Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 02:47

tjitseee schreef:
hoe dom denk je dat ik ben perenboompje.

Zou ik zo niet kunnen zeggen daar ken ik je niet goed genoeg voor,maar volgens mij heb jij het buskruit uitgevonden. Vork

Sorry dat moest er bij mij effies uit @TabeR Vork

Lijkt me trouwens handiger wanneer alleen juryleden en mensen die ervaring hebben met hun "'draver"'
in de wedstrijd dressuursport hier posten en niet zo maar allerlei mensen die toevallig ook een draver in de wei hebben staan maar er verder geen wedstrijden mee rijden hier maar vanalles wegdumpen terwijl ze er eigenlijk geen ervaring mee hebben maar graag wat willen schrijven zonder toegevoegde waarde.

Nou on-topic maar weer wat mij betreft,sorry hoor TS.

lovelymoon0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 06:31

Ik wil binnen kort ook gaan starten met mijn draver....
Aangezien mijn houding op die draver vele male beter is als op mijn Z dressuur haflinger.. Clown
Ook wil ik endurance racen met haar gaan doen, ben heel benieuwd hoe dat gaat Tong uitsteken
Iemand ervaring of foto's van enduracne racing? Clown Vork

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 07:54

Ik spring er nu toch even in. Het maakt voor mij persoonlijk namelijk niks uit met welk paard of pony je de ring in komt. Een Tinker, Fries, Fjord, Haflinger, een draver een hele dure of een kruising tussen een ezel en een zinken emmer. Ik kijk ook echt naar de kwaliteiten van een paard, wat er niet meer uit te halen is, is voor mij echt prima. Ik verwacht namelijk niet dat een “moeizamer paard” een echte uitgestrekte draf maakt. Maar ze moeten wel verruimen! Wat ik vaak zie is dat ze met tactfouten als een soort opwindmuis naar de overkant hobbelen, wat aan de kant bijna met applaus wordt binnen gehaald. Ik zet dus ook niet op voorhand een beter gefokt paard op nummer 1. Maar het moet wel voldoende zijn wat er getoond wordt. De gangen moeten zuiver zijn ( helaas zie ik regelmatig een draver in laterale stap schieten ( telgang) ) De stelling buiging moet correct zijn ( wie kent ze niet, de té dikke Haflingers en Fjorden die niet eens achter door kunnen treden en over de lengtebuiging maar te zwijgen) Of de paarden die zo zwaar op de voorhand lopen dat je denkt dat ze onder de grond in een mollengang verder willen gaan. Het bezwaar van de draver ( om even on-topic te blijven) is al snel dat ze op de baan rechtsom lopen, het liefst ( wat ik echt nog wel eens gezien heb) met een stang rechts langs hun lijf aan om maar recht te blijven. Verder graag een opzet om de hals zo lang mogelijk te maken wat meer snelheid oplevert. Als je daarna met zo paard wilt trainen voor de dressuur maak je het jezelf wel enorm moeilijk. Ze worden eerst getraind op snelheid en zo recht mogelijk blijven, en dan moeten ze ineens op het achterbeen gezet worden, en netjes in de hand gereden worden. ( En waar ze ineens ook linksom aan het werk worden gezet) Maar nogmaals, kom je in de ring met een draver waar het echt voor elkaar mee is, geen probleem, kan je van mij ook de punten krijgen.En zo is het dus voor elk paard. Ik vind het alleen persoonlijk wel eens jammer dat wij als juryleden beschuldigd worden van vooroordeel, terwijl we genoeg dingen voorbij zien komen die we collectief niet goed vinden. Wil je gaan starten met een “moeilijker paard” ( wat voor een merk dan ook) realiseer je dan dat wij een richtlijn hanteren wat de KNHS graag wil zien. ( En waar wij uiteraard achter staan) Ga dan achteraf niet staan miepen dat wij zwartkijkers zijn die er alleen elke zondag op uit trekken om eens flink mensen te pesten.
Nog even een kanttekening, op alle aangehaalde voorbeelden telt natuurlijk dat uitzonderingen de regel bevestigingen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:18

femiaans schreef:
Het bezwaar van de draver ( om even on-topic te blijven) is al snel dat ze op de baan rechtsom lopen, het liefst ( wat ik echt nog wel eens gezien heb) met een stang rechts langs hun lijf aan om maar recht te blijven. Verder graag een opzet om de hals zo lang mogelijk te maken wat meer snelheid oplevert. Als je daarna met zo paard wilt trainen voor de dressuur maak je het jezelf wel enorm moeilijk. Ze worden eerst getraind op snelheid en zo recht mogelijk blijven, en dan moeten ze ineens op het achterbeen gezet worden, en netjes in de hand gereden worden. ( En waar ze ineens ook linksom aan het werk worden gezet)

eehhhh, dravers koersen altijd linksom.......worden toch vaak aan beiden kant om getraind. Zo een stang wordt lang niet altijd gebruikt.

Over die opzet heb ik even een stukje van onze site "gestolen" :

Opzet: deze wordt afhankelijk van hoe erg het paard het nodig heeft

gebruikt in combinatie met een bitje of een leren bandje onder de kin

door. Het houdt het hoofd van het paard omhoog. Na een kilometer of

langer begint het paard wat moe te worden, en laat het hoofd zakken,

hij gaat dan als het ware 'liggen' op het bitje. Sommige paarden hebben

het nodig omdat ze anders gaan 'duiken', ze gaan met het hoofd omlaag

lopen. In de koers is dit gevaarlijk (over de kop slaan) dus dat moet je

zien te voorkomen. Sommige paarden hebben uit zichzelf een hoge

hoofdhouding en hebben geen opzet nodig.

Met de kern van je verhaal ben ik het overigens wel eens. Maar met deze post wordt wel weer duidelijk hoe weinig (of niet helemaal juiste) info mensen over de drafsport hebben.

Die lateralen stap is trouwens inderdaad nog een extraatje bij dravers. Veel dravers bezitten inderdaad ook nog een tolt en soms telgang.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:58

Femiaans, je spreekt jezelf nu een beetje tegen. Eerst zeg je dit

femiaans schreef:
. Ik kijk ook echt naar de kwaliteiten van een paard, wat er niet meer uit te halen is, is voor mij echt prima. Ik verwacht namelijk niet dat een “moeizamer paard” een echte uitgestrekte draf maakt.

Hieruit maak ik op dat je dus niet kijkt naar hoe het eigenlijk zou moeten maar naar de kwaliteiten van het paard.

En vervolgens zeg je dit:

femiaans schreef:
. Wil je gaan starten met een “moeilijker paard” ( wat voor een merk dan ook) realiseer je dan dat wij een richtlijn hanteren wat de KNHS graag wil zien. ( En waar wij uiteraard achter staan) Ga dan achteraf niet staan miepen dat wij zwartkijkers zijn die er alleen elke zondag op uit trekken om eens flink mensen te pesten.
Nog even een kanttekening, op alle aangehaalde voorbeelden telt natuurlijk dat uitzonderingen de regel bevestigingen!

Dit matcht niet met elkaar. Een uitgestrekte draf hoort er op een bepaalde manier uit te zien onafhankelijk van ras of vermogen.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:06

Ten eerste bedoel ik dus dat ze met een opzet gereden worden, en dat is niet de manier waarop dressuurmatig getraind wordt. Het hoe en waarom de opzet dient, laat ik maar in het midden ( Ik zit ook niet in het draverswereldje)
Linksom, uhhhhhh, het was nog vroeg J links is toch waar je duim rechts zit? Knipoog

En tja, eigenlijk zat ik al op commentaar van Fitzroy te wachten, ik had al eerder gezien dat jij meer de voorkeur geeft aan een superbewegend paard. ( Wat jouw mening en je goed recht is)
Maar wat ik bedoel is dat een “moeilijker paard “ ook een eerlijk oordeel krijgt. Ik verwacht dus niet de super uitgestrekte draf, en kijk idd naar het vermogen van het paard.Daarnaast staat het buiten kijf dat het wel een verruiming moet zijn, en ook niet zo makkelijk met een 8 of een 9 wordt beloond, Maar een 6 is ook voldoende, en ik vind het dus echt wel eens jammer dat een jury op voorhand al in een 5 of een 4 zakt om dat het geen spectaculaire beweger is.
Misschien wat duidelijker zo?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:37

femiaans schreef:
Maar een 6 is ook voldoende, en ik vind het dus echt wel eens jammer dat een jury op voorhand al in een 5 of een 4 zakt om dat het geen spectaculaire beweger is.

Voordat je onder de 6 zakt moet het wel wat anders zijn dan een minder spectaculair bewegend paard. Dan denk ik aan onregelmatigheid en taktfouten.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:20

Precies, de naar de overkant hobbellende opwindmuis. Maar daarintegen komen er ook "moeilijke paarden"voorbij die een bevredigende ( de 6 ) draf laten zien, en vervolgens een 5 ( ook nog voldoende trouwens!) of minder krijgen omdat ze geen rechtvooruitgeklapt voorbeen laten zien. Sommige paarden hebben nu eenmaal die kwaliteit niet in huis. Maar natuurlijk moeten er wel aan de randvoorwaarden voldaan worden. Tact, regelmaat, verruiming, aanleuning. Natuurlijk is het ook wel zo dat hoe hoger op niveau, hoe nauwkeuriger het bekeken moet worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:57

Het onderstaande heb ik gekopieerd uit het Disciplinereglement van de dressuur:

.4 De uitgestrekte draf.

In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Terwijl het in dezelfde cadans blijft, verlengt het zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls vanuit de achterhand. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe, zonder op het bit te hangen, hals en lichaam te verruimen en meer bodem te nemen. De voorvoeten moeten neerkomen op het punt waarnaar zij wijzen. De beweging van de voor- en de achterbenen moet overeenkomen (parallel) met de voorwaartse beweging van het uitstrekken. De hele beweging moet goed in evenwicht zijn en de overgang naar de verzamelde draf moet vloeiend uitgevoerd worden, terwijl daarbij meer gewicht op de achterhand komt.

Dus het paard moet met behoud van tact, aanleuning en impuls zijn passen verlengen tot het maximale van zijn kunnen. Dat moet dus een voldoende opleveren. Maar het lijkt mij dat een paard met een betere kwaliteit van de draf, en die dus in staat is een grotere verruiming te laten zien, een hoger cijfer krijgt. Elk paard dat dus met behoud van tact, aanleuning en impuls een verruiming laat zien, zou dus minimaal een 5 moeten krijgen (voldoende). De kwaliteit van de draf van het paard bepaald dan uiteindelijk of het een 6,7,8 of 9 wordt.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:12

Dat is dus precies wat ik bedoel Jasmijn. Niets meer, en niets minder.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:13

femiaans schreef:

En tja, eigenlijk zat ik al op commentaar van Fitzroy te wachten, ik had al eerder gezien dat jij meer de voorkeur geeft aan een superbewegend paard. ( Wat jouw mening en je goed recht is)

Als je op jury-opleiding opgelet hebt (of je hebt een totaal afwijkende cursusleider gehad) gaat van ieder jurylid de voorkeur uit naar een lekker los door het lijf bewegend paard met goede gangen.
De happy athlete, weet je nog? Wat de KNHS graag wil zien en dus ook in de opleiding naar voren komt.

Daarom kan een paard met beperkte gangen nooit een 7 of hoger scoren voor de uitgestrekte draf. Een 6 wel, maar heb ik ergens gezegd dat ik die niet geef?
Bovendien doe je net voorkomen alsof ik alleen maar superbewegende knollen bovenaan heb staan, en dat is totaal niet het geval. Ik kan ook prima een Fjielanker bovenaan hebben, MAAR dan moet ie wel rijtechnisch goed voor elkaar zijn (wat trouwens voor ieder paard geldt). Maar ik sla niet door in mijn cijfers, alleen omdat het voor het betreffende ras zo goed is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:40

@ Fitzroy; Dan ga jij er toch ook van uit dat iedereen met ieder soort paard een voldoende voor zijn uitgestrekte draf kan halen? Hij moet gewoon binnen het kunnen van het paard een verruiming laten zien waarbij tact, aanleuning en impuls behouden blijft? De kwaliteit van de draf van het paard bepaald dan of het cijfer hoger uitvalt dan een 5 of 6.

Eigenlijk bedoelen jullie een beetje hetzelfde volgens mij hoor:)

Het is toch logisch dat goed bewegende paarden hoger scoren dan matig bewegende paarden (mits zij rijtechnisch even correct gereden worden?) Een rijtechnisch goed bewegend paard benaderd nu eenmaal meer het ideaalbeeld (happy athlete) dan een matig bewegend paard. En dat heb ik in deze discussie al eerder aan proberen te halen: de kwaliteit van het paard is evenzo belangrijk als de vaardigheid van de ruiter. Je vormt nu eenmaal een combinatie met je paard en hoe meer kwaliteit en vaardigheid paard en ruiter beschikken, des te groter is de kans dat je in de dresuursport knappe prestaties neerzet en hoge punten haalt.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:47

Volgens mij vertellen we allebei precies hetzelfde. ik stel namelijk ook nergens dat een paard wat tactfouten heeft of niet los door zijn lijf is bij mij wel de punten krijgt. Het kwam mij even over ( eerder topic, en echt al een hele poos geleden) dat je meer voor een superbeweger ging, dan voor een kwalitatief minder paard. Mijn welgemeende excuses als dat verkeerd is overgekomen.
Verder gaat het mij er meer om dat er minder vanuit afstamming wordt gejureerd, en meer op de kwaliteit maar OOK vermogen van een paard. Met nogmaals inachtneming van de voorgeschreven regels van de KNHS. ( Zoals het dus zo mooi door Jasmijn is neergezet)
Btw, mijn cijfers bij mijn opleidingen waren tussen de zeer goed en uitmuntend, ik heb dus gelukkig héél goed opgelet Knipoog

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:20

als je naar http://www.horsecompany.nl/ gaat, en bij te koop staat een 3kwart franse draver te koop die errug dressuurmatig gereden is Knipoog

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:33

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:40

zo'n draver heb ik nog niet eerder gezien Wow!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:42

ik zeg ook niet alleen een draver. Rolleyes

Wist alleen niet dat jullie het niet uit jullie uit jullie zelf zouden snappen. Nagelbijten / Gniffelen

De tinker etc is hier in dit topic ook genoemd namelijk... Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:03

Als je het topic gelezen had wist je dat eer gevraagd werd om voorbeelden van DRAVERS M2 of hoger.....

en Z-dressuur nivo lopen... of Z dressuur zijn, kunne 2 verschillende dingen zijn Ja

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:14

ik volg het hele topic al ja. Rolleyes

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:20

Ik heb ook een draver en rij er (onderlinge) wedstrijden mee.Gaat gewoon goed en krijg net als andere goeie cijfers.De vorige eigenaaresse (luwaniej1 op bokt) heeft wel landelijk met haar gestart.Ging geloof ik ook gewoon goed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:03

naugthytjhu schreef:
Ik heb ook een draver en rij er (onderlinge) wedstrijden mee.Gaat gewoon goed en krijg net als andere goeie cijfers.De vorige eigenaaresse (luwaniej1 op bokt) heeft wel landelijk met haar gestart.Ging geloof ik ook gewoon goed.

En je punt is?
Dat je met een draver KUNT starten? Daar waren we het allemaal wel over eens.
Dat met de gemiddelde draver (officiele)basissport haalbaar is (BtmZ2)? Daar zijn we het nog niet helemaal over eens.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:03

jasmijn78 schreef:
naugthytjhu schreef:

En je punt is?
Dat je met een draver KUNT starten? Daar waren we het allemaal wel over eens.
Dat met de gemiddelde draver (officiele)basissport haalbaar is (BtmZ2)? Daar zijn we het nog niet helemaal over eens.

Ja,iemand heeft me les gegeven die was bekent met Dravers,nou niet echt bekent dat jullie der kennen enzo,maar zij heeft ook met Dravers in de Z gereden.Daarom gaf ze mij ook les omdat ze goed et Dravers omgaat enzo.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:50

naugthytjhu schreef:
Ja,iemand heeft me les gegeven die was bekent met Dravers,nou niet echt bekent dat jullie der kennen enzo,maar zij heeft ook met Dravers in de Z gereden.Daarom gaf ze mij ook les omdat ze goed et Dravers omgaat enzo.

Heeft zij dan met dravers (meervoud, dus meerdere dravers) in de Z (op officiele wedstrijden) gereden?

Is zij dan iemand die als enige het licht heeft gezien en dravers heeft ontdekt als talentvolle dressuurpaarden?

Of is zij dan de uitzondering die de regel bevestigd doordat ze een keer met een draver (enkelvoud) de Z gehaald heeft?

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:47

jasmijn78 schreef:
naugthytjhu schreef:

Heeft zij dan met dravers (meervoud, dus meerdere dravers) in de Z (op officiele wedstrijden) gereden?

Is zij dan iemand die als enige het licht heeft gezien en dravers heeft ontdekt als talentvolle dressuurpaarden?

Of is zij dan de uitzondering die de regel bevestigd doordat ze een keer met een draver (enkelvoud) de Z gehaald heeft?

Met meerdere weet ik niet.En heus niet de enigste hoor.Weet je zelf ook wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:52

nou dat weten we dus niet... anders hadden we die vraag niet telkens gestelt gedurende het topic. Haha!