Gemeenste jury uitspraken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Re: Gemeenste jury uitspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:54

Marije_jiplover schreef:
"Als je zo graag wil zagen, kun je beter in de timmerfabriek gaan werken"
Ik snap wat er bedoeld werd (stond ook niet op mijn protocol, maar op dat van een medestarter bij mij uit de groep), maar vond het toch niet echt fraai geformuleerd.

tsjah en ergens kan hem wel begrijpen en vind hem ik hem nog goed ook.
op dat moment mischien niet leuk , maar is er wel 1 waardoor je mischien aan het nadenken gaat.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:24

In mijn ogen hoeft een jury daar niet op deze manier over te oordelen. Een jury moet oordelen wat hij op dat moment te zien krijgt en dat formuleren in termen die met paardrijden te maken hebben. Dus ipv zagen kan ze wat zeggen over een onrustige/strakke aanleuning en onderaan bij het cijfer voor houding,zit en het effect van de hulpen iets zeggen over de onrsutige handhouding.
Een jury is geen instructeur en hoeft geen verder oordeel te geven dan wat op dat moment in de ring te zien is.

Dus alle opmerkingen in het kader van dure paarden, ruiters zonder gevoel, stop er maar mee want je leert het nooit zijn vrij ongepast.
Ik vind eigenlijk ook dat juryleden hun tips moeten beperken tot in het proeftechnische. Voor de rest zijn er instructeurs.

Ik vind ook niets zo irritant dan juryleden die menen een ruiter in de ring te moeten gaan helpen op het moment dat er wat misgaat, dat is hun taak niet.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:03

Ik vind het juist fijn als er ook tips op staan Lachen
Er zijn altijd dingen die je instructrice niet ziet, en zo leer je er nog extra van!

En de tip over die beugels is inderdaad net zo gevaarlijk als je beugels onder het zweetblad doet. Als je het gewoon met een strotouwtje doet schiet het in geval van nood echt wel los!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:16

Zo, van jouw bericht valt mijn mond open. Ik voel als FNRS jury aangevallen door jouw bericht. Ook voor ruiters als jij ga ik minstens drie keer per maand van huis af omdat het zo leuk is ruiters te BEoordelen (niet VERoordelen) en hen te motiveren de lat wat hoger te leggen en steeds verder te komen.

Een tweede vergissing in de proef kost je -4. Als de schrijver daar per ongeluk voor de 2e keer -2 opschrijft, moét je als jury wel een correctie aanbrengen op papier. Overigens is een jury totaal niet verplicht een score van 209 punten aan te passen naar een promotiepunt. Dikke pech, volgende keer nog meer de puntjes op de i. Zelfs al zou je 210 gescoord hebben, is dat maar net aan een pp en niet heel ruim.
Of de pony later wel braaf loopt doet er niet toe. Het doet er wel toe wat jij op dat moment met die pony presteert. Net als dat het voor die andere ruiter er niet toe doet hoe jij gereden hebt.

Een 5 voor je handhouding en teugelhulpen is helemaal niet zo verkeerd, maar wel voor verbetering vatbaar. Haal er een leermoment uit, ipv te denken dat je alles elke keer maar goed doet. Wie weet bleef je handhouding deze proef wel helemaal niet zo constant keurig. Soms heeft een ruiter ook een ander gevoel dan dat het er uit ziet. Confronteer jezelf maar eens met video-opnamen... de meeste mensen blijken meer fouten te maken en beseffen dat pas als ze het terug zien.

En je opmerking dat de jury bij de eerste combinatie veel strenger is vind ik meer een opmerking van een ruiter die niet door de beugel kan, dan dat het iets met dit topic over jury-uitspraken te maken heeft. De eerste combinatie zet de maatstaf neer voor alle volgende combinaties. Het maakt totaal niet uit of je als eerst, laatste, of in de middenmoot start. Het maakt zelfs niet uit of je een 2 en een 9 achter elkaar scoort, want ieder onderdeel wordt onafhankelijk van elkaar gejureerd.

Iney schreef:
Ik reed een keer een F5 proefje. Ik zat op een klierderige pony en het was buiten in een wei. Ik kwam de bak in en reed 2 figuren. Daarna ging de pony er heel de tijd vandoor! Hij zag ''enge'' mensen lopen en de witte bordjes waren eng. Allemaal aanstellerig gedoe dus. Ik was het naar 5 keer ervandoor gaan echt zat en gaf hem ene goeie tip en probeerde gewoon weer me proefje op te pakken. Helaas bleef hij er maar vandoor gaan.

Toen het meisje wat naar mij op die pony moest was hij ineens super braaf. Hij deed niks meer en liep als een mak lammetje door de bak.

Later kreeg ik me protecol (210 is een wp) en had ik 209 . Dus ik had het nog best goed gedaan. Eigenlijk had ik een wp maar de jurry gunde die mij niet en heeft zitten krassen in de proef. Van 2 minpunten 4 minpunten maken en dan heeft ze lekker geen wp meer.

Net als toen ik als allereerste de wedstrijd moest rijden. Ik kreeg een 5 voor juistheid der teugelhulpen en een 5 voor handhouding van de ruiter. Normaal heb ik daar altijd een 6/7 voor! Ik vroeg het na bij mijn instructrice of mijn handen nou echt zo fout waren en die vond het ook heel raar. (als je als 1 van de eerste moet is de jurry veel strenger)

Wedstrijden rijden is leuk, maar het is jurrysport

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:20

Snoekiej schreef:
Er zijn altijd dingen die je instructrice niet ziet, en zo leer je er nog extra van!

En de tip over die beugels is inderdaad net zo gevaarlijk als je beugels onder het zweetblad doet. Als je het gewoon met een strotouwtje doet schiet het in geval van nood echt wel los!

Misschien ben ik heel dom maar wat is er gevaarlijk aan je beugelriemen onder je zweetblad doen ipv erover heen?
Met mn vorige paard reedt ik ook zo en heb er nooit hinder van ondervonden.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:44

Bon_Bon schreef:
Snoekiej schreef:

Misschien ben ik heel dom maar wat is er gevaarlijk aan je beugelriemen onder je zweetblad doen ipv erover heen?
Met mn vorige paard reedt ik ook zo en heb er nooit hinder van ondervonden.

precies, daarom vind ik de stelling "levensgevaarlijk" ook een beetje overtrokken, maar goed daar gaat dit topic verder niet over (ik vind het overigens niet fijn rijden)

ontopic: opbouwend kritiek en tips lijken mij erg handig. De jury beoordeelt inderdaad wat hij op het moment ziet en is geen instructeur (op dat moment) maar kan toch wel een tip geven over wat er zijn inziens geprobeerd kan worden om wellicht een volgende keer wel tot het beeld dat hij voor ogen heeft te komen.
opmerkinge over boeren/karrepaarden of mensen die het nooit zullen gaan leren kunnen niet, daar heeft toch niemand iets aan?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:56

Ik denk dat het ook maar net is hoe mensen een opmerking willen opvatten.
Pas zei een jurylid ook tegen mij: je hebt een goed paard 'maar' .... Ik had boos kunnen worden om de stippeltjes die ik hier niet neerzet omdat ik het sowieso not done vind om juryleden te bespreken, maar ik heb m'n schouders opgehaald en erom gelachen.
't is maar net hoe je iets opvat en wat je er mee doet. Scheelt misschien dat ik zelf jureer.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:59

Fitzroy schreef:
't is maar net hoe je iets opvat en wat je er mee doet. Scheelt misschien dat ik zelf jureer.

denk dat het meer een kwestie is van openstaan voor dingen, kijken of je er iets mee wil/kan en niet gelijk de schuld bij een jury leggen (ook al vind ik heeeel soms toch dat ze niet gelijk hebben Clown )(kan zowel in neg als pos zin)

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:05

Fitzroy schreef:
Ik denk dat het ook maar net is hoe mensen een opmerking willen opvatten.
Pas zei een jurylid ook tegen mij: je hebt een goed paard 'maar' .... Ik had boos kunnen worden om de stippeltjes die ik hier niet neerzet omdat ik het sowieso not done vind om juryleden te bespreken, maar ik heb m'n schouders opgehaald en erom gelachen.

Het is inderdaad not done om juryleden met naam en toenaam te bespreken op een openbaar forum, maar om je ervaringen te delen moet toch kunnen? Soms komt iets heel lomp over en soms wordt iets heel lomp ervaren. Het hoeft niet altijd de bedoeling te zijn.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:09

Een meisje van de manege die ik ken heeft ook iets stoms meegemaakt:

Ze kwam de baan in en moest gelijk naar de jury toekomen.
Ging de jury de knotjes van haar paard tellen. Ze kwamen uit op een even getal en het schijnt in de wedstrijd regels te staan dat je paard een oneven aantal knotjes (het liefst 13) in de manen moet hebben:S
Kreeg ze daarom gewoon lagere punten bij de verzorging:S

Hoezo banketstaaf!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:20

Een zweetblad beweegt mee na een val, omdat het dan los zit (of je moet het zoals ik vastzetten aan je singel, maar ik heb mijn beugels er ook overheen. En veiligheidsbeugels.). Een strotouwtje doet precies waarvoor je het daar vastgeknoopt hebt, namelijk blijven zitten. Er vanuitgaan dat het wel breekt vind ik echt superdom. En dan breekt het niet, dan heb je een probleem. Je kunt ook iemand vragen of ze langs de kant van de bak willen staan en je er steeds aan herinneren. Dodelijk irritant, daarom werkt het zo goed.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:24

venga schreef:
Het is inderdaad not done om juryleden met naam en toenaam te bespreken op een openbaar forum, maar om je ervaringen te delen moet toch kunnen?

Alleen door de uitspraken wordt het toch heel herkenbaar voor juryleden. Vergis je niet in de aantallen meelezers op dit forum. Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:25

Ach, ik heb ook wel eens over mezelf gelezen. Zolang ik niet met naam en toenaam genoemd wordt moet dat kunnen vind ik.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:42

pres schreef:
Ik heb wel eens een ontmoedigende uitspraak moeten aanhoren van een jury.
Mijn voorlezer kon niet en ik kon niemand vinden die dat wel kon.
Geen probleem, dan rijd ik het L1 proefje uit mijn hoofd. Dat hebben we vaker gedaan dus wat dat betreft is er geen man over boord.

Ik meld mij bij de auto en zeg er keurig bij dat ik de proef uit mijn hoofd rijd.
Ze kijkt mij aan alsof ik de domste uitspraak doe in tijden en begint mij erop te wijzen dat het niet slim van mij is.
Zij wist zeker dat ik verkeerd ging rijden en daar ging zij geen rekening mee houden. Nee dit ging mij punten kosten.
Daarnaast werd ik erop gewezen dat ik de volgende keer alleen moest rijden als ik een voorlezer bij had.

Ik heb haar toen uitgelegd dat het is toegestaan om de proef geheel uit mijn hoofd te rijden en dat ik als volwassen vrouw zijnde toch wel weet waar ik mee bezig ben.
Hierop kreeg ik een nors " je mag beginnen" te horen.

Tja en toen moest ik dus nog beginnen aan mijn proef Scheve mond

Belachelijk zeg!

Ik rijd mijn L1 proefje ook wel eens uit het hoofd maar heb hier gelukkig nog nooit commentaar op gehad.
Het is toch juist knap dat je het kunt.
Dan heb je je tenminste voorbereid op de wedstrijd, er zijn ook wel ruiters die onderweg naar de wedstrijd nog eens moeten gaan kijken welke proef ze moeten rijden.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:01

Ilja000 schreef:
En je opmerking dat de jury bij de eerste combinatie veel strenger is vind ik meer een opmerking van een ruiter die niet door de beugel kan, dan dat het iets met dit topic over jury-uitspraken te maken heeft. De eerste combinatie zet de maatstaf neer voor alle volgende combinaties. Het maakt totaal niet uit of je als eerst, laatste, of in de middenmoot start. Het maakt zelfs niet uit of je een 2 en een 9 achter elkaar scoort, want ieder onderdeel wordt onafhankelijk van elkaar gejureerd.

In principe zou inderdaad ieder onderdeel onafhankelijk van elkaar moeten worden beoordeeld. En in principe moet het niet uitmaken wanneer je start voor het aantal punten.
Ik geloof best dat jij je daar aan houdt maar er zullen ook best juryleden zijn die (misschien onbewust) wel bij de eerste combinatie wat strenger zijn en langzaam wat minder streng omdat de aandacht na 18 combinaties wat verslapt (wat ik me overigens ook best kan voorstellen).

Ik heb ook wel eens geschreven en soms zat de jury nog ff met haar neus in het proevenboekje en zag ze een bepaald onderdeel niet. Dan gaf ze daar gewoon een gemiddeld cijfer op wat ze op de andere onderdelen ook ongeveer had gegeven.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:04

Pebblesther schreef:
Ik heb ook wel eens geschreven en soms zat de jury nog ff met haar neus in het proevenboekje en zag ze een bepaald onderdeel niet. Dan gaf ze daar gewoon een gemiddeld cijfer op wat ze op de andere onderdelen ook ongeveer had gegeven.

Dat is ook de bedoeling.
Op de opleiding moesten wij daar dan een 6 voor geven.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:08

en zoals het met alles is....... "het is de toon die de muziek maakt"

Opmerkingen op een coupon kun je op verschillende manieren lezen. Net waar je de klemtoon legt.

Nu heb ik wel uitspraken voorbij zien komen waarvan ik denk dat dat ook echt niet kan, maar ik heb toch de indruk dat verschillende ruiters misschien iets te snel op de teentjes getrapt zijn als het over de beoordeling van de rijkunsten gaat..........

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:12

Vudress schreef:
Pebblesther schreef:

Dat is ook de bedoeling.
Op de opleiding moesten wij daar dan een 6 voor geven.

Oke, ja het kan natuurlijk een keer voorkomen dat je een onderdeel net niet gezien hebt.
Je moet ook steeds zo geconcentreerd opletten.

marielle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:16

ik had ook een keer wat mee gemaakt.. Haha!

de jury was al een wat oudere persoon, die duidelik genoot van z'n taak..
toen ik klaar was met mijn proef ging ik naar de jury toe om even te bedanken en om te vragen of die nog tips had.. kom ik aan bij de auto,

ik: Hallo bedankt voor het jureren, heeft u nog tips?
jury: Hallo wie ben jij?
ik: Mijn naam noemen en zei ik kom net uit de ring.! Haha!
jury: ooww nauw jah goed gedaan hoor. je hebt volgensmij wel een winstpunt..

de hele ring had bijna een winstpunt.!! en volgensmij heeft ie niemand goed gezien.! aahaha

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:21

toen ik nog dressuur reed was er een meisje voor mij die nog wat onstabiel in het zadel zat in de B.
ze was wat hard in de hand (meidje was 7 ofzo)
moet ze naar de jury komen. weet je wel hoe hard je in die mond van de pony trekt, moet zelf eens een bit in doen, dan weet je wat je pony doormaakt.....

stond echt met me mond vol tanden!!.... is 5 jaar geleden ofzo gebeurt...de jury had dat wel wat anders mogen brengen. het hele veld kon mee genieten het meidje in tranen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:59

Pebblesther schreef:

Klopt. Niet gezien is een 6.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:25

Nou ik dat over de knotten lees,herriner ik me dat ik ook eens een 5 of 4 voor verzorging heb gekregen met als commentaar dat de knotten te groot waren.Maarja ik haal daar m'n schouders over op,smaken verschillen.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:39

In mijn pony tijd reed ik met een grote maat Hackney, werd na mijn proef bij de jury geroepen en er werd mij doodleuk vertelt dat ik maar een echt paard moest kopen, ik zou hier niet ver mee komen. Ben er uiteindelijk toch M2 mee geworden Haha!.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:17

marielle123 schreef:
ik had ook een keer wat mee gemaakt.. Haha!

de jury was al een wat oudere persoon, die duidelik genoot van z'n taak..
toen ik klaar was met mijn proef ging ik naar de jury toe om even te bedanken en om te vragen of die nog tips had.. kom ik aan bij de auto,

ik: Hallo bedankt voor het jureren, heeft u nog tips?
jury: Hallo wie ben jij?
ik: Mijn naam noemen en zei ik kom net uit de ring.! Haha!
jury: ooww nauw jah goed gedaan hoor. je hebt volgensmij wel een winstpunt..

de hele ring had bijna een winstpunt.!! en volgensmij heeft ie niemand goed gezien.! aahaha

Dat had ik omgekeerd Clown
Ik ging naar de jury voor tips, zegt ie: nou, dat ging toch best aardig? Volgens mij was dat wel een wp hoor!
Was ik laatste (en geen winst) Clown

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:39

NesyD schreef:
In mijn pony tijd reed ik met een grote maat Hackney, werd na mijn proef bij de jury geroepen en er werd mij doodleuk vertelt dat ik maar een echt paard moest kopen, ik zou hier niet ver mee komen. Ben er uiteindelijk toch M2 mee geworden Haha!.

Whaha super toch. *LOL*