Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:51

ACSM schreef:
Had zaterdag weer wedstrijd en werd 2e met 216 punten tussen de 12 paardencombi's...
Ik ben tot op heden nog steeds geen anti-koudbloed jury's tegen gekomen en ik heb echt niet altijd dezelfde jury Tong uitsteken

En hoe weet je wanneer het een anti-koudbloed jury is??
Wanneer vinden jullie dat??
Als je een keer geen winst rijdt? Of als je minder punten hebt dan je zelf verwacht??

Ben benieuwd Clown

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:56

Cinzano schreef:
ACSM schreef:
Had zaterdag weer wedstrijd en werd 2e met 216 punten tussen de 12 paardencombi's...
Ik ben tot op heden nog steeds geen anti-koudbloed jury's tegen gekomen en ik heb echt niet altijd dezelfde jury Tong uitsteken

Als je een keer geen winst rijdt? Of als je minder punten hebt dan je zelf verwacht??

Ben benieuwd Clown

Tja... geen idee. Daar heb ik geen ervaring mee. Als ik geen winst reed, was dat ook terecht!
Afgelopen weekend ook weer veel opmerkingen gehad van mederuiters. Ze vroegen of ik vaak negatief beoordeeld werd (dat dachten ze namelijk), Nou, eigenlijk nooit....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:58

euhm.. als ik zelf een zeer goed gevoel heb, men het aan de kant zegt en ik vervolgens onderaan eindig bij de paarden die continue de benen nemen.
dan zou ik denken van heejjjj wat is hier aan de hand. maar echt harde bewijzen heb je nooit dus zomaar een jury aanwijzen als koudbloedhatend is een beetje laag in mijn ogen.
Gelukkig nog nooit last van gehad, of ze verborgen het heel goed Clown

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 08:22

Cinzano schreef:

Gewoon gevraagd Knipoog, en van 1 weet ik het via de schrijfster (mijn vriendin). Over het algemeen vraag je zoiets als je bij 1 en dezelfde jury telkens hele rare punten rijdt. Dan ga je je toch afvragen waar dat aan ligt (als ze enorm afwijken van je gebruikelijke puntenpatroon).

Afgelopen weekend had ik mn eerste confrontatie met een paar boze ouders. Daar was ik al voor gewaarschuwd maar nu spraken ze me aan buiten de kantine (erg stoer want dan ziet de manegebaas het niet). Waren het niet eens met de punten (kan) en of ik die even wilde veranderen (PARDON????).
Dus ik netjes uitgelegd dat ik daar niet aan kon beginnen en dat ik achter iedere punt sta die ik geef. Had ook netjes achter iedere punt mijn kritiek geschreven (naja de schijfster dan) dus ze konden precies lezen waarom ze geen promotiepunt had (maar dat was teveel moeite).
En toen kwamen de verwijten:

- ik zou een hekel hebben aan eigen paarden .. (ik weet niet eens wat een eigen paard is en wat niet bij elke manege, boeit me ook niet)
- ik zou een hekel hebben aan friezen en daarom lagere punten geven, ja want mama reed vroeger ook met een bonte bla bla bla..... (ik: mevrouw ik rijdt zelf met een fjord in de dressuur dus ik zou niet weten waarom ik op ras zou punten, ik beoordeel de gereden oefeningen, geen rassen).
- ja maar vorige keer had ze voor dit of dat hogere punten (punten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, ik jureer zoveel ruiters ik kan onmogelijk onthouden hoe ze de maand ervoor hebben gereden)

Ik heb netjes uitgelegd en laten zien op het protocol dat haar dochter begon met allemaal 7ens en daarna heel slordig ging rijden, gebroken lijn niet tot de X, Slingerende van hand veranderen, halsstrekken en geen verschil tonen, slingerend over de AC lijn en niet stilstaan met groeten, verkeerd rijden enz enz... Tsja daar kan ik nu eenmaal geen 7ens voor geven sorry.

Toen kalmeerden ze wat en gezegd dat ik altijd tot maximaal een half uur na de prijsuitreiking blijf zitten voor vragen en dat ze voortaan meteen, met dochterlief erbij, naar me toe moeten komen en me niet aan moeten spreken op de parkeerplaats omdat ik dat niet netjes vind.

In de kantine hoorde ik dat dochterlief geen les meer heeft omdat ze denkt dat ze het zelf wel kan allemaal omdat ze nu een eigen paard heeft. Misschien toch maar weer eens wat les nemen?????

Grappig dat juist ik verweten wordt een hekel te hebben na koudbloeden hahahahaa
Tsja ik ben gewoon streng denk ik (houwel ik ook rustig een 9 of 10 uitdeel voor iets wat super gaat) vergeleken met mijn collega's, maarja zie het in de hogere proeven gewoon fout gaan.

Felisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:02

Sportpaardjes vind ik toch het leukst.. Maar koudbloeden vind ik ook erg leuk op wedstrijden! Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:30

Off topic reacties zijn verwijderd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:33

Felisie schreef:
Sportpaardjes vind ik toch het leukst.. Maar koudbloeden vind ik ook erg leuk op wedstrijden! Tong uitsteken

Een koudbloed die in de sport wordt uitgebracht is toch ook een sportpaard?

De Fries (okay, dat is geen echte koudbloed) die ik rij, is in mijn ogen ook een sportpaard. En de Fries van mijn vriend helemaal.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:39

Lijkt mij juist wel leuk Ja
SOmmige reacties hier vind ik onzin, met een goede ruiter kan bijna ieder paard netjes lopen.
Een Haflinger op onze manege, heeft in de B in 1 keer 5 wp's binnen gehaald, nou, dat vind ik netjes, hoor!
Wat maakt het nou uit of het een Haflinger, Fjord of whatever is? Als er een goede ruiter op zit, kunnen ook die paarden het.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:40

Kunnnen die paardjes met Jos lansink op hun rug dan ook een 1.60 parcours springen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:41

Vrees van niet...

Of onder Anky van Grunsven GP lopen?

Niet ieder paard heeft dat talent. Dat geldt voor de koudbloeden en de warmbloeden Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:45

Lielle schreef:
Kunnnen die paardjes met Jos lansink op hun rug dan ook een 1.60 parcours springen?

beetje rare reactie... kan een KWPN dressuurcrack ook zomaar een parcours van 1.60 springen met Lansink op de rug.... dacht het ook niet.. Dat is gewoon een kwestie van aanleg en talent.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:49

Volkomen mee eens Lovely1! En dat was nou precies wat ik bedoelde, en het is een reactie op deze tekst boven mij:

Citaat:
Lijkt mij juist wel leuk
SOmmige reacties hier vind ik onzin, met een goede ruiter kan bijna ieder paard netjes lopen.
Een Haflinger op onze manege, heeft in de B in 1 keer 5 wp's binnen gehaald, nou, dat vind ik netjes, hoor!
Wat maakt het nou uit of het een Haflinger, Fjord of whatever is? Als er een goede ruiter op zit, kunnen ook die paarden het.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:27

Lielle schreef:
Volkomen mee eens Lovely1! En dat was nou precies wat ik bedoelde, en het is een reactie op deze tekst boven mij:

Citaat:
Lijkt mij juist wel leuk

eens, als het paard gezond is!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:05

Ik ben het dus NIET met de gekwote tekst eens, ik vroeg of het dan ook zo was dat ieder paard met Jos Lansink op zijn rug een een 1.60 parcours kon springen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:17

Het antwoord lijkt mij simel: Ik zie een Fjord met Jos Lansink erop niet een 1.60 parcours springen, want daar zijn ze per definitie niet op gebouwd.
Dat vind ik wat anders dan een KWPN-er. Sommige KWPN-ers zijn daar ook niet op gebouwd. Maar soms krijg ik wel eens het idee dat sommige mensen niet kunnen accepteren dat hun ras iets niet zo goed kan. Natuurlijk kan een paard met een goede ruiter erop meer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:41

Eens Scum.
Maar daarom denk ik dus ook dat niet ieder ras geschikt is om een Z proef te lopen. Net zo goed als ik mijn neuroot KWPN-er niet bomen ga laten slepen.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 11:53

ik denk niet dat het aan het ras licht of het geschikt is om Z te lopen maar ook voor een groot deel aan het karakter.

je moet gewoon per paard bekijken wat het paard kan. en dan kan je bij bepaalde rassen inderdaad tegen beperkingen aanlopen, ik rijd zelf een trekpaardje en haar middendraf zal natuurlijk nooit zo flitsend worden als die van sommige kwpn ers, maar haar middenstap is daarintegen weer harstikke goed zo heeft elk paard zijn goede en slechte punten. Maar ik vind het gewoon leuk om haar te rijden en ze heeft een geweldig karakter, erg leergierig en ze vind het harstikke leuk om aan het werk te gaan. Als ze er helemaal klaar voor is wil ik ook wel miss met haar gaan starten.

en niet om dan te bewijzen dat een trekpaard het ook kan, maar gewoon omdat ik het leuk vind en ik het leuk vind om een uitdaging te hebben en te kijken wat we samen kunnen berijken.

en daarnaast moeten sommige mensen niet vergeten dat niet iedereen de beschikking heeft over een perfect sportpaard om mee te gaan starten. Maar die het toch leuk vinden en een uitdaging willen en dus met hun minder geschikte ( verzorg ) paardje starten.

en ik zie liever iemand die met zijn pony iets probeert te bereiken ookal is het paardje er niet zon held in, dan dat er om de haverklap een nieuwe word gekocht om dat die meer prestaties kan leveren.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:00

Toch vind ik het soms wel jammer dat mensen zo'n voor oordeel hebben tegen koudbloeden. Ik hoop niet dat iemand zzich nu aangevallen voelt, maar er zijn zat mensen die het wel hebben

Idd de koudbloeden (de meesten) zijn er gewoon niet voor gebouwd, maar ik rijd een tinker bij, die ik nu knhs rijd, en daarmee heb ik afgelopen vrijdag wel even gewonnen. Kreeg nog als extra opmerking : wat heb jij een stoere tinker, gewoon mee door blijven rijden !!!

Dat vind ik dan altijd wel leuk om te horen Lovers .. maarja, iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen mening en ik vind niet dat je je eigen mening op moet dringen aan anderen. Laat ze lekker denken wat ze denken en denk jij gewoon wat jij vind... Mensen zijn het toch nooit helemaal met elkaar eens...Zal ook nooit lukken !!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:47

Cheytjuh schreef:
Toch vind ik het soms wel jammer dat mensen zo'n voor oordeel hebben tegen koudbloeden.

Maar het is in veel gevallen ook geen vooroordeel, maar spreekt men gewoon uit ervaring. En is het gewoon een realistische benadering. Ik denk ook dat veel ruiters Z-niveau echt onderschatten, met name de ruiters die zelf nog nooit hoger dan B of L hebben gereden. Als je je langere tijd serieus met dressuur bezig houdt en met verschillende paarden minimaal Z hebt gereden dan weet je uit ervaring dat paarden over bepaalde eigenschappen moeten beschikken om op dat niveau fatsoenlijk mee te kunnen draaien.

Dan weet je welke exterieurkenmerken een voordeel zijn in de dresuur en welke een nadeel zijn. En omdat veel exterieurkenmerken rasgebonden zijn, weet je dat dat de kans groot is dat bepaalde rassen niet goed mee zullen komen in de dressuur. En ik kan alleen maar concluderen; hoe zwaarder en gedrongender de bouw, hoe meer moeite een paard met dressuur zal hebben. Voor een Belgisch trekpaard is het fysiek gewoon onmogelijk om een goede winstpuntwaardige Z2 proef neer te zetten, om maar een voorbeeld te geven.
En tussen een warmbloedig sportpaard en een uitgesproken koudbloed als een Belg zit natuurlijk nog een hele range aan andersoortige paarden/rassen. Maar hoe meer het paard neigt naar het echte koudbloedige, hoe kleiner de kans dat dat paard het werkelijk goed gaat doen in de dressuur. En dat heeft niks met vooroordelen te maken, maar puur met de fysieke mogelijkheden van een paard.

Cheytjuh schreef:
maar ik rijd een tinker bij, die ik nu knhs rijd, en daarmee heb ik afgelopen vrijdag wel even gewonnen. Kreeg nog als extra opmerking : wat heb jij een stoere tinker, gewoon mee door blijven rijden !!!

En dat is hartstikke leuk voor jou! Maar ik weet niet in welke klasse je rijdt, maar 1 keer winnen of een winstpunt in de B of L is geen bewijs dat een paard of ras wel geschikt is voor dressuur. Dressuur is meer dan alleen B of L, de klassen M en Z horen er ook nog bij, en dan hebben we het alleen nog maar over BASIS-wedstrijdsport. Ik heb tot op heden nog nooit een Tinker in de Z-ring rond zien paraderen, en dat gegeven zegt imo wel wat over de mogelijkheden van het ras in de dressuur. B en L zal misschien nog wel gaan, maar dat houdt het wel een beetje op.

pompompom schreef:
en daarnaast moeten sommige mensen niet vergeten dat niet iedereen de beschikking heeft over een perfect sportpaard om mee te gaan starten. Maar die het toch leuk vinden en een uitdaging willen en dus met hun minder geschikte ( verzorg ) paardje starten.

Ik denk altijd meer in het belang van het paard. Ik denk namelijk dat je niet je eigen zin moet doordrammen als je paard daar niet geschikt voor is. Ik denk dat bijvoorbeeld een trekpaard niet gelukkig zal worden met een ruiter die ambities heeft om Z-dressuur te rijden, simpelweg omdat hij fysiek niet aan zal kunnen wat zijn ruiter van hem verlangd. Ik vind dan dat je als ruiter niet eerlijk bent tegenover je paard omdat je dan zijn beperkingen niet erkent en respecteerd.

pompompom schreef:
en ik zie liever iemand die met zijn pony iets probeert te bereiken ookal is het paardje er niet zon held in, dan dat er om de haverklap een nieuwe word gekocht om dat die meer prestaties kan leveren.
.

Ik zie liever iemand die de beperkingen van zijn paard respecteert en niet iets van het paard gaat verlangen waar hij niet geschikt voor is omdat dat nu eenmaal de wens van de ruiter is. En er zijn ook zat ruiters die een paard uitzoeken die geschikt zijn voor hetgeen ze ermee willen doen, die heel regelmatig goede prestaties halen en niet om de haverklap een nieuwe kopen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:54

en daarop inhakend pompompom, zou jij het redelijk vinden als ik met een Tinker ga proberen om Boekelo te gaan rijden? Ik vind dat unfair tegenover het paard en zie dan liever dat iemand een paard koopt dat daarvoor de kwaliteiten heeft.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:54

nou het zijn allemaal paarden koud of warmbloed en als iemand er iets mee wilt bereiken in de dressuur, je doet je best! ik vind het wel leuk, zal het zelf niet doen. Het zou wel erg lachwekkend zijn, wanneer ze springwedstrijden willen rijden. Maar ja het is iedere voor zich, en je moet idd kijken naar je paards beperkingen en die respecteren.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:00

meerendeel koudbloeden heb er idd moeite mee met het hogere niveau.
tegenwoordig zijn ze veel luxer gebouwd, nog niet echt veel maar wel wat.

er zijn altijd uitzonderingen, die het wel appeltje eitje kunnen bij benen...
net zoals je veel kwpners hebt die er geen bal van kunnen

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:08

Citaat:
Ik denk altijd meer in het belang van het paard. Ik denk namelijk dat je niet je eigen zin moet doordrammen als je paard daar niet geschikt voor is. Ik denk dat bijvoorbeeld een trekpaard niet gelukkig zal worden met een ruiter die ambities heeft om Z-dressuur te rijden, simpelweg omdat hij fysiek niet aan zal kunnen wat zijn ruiter van hem verlangd. Ik vind dan dat je als ruiter niet eerlijk bent tegenover je paard omdat je dan zijn beperkingen niet erkent en respecteerd

Tuurlijk moet je met het paard meedenken, je moet geen gekke dingen gaan doen. Maar is dat niet met elk paard zo. sommige KWPNers hebben ook niet de capaciteiten andere wel. maar zolang je merkt dat het paard het wel kan, waarom dan niet. ik zal niet zeggen dat het zo flitsend en lenig gebreurt als bij een ander sportpaardje. maar uiteindelijk hebben ze allemaal 4 benen. En je moet niet denken dat een trekpaard anders is als een ander paard ( afgezien van de uiterlijke verschillen ). mijn instructrice ( die zelf met haar paard ook naar de Z heeft gereden) zegt ook dat als je consequent bent naar het paard en gewoon oefent kun je daar wel de Z mee halen.

En er lopen wel degelijk trekpaarden in de Z. het zijn er natuurlijk maar enkele, maar het ras word ook niet veel gebruikt in de dressuur.

Citaat:
en daarop inhakend pompompom, zou jij het redelijk vinden als ik met een Tinker ga proberen om Boekelo te gaan rijden? Ik vind dat unfair tegenover het paard en zie dan liever dat iemand een paard koopt dat daarvoor de kwaliteiten heeft.
.

bedenk ook dat niet iedereen de mogelijkheid heeft en het geld een eigen paard te kopen of te krijgen. En hoe beter het paard hoe duurder.

en je moet ook niet met de ambitie beginnen van ik wil dit of dat halen. gewoon gemotiveerd beginnen, tuurlijk mag je wel een streven hebben maar begin realistisch en blijkt het goed uit te pakken ga je gewoon lekker door! en we zien dan wel waar het schip strand.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:12

pompompom schreef:
Citaat:
.

bedenk ook dat niet iedereen de mogelijkheid heeft en het geld een eigen paard te kopen of te krijgen. En hoe beter het paard hoe duurder.

Klopt, maar daar gaat het hier toch niet om?

Citaat:
en je moet ook niet met de ambitie beginnen van ik wil dit of dat halen. gewoon gemotiveerd beginnen, tuurlijk mag je wel een streven hebben maar begin realistisch en blijkt het goed uit te pakken ga je gewoon lekker door! en we zien dan wel waar het schip strand.

En waarom zou je die ambitie niet mogen hebben. Boekelo zit niet in mijn planning maar ik wil wel ooit 2 * eventing starten en daar richt ik me op. En ik bluk echt niet van het geld om er zo een paard voor aan te schaffen, maar ik zou het erg oneerlijk vinden als ik dat van paarden zou vragen die het niet aankunnen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:13

AaronYve schreef:
nou het zijn allemaal paarden koud of warmbloed en als iemand er iets mee wilt bereiken in de dressuur, je doet je best!

Het gaat er niet om dat de ruiter zijn best niet zal doen. Het gaat er om dat bij zwaargebouwde koudbloedige paarden hun best waarschijnlijk niet goed genoeg is voor hun ruiter wanneer deze ambities heeft in de dressuur. En dat ben je niet eerlijk bezig als ruiter.

ladylay schreef:
er zijn altijd uitzonderingen, die het wel appeltje eitje kunnen bij benen...
net zoals je veel kwpners hebt die er geen bal van kunnen

Maar meestal beschikken die UITZONDERINGEN niet over eigenschappen die KENMERKEND zijn voor hun ras. De koudbloeden die het goed doen in de dressuur beschikken in de regel over een luxer exterieur en meer beweging dan wat normaal is voor hun ras. M.a.w.; zij neigen dan dus meer naar een warmbloed.