Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:30

ladypaard schreef:
ik zie geen probleem, als je zelf fijn en verantwoordelijk les hebt gehad.
ik heb ook geen diploma's (en voor sommigen ben ik maar 1 jaar ouder en heb zelfs veel mensen die ouder zijn dan ik) ze kunnen ook kiezen voor iemand met diploma's, maar ze willen bij mij.

Ik zie daar wel een probleem in. Voor mijzelf vind ik het niet echt nodig dat een instructeur gediplomeerd is. Ik ben zelf volwassen en rij zelf Z/ZZ-licht. Mijn instructeur selecteer in op zijn ervaring in de sport.

Maar ouders die geen ervaring hebben met/in de paarden kunnen niet inschatten of de instructeur waar zij hun kind aan overdragen voldoende ervaren of een beunhaas is. Daar moeten ze dan maar vanuit gaan. En paardrijden is en blijft een risico-volle sport. Dus daarom vind ik dat men name instructeurs die lesgeven aan kinderen gediplomeerd moeten zijn, en zelf ook op enig niveau (minimaal M/Z) gereden moeten hebben. Als je zelf niet op enig niveau hebt gereden, kun je kinderen ook niet die zo belangrijke basis bijbrengen. Daarom vind ik het ook terecht dat maneges en verenigingen nu verplicht een gediplomeerde instructie moeten hebben, daar ze anders niet verzekerd zijn bij ongevallen.

Als ik een kind zou hebben zou ik die alleen maar naar een gecertificeerde (met name veiligheidscertificaat) manege met gediplomeerde en ervaren instructie sturen, en die niet overlaten aan beunhazen....

Diploma's en certificaten garanderen niet dat er geen ongelukken gebeuren, maar geeft wel aan dat er dan aandacht is voor veiligheid en deskundigheid.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:25

ik ben 18 en een gediplomeerd instructeur van kinderlessen. zelf heb ik nog nooit een landelijke wedstrijd gereden. Ik ben L1 dressuur met manege ponys en enige tijd een 4 jarige pony door gereden. ik vind dus dat je niet M of Z hoeft te zijn om les te geven voor een goede basis. Ik denk dat het meer om de kennis van het rijden gaat. Ik rijd 11 jaar en alle ouders van kinderen die bij mij lessen zijn erg tevreden over mij. wel vind ik het belangrijk naast je instrecteurs diploma om een ehbo diploma te hebben door de nodige ongevallen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:38

missblonda schreef:
ik ben 18 en een gediplomeerd instructeur van kinderlessen.

Dat is tenminste al iets...

missblonda schreef:
zelf heb ik nog nooit een landelijke wedstrijd gereden. Ik ben L1 dressuur met manege ponys en enige tijd een 4 jarige pony door gereden. ik vind dus dat je niet M of Z hoeft te zijn om les te geven voor een goede basis.

Gezien het feit dat B tm Z feitelijk de BASIS is vind ik dus wel dan een instructeur zelf minimaal (het grootste deel) van de basis onder de knie moet hebben en dit ook moet kunnen aantonen. Zeker als je kinderen ECHT wat wil leren (rijtechnisch gezien) Wat mij betreft mogen de toelatingseisen voor instructeurscursussen dus wel omhoog. Iets wat je zelf niet onder de knie hebt kun je ook niet overdragen....

Maar goed; ik begrijp ook wel dat als die toelatingseis omhoog zou gaan, plus het gegeven dat maneges alleen maar met gediplomeerde instructie mogen werken om voor aansprakelijkheid verzekerd te zijn, de meeste maneges dan hun deuren wel kunnen sluiten wegens gebrek aan gediplomeerde instructie.

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:53

bij ons op de manege komen kinderen eerst aan de longe les ( 1 op 1 les dus) daarna gaan ze in beginners groep en zo gaan ze verder dusze blijven niet rest van de kindertijd bij de zelfde instructeur. Ze leren daarom bij mij ook de dingen tot het L1 en niet dingen uit de M omdat ik dat niet kan. Dus zijn ze daar stromen ze verder.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:12

ik ben zelf nu m1 dressuur en ben gediplomeerd.
maar heb zelf bij meerdere grand prix ruiters gelest waarmee ik niet op kan schieten. Ik les nu bij iemand die wat minder heeft gereden maar kan me alles zo goed uit leggen. dus een instructeur die heel hoog rijd hoefd ook ni perse goed te kunnen les geven. zelf werk ik 40 uur op manege en geef daar alle lessen. Maar ben wel eens dat een diploma wel nood zakelijk is je moet wel een beetje weten van hoe en van wat....

dat ben ik wel met jasmijn78 eens

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:50

Ik vind die diploma's zo'n onzin!
Ten eerste leer je het op de KNHS nog steeds op de oude traditionele manier, terwijl er al zoveel veranderen voor paardvriendelijk rijden aan de gang zijn.
Ten tweede zegt mij dat weinig over de manier van lesgeven.
Ik doel daarop dat ik liever les heb van iemand die al 10 jaar of langer in de paarden zit en zo zijn ervaring heeft opgedaan, dan zo'n muts die net bij knhs haar diploma gehaald heeft en met een papiertje kan zwaaien.

Als je les geeft vind ik daar in tegen wel belangrijk (vooral voor jezelf) dat je verzekerd bent voor bedrijfs ongevallen.
Je leskindje zou maar van een pony vallen en haar nek breken od.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 07:39

Ik heb wel een diploma en ik ben blij dat ik en de manege verzekerd zijn mocht er een bedrijfsongeval gebeuren. Ik rij zelf behoorlijk wat jaren paard, alleen ik heb nooit officieel kunnen starten omdat ik simpelweg het paard er niet voor had. Dus met de uitspraak: je moet minimaal M rijden wil je goed les kunnen geven..... ben ik het niet helemaal mee eens Lachen Is M - les niveau ook goed? hahaha

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:21

Je moet minimaal M zijn om goed les te kunnen geven??
Wat een onzin!

Ik rijd al 25 jaar paard, maar nooit de behoefte gehad om ook maar de starten in wedstrijden omdat ik op een andere manier rijd en lesgeef dat de tradionele manier.
Tuurlijk zit er een stukje dressuur matig in wat je zelf onder de knie moet hebben als je goed wilt lesgeven.

LindaxLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 10:01

Ik geef wel eens les aan mijn zusje Tong uitsteken
X

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:12

wembleyk schreef:
dus een instructeur die heel hoog rijd hoefd ook ni perse goed te kunnen les geven.

Nee, dat is weer wat anders. Maar imo moet je wel minimaal de basis van paardrijden onder de knie hebben om voldoende 'bagage' te hebben om die te kunnen overdragen aan anderen. En de basis is het skala (en als je Z-niveau hebt behaald, heb je aantegtoond dat je enige ervaring hebt met alle aspecten van het skala)

annebe schreef:
Ten eerste leer je het op de KNHS nog steeds op de oude traditionele manier, terwijl er al zoveel veranderen voor paardvriendelijk rijden aan de gang zijn.

Er is inderdaad een 'wildgroei' aan zogenaamde experts op het gebied van 'paardvriendelijk' rijden... Vaak schuilt daarachter voor kinderen (en ook vaak volwassenen Clown ) nog een niet te doorgronden, vaak discutabele theorie. Deskundigheid en vaardigheid van zulke 'experts' zijn niet te staven (bijvoorbeeld aan de hand van behaalde klasseringen/niveau's) en daarom dus voor niet-paardenmensen met kinderen onmogelijk om een goede keuze te maken om hun kind aan een goede, verantwoorde instructeur over te laten.

Bij de KNHS staat welzijn wel centraal, en zij moeten daarover ook verantwoording afleggen aan het ministerie. Ipv af te geven op de 'traditionele KNHS' zou ik zeggen: laat die 'paardvriendelijken die het zoveel beter weten' zichzelf eerst maar eens transparant organiseren. Laat hen zelf dan maar eens komen met een inzichtelijk systeem waaruit je kan afleiden welk niveau iemand heeft, en welke kennis en kunde.

KimH schreef:
Ik rij zelf behoorlijk wat jaren paard, alleen ik heb nooit officieel kunnen starten omdat ik simpelweg het paard er niet voor had. Dus met de uitspraak: je moet minimaal M rijden wil je goed les kunnen geven..... ben ik het niet helemaal mee eens

Logisch dat jij het daar niet mee eens bent; dat is voor jou puur eigenbelang Lachen Als die regel ingevoerd zou worden zou jij aan moeten tonen dat jij m-waardig bent... Het lijkt mij echter dat als je echt zo overtuigd bent van je kunnen, dat dat geen probleem voor je zou moeten zijn. Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 15:53

@jasmijn 78:
Ik denk dat er maar weinig manegeruiters zijn die op Z-niveau op een manege leren rijden. De meesten hebben die ambitie niet eens. Als instructeur voor (beginnende) manegeruiters heb je er in eerste instantie niet zoveel aan als je zelf tig keer Z hebt gereden. Houding en zit-controle is veel belangrijker, evenals het correct leren sturen en overgangen rijden (waarbij het er voor een manegeruiter niet om gaat dat het paard hierbij over de rug en nageeflijk gereden moet worden).
Alleen al tussen het lesgeven op een manege en een ponyclub (met wedstrijdrijdende kinderen) zit een wezenlijk verschil.
Toen ik van Deurne kwam wist ik echt wel hoe ik een paard volgens het scala moest trainen, maar ik zat echt met m´n handen in het haar toen ik vervolgens werd aangenomen bij een manege en een groep beginnende kinderen moest leren ponyrijden...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:52

Ik heb zelf mijn Orun diploma en geef priveles aan kinderen en volwassenen (kids zijn het leukste om te doen!). Ik rij al sinds mijn 9de (dus nu 13 jaar) en heb een 4 jarige opleiding in de paarden gedaan. Ik heb ontzettend veel verschillende paarden voor mensen gereden en daardoor ben ik ook bekend met veel verschillende problemen. Ik kan beginnende ruiters prima begeleiden, maar ik zeg er wel bij, dat ik ze niet tot de top kan trainen en begeleiden, bij de L houdt het voor mij op. Wel hoop ik ooit te kunnen starten, zodat ik ook weer verder kan gaan met het halen van andere diploma's en zodat ik de klanten die ik nu heb, ook verder kan begeleiden dan het L. Maarja, zonder eigen paard is het nogal lastig.

Overigens hebben de meeste van mijn klanten niet eens wedstrijd ambities, behalve de jongste, ze is 7, is nog geen jaar geleden begonnen met rijden (van pa en ma een 4 jarige welsh merrie gekregen, een hele uitdaging kan ik je zeggen, zo'n jong paard met een jonge ruiter die niet kan rijden) en heeft zondag haar eerste proefje zonder galop gereden, ze werd 4e (ik trots!!).

Ik ken mensen die Z of hoger hebben gereden en geen info over kunnen brengen naar andere mensen en ik ken instructrices die zelf nooit gestart zijn, maar hun lesklanten wel succesvol het L in kunnen begeleiden. Je bent dus niet per definitie een goede instructrice als je in het Z gereden hebt, het gaat om je kennis en hoe je die kennis over kan brengen. Ik geef wel toe dat het makkelijker is om bepaalde info over te brengen als je het zelf onder de knie hebt.

Ik hecht overigens wel veel waarde aan een diploma, dat is het bewijs dat je bepaalde kennis in huis hebt en dit ook over kunt brengen, anders krijg je dat papiertje niet! Voor mijn klanten is het een fijn idee om te weten dat ik niet een of andere beunhaas ben, maar iemand met verstand van zaken. Maar goed, het houd niet op als je je papiertje hebt, je moet blijven lezen, leren en lesgeven om bij te blijven.

Maar goed, tips met kids:
Ze vinden het geweldige om te gymen op het paard (aan de longe). Knoop in de teugels, beugels uit en gaan met die banaan! Lekker zwaaien met de armen, tenen aanraken, draf en galop zonder beugels, etc. Later ook los zonder beugels laten rijden en bijv. lekker uit laten stappen zonder zadel.
Spelletjes doen zoals pionnen in de bak zetten en daarmee een parcours uitzetten! Over balkjes heen laten stappen, ze iets van een pion af laten pakken, etc.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:55

wat een leuk topic dit..
zit een beetje de zoek functie te gebruiken,
omdat ik eigenlijk opzoek was naar nieuwe leuke uitdagingen voor m'n kids
en jawel ik stuit op dit topic..
staan erg veel leuke dingen in.
vooral deze lijkt me erg leuk
ga eens kijken of de kids het ook leuk vinden

Joonas schreef:
Ik geef ook les aan kinderen van 6 tot 66 Haha! jaar. Wat het bij mij ook altijd goed doet is "op buitenrit" gaan. Ik zet bij een aantal letters pionnen op de hoefslag, dat zijn bomen waar ze omheen moeten rijden. Sommige bomen hebben laag hangende takken en dan moeten ze bukken. Een balkje of twee liggende pionnen is een omgevallen boomstam waar ze overheen moeten draven. Soms veranderd een stuk hoefslag in een sloot en moeten ze binnenhoefslag rijden. Een lol dat ze hebben als er een de sloot in rijdt. Verder is de A-C lijn een kronkelpad waar ze zoveel mogelijk kronkels in moeten sturen.
Rijden op muziek is voor alle leeftijden leuk. Beginners laat ik eerst muziek luisteren en dan moeten ze zegggen of het stap of drafmuziek is. Dan verzinnen we er een leuk figuur op en rijden we die op muziek. Meer gevorderde mogen zelf figuren bedenken. Echte kür muziek is dan het leukst omdat daar veel wisselingen in tempo in zitten. Je kunt ook de groep in tweeën delen en naar elkaar laten kijken welke pony/ paard loopt het mooist op welke muziek.
Wat ook leerzaam is, is een kwis doen. Je stelt een vraag en geeft drie antwoorden A,B of C. De ruiters rijden naar de letter toe waarvan ze denken dat het antwoord goed is. Wie het goed heeft, krijgt een punt. Je kunt eventueel een bonusvraag stellen. Wie de meeste punten heeft mag als eerste kiezen of kiezen op wie degene met de laagste punten volgende week moet rijden.
Verder doen balkjes lopen zonder teugels (knoop erin) springen (voor de iets gevorderde) en rijden zonder zadel het altijd goed. Uitstappen naast de pony is bij mij een trend die regelmatig terug komt net als rijden in dameszit (stap/draf)
Hoop je zo weer een paar ideeën te hebben gegeven.
Groetjes

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:56

dat zijn ook leuke ideetjes Haha!

was gister iets misgegaan met verhuren van de paarden waardoor al onze 7 grote paarden verhuurt waren, en ik dus de hele dag met 3 pony's (bleek gelukkig later 4 en later 5) moest lesgeven,
heb de pony's aant eind van de dag maar een lekkere bak met slobber gemaakt. Clown (alle kinderen die normaal op paarden rijden, mogen donderdagavond komen Huilen van het lachen )

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:00

Wat ik mij nu afvraag;

Er worden vaak een hoop kinder spelletjes gedaan, zoals bv slalommen ed. Maar is dit dan op een "lekker bezig zijn" manier, of worder dan ook uitleg gegeven over hoe te sturen?

Laten jullie die kids zo snel mogenlijk van "A" naar "B" rijden of word hier ook duidelijke uitleg in gegeven??

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:03

Nee, eerst je les geven en uitleg geven over sturen en beenhulpen, serieus oefenen. En als laatste (beloning) een spelletje en dan tussendoor roepen: "hee, wat handig dat we dat en dat net geoefend hebben! Dat komt nu wel erg goed van pas!"

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:14

Precies, mn leskindje vind het alleen leuk om spelletjes te doen. Om haar gemotiveerd te houden om ook wat serieuzer met haar pony aan de slag te gaan, oefenen we eerst dingen zoals sturen, leg ik uit hoe en wat en sluiten we af met een spelletje. Dan kan ze laten zien dat ze goed opgelet heeft en het is een beloning omdat ze spelletjes zo leuk vind.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:36

ok... Ik heb nl sinds kort twee meiden die met mijn paardje wat aanrommelen in de rij bak tot dat er plek is op de manege (waar een wachttijd van twee jaar voor staat) Ik wilde ze graag wat bij brengen zoals ik het geleerd heb, echter de meiden zijn een stuk jonger dan toen ik begon met paardrijden en ik wil het dus op een speelse leuke, maar wel op een goede manier aanleren.

Ik vind het een leuke manier om zo idd die meiden te motiveren. En rond crossen en hobbelen in de bak dat lukt nu aardig maar het daadwerkelijk rijden is nog een hele klus opzich Haha!

Ik ga eens aan de slag met al jullie tips.. Denk dat ze dat wel erg leuk zullen vinden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:24

Kinderen zijn snel afgeleid, maar ook wel weer heel makkelijk te motiveren en enthousiast te krijgen. Die "van mij" vind gymen aan de longeerlijn helemaal geweldig (met de armen zwaaien, tenen aanraken, beugels uit, etc.), misschien ook leuk om te doen?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:27

Ja dat hebben we al een keer gedaan vonden ze ook leuk om te doen. En een lol dat we hadden. zeker toen ze achterstevoren een rondje mochten stappen (aan de longe) Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:07

Ik denk dat het lesgeven (en goed kunnen communiceren) in je moet zitten. Zo heb ik instructeurs gehad die zelf Z+ (zowel dressuur als springen) reden en die geen les konden geven. Zelfs al hadden ze de cursus gehad.

Dat was dan in de verenigingsles. Degenen waar ik nu les van heb vind ik zelf fijn lesgeven en goed uitleggen.

Zelf heb ik een paar jaar les gegeven aan kinderen. Dat waren privelessen en die kinderen waren super gemotiveerd. Dat was echt geweldig om te zien. In dat geval pas je jezelf ook aan zodat zij begrijpen wat je zegt.
Op dit moment geef ik alleen les aan grote mensen Haha!

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:06

idd Scrum daar ben ik het helemaal mee eens. Nog niet zo lang geleden kreeg ik ook les van een vrouwtje wat heel dr papieren niet heeft maar zelf wel bij de subtop rijd met dr paard. Ze doet een hoop op gevoel en net wat je zegt past ze zich helemaal aan aan de persoon die ze les geeft. Heel knap vind ik dat. Werkt het ene niet dan ging ze over op een andere methode. Ik zelf vond dit heel prettig. Waar je voor moet waken is dat je niet te veel af gaat wijken van hoe het hoord... maar zo af en toe wilde het bij ons wel eens helpen om met een omweg toch dat gene voor elkaar te krijgen wat bij een normale manege les niet gelukt was..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:07

Hoi ik kom me ook even melden!

Ik geef les sinds begin 2005 en momenteel 50/50 aan kinderen en (jong) volwassenen. Het moeilijkste aan het lesgeven aan kinderen vind ik zelf: hoe houd je interessant en hoe vertel ik het op zo'n duidelijk mogelijk manier wat er moet gebeuren, zonder het te moeilijk te maken.

Bij ons beginnen de kinderen aan de longe, afhankelijk van het kind duurt dat een aantal lessen. Ik leer ze aan de longe eerst zitten en lichtrijden. Dan gaat de longe eraf en gaan we het sturen oefenen in de halve bak mbv pionnen en alsdat goed gaat komt de hele bak in beeld. Vaak rijden ze dan ook eerst nog een aantal privelessen voordat ze in een groepje komen. En sommigen vinden het helemaal niks in de groep en rijden liever alleen of met zn tweetjes.

Treintje rijden is bij ons uit den boze, wat soms heel lastig is voor de ukjes, omdat de pony's niet altijd even goed meewerken.

Het valt me wel op dat de kinderen van tegenwoordig enorm stijf zijn, we moeten vaak heel wat gymnastiek doen voordat ze zelf in staat zijn op te stijgen en de eigen tenen aan te raken als ze in het zadel zitten. Maar ze vinden dit wel heel leuk om te doen. Ook oefenen we regelmatig zonder beugels en maken we kleine mini sprongetjes om ze wat meer gevoel mee te geven.

En we sluiten de les regelmatig af met een koprol van de pony!

Waar ik soms ook wel mee zit is dat sommige kinderen zonder teugels prachtig recht op de pony zitten (heb dan een touwtje om de hals en pony aan de longe), maar zodra ze teugels in de handen krijgen er ineens flink aan gaan hangen. Ik probeer dan om ze uit te leggen dat dat niet prettig is voor het paard (gevoelige mond etc) en dat ze zo het paard remmen. Maar dat lukt me niet altijd. Sommigen hebben ook ontzettend de neiging om de benen naar voren te steken en zelf naar achteren te hangen. Ik probeer dan wat te varieren in beugellengte, maar dat werkt niet altijd even goed. Nog tips?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:19

Benen die naar voren gaan... beugels gaatje korter, maar wat ook wil helpen is ze uitleggen dat ze met hun buik (bovenlichaam) wat naar voren mogen zitten, dan gaan benen vanzelf naar achteren. Zet ze ook voor de spiegel, kunnen ze het zien.
Dropveter als bit+teugel gebruiken om te laten voelen hoe dat is in de paardenmond Lachen

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 13:20

Ik neem altijd de voorbeeld van de fiets: ik vraag of ze een fiets met handremmen hebben, zo ja lukt het dan om te fietsen met de handremmen ingedrukt? Nee.. okee zo werkt het dus ook op een pony. ( dit leg ik pas uit na dat ik heb gezegd dat de mond van een paard erg gevoelig is).

Dat van naar achter hangen en de benen naar voren steken zie ik ook wel eens, ik pak dan een longeerzweep en leg die dan naast hun hoofd, schouders, heupen en hakken zodat je de verticale lijn hebt die ze zouden moeten hebben en dat laat ik ze dan in de spiegel zien. Dat moeten ze dan zo volhouden en als ze dat volhouden krijgen ze ' pluspunten' , doen ze dat niet krijgen ze 'strafpunten' , op een vriendelijke manier natuurlijk hahaha, ook laat ik ze vaak zonder beugels rijden