) Maar we blijven gewoon ons best doen om het toch mee te geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:08

femiaans schreef:
maar als je bv in het Z de hele proef een paard laat zien die zijn rug wegdrukt en zwaar tegen de hand is, en dan nog niet wil afgroeten is het voor mij echt klaar.

helemaal mee eens hoor!
Dat zijn imo wel erg grote fouten die het paard ook schaden.

Ik kan nooit zo goed tegen het gezeik op de jury of op hun paard en ook vanuit de jury hoop ik op een positieve draai.
Natuurlijk heb ik ook ooit wel eens punten gehad waar ik het niet helemaal mee eens was, maar dat zijn echt uitzonderingen en daar ga ik me echt niet druk over maken. Verder eerder te veel punten gehad dan te weinig.

Citaat:
Verder is mijn ervaring dat zelfs positief commentaar bij lage punten weinig effect heeft, per slot van rekening hebben wij er weinig verstand van, en weet alleen de instructie hoe het hoort.. (Uitzonderingen daargelaten) Maar we blijven gewoon ons best doen om het toch mee te geven.

Bij de erge gevallen idd ja! Erg jammer hoor.
toch zal dat aantal ook wel mee vallen (hoop ik Knipoog )
Als de punten niet komen, zullen wsl gewoon stoppen met de wedstrijden en licht het aan het paard Ach gut

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:42

superwoman schreef:
eigenlijk vind ik het een beetje onzin om min punten uit te delen als er verder geen grof gewelden verzet wordt gebruikt.
Slecht rijden = lage punten. Zelf weten ze ook wel dat het beter moet.
Ze zijn in de klasse gekomen, dus sommige jury-leden zagen blijkbaar wel M2 waardige proeven.
Zelf zou ik zeker niet gaan lopen zeiken, maar vind het onzin om iemand zo zwaar te straffen.

Tja, wat als er tig onderdelen de mist in gaan waardoor er een aantal 2en en 3en op het protocol komen? Moet je dan 4en en 5en gaan geven omdat verlies rijden volgens jou niet nodig is? Dat zou toch een rare gang van zaken zijn. Verward Je moet punten wat je ziet en je kan niet opeens milder zijn omdat het met lage punten (zonder verlies) ook wel duidelijk is?? Dat is ook niet eerlijk tegenover andere ruiters die het duidelijk beter gedaan hebben maar dan met dezelfde punten thuiskomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:49

KarinvdM schreef:
Tja, wat als er tig onderdelen de mist in gaan waardoor er een aantal 2en en 3en op het protocol komen? Moet je dan 4en en 5en gaan geven omdat verlies rijden volgens jou niet nodig is? Dat zou toch een rare gang van zaken zijn. Verward Je moet punten wat je ziet en je kan niet opeens milder zijn omdat het met lage punten (zonder verlies) ook wel duidelijk is?? Dat is ook niet eerlijk tegenover andere ruiters die het duidelijk beter gedaan hebben maar dan met dezelfde punten thuiskomen.

Als er zoveel onderdelen écht zo de mist in gaan, zou de ruiter dat moeten weten en vroegtijdig kunnen afgroeten.(grofheid van de ruiter naar het paard toe is imo wel heel erg) Echter tig oefeningen die het net niet zijn, hoef je imo niet af te straffen met 2en.
tegenover de andere ruiters zou ik me niet druk maken, dat is toch geen concurentie. Zou het nogal onnozel vinden als zij graag zouden willen dat een ander een verliespunt(en) zou krijgen. Dat misgunnen vind ik walgelijk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:32

Ik heb het niet over onderdelen die het net niet zijn, want dan kom je op 4en en 5en uit en dat heb je geen verlies.
Je moet toch beoordelen wat je ziet?! Je kan toch niet naar 4en gaan omdat je vind dat je geen verlies kunt geven? Verward
Ik heb nog nooit verlies gegeven (ja, één keer in de B maar dat telt toch niet), maar als ik daarop uit kom, dan is dat jammer voor de ruiter, maar ik ga echt geen cijfers aanpassen.
En gezien het feit dat er toch geregeld verlies wordt gereden zijn er blijkbaar ruiters die niet door hebben dat ze er niks van bakken...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:37

Absoluut met je eens. De reacties die jury's af en toe naar zich toe krijgen gesmeten zijn niet mis. Maar andersom soms ook terwijl je als ruiter goedbedoeld, beheerst en beleefd om uitleg gaat vragen heb ik ook meer dan eens gezien dat een jury wel eens uit zijn plaat kan gaan. + de juryleden die steevast iedere keer al voor de prijsuitreiking weg gaan, ik zit ook regelmatig op het secretariaat op onze vereniging, en het zijn altijd dezelfde die al vroeg gaan, maar ook altijd dezelfde die ALTIJD blijven wachten (mits het ooit écht niet anders kan) en die je altijd netjes te woord zullen staan. Petje af voor hen, want als jury moet je toch maar veel slikken en veel ruiters vergeten wel eens dat het voor jury's ook maar hobby is en dat ze van die zielige vergoeding ook niet kunnen leven Knipoog ook voor hen moet het leuk blijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:16

KarinvdM schreef:
Ik heb het niet over onderdelen die het net niet zijn, want dan kom je op 4en en 5en uit en dat heb je geen verlies.
Je moet toch beoordelen wat je ziet?! Je kan toch niet naar 4en gaan omdat je vind dat je geen verlies kunt geven? Verward
Ik heb nog nooit verlies gegeven (ja, één keer in de B maar dat telt toch niet), maar als ik daarop uit kom, dan is dat jammer voor de ruiter, maar ik ga echt geen cijfers aanpassen.
En gezien het feit dat er toch geregeld verlies wordt gereden zijn er blijkbaar ruiters die niet door hebben dat ze er niks van bakken...

Helaas heb ik wel eens en verliespunt zien halen, waarbij de ruiter echt geen dramatische proef had neergezet. Hij was zeker niet winstwaardig hoor!
Die dag waren er 2 verschillende jury's, waarbij ze bij de 1ste 148 reed en de 2e proef 170 of 173. De proeven waren echt niet zo verschillend. Heel de groep (5) had minstends 10 punten verschil. De 2e jury was imo echt geen sinterklaas,juist rechtvaardig.
Ik hoop dat je begrijpt waarom ik dan vind dat verlies niet nodig is.
Feit dat je op die 1e na geen verlies heb gegeven, denk ik dat we wel op 1 lijn zitten Knipoog
Als het nodig is - vind ik verlies ook gerust kunnen hoor, maar imo zou dat niet veel voor hoeven komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:18

Voorbeeld van een "appuyement":

Paard verliest impuls. taktverlies, niet gelijkmatig, geen buiging, contrastelling en duikt op de voorhand. (

Wat wil je daar dan voor geven?? Een 4?? Dat kan gewoon niet. Daar moet je nog lager gaan omdat aan geen van het gevraagde wordt voldaan. Paard blijft niet parallel, is niet gebogen en gesteld, verliest takt en impuls en gaat daarbij ook nog op de voorhand, geen oprichting, geen verzameling...
Dan ga ik naar de 2 hoor. Enigste wat er aan klopte is een beetje de lijn en dat ie in draf bleef...

Je punt naar wat je ziet...
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 16-12-08 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:27

Zoals ik al schreef heb ik de proef niet gezien...
en nu je het zo zegt is het idd een drama Knipoog
Misschien dat ik net door wat rare punten door jury-leden (2 x bij mezelf en 2 x bij anderen) een beetje anders ben gaan kijken.Dat ik dacht van "moet dat nou zo? "
Gelukkig zitten de juryleden van de laatste keren weer met mij op 1 lijn (of andersom Knipoog )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:39

Tja, ik ben ook geen voorstander van verliespunten geven. Dat wil niet zeggen dat ik Sinterklaas ben, maar wmb komt de boodschap bij 151 punten ook wel aan.

Ik denk altijd wel dat het hobby is van zowel ruiter als jurylid. Om verliespunten te geven voor een hobby gaat mij iets te ver. Mijn collega-juryleden zullen het niet met mij eens zijn, maar dit is hoe ik erin sta. Je moet het trouwens wel heel bont maken voor een verliespunt met een gemiddelde van lager dan een 4,5. Er is toch altijd wel iets dat goed gaat Clown Bloos

wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:34

Fitzroy schreef:
Je moet het trouwens wel heel bont maken voor een verliespunt met een gemiddelde van lager dan een 4,5.

Lager dan een 5 gemiddeld (=B t/m M lager dan 150, Z lager dan 170) is al een verliespunt.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:04

Nou, om dan maar weer even op de mentale geschiktheid terug te komen...

Ik denk dat het steeds belangrijker wordt om sterk in je schoenen te staan. Ik heb laatst een hele confrontatie gehad over punten, waarbij als argument werd aangevoerd "weet je wel wat die pony heeft gekost?" Niet echt steekhoudend natuurlijk, maar de man was in staat om me aan te vliegen...

Mijn mening veranderde niet, je kunt een klacht indienen, maar op dát moment moet je al met de situatie om kunnen gaan... (gek he dat ze steeds minder juryleden vinden???)...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:57

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal off-topic reacties verwijderd. Persoonlijke vetes kunnen ook via pb besproken worden.
Bij deze dus het verzoek om on-topic te blijven.