FNRS jurycursus 2008/2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: FNRS jurycursus 2008/2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:55

Niet bij de lagere proeven...merk het wel op maar cijfer gaat er niet van omlaag...bij de hogere proeven moeten ze het wel weten vind ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:18

Ik ben er wel vrij streng op. Een klein kriebeltje over de hals kan nog, maar uitgebreid belonen pas na de eerste letter op de lange zijde. Wanneer er na het groeten meteen de teugels losgegooid wordt en beloont, heb je toch al snel een 5 (beetje afhankelijk van het niveau)

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:24

De proef is afgelopen na de eerste letter na de C. Daarna mag je je paard belonen. Daarvoor zeker niet, maar bij F1 en F2 neem ik dat niet mee in de beoordeling als ze de pony een aai geven. Volgens mij is het niet verplicht om je paard te belonen, hoewel dat wel goed zou zijn.

Edit: ik heb ook de cursus bij Bram gevolgd.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:32

Ilja000 schreef:
Vraagje voor Danielle74. Ik had laatst een discussie die ook de cursus bij Bram gedaan heeft. Wat doe jij met belonen? Moét dat van jou na de eerste letter op de lange zijde, of mag dat? Oftewel: neem jij het mee in je beoordeling als een ruiter na de eerste letter op de lange zijde niet beloond?

En hoe doen jullie (alle andere juryleden) dat?

Ik weet wie jij bedoelt.
Bij de hele kleine kinderen en in lage proefjes tot F4 zet ik het erbij op het protocol dat ze pas na de 1e letter op de lange zijde mogen belonen (aangezien ze anders zowat tegen de kantineruit aanrijden of andere gekke dingen gebeuren), maar ik geef er geen onvoldoende voor. Ik ben meestal allang blij als ze afgroeten. Ik maak dan een algemene opmerking, ze mogen ook van mij trouwens niet de teugels helemaal lang gooien om dezelfde reden. Helaas is dat ook onderdeel van het Anky-effect, zij doen het gewoon na want wat Anky doet is leading voor velen. Bij oudere en meer gevorderde ruiters zie je het bijna niet dat ze meteen om die nek hangen.

Ik ben geen moraalridder dus ik zeg niet dat ze hun paard moeten belonen, het is ook niet verplicht. Ik geef daar ook geen punten bij of juist aftrek. Meestal zijn de mensen die sympathiek rijden ook de mensen die toch ergens op een bepaald moment na het afgroeten belonen en mensen die wat minder gemotiveerd en geinspireerd (laten we het zo maar noemen) rijden degene die her en der bij mij toch al de nodige onvoldoendes hebben opgelopen.

Ik hoop dat ik zo jouw vraag een beetje heb beantwoord.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:13

Daniella begrijpt wat ik bedoel.
Even duidelijker voor de anderen: een ruiter groet, stapt weg, komt langs eerste letter op lange zijde, verlaat de rijbaan zonder belonen. Moét de ruiter volgens jou belonen of mag ie ook gewoon de rijbaan verlaten zonder dat klopje? Even ongeacht of het aardig is van de ruiter t.o.v. het paard.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:38

Oh, zo. Huilen van het lachen

Nee, het móet niet, maar als je het doet, na de eerste letter op de lange zijde. En ik vind het idd wel een goed gebaar naar je paard toe.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:50

En dan is de vraag Bellatrix.. zou jij dat meenemen in je beoordeling? Of hoort dat niet meer bij de proef?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:55

Vind ik niet, er staat nergens dat het moet dus ik ga het niet beoordelen. Vind eigenlijk dat je dat sowieso moet doen, ongeacht hoe de proef ging en ongeacht of je ervoor wordt beoordeeld of niet.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 07:59

Nee verplicht belonen hoeft van mij niet. Staat niet op t protocol. Daarnaast neemt 1 proef dan wel erg veel tijd in beslag aangezien ik na t afgroeten de houding en zit punten afmaak. Als je dan gaat letten op belonen loop je uit.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:09

Ilja000 schreef:
Vraagje voor Danielle74. Ik had laatst een discussie die ook de cursus bij Bram gedaan heeft. Wat doe jij met belonen? Moét dat van jou na de eerste letter op de lange zijde, of mag dat? Oftewel: neem jij het mee in je beoordeling als een ruiter na de eerste letter op de lange zijde niet beloond?

En hoe doen jullie (alle andere juryleden) dat?

Belonen moet een ruiter zelf weten of hij/zij dat wel/niet doet (is niet verplicht) als het maar ná de M of H is en niet ervoor. Vind het belangrijker dat ze zowizo naar die letter rijden via de correcte weg (dus eerst naar de C). Sommige manegeruiters kijken teveel naar KNHS proeven en gooien de hele handel los na het afgroeten en stiefelen zo richting deur of maken een of andere rare draai in de hoek met lange teugels.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:10

Ik was zondag ergens en daar liepen de F1tjes en de F2tjes na het groeten of afstijgen vaak gewoon zo de bak uit, soms niet eens naar de C, gewoon hoppa, schuin de bak uit...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:13

Ilja000 schreef:
Daniella begrijpt wat ik bedoel.
Even duidelijker voor de anderen: een ruiter groet, stapt weg, komt langs eerste letter op lange zijde, verlaat de rijbaan zonder belonen. Moét de ruiter volgens jou belonen of mag ie ook gewoon de rijbaan verlaten zonder dat klopje? Even ongeacht of het aardig is van de ruiter t.o.v. het paard.

Misschien beloont zo'n ruiter zn paard wel uitgebreid na het afstappen. Liever dat dan een die een klopje op de hals geeft net na de proef en vervolgens zn paard zonder verdere verzorging of aandacht op stal pl**rt. Beoordeling gaat tot de M of H en verder niet ongeacht wat er daarna nog gebeurd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:14

Bellatrix schreef:
Ik was zondag ergens en daar liepen de F1tjes en de F2tjes na het groeten of afstijgen vaak gewoon zo de bak uit, soms niet eens naar de C, gewoon hoppa, schuin de bak uit...

Die krijgen bij mij gewoon ene 5 met als opmerking: eerst naar de C dan de H/M lopen. Opvoeden heet dat Haha!
Vind zowizo dat kinderen erbarmelijk op hun proefjes worden voorbereid, om te janken soms.

Vaak zeg ik het er in mn napraatje nog even extra bij dat ze wel correct de baan moeten verlaten omdat het zonde is van je punten als je het niet doet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:47

Vippie schreef:
Misschien beloont zo'n ruiter zn paard wel uitgebreid na het afstappen. Liever dat dan een die een klopje op de hals geeft net na de proef en vervolgens zn paard zonder verdere verzorging of aandacht op stal pl**rt. Beoordeling gaat tot de M of H en verder niet ongeacht wat er daarna nog gebeurd.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als een ruiter de M of H is gepasseerd bij mij en hij wordt hufterig tegen zijn paard (of mensen), dan kan hij alsnog een paar 3-en krijgen en eventueel zelfs uitsluiting. Zelfs als ik zie dat het na de proef gebeurd in de losrijbak en ik heb het protocol nog liggen. Ook als ik bij het losrijden paardonvriendelijke dingen zie gebeuren, kun je van mij al je officiele waarschuwing krijgen. Ik vind dan ook dat wij een opvoedkundige taak hebben en niet alleen rijtechnisch. Mijn ervaring is dat de combinaties waar ik de 3-en aan geef voor bepaalde punten of uitsluit ook de mensen zijn waar de manege al langer mee tobt m.b.t. de omgang met het paard in brede zin.

Het is voor ons soms moeilijk te zien of er idd beloond wordt op stal, ik ga er altijd maar een beetje van uit dat het wel gebeurd ergens en ooit.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:03

Ik neem zo'n ruiter wel appart maar wat er na de M/H gebeurd heeft niks met de proef verder te maken en bestraf ik ook niet op het protocol. Evenals wat er tijdens het losrijden gebeurd, dat is niet aan mij als jury maar aan de ringmeester om daar wat van te zeggen. Ik zal (mits ik zoiets zie) wel melden bij het secretariaat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:16

daniella74 schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als een ruiter de M of H is gepasseerd bij mij en hij wordt hufterig tegen zijn paard (of mensen), dan kan hij alsnog een paar 3-en krijgen en eventueel zelfs uitsluiting. Zelfs als ik zie dat het na de proef gebeurd in de losrijbak en ik heb het protocol nog liggen. Ook als ik bij het losrijden paardonvriendelijke dingen zie gebeuren, kun je van mij al je officiele waarschuwing krijgen. Ik vind dan ook dat wij een opvoedkundige taak hebben en niet alleen rijtechnisch. Mijn ervaring is dat de combinaties waar ik de 3-en aan geef voor bepaalde punten of uitsluit ook de mensen zijn waar de manege al langer mee tobt m.b.t. de omgang met het paard in brede zin.

Het is voor ons soms moeilijk te zien of er idd beloond wordt op stal, ik ga er altijd maar een beetje van uit dat het wel gebeurd ergens en ooit.

Waar wou je die 3-en dan neerzetten? Daar is geen plaats voor op het protocol. Zelfs een fout tussen twee onderdelen in neem je mee bij het volgende onderdeel. Zodra de proef is afgelopen heb je geen volgende onderdeel. Wel zou ik zo'n ruiter aanspreken. Heb dat overigens ook al een paar keer gedaan Lachen

Opvoedkundig ben ik met je eens. Maar wel binnen het protocol, of in ieder geval binnen de rijbaan. Je hebt bijv. lang niet altijd zicht op het losrijden. Wanneer je het losrijden wel ziet, ben je dan niet met de lopende proef bezig? Daarnaast... de ruiter die niet eerlijk los rijdt, laat dat ook vaak in de proef zien.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:28

Ik vaak op een aantal bedrijven waar ze gezamelijk voor het proefje losrijden. Als ik dan iets zie wat mij echt niet bevalt, dan zeg ik er gelijk wat van datik dat niet in de proef wil zien.

Excessief spoorgebruik krijg je bij mij een 3 voor bij beenhulpen, trekken bij teugelhulpen en bij algemene indruk. Wat ik niet zie, zie ik niet maar wat ik wel zie wordt meegenomen.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:26

daniella74 schreef:
Ik vaak op een aantal bedrijven waar ze gezamelijk voor het proefje losrijden. Als ik dan iets zie wat mij echt niet bevalt, dan zeg ik er gelijk wat van datik dat niet in de proef wil zien.

Excessief spoorgebruik krijg je bij mij een 3 voor bij beenhulpen, trekken bij teugelhulpen en bij algemene indruk. Wat ik niet zie, zie ik niet maar wat ik wel zie wordt meegenomen.

Tijdens de cursus is duidelijk gezegd dat je alleen mag beoordelen wat er in de ring, tijdens de proef gebeurd. Als je toevallig het losrijden bekijkt omdat je op tijd aanwezig bent, mag je hiervan niets in de beoordeling meenemen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:44

Nee, maar je mag wel meteen zeggen dat een slofteugel of een Pessoabit NIET in de proef mag als je het constateert bij het losrijden. We moeten ook bij aanvang van de wedstrijd op een aantal punten letten zoals geen korte mouwen, geen kauwgom eten te paard, geen dekens of jassen over de rand, bakdeuren gesloten etc. dus dan neem ik zulke buitensporige dingen als je paard verrot slaan ook mee in het observeren en zeg daar wat van. Eerst vriendelijk of de deelnemer haar hulpen misschien iets vriendelijker naar haar paard kan geven en als ze aan de gang blijft zeg ik dat ik haar al heb aangesproken op haar gedrag en dat als ze zich niet meteen anders opsteld dat ik overweeg haar uit te sluiten in extreme gevallen. In dat opzicht ben ik een hele strenge jury maar hebben de maneges waar ik ben geweest er geen enkel probleem mee en hebben mij al benaderd voor een volgende wedstrijd te jureren. Schoppen in de proef als het niet nodig is wordt bij mij bestraft met een 3 voor de beenhulpen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:13

Waarom zou een pessoabit niet mogen??? Wij hebben op stal meerdere pony's staan die met een pessoabit gereden worden, waaronder een manegepony.
Standaard harnachement heeft de voorkeur, maar de manegehouder beslist hoe een paard de baan in gaat. Als die beslist met of zonder sporen, met of zonder pessoabit, dan heb jij je daar bij neer te leggen, mee eens of niet. De manegehouder heeft wat dat betreft laatste woord.

Als ik zo eens terug lees, vraag ik me zachtjes aan af of er niet té veel aandacht gelegd wordt op van alles om de proeven heen. En ik heb juist begrepen dat dat bij de FNRS westrijden wat soepeler was.
Wat er bij het inrijden plaats vind is niet mijn taak, wel wat er binnen de wedstrijdring gebeurd.

Hoe kun je overigens van te voren bepalen dat excessief spoorgebruik een 3 is? Hangt dat niet van de situatie af? Van de mate van gebruik, van het type spoor en de reactie van het paard daarop?
Waarom trekken én bij teugelhulpen én bij algemene indruk? Sinds wanneer mag je dubbel afstraffen? Die ruiter die bijv. standaard op het verkeerde been zit, straf je toch ook niet de hele proef door af bij elk onderdeel, maar pas onderin?

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:54

Hulpteugels zijn tot de F13 toegestaan mits goed afgesteld en met toestemming van de mangehouder. Vanaf F13 mag alleen nog een martingaal. Peeskappen en dergelijke bepaald de manegehouder.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:08

Dus mag een pessoabit ook. In ieder geval tot en met de F12. Als de manegehouder akkoord gaat, mag dus zelfs evt. de slof tot en met de F12.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:10

als een ruiter niet correct groet dan laat ik opschrijven wat er mis gaat en ook vaak kijk of jury terug groet en neem dit dan mee in een algemeen praatje na afloop van de wedstrijd.
Het belonen mogen ze bij mij pas doen nadat ze de hoekletter gepasseerd zijn en dit laat ik ook opschrijven bij rijbaan verlaten als dit niets juist is bijv pas belonen na H (hangt ervan af welke kant ze opgaan)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:12

FLurk ook weer terug Knipoog Long time no see!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:13

Ilja000 schreef:
FLurk ook weer terug Knipoog Long time no see!

dat valt toch wel mee Haha!