Cheytjuh schreef:Toch vind ik het soms wel jammer dat mensen zo'n voor oordeel hebben tegen koudbloeden.
Maar het is in veel gevallen ook geen vooroordeel, maar spreekt men gewoon uit ervaring. En is het gewoon een realistische benadering. Ik denk ook dat veel ruiters Z-niveau echt onderschatten, met name de ruiters die zelf nog nooit hoger dan B of L hebben gereden. Als je je langere tijd serieus met dressuur bezig houdt en met verschillende paarden minimaal Z hebt gereden dan weet je uit ervaring dat paarden over bepaalde eigenschappen moeten beschikken om op dat niveau fatsoenlijk mee te kunnen draaien.
Dan weet je welke exterieurkenmerken een voordeel zijn in de dresuur en welke een nadeel zijn. En omdat veel exterieurkenmerken rasgebonden zijn, weet je dat dat de kans groot is dat bepaalde rassen niet goed mee zullen komen in de dressuur. En ik kan alleen maar concluderen; hoe zwaarder en gedrongender de bouw, hoe meer moeite een paard met dressuur zal hebben. Voor een Belgisch trekpaard is het fysiek gewoon onmogelijk om een goede winstpuntwaardige Z2 proef neer te zetten, om maar een voorbeeld te geven.
En tussen een warmbloedig sportpaard en een uitgesproken koudbloed als een Belg zit natuurlijk nog een hele range aan andersoortige paarden/rassen. Maar hoe meer het paard neigt naar het echte koudbloedige, hoe kleiner de kans dat dat paard het werkelijk goed gaat doen in de dressuur. En dat heeft niks met vooroordelen te maken, maar puur met de fysieke mogelijkheden van een paard.
Cheytjuh schreef:maar ik rijd een tinker bij, die ik nu knhs rijd, en daarmee heb ik afgelopen vrijdag wel even gewonnen. Kreeg nog als extra opmerking : wat heb jij een stoere tinker, gewoon mee door blijven rijden !!!
En dat is hartstikke leuk voor jou! Maar ik weet niet in welke klasse je rijdt, maar 1 keer winnen of een winstpunt in de B of L is geen bewijs dat een paard of ras wel geschikt is voor dressuur. Dressuur is meer dan alleen B of L, de klassen M en Z horen er ook nog bij, en dan hebben we het alleen nog maar over BASIS-wedstrijdsport. Ik heb tot op heden nog nooit een Tinker in de Z-ring rond zien paraderen, en dat gegeven zegt imo wel wat over de mogelijkheden van het ras in de dressuur. B en L zal misschien nog wel gaan, maar dat houdt het wel een beetje op.
pompompom schreef:en daarnaast moeten sommige mensen niet vergeten dat niet iedereen de beschikking heeft over een perfect sportpaard om mee te gaan starten. Maar die het toch leuk vinden en een uitdaging willen en dus met hun minder geschikte ( verzorg ) paardje starten.
Ik denk altijd meer in het belang van het paard. Ik denk namelijk dat je niet je eigen zin moet doordrammen als je paard daar niet geschikt voor is. Ik denk dat bijvoorbeeld een trekpaard niet gelukkig zal worden met een ruiter die ambities heeft om Z-dressuur te rijden, simpelweg omdat hij fysiek niet aan zal kunnen wat zijn ruiter van hem verlangd. Ik vind dan dat je als ruiter niet eerlijk bent tegenover je paard omdat je dan zijn beperkingen niet erkent en respecteerd.
pompompom schreef:en ik zie liever iemand die met zijn pony iets probeert te bereiken ookal is het paardje er niet zon held in, dan dat er om de haverklap een nieuwe word gekocht om dat die meer prestaties kan leveren.
.
Ik zie liever iemand die de beperkingen van zijn paard respecteert en niet iets van het paard gaat verlangen waar hij niet geschikt voor is omdat dat nu eenmaal de wens van de ruiter is. En er zijn ook zat ruiters die een paard uitzoeken die geschikt zijn voor hetgeen ze ermee willen doen, die heel regelmatig goede prestaties halen en niet om de haverklap een nieuwe kopen.