verliespunten ..eerder dan vroeger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: verliespunten ..eerder dan vroeger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 16:18

Volgens mij wordt de gang appart gepunt.
Proefjes rijden is in mijn ogen ook kunstjes rijden dat is het spel. Dus ja het moet op de letter waar het gevraagd wordt gereden dat is juist het moeilijke.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:20

ellen82 schreef:
Echter als je met je beter lopende paard net iets voorbij A afwendt of een overgang net te laat maakt wordt je keihard afgestraft.

Daar ben ik het dus weer niet mee eens.
Juist de beter bewegende paarden, inclusief de bijbehorende oprichting, kunnen zich die kleine fouten permiteren zonder er al te hard op afgestrafd te worden.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:51

@Asjemenou: dat ben ik met je eens en zo zou het ook moeten, maar ik krijg de indruk dat dat nou juist niet gebeurd en dat vind ik zo raar. Ik heb het idee dat dan dus niet mee wordt genomen dat het paard zoveel beter loopt. Er wordt dan alleen gezien dat de ruiter te laat afwendt. Op dat moment heb je als ruiter dus niet meer het voordeel van het beter lopende paard. Dan heb je alleen het nadeel van de ruimere gangen waardoor je sneller een wending doorbent en dus sneller te laat bent. Het in elkaar getrokken paard met de bijbehorende korte passen is niet zo snel de wending door en kan lekker op tijd afwenden en krijgt wel een 7, terwijl het goede paard een 4 krijgt, want het is te laat Clown
Dit zal vast niet bij elke jury zo zijn, het zal vast een stuk genuanceerder zijn dan ik het hier omschrijf, maar dit idee krijg ik tegenwoordig wel als ik ergens zit te kijken en daarna de uitslag bekijk. Heb ook het idee dat hoe hoger je komt (in de basissport) des te erger het is.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:14

Ik snap je punt wel hoor, maar ben het er toch niet mee eens. Haha!
Heb zelf maar normaal bewegende paarden altijd, en als ik tegen extra bewegende paarden moet, dan staan die met een paar foutjes meer toch vaak boven me. Of ze moeten het echt heel bont maken.
Maar met mijn normale paarden kan ik idd ook heel erg veel punten bij elkaar rijden als ik alles netjes doe, en zo hoort het ook.
Als ik bv bij A af moet wenden en de wending is super, mooi in de aanleuning, goede tact en regelmaat, en kaasrecht op de AC lijn uitkom, dan hoor je toch ook een hoger punt te krijgen dan een beter bewegend paard wat een meter te laat afwent?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:26

ellen82 schreef:
Ik heb het idee dat dan dus niet mee wordt genomen dat het paard zoveel beter loopt. Er wordt dan alleen gezien dat de ruiter te laat afwendt. Op dat moment heb je als ruiter dus niet meer het voordeel van het beter lopende paard.

Dus iemand met genoeg geld om een goedbewegend paard te kunnen bezitten krijgen daar dus al voordeel uit? Het voordeel mag je hebben uit dat de cijfers onder de streep wellicht hoger zijn, maar als jij een oefening bagger uitvoert, hoe mooi je paard ook loopt, dan hoor je daar niet minstens net zulke hoge punten voor te krijgen als iemand die hem correct neer zet maar om het even plastisch te zeggen ipv een jazz met een tinker in de ring verschijnt...

Uiteindelijk zal iemand met een goeie beweger heus de voordelen er wel uithalen, als hij echt alles goed voor elkaar heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:32

Ze schrijft beter lopend, niet beter bewegend. En ik herken dat beeld ook wat ze schetst. Sta je met een paard wat taktmatig, met impls, netjes in de aanleuning loopt achter een paard wat rondloopt alsof ie een bezemsteel heeft ingeslikt of een beetje op de voorhand rondsloft omdat dat paard precies op E eraf gaat. Dat vind ik toch ook niet correct, het algemene beeld moet ook goed zijn, met paard nummer twee moet je ook geen zevens kunnen rijden zolang hij zo loopt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:35

Urielle schreef:
Ze schrijft beter lopend, niet beter bewegend.

Oh!
Dan heb ik het helemaal verkeerd begrepen. Bloos
Daar ben ik het natuurlijk wel mee eens.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:37

ik vind het zeker een goed iets dat de grens omhoog is gegaan.

vroeger moest je er echt wel héél wat voor doen om een verliespunt te rijden, en zelfs dan kreeg je het amper voor elkaar Clown

nu is de grens gewoon reëel, en zelfs nu vind ik eigenlijk nog dat je wel je stinkende best moet doen om een verliespunt te rijden Bloos

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:37

ik ben dus juist van mening dat er te weinig verliespunten uigedeeld worden.
heb eenmalig met mijn merrie toendertijd in de B flink ruzie gehad.
beste beest wilde de E-B lijn NIET over de gehele proef wegens een sneeuwman ( jawel.. een sneeuwman Clown ) in de hoek.
heb dus bijna geen enkel figuur kunnen laten zien omdat we niet verder dan de helft van de bak kwamen, en de gangen ook niet omdat ze continue de benen nam. resultaat: 151 punten.
godzijdank was dit eenmalig, heb normaliter het meest nuchtere paard van Nederland, maar kan snappen dat dit bij wat drukkere paarden vaker voorkomt.
hierbij scheelde het trouwens dat ik een top jury had die mij de kans gaf om toch wat rust erin te krijgen Ja

2de voorbeeld, waar ik zo mogelijk helemaal versteld van stond toen ik mijn punten kreeg:

vorig weekend met een jonge merrie gestart voor de eerste keer, gewoon kijken hoe het zou gaan.
en die besloot halverwege dat ze geen zin meer had. ( tjah.. kan gebeuren Knipoog )
nam in de galop de benen, compleet stuurloos en heb haar tijdens die proef tot 2X toe vol in galop op een muur gestuurd ( boing Clown ) omdat ik geen controle had.
resultaat: 165 punten en er zaten zelfs nog 2 ruiters onder mij in het eindklassement Nagelbijten / Gniffelen
tuurlijk.. begin ging goed, zeer goed zelfs.. maar zulke hoge punten als er toch zulke grove grote fouten worden gereden de 2de helft van de proef?
hier had ik het meer dan terecht gevonden als ik een verliespunt had gereden

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:26

Een verliespunt krijg je niet in de B, maar ik begrijp je punt. Waarschijnlijk heb je voor dat verzet 1,2, of 3'en gekregen, maar verder heb je dat in je proef blijkbaar nog een heel eind kunnen compenseren. Je kunt toch niet hele proef verzet afstraffen in de laatste onderdelen als de rest gewoon vrij redelijk was? Lachen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 08:14

magic_lover schreef:
ik vind het zeker een goed iets dat de grens omhoog is gegaan.

vroeger moest je er echt wel héél wat voor doen om een verliespunt te rijden, en zelfs dan kreeg je het amper voor elkaar Clown

nu is de grens gewoon reëel, en zelfs nu vind ik eigenlijk nog dat je wel je stinkende best moet doen om een verliespunt te rijden Bloos

Nou met de proef waarmee diegene verlies had had ze bij een ander winst gehad!
De jury zij na afloop...ach zo'n dier (dit geval een fjord) hoord niet in de sport.
Had het gevoel dat deze jury meer een fouten zoeker was. Overegens vond ze alles niet goed, jury hok,kantine,organisatie en noem maar op.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:54

Urielle heeft mijn punt heel goed verduidelijkt! Heb er verder ook niets meer aan toe te voegen Lachen Heb zelf ook een vrij simpel bewegend paard, zeker als je het vergelijkt met wat je tegenwoordig vaak rond ziet lopen Knipoog

Edit: Zijn er ook jury's hier die weten of je met een draf voor een 6 een 7 of 8 voor je oefening kunt halen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:33

Ik heb een simpel bewegende pony Vork
Voor een 7 of 8 op een oefening moet ik deze keurig op de letter rijden met een goede impuls en takt. Net even proberen wat expressiever te rijden maar daar moet je wel erg veel en goed voor trainen omdat je dan gaat naar 'het beste' wat je uit zo'n beestje kunt halen (vooral vanaf het M2+), daar kom je namelijk met 'gewoon' niet hoger als een 6-je.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:40

Ben geen jury, maar wel instructrice en ik weet dat je met een hele gewone draf wel een 7 of een 8 voor een oefening kan halen. Je paard moet dan echter wel op het niveau lopen qua activiteit en draagvermogen van de achterhand en netjes in de aanleunig op een niveau dat je mag verwachten in de desbetreffende klasse.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:00

Pfff, vind het echt heel lastig om precies uit te leggen wat ik bedoel Bloos Nieuwe poging Lachen
Kun je, als de jury je draf in de proef een 6 waard vind (onderdeel op het eind), op oefeningen in de proef een 7 of 8 scoren? Hierbij ga ik ervan uit dat de draf in die oefening hetzelfde blijft en niet minder wordt wat je vaak ook nog ziet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:23

Ja dat kan. 7ens kan met gemak, 8en word wat moeilijker, maar kan ook.
Anders zou je met 6en voor de gangen nooit hoger dan 180 kunnen halen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:46

Bij de gangen beoordelen jury's als het goed is de gangen van je paard en niet de mate van africhting. Een paard kan ook een 8 op de draf halen maar niet hoger als een 6 op de oefeningen scoren, dus andersom kan ook.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:48

Maar meestal gaat het wel samen.
Een goed gereden paard zal meestal ook goed lopen (dat hoeft niet meteen spectaculair te zijn, maar kan wel gewoon voor een 7), en bij een slecht gereden paard zullen de goede gangen er zo uitgereden zijn.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:50

ellen82 schreef:
Pfff, vind het echt heel lastig om precies uit te leggen wat ik bedoel Bloos Nieuwe poging Lachen
Kun je, als de jury je draf in de proef een 6 waard vind (onderdeel op het eind), op oefeningen in de proef een 7 of 8 scoren? Hierbij ga ik ervan uit dat de draf in die oefening hetzelfde blijft en niet minder wordt wat je vaak ook nog ziet.

Ja natuurlijk kan dat want die oefening bestaat niet alleen uit de draf Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:22

Pion schreef:
Ben het altijd eens geweest met mijn punten maar nu in de M2, geen touw aan vast te knopen. Clown

Dat heb ik ook Bloos
of iig met verschillende jury's.
In de M1 vond ik zelf (ook) nog dat de punten vrij hoog waren...
Echter in de M2 heb ik winst gereden, met redelijke proeven en 1 zelfs slecht gereden.
Voor het eerst 169 punten gereden op een proef die ik niet slecht vond gaan. Toevallig die dag een proef van een mede M2 ruiter gezien, met 161 punten, die er echt niet slecht uit zag. Die zelfde ruiter vaker zien rijden en voor zo'n proef wel winst kreeg...en in de andere ring reed zij die dag 180 ptn. Ook toen was er iemand met verlies (148) die diezelfde dag bij de andere jury 174 reed.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:30

Zolang je niet achterstevoren op je pony zit, rij je in de B, L1, L2 echt niet zomaar verlies hoor Knipoog Wat mij betreft mogen ze dat wat vaker uitdelen, want als ik het niveau zie bij ons in de kring, dat ligt zo gruwelijk laag. Op deze manier komt iedereen wel naar het Z. Je moet er wel echt iets voor doen hoor Knipoog

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:13

Vorige poging was nog niet helemaal goed Bloos
Ik bedoel, als je draf (of galop of stap) net niet lekker los en door het lijf is. Gewoon net niet zeg maar, maar je rijdt verder wel een goede oefening. Heb zelf het idee dat de oefening belangrijker gevonden wordt dan hoe het paard loopt. Dat zolang die oefening (bv schouderbinnen over 3 hoefslagen) maar correct wordt uitgevoerd dat het dan niet uitmaakt dat het paard loopt alsof 'ie houten benen heeft ipv lekker los te blijven lopen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:19

Lante schreef:
Een verliespunt krijg je niet in de B, maar ik begrijp je punt. Waarschijnlijk heb je voor dat verzet 1,2, of 3'en gekregen, maar verder heb je dat in je proef blijkbaar nog een heel eind kunnen compenseren. Je kunt toch niet hele proef verzet afstraffen in de laatste onderdelen als de rest gewoon vrij redelijk was? Lachen

tuurlijk kun je gelukkig geen verliespunten krijgen in de B, maar de punten onder de 150 wel krijgen.
maar het ging mij er zeg maar meer omdat er verschillende malen een zeer grote mate van verzet/geen controle was ( let's face it.. vol vermogen in galop je paard een muur insturen is niet echt het toppunt van afgerichtheid en ontspanning Nagelbijten / Gniffelen ).
dat ik dan zelfs nog zulke " hoge" punten krijg vond ik erg apart. dan vraag ik mij af.. hoeveel meer slechter kun je rijden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:35

Stel nou eens dat je alle galoponderdelen volkomen verkloot in proef 4 ( http://knhs.nl/objects/00001173.pdf ) en de rest redelijk netjes rijdt, met een jury die die fouten echt grof aanrekent:

6 galoponderdelen (5-7, en 9-11) = 6 * 2 =12 punten
2 onderdelen direct na de galop (8 + 12) ook niet zo best = 2 * 4 = 8 punten
overige onderdelen (1-4, 13-22) best netjes: 8 * 6 + 6 *7 = 90 punten
de gangen = 6, 6, 2 = 14 punten
algemene indruk = 2 * 5 en 2 * 4 = 18 punten
verzorging = 8.

dan heb je dus 12 + 8 + 90 + 14 + 18 + 8 = 150 punten.

dus op zich kan dat best wel gebeuren.

/edit
rekenfoutje

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:07

jureren is ook een subjectief gegeven natuurlijk, al mag dat niet zo zijn. het idd bij een 5/6 jury lid gemakkelijker een verlies te rijden dan jury leden die de goed onderdelen durven te punten en de slechte echt af te straffen. Vooral als je een pech moment hebt in de proef. Je kan je dit niet veroorloven vooral in de M klasse niet. Word meestal gekeken kan deze combinatie morgen een Z proef rijden.

Zie toch regelmatig mensen proeven winnen waarbij de paarden niet echt super soepel lopen maar wel hun oefeningen correct op de letter uitvoeren. ( of die dan fijn door de Z komen Bloos )
moest een keer bij M2 schrijven, gaf deze jury een 0 omdat de overgang na de letter was, de overgang was super gereden hoor.
Maar hij vond het niet getoond. Mijn mond viel open. Dit soort jury leden hebben wij meer hier in het M en Z. We hebben natuurlijk ook wel reele juryleden, meestal rijden deze zelf ook . Ze kijken er dan net even anders naar.

Motto, het extra goed voor elkaar hebben in de M klasses dan kom je er ook wel.