Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ilja000 schreef:Vraagje voor Danielle74. Ik had laatst een discussie die ook de cursus bij Bram gedaan heeft. Wat doe jij met belonen? Moét dat van jou na de eerste letter op de lange zijde, of mag dat? Oftewel: neem jij het mee in je beoordeling als een ruiter na de eerste letter op de lange zijde niet beloond?
En hoe doen jullie (alle andere juryleden) dat?

Ilja000 schreef:Vraagje voor Danielle74. Ik had laatst een discussie die ook de cursus bij Bram gedaan heeft. Wat doe jij met belonen? Moét dat van jou na de eerste letter op de lange zijde, of mag dat? Oftewel: neem jij het mee in je beoordeling als een ruiter na de eerste letter op de lange zijde niet beloond?
En hoe doen jullie (alle andere juryleden) dat?
Ilja000 schreef:Daniella begrijpt wat ik bedoel.
Even duidelijker voor de anderen: een ruiter groet, stapt weg, komt langs eerste letter op lange zijde, verlaat de rijbaan zonder belonen. Moét de ruiter volgens jou belonen of mag ie ook gewoon de rijbaan verlaten zonder dat klopje? Even ongeacht of het aardig is van de ruiter t.o.v. het paard.
Bellatrix schreef:Ik was zondag ergens en daar liepen de F1tjes en de F2tjes na het groeten of afstijgen vaak gewoon zo de bak uit, soms niet eens naar de C, gewoon hoppa, schuin de bak uit...

Vippie schreef:Misschien beloont zo'n ruiter zn paard wel uitgebreid na het afstappen. Liever dat dan een die een klopje op de hals geeft net na de proef en vervolgens zn paard zonder verdere verzorging of aandacht op stal pl**rt. Beoordeling gaat tot de M of H en verder niet ongeacht wat er daarna nog gebeurd.
daniella74 schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens. Als een ruiter de M of H is gepasseerd bij mij en hij wordt hufterig tegen zijn paard (of mensen), dan kan hij alsnog een paar 3-en krijgen en eventueel zelfs uitsluiting. Zelfs als ik zie dat het na de proef gebeurd in de losrijbak en ik heb het protocol nog liggen. Ook als ik bij het losrijden paardonvriendelijke dingen zie gebeuren, kun je van mij al je officiele waarschuwing krijgen. Ik vind dan ook dat wij een opvoedkundige taak hebben en niet alleen rijtechnisch. Mijn ervaring is dat de combinaties waar ik de 3-en aan geef voor bepaalde punten of uitsluit ook de mensen zijn waar de manege al langer mee tobt m.b.t. de omgang met het paard in brede zin.
Het is voor ons soms moeilijk te zien of er idd beloond wordt op stal, ik ga er altijd maar een beetje van uit dat het wel gebeurd ergens en ooit.

daniella74 schreef:Ik vaak op een aantal bedrijven waar ze gezamelijk voor het proefje losrijden. Als ik dan iets zie wat mij echt niet bevalt, dan zeg ik er gelijk wat van datik dat niet in de proef wil zien.
Excessief spoorgebruik krijg je bij mij een 3 voor bij beenhulpen, trekken bij teugelhulpen en bij algemene indruk. Wat ik niet zie, zie ik niet maar wat ik wel zie wordt meegenomen.
Long time no see! Ilja000 schreef:FLurk ook weer terugLong time no see!