ladypaard schreef:ik zie geen probleem, als je zelf fijn en verantwoordelijk les hebt gehad.
ik heb ook geen diploma's (en voor sommigen ben ik maar 1 jaar ouder en heb zelfs veel mensen die ouder zijn dan ik) ze kunnen ook kiezen voor iemand met diploma's, maar ze willen bij mij.
Ik zie daar wel een probleem in. Voor mijzelf vind ik het niet echt nodig dat een instructeur gediplomeerd is. Ik ben zelf volwassen en rij zelf Z/ZZ-licht. Mijn instructeur selecteer in op zijn ervaring in de sport.
Maar ouders die geen ervaring hebben met/in de paarden kunnen niet inschatten of de instructeur waar zij hun kind aan overdragen voldoende ervaren of een beunhaas is. Daar moeten ze dan maar vanuit gaan. En paardrijden is en blijft een risico-volle sport. Dus daarom vind ik dat men name instructeurs die lesgeven aan kinderen gediplomeerd moeten zijn, en zelf ook op enig niveau (minimaal M/Z) gereden moeten hebben. Als je zelf niet op enig niveau hebt gereden, kun je kinderen ook niet die zo belangrijke basis bijbrengen. Daarom vind ik het ook terecht dat maneges en verenigingen nu verplicht een gediplomeerde instructie moeten hebben, daar ze anders niet verzekerd zijn bij ongevallen.
Als ik een kind zou hebben zou ik die alleen maar naar een gecertificeerde (met name veiligheidscertificaat) manege met gediplomeerde en ervaren instructie sturen, en die niet overlaten aan beunhazen....
Diploma's en certificaten garanderen niet dat er geen ongelukken gebeuren, maar geeft wel aan dat er dan aandacht is voor veiligheid en deskundigheid.