prijzen voor privéles belachelijk hoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zirkonia

Re: prijzen voor privéles belachelijk hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:48

Ik had een instructrice daarbij betaalde ik priveles €15 voor 3 kwartier. En als we samen reden(stond in die tijd met een meisje samen ergens) €10,- voor 3 kwartier. Goedkoop en ik was zo blij met haar manier want het ging super. Enkel sta ik nu ergens anders en daar mag zij niet komen. De priveles daar vind ik minder Nagelbijten / Gniffelen . De kosten zijn €20 voor een halfuur.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:55

ik betaal 50 euro voor een uur les!
omdat het zoveel is les ik maar 1x in de maand.
de man van wie ik les krijg is erg goed in zijn vak,en les er nu een jaar of 6 bij,ik vertrouw hem en hij kent mijn paard bijna net zo goed als ik,we hebben nog nooit woorden of ruzie gehad.
we hebben gewoon een klik met zijn 3e en wil nooit geen andere meer.ook al zou ik dan de helft minder betalen,ik weet nu wat ik heb,en ben erg tevreden.

Doerakje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:56

Ik betaal €30,- per half uur.. Vrij prijzig, maar aan het eind van de les heb ik altijd een goed gevoel dat ik weer punten heb waarmee ik verder kan werken.

Hiervoor betaalde ik €20,- voor een uur, maar dat is nog vrij goedkoop als ik dit allemaal zo lees..

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:08

ik betaal ook nog steeds 30 euro per uur,in het begin moest ik wel even slikken omdat ik dat best veel geld vond.
maar als ik nu zie wat ik er van geleerd heb en hoe we vooruit gaan vind ik het het geld wel dubbel en dwars waard!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:15

Ik vind het ook belachelijk duur!

Maar je hebt wel goedkopere er tussen zitten.

Ik heb ook altijd les gehad een uur voor 10 euro.
En dan is dat iemand die door evaring(wat ik zelf beter vindt) hoog is geweest, en niet via de boekjes met Diploma's

Ik krijg nu van iemand les(gelukkig gratis) die het super doet, ik leer elke dag weer en kom zelf door dingen wat hij zegt achter heel veel logische dingen..
Misschien is een beetje zelf puzzelen ook een goeie!..

Kijk zelf eens hoe reageert mijn paard als ik extreem links ga zitten, of naar rechts, als ik de bocht door ga, en ik doe niks met mijn benen, wat doet het paard? Valt je paard naar binnen, of niet..dat soort dingen

Dat doe ik momenteel en je staat verbaast, hoe veel je leert.

enree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:36

Ja het is wel duur maar je kan beter meer betalen dat het goed is dan dat het slecht en goedkoop is. Mijn instructrice heeft ook nog psychologie gestudeert en weet hardstikke veel van wedstrijdspanning enzo dus ik betaal best graag 20 euro per half uur zij heeft ook de instructeursopleidingen en wil je desnoods oneindig uitleggen of voordoen. ik ben heel snel en goed naar de z gegaan dankzij haar. iedereen lest daar al heel veel jaar en is blij. Ik heb ook dingen gedaan die ik nooit eerder geleert had bij anderen, heel handig.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:41

ik heb 2 instructeurs, wissel het af om zo het meeste te kunnen leren. 1 vraagt 25 euro per uur. geen benzine kosten want moet er zelf heen, kan gewoon te paard, is redelijk dichtbij. De ander vraagt 20 euro per les (kijkt niet naar tijd maar stopt gewoon als hij het mooi geweest vind) Ook daar betaal ik geen bezinekosten voor want ook die woont dichtbij en die rijdt dat kleine stukkie gewoon zonder vergoeding of met de fiets.

wat diploma betreft, die 25 euro heeft volgens mij wel een diploma en die van 20 euro niet. Maar die heeft zelf weer van zo veel verschillende 'belangrijke' personen les gehad dat dat eigenlijk beter is als zomaar een diplomaatje.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:44

woeliej schreef:
ik heb 2 instructeurs, wissel het af om zo het meeste te kunnen leren. 1 vraagt 25 euro per uur. geen benzine kosten want moet er zelf heen, kan gewoon te paard, is redelijk dichtbij. De ander vraagt 20 euro per les (kijkt niet naar tijd maar stopt gewoon als hij het mooi geweest vind) Ook daar betaal ik geen bezinekosten voor want ook die woont dichtbij en die rijdt dat kleine stukkie gewoon zonder vergoeding of met de fiets.

wat diploma betreft, die 25 euro heeft volgens mij wel een diploma en die van 20 euro niet. Maar die heeft zelf weer van zo veel verschillende 'belangrijke' personen les gehad dat dat eigenlijk beter is als zomaar een diplomaatje.

Precies een diploma zegt ook niet alles, als die gediplomeerde instructeur het niet duidelijk kan maken wat je niet goed doet of anders moet doen heb je weinig aan dat papiertje Vork

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:04

precies. een stalgenoot van mij heeft ook haar papiertje gehaalt. Super aardige meid maar les geven kan ze niet... Ze stuurt je alleen wat rond en verbetert jou of je paard-pony/ de combinatie van geen kan... ze vraagt dan ook maar 10 euro maar dan nog.. je leert er geen klap van Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door woeliej op 10-10-08 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:06

Dan is het 10 euro teveel *LOL*

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:08

precies, dan is goedkoop uiteindelijk nog duurkoop Nagelbijten / Gniffelen

Tenzij je les neemt puur voor dat uurtje 'vermaak' daar kan ze wel goed bij helpen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:09

Duur uurtje vermaak Haha! Ik vond dat vroeger heel belangrijk het papiertje maar de ervaring leert ook dat het geen vrijbrief is voor kwalitatief goed les, helaas.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:10

Maar je krijgt geen diploma als je geen informatie over kunt brengen/geen fouten kunt zien. Je moet steeds verschillende combinaties begeleiden en ondertussen word je beoordeeld door je leraar en groepsgenoten.

Als je aan de kant zit terwijl een ander van je groep lesgeeft, moet je deze dus beoordelen, maar ook zelf bedenken hoe jij het met deze combinatie aan zou pakken. Dat word op het einde van de les ook besproken.

Als examen moet je lesgeven voor een jury, die jou cijfers geeft en beoordeelt op verschillende punten (letten op bijv. houding/zit, regelmaat van het tempo, of je je les goed opbouwt, etc.) en uiteraard moeten ze vooruitgang zien tijdens jou les, als je aan het einde van je les de combinaties niet verder hebt kunnen helpen, dan krijg je dat papiertje niet! En er gaat ook nog eens een pittig theorie examen aan vooraf.

Je krijgt zo'n diploma dus niet bij een pakje boter Knipoog

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:10

Als je les geeft en je doet alles netjes en geeft het op bij de belasting blijft er van die 20 of 30 euro per uur niet veel over hoor. De belastingdienst vreet de helft op en als je zelfstandig bent heb je nog te maken met hoop extra verzekeringen etc.

Het geld wat je krijgt op je loonstrookje is oorspronkelijk ook veel meer. Maar je baas moet nogal wat aan premies/ belastingen/ verzekeringen etc betalen per werknemer.

Dus ik vind 20/30 per uur niet zo gek veel.
p.s. zelf vraag ik momenteel 15euro per uur, maar ik zit dan ook nog midden in mijn opleiding Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:15

joyce2 schreef:
Maar je krijgt geen diploma als je geen informatie over kunt brengen/geen fouten kunt zien. Je moet steeds verschillende combinaties begeleiden en ondertussen word je beoordeeld door je leraar en groepsgenoten.

Als je aan de kant zit terwijl een ander van je groep lesgeeft, moet je deze dus beoordelen, maar ook zelf bedenken hoe jij het met deze combinatie aan zou pakken. Dat word op het einde van de les ook besproken.

Als examen moet je lesgeven voor een jury, die jou cijfers geeft en beoordeelt op verschillende punten (letten op bijv. houding/zit, regelmaat van het tempo, of je je les goed opbouwt, etc.) en uiteraard moeten ze vooruitgang zien tijdens jou les, als je aan het einde van je les de combinaties niet verder hebt kunnen helpen, dan krijg je dat papiertje niet! En er gaat ook nog eens een pittig theorie examen aan vooraf.

Je krijgt zo'n diploma dus niet bij een pakje boter Knipoog

Jammer dat er dan toch zoveel slechte instructeurs rondlopen Knipoog

Poohbeer: Het idee erachter ben ik met je eens, maar het merendeel van de instructeurs doen het gewoon zwart naast een vaste baan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:27

"Jammer dat er dan toch zoveel slechte instructeurs rondlopen" waarvan de meeste geen diploma zullen hebben.
Maar dat terzijde. Een opleiding tot instructeur is prijzig, de tijd en moeite en benzine die je erin steekt om naar iemand toe te gaan. (stel je geeft een half uur les maar je moet een kwartier heen en een kwartier terug, kom je zo op een uur) dus 20 euro voor een half uur vind ik niet gek. Mijn instructeur rekent 30 euro voor een half uur, maar komt niet voor alleen mij deze kant op (hij woont 18km verderop) dus heb ik een buurvrouw gevraagt of ze ook les van hem wilde hebben, na mij. Zo is het voor hem voordelig en ik krijg net als buuf nu 5 euro korting. (dus sinds kort nog maar 25 euro, jee)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:54

[quote="joyce2"]Maar je krijgt geen diploma als je geen informatie over kunt brengen/geen fouten kunt zien. Je moet steeds verschillende combinaties begeleiden en ondertussen word je beoordeeld door je leraar en groepsgenoten.

Je krijgt zo'n diploma dus niet bij een pakje boter Knipoog[/quote]

Hb dit jaar een examen van de ORUN gezien waar zowel basis als kandidaat mensen examen deden.
Ik heb zelf enkele jaren geleden examen gedaan en toen verbaasde ik mij al over het lage niveau en de mensen die gewoon slaagde.
Wat ik dit jaar zag ging alle verstand te boven. Van de hele groep had echt niemand mógen slagen. Het niveau van rijden en lesgeven was zo bedroevend slecht dat je spontaan ging huilen. En toch is bijna iedereen geslaagd.
Echt ruiters die alleen maar aanwijzingen gaven als nu een volte nu een gebroken lijn en verder niet kwamen.
Deze mensen gaan les geven, helaas. Voor 10/15€ het uur. En dat is 10/15€ het uur teveel.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:01

Iedereen zit te jammeren over het bedrag dat je neerlegt voor een uurtje les. Ik ben ooit heel erg geschrokken heb namelijk 75 euro mogen neertellen voor een uur les, het tarief voor mensen van buiten was hoger als toen dat ik er nog in pension stond. Oeps, had zelf nog gezegd kom over een paar weken nog wel een keer toen ik het tarief hoorde heb ik nooit meer wat laten horen. Heb wel veel aan dat uur gehad, teer er nog steeds een beetje op. Daarvoor ging hij nadat een vriendin er even op had gereden alleen nog maar in de staak, van je vrienden moet je het hebben.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:05

Ik kan me dat absoluut niet voorstellen, was dat ORUN?? Wij moesten echt duidelijk vertellen, hoe, wat, waar en waarom. We mochten absoluut niet alleen zeggen, rij maar een gebroken lijn of een volte, dat was "manege" lesgeven, dat kan iedereen, dus wij werden afgestraft als we iets van vroegen zonder er uitleg bij te geven. We hebben echt hard moeten werken voor ons diploma, er zijn mensen afgehaakt en sommigen hebben het niet gehaald, dus ik vind het erg jammer om bovenstaande te horen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:12

Het krijgen van een instructeurs diploma (bijv. Orun) kost veel tijd en geld, natuurlijk betaal je dan meer. Daar komt bij dat je niet wil weten welke ellende je op de nek haalt wanneer je les geeft zonder diploma's, verzekeringstechnisch gezien.

Je laat een ongediplomeerde dierenarts toch ook niet je paard behandelen?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:39

joyce2 schreef:
Ik kan me dat absoluut niet voorstellen, was dat ORUN?? Wij moesten echt duidelijk vertellen, hoe, wat, waar en waarom. We mochten absoluut niet alleen zeggen, rij maar een gebroken lijn of een volte, dat was "manege" lesgeven, dat kan iedereen, dus wij werden afgestraft als we iets van vroegen zonder er uitleg bij te geven. We hebben echt hard moeten werken voor ons diploma, er zijn mensen afgehaakt en sommigen hebben het niet gehaald, dus ik vind het erg jammer om bovenstaande te horen...

Dat was echt ORUN. Ik moest als lesruiter mee met een leerling van mij en ik was daadwerkelijk geschokt door het niveau. Ik ben blij dat ik mijn papiertje heb, maar ik laat de keuze of ik wel of niet les neem van iemand absoluut niet afhangen van het papiertje. Ik kijk liever hoe ze hebben gepresteerd in de (internationale)wedstrijdsport en naar de resultaten van leerlingen en of het aansluit bij mij. Heb er ook geen problemen mee om voor een uur 80€ te betalen want je krijgt het uiteindelijk allemaal terug in wat je leert.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:21

Less schreef:
Het krijgen van een instructeurs diploma (bijv. Orun) kost veel tijd en geld, natuurlijk betaal je dan meer. Daar komt bij dat je niet wil weten welke ellende je op de nek haalt wanneer je les geeft zonder diploma's, verzekeringstechnisch gezien.

Je laat een ongediplomeerde dierenarts toch ook niet je paard behandelen?

Dat vind ik een vreemde vergelijking

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:46

Ik snap het niet, er wordt wel zoveel geklaagd over de prijs van de les, maar wat willen jullie nu precies; goed leren rijden of dénken goed te kunnen rijden? Ik denk dit eerste en dan kies je toch voor kwaliteit en verstand van de instructeur? En niet een of andere schreeuwlelijk die zogenaamd allemaal weet hoe het moet en met de grootste praatjes aan komt zetten.

Ik les liever 1x in de maand voor 60 euro, dan iedere week voor 10 euro. Leer ik veel meer van en ik weet zeker dat het goed zit.

Ik wil niet suggereren dat duur automatisch voor verstand staat, maar meestal is dit wel het geval. Je moet uiteraard ook op de ervaringen van anderen afgaan en of er een klik is, tussen jou en de instructeur. Dit moet uiteraard niet botsen. Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:47

Dat is jou keus er zijn genoeg recreatieruiters die niet op wedstrijdniveau rijden maar wel graag iets willen opsteken.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:49

Ja, oke. Daar heb je gelijk in. Ik bekijk het nu vanuit het oogpunt van de serieuze ruiter. Lachen
Maar dan kan je toch ook gewoon les nemen op de club? (aangenomen dat dat op normale afstand is). Hoef je niet extra voor te betalen.