ORUN 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:58

nog niet, moet eerst een een paar eindprojecten voor school afhebben... daarna ga ik daarmee aan de slag..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:21

Ik ben al wel begonnen. zondag is de wedstrijd, dan stuur ik het volgende week op :j

Ik heb er in het nieuwe jaar geen tijd voor :n

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:03

Ik heb hem min of meer af. Ik heb hem zo uit de losse pols geschreven en opgestuurd naar onze cursusleider om te kijken wat hij er van vind. Ik vraag me af in hoeverre je het regelement moet terug laten komen. Ik heb er nu het regelement niet op nageslagen, maar er in gezet zoals het in de praktijk gaat (startkaart aanvragen, opgeven/inschrijven (volgend jaar startpas), paard gechipt, paspoort, juiste verzorging ruiter en paard etc.)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:52

Volgens mij moet je meer inhoudelijk op een wedstrijddag ingaan. Dus het opgeven enz, dan de dag zelf, vlechten, borstelen ed thuis, helpen met losrijden, proefjes beoordelen en bespreken en evt. punten aangeven die beter konden enz.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:59

Zo heb ik het ook zo ongeveer opgeschreven, heb zo goed mogelijk geprobeerd de competenties te beschrijven zoals beschreven staan in de PVB

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:46

Heb je wel een echte wedstrijdcombinatie in je verhaal geschreven die ook daadwerkelijk op die dag op die plaats heeft gereden? Dat schijnen ze na te trekken :')

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:33

jazeker, met combinatienummer en al ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:42

Super!

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:34

morgen neem ik mijn paarden beesten mee ben benieuwd na de reacties whahah
we hebben al 5 keer van die smalle dressuurpaardjes gezien kom ik binnen met een stel uit de kluiten gewassen harige marmotten oohh boy heb er weer zin in...

Maar wij beginnen eerst met de praktijkles dan ff opwarmen in de kantine en dan gaan we naar de theorie les.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:53

Opwarmen in de kantine :\

Wij doen eerst uur a ander half uur met 2 of 3 paarden les. Dan even na bespreken en theorie.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 11-12-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:54

Waar volg je de cursus Veulen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:01

Edit: het is geen fijne locatie.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 11-12-11 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:04

Is dat niet meer bij Marsua?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:07

Maarssen.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 11-12-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:09

Daar is toch niets raars met de binnenbak aan de hand? Of bedoel je de hoek waar het hindernismateriaal achter staat? Vind het wel een prettige bak om in te rijden met een goede bodem en hij ligt er ook altijd netjes bij als ik er ben.
De kantine kan ik me iets bij voorstellen, is dat al bij het bestuur van de vereniging aangekaart?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:16

Iets over de bak.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 11-12-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:20

Je moet gewoon netjes sturen in die hoek dat lijkt me toch niet zo ingewikkeld?
Heel veel stallen waar ik kom hebben een schot van de binnenbak wat niet tot aan de grond loopt ik vind het zelf prettig rijden omdat ze niet zo snel tegen de wand gaan vallen als ze uit balans zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:29

Er word over gesproken met de knhs.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 11-12-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:31

Ik ben er iedere week om les te geven en soms ook wat paarden te rijden en die hoek ligt er al 100 jaar zo bij en al mijn lesklanten kunnen er prima rijden. Snap eerlijk gezegd niet zo wat het probleem is.

Veulen84 schreef:
D'r zit een kuil in tussen de halve en hele meter...
De bodem loopt daar inderdaad wat af maar het is geen halve meter laat staan een meter.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:34

Veulen84 is zo volwassen geweest om haar deel van de discussie te verwijderen zodat mij tekst niet echt ergens op lijkt te slaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:38

Zoals ik je net per pm vertelde. Heb ik me zojuist gerealiseerd dat dit iets is wat de knhs en de rijvereniging onder elkaar moeten gaan uitzoeken. Voor toekomstige generaties minder vervelend.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:39

Lijkt me dat toekomstige cursisten juist willen lezen hoe een accommodatie is.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:31

misschien ben ik heel blond, maar hoe weten jullie wat er allemaal in de opdracht moet?

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:59

Voor die gene die moeite hebben met de PVB

wedstrijd-weetjes

1. Officiële KNHS wedstrijden
2. Wat te doen als je wedstrijden wilt gaan rijden
3. Aanvraag startkaart
4. Aankleding
5. Kosten
6. Meten van pony’s
7. Paardenpaspoort
8. Inenten
9. Startcoupons
10. Springconcours
a. Inleiding
b. Klasses
c. Soorten parcoursen
d. Strafpunten
e. Punten rijstijl
11. Winst- en verliespunten springen
a. Promotie- en degradatieregeling
b. Terugplaatsing op eigen verzoek
c. Minimum leeftijd paarden/pony‘s
d. Hors concours
12. BB-springen
13. Dressuur concours
14. Winst- en verliespunten dressuur
a. Promotie- en degradatieregeling
c. Minimum leeftijd paarden/pony‘s

Officiële KNHS wedstrijden(Klik op de westrijd als je meer wilt weten.)

Bixie (voor de allerkleinste!)
Dressuur*
Springen*
Eventing (Samengestelde wedstrijd)
Reining (Western-rijden)
Paard voltige
Endurance
Mennen*
Aangespannen
Op alle officiële wedstrijden zijn de reglementen en bepalingen van de KNHS van toepassing. Die zijn beschreven in het Algemeen Wedstrijdreglement en de meer specifieke disciplinereglementen. De reglementen kun je gratis downloaden van www.knhs.nl of tegen betaling bestellen bij de KNHS.

*In deze disciplines wordt op onze club les gegeven.

Waar moet je om denken als je van plan bent om met je paard/pony aan wedstrijden deel te nemen:

Je moet een startkaart hebben en
1. lid zijn van een bij de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond)
aangesloten vereniging.
2. lid zijn van de KNHS
3. lidmaatschap hebben van ‘Paard en Sport’.

Pony/paard moet ingeënt zijn (basisvaccinatie dient in paspoort te staan, evenals de jaarlijkse herhalingsentingen (op z’n laatst gegeven 1 dag voor de enting van het jaar ervoor).

Pony/paard dient gechipt te zijn.
Kan via de veearts.

Pony’s moeten gemeten worden en dit moet in het paspoort vermeld worden.

Je moet startcoupons aanvragen.
Wordt geregeld bij de aanvraag van startkaart.

Op de wedstrijddag dien je aan officiële documenten bij je te hebben:
1. Paspoort met inentingsgegeven.
2. Startkaart voorzien van handtekening.
Handig om mee te nemen: Extra startcoupon voor het geval dat..

Aanvraag startkaart:

Formulier(en) invullen op Mijn KNHS op de website van de KNHS. .

Aankleding:

Paard:
Dressuur:
De manen:
1. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
2. Los gedragen, goed verzorgde, naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
3. Op andere wijze dan onder (1) aangegeven ingevlochten manen.
4. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (’derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
1. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden minder op prijs gesteld.
2. De haren van de staartwortel ’bijgetrokken’.
3. De haren van de staartwortel ’bijgeknipt’ of ’bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
1. recht afgeknipt. De lengte in ’gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte onder de spronggewrichten.
2. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).
Springen
1. Goed verzorgd
Cross
1. Goed verzorgd
Marathon mennen
1. Goed verzorgd

Ruiter
Dressuur
1. een rij-jas; type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
2. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
3. een paar handschoenen,
4. een paar rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren chaps.
5. bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
6. een witte, beige of gele rijbroek,
7. een veiligheidscap/-helm met norm EN1384. Het is uitsluitend bij de paarden in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.
8. Het is toegestaan om met een bodyprotector te rijden tijdens de wedstrijd. De bodyprotector mag boven of onder het wedstrijdtenue gedragen worden.
Lees meer
Springen:
1. een rij-jas; type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
2. Witte rijbroek of beige rijbroek.
3. Wit of licht gekleurd overhemd en das/plastron. De kraag en de manchetten van het overhemd moeten in ieder geval wit zijn.
4. Rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of jodhpurlaarsjes en gelijkkleurige, gladleren chaps.
5. Het dragen van een veiligheidscap of helm met de norm EN-1384 is verplicht voor iedereen die te paard zit op het oefen- en losrijterrein of die zich te paard elders op het concoursterrein bevindt.
6. Wanneer een ponydeelnemer tijdens het parcours zijn hoofddeksel al dan niet opzettelijk verliest of wanneer de sluiting is los gegaan, moet hij zijn hoofddeksel onmiddellijk weer opzetten en/of de sluiting opnieuw vastmaken. Tijdens het hierdoor veroorzaakte oponthoud wordt de tijdopnameapparatuur niet stil gezet en worden er geen strafpunten toegekend, ook niet voor eventueel afstijgen.
7. Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. In lagere klassen is een hoedje als onderdeel van het verenigingstenue niet toegestaan. Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury. 9. Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, – ongeacht de kleur – zowel voor paarden- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen. 10. Het dragen van een bodyprotector is toegestaan. De bodyprotector mag boven of onder het wedstrijdtenue gedragen worden.
Lees meer
Eventing
Tijdens de uithoudingsproef als onderdeel van een Eventing wedstrijd is het dragen van een goed passende bodyprotector en een goedgekeurde veiligheidshelm die voldoet aan de Europese norm EN1384, verplicht. Het dragen van de ’Eventing medical card’ wordt sterk aanbevolen.
Lees meer
Mennen:
1. heren: kostuum of combinatie - bijpassende (bol)hoed of veiligheidshelm - voorschoot.
dames: kostuum, combinatie of rok - hoed of veiligheidshelm - voorschoot.
2. een paar handschoenen
De kleding van de grooms:
1. heren: kostuum of combinatie - bijpassende (bol)hoed of veiligheidshelm
dames: kostuum, combinatie of rok - hoed of veiligheidshelm
2. een paar handschoenen
3. De deelnemer is verplicht tijdens de proef een zweep in de hand te voeren. De zweep dient dusdanig van lengte te zijn dat het (voorste paard) aan de schouder geraakt kan worden.
Lees meer

Kosten:
De kosten zijn hieronder op een rijtje gezet. (Tarievenlijst 2011 van de KNHS)

Paard:
Basisafdracht:
Startkaart paard
Halfgeld 1-10
Startcoupons (16 stuks)
Behandelingskosten per factuur
Registratie paard
Paard en Sport
Paspoort/Chippen
Inenten
Proevenboekje en DVD
Lees meer € 14,50
€ 42,75
€ 21,25
€ 17,75
€ 3,00
€ 23,00
€ 27,95
€ 75,00 (ongeveer)
€ 25,00 (ongeveer)
€ 25,00

Pony: Basisafdracht:
Startkaart pony
Halfgeld 1-10
Startcoupons (16 stuks)
Registratie pony
Paard en Sport
Paspoort/Chippen
Stokmaat meten:
Inenten
Proevenboekje en DVD
Lees meer € 14,50
€ 26,75
€ 13,25
€ 17,75
€ 3,00
€ 15,75
€ 27,95
€ 75,00 (ongeveer)
€ 7,50 (ongeveer)
€ 25,00 (ongeveer)
€ 25,00

Mennen: Basisafdracht:
Startkaart mennen
Halfgeld 1-10
Startcoupons (16 stuks)
Registratie paard/pony
Paard en Sport
Paspoort/Chippen
Inenten
Proevenboekje en DVD
Lees meer € 14,50
€ 26,75
€ 13,25
€ 17,75
€ 3,00
€ 22,25
€ 27,95
€ 75,00 (ongeveer)
€ 25,00 (ongeveer)
€ 25,00

Meten pony's
Bij pony’s is het verplicht om de meethistorie in het paardenpaspoort te laten vastleggen. Iedere pony moet in ieder geval jaarlijks worden gemeten tot en met het achtste jaar tussen 1 januari en 1 april. Pony’s die niet in hun achtste levensjaar gemeten zijn en later (weer) in de sport uitgebracht worden, moeten alsnog worden gemeten. De stokmaat van een pony bepaalt in welke categorie de pony ten behoeve van de KNHS-sport wordt ingedeeld. De KNHS kent vijf categorieën:
Categorie A: stokmaat tot 117 cm;
Categorie B: stokmaat van 117 cm tot en met 126,9 cm;
Categorie C: stokmaat van 127 cm tot en met 136,9 cm;
Categorie D: stokmaat van 137 cm tot en met 148,0 cm;
Categorie E: stokmaat van 148,1 cm tot en met 156,9 cm.
Lees meer
De stokmaat moet opgemeten worden door iemand die door de KNHS daarvoor is aangewezen.
In januari komt iemand op onze club pony’s meten voor ongeveer € 7,50 per pony.

Paardenpaspoort
Alle paarden in Europa moeten een paspoort hebben. Daarbij geldt in Nederland, voor alle paarden en pony’s die langer dan zes maanden in Nederland verblijven, de chipverplichting. Voor paarden die niet geregistreerd zijn bij één van de erkende stamboeken kan een paspoort worden afgegeven door de KNHS.

Chippen van een paard/pony en het aanvragen van een KNHS-paspoort
Wanneer het paard nog niet van een chip is voorzien, kan uw dierenarts het paard chippen. De dierenarts beschikt over het zogeheten ’Identificatie- en Registratie Formulier’. Dit formulier moet volledig ingevuld en met de transpondergegevens worden opgestuurd naar de KNHS, die dan het paspoort kan afgeven.

Gegevens in het paspoort
In het paspoort wordt aangegeven om welk dier het gaat.
In het paspoort komt namelijk het levensnummer en het chipnummer van het paard te staan en wordt de afteking geregistreerd.
En of het paard wel of niet bestemd is voor humane consumptie.

Inentingen
Volgens de officiële wedstrijdreglementen moet uit het paspoort blijken dat het paard minimaal als volgt gevaccineerd is:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee entingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar mogen zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige enting mag zijn toegediend en niet minder dan 7 dagen voor het evenement.

Startcoupons
Om te kunnen deelnemen aan een wedstrijd heb je niet alleen een startkaart nodig, maar ook startcoupons. Deze gebruik je om je in te schrijven voor een wedstrijd door per proef een coupon op te sturen naar het secretariaat van de wedstrijdorganisatie.
Een startcoupon is dus het bewijs van inschrijving van een wedstrijd. Het kan voorkomen dat je startcoupon is kwijtgeraakt. Neem daarom voor de zekerheid altijd een setje reserve startcoupons mee op wedstrijd.
Een startcoupon is niet alleen bestemd voor de inschrijving van KNHS wedstrijden maar ook voor de registratie en verwerking van de resultaten van die wedstrijden.
Een startcoupon bestaat uit drie velletjes waarop staat vermeld voor welke ruiter en paard de coupon geldig is. Op de coupon kun je zelf schrijven voor welke wedstrijd de coupon bestemd is en in welke klasse je wilt starten. Vervolgens stuur je de coupon naar de vereniging die de wedstrijd organiseert. Op de startcoupon schrijft een jurylid tijdens de wedstrijd de resultaten van jouw proef en voorziet de coupon van een handtekening en geeft deze aan de wedstrijdorganiserende vereniging. De vereniging geeft je vervolgens één velletje, houdt één velletje zelf en stuurt het derde velletje naar de KNHS voor de wedstrijdregistratie.

Bestellen startcoupons
Afhankelijk van de afspraken binnen jouw rijvereniging kan je zelf startcoupons bestellen of moet je ze bestellen via jouw rijvereniging. Wanneer je zelf startcoupons kunt bestellen, kan dit via
mijn KNHS.

Springconcours
a. Inleiding
Een ruiter of amazone die op springwedstrijden wil gaan starten, moet eerst een winstpunt in de B-dressuur halen.

Er zijn twee ’soorten’ hindernissen: breedtesprongen en hoogtesprongen.

Hoogtesprongen:
Hek (open hindernis)
Poort (gesloten hindernis)
Steilsprong
Muur

Breedtesprongen:
Sloot
Oxer
Triple sprong ofwel triple bar of ’bar de spa’
Tot slot kan er ook een combinatiesprong zijn opgenomen in het parcours: twee of 3 hindernissen achter elkaar met 1 of 2 galopsprongen ertussen.
Als er twee hindernissen achter elkaar staan wordt dit een ’dubbel’ genoemd. Drie hindernissen achter elkaar heet een driesprong.

b. Klasses
Bij paarden:
B = De B staat voor ’beginners’, hierbij wordt gesprongen over hindernissen van 1,00 meter.
L = De L staat voor ’licht’, hindernissen van 1,10 meter.
M = De M staat voor ’midden’, hindernissen van 1,20 meter.
Z = De Z staat voor ’zwaar’, hindernissen van 1,30 meter.
ZZ = De ZZ staat voor ’zeer zwaar’, hindernissen van 1,35 meter.
Bij pony’s:
A-pony’s: B = 50 cm L = 60 cm
B-pony’s: B = 60 cm, L = 70 cm
C-pony’s: B = 70 cm, L = 80 cm, M = 90 cm, Z = 100cm
D-pony’s: B = 80 cm, L = 90 cm, M = 100 cm, Z = 110cm, ZZ = 120cm
E-pony’s: B = 90 cm, L = 100cm, M = 110cm, Z = 120cm, ZZ = 130cm
Dan zijn er nog internationale klassen als Grand Prix. Dit is de topsport en de hindernissen hebben geen maximale hoogte.

c. Soorten parcoursen
Op een springpconcours kunnen meestal 2 parcoursen gereden worden, het eerste is een ’klassiek parcours’, het tweede ’progressief’:
’Een klassiek parcours’,
dient gereden te worden met zo min mogelijk strafpunten. Zijn er meerdere combinatie’s foutloos dan wordt er een barrage verreden. De parcoursbouwer bepaalt over welke hindernissen gesprongen wordt en in welke volgorde. Hij kan evt. ook hindernissen verhogen of toevoegen of overslaan. Degene die de barrage met de minste fouten en de snelste tijd gereden heeft, heeft gewonnen.
In de klasse B worden de combinatie’s beoordeeld door een jury op hun rijstijl, degene met de minste fouten en de hoogste punten wint. Er wordt dan dus geen barrage gereden.
’progressief springen’,
is een extra springparcours en dat gaat vaak over 8 hindernissen. Hindernis 1 staat het laagst, hindernis 8 het hoogst. Als je alle hindernissen foutloos hebt gesprongen krijg je 36 punten. (hindernis 1 is 1 punt, hindernis 2 2punten enz enz hindernis 8 is dus 8 punten). Heb je een balkje op hindernis 5, dan heb je 5 strafpunten; balkje op hindernis 1 dan is dat 1 strafpunt. Een weigering telt niet mee, dat straft zich in de tijd. Heb je een totaal van 8 strafpunten dan wordt dat van de max. aantal punten afgetrokken. Dus 36 - 8 = 24 punten. Dit parcours wordt meestal direct op tijd gereden. Diegene met de meeste punten en de snelste tijd is winnaar.
Met het progressief springen kun je geen winstpunten halen. Je mag ook nooit een progressief parcours springen zonder mee te doen met het klassiek springen.

d. Strafpunten
Als er een element van de hindernis bij de sprong afvalt, kost dit vier strafpunten.
Een weigering van het paard (oftewel het kruisen van de gereden lijn) kost vier strafpunten en de hindernis moet opnieuw genomen worden.
Bij de tweede weigering krijgt de combinatie dubbele strafpunten, dus 8.
Bij de derde (voor het B en L) of de tweede (M en hoger) weigering volgt uitsluiting en moet de combinatie het parcours verlaten.
Eén of beide voeten in het water van de sloot geeft vier strafpunten.
Verzet van het paard (steigeren, achteruit lopen of langer dan 2 sec. stilstaan) wordt bestraft als een weigering.
Valt het paard of de ruiter dan volgt uitsluiting.
Bij tijdsoverschrijding van de (vooraf vastgestelde) toegestane tijd levert iedere seconde die men te laat is 1 strafpunt op.

e. Punten rijstijl
Voor de beoordeling van de rijstijl let de jury op de volgende punten:
1. Binnenrijden/halthouden/groeten (daarbij hoort ook een beoordeling van het uiterlijk van zowel deelnemer als pony); hiervoor kunnen maximaal 10 punten worden gegeven.
2. Wijze van rijden van het parcours (daarbij wordt gekeken of de pony niet in zijn natuurlijke bewegingen wordt gehinderd, of een regelmatig tempo wordt aangehouden, de stelling en de aanleuning); dit kan maximaal 30 punten opleveren.
3. Houding en zit; ook voor dit onderdeel kunnen ten hoogste 30 punten worden gegeven.
In totaal zijn dus maximaal 70 punten te behalen. Bij een aantal, lager dan 35, kom je niet in aanmerking voor winstpunten. Dit wordt aangegeven als ’onvoldoende voor de wijze van rijden’. Bij 35 punten of meer krijg je ’voldoende’.

Winst- en verliespunten, springen
Bij het springen is de winstpuntentoekenning afhankelijk van de resultaten die tijdens het afleggen van een springparcours worden geboekt. In de klassen B en L speelt ook de stijlbeoordeling een rol. In het Disciplinereglement Springen staat de strafpuntenregeling vermeld.

Winstpuntenregeling
In de klassen B en L geldt de volgende winstpuntentelling:
- Het rijden van een foutloos parcours met een voldoende voor stijl levert twee winstpunten op.
- Het rijden van een parcours met 1 t/m 4 strafpunten en een voldoende voor stijl levert één winstpunt op.

In de klassen M, Z en ZZ geldt de volgende regeling:
- Het rijden van een foutloos parcours levert twee winstpunten op.
- Het rijden van een parcours met 1 t/m 4 strafpunten levert één winstpunt op.

Verliespuntenregeling
In de klassen L, M,Z en ZZ geldt de volgende verliespuntenregeling:
- Meer dan 16 stafpunten boven het resultaat van de winnaar: twee verliespunten
- Alle uitsluitingen (met uitzondering van de uitsluiting bij het rijden van een verkeerd parcours en bij het vrijwillig verlaten van het parcours, alsmede bij uitsluiting op grond van kreupelheid van het paard) twee verliespunten.

a. Promotie en degradatieregeling
In deze paragraaf wordt de promotie- en degradatieregeling voor de discipline springen beschreven..
Promotie
Promotie naar een hogere klasse mag na het behalen van 10 winstpunten en is verplicht bij het behalen van 40 winstpunten.
Een uitzondering hierop vormen;
– Deelnemers met maar 1 actieve startkaart in de discipline springen. Voor hen bestaat geen verplichting te promoveren naar een hogere klasse. Wanneer een tweede startkaart actief wordt in de discipline springen geldt deze verplichting per direct wel. Het blijft hierbij ook mogelijk 1 klasse lager te starten.
– In de klasse ZZ worden maximaal 40 winstpunten geboekt, men hoeft niet te promoveren. Het blijft hierbij ook mogelijk in de klasse Z te starten.
– In de klasse 1.40 m is geen winstpuntenlimiet van toepassing.
– Wanneer het maximaal aantal winstpunten is bereikt in een klasse maar de combinatie mag niet promoveren vanwege leeftijdsbeperking van het paard dan mag doorgereden worden in de betreffende klasse en de naastgelegen lagere klasse.
Degradatie
Verliespunten worden in mindering gebracht. Wanneer een combinatie geen winstpunten meer heeft in een bepaalde klasse of wanneer men nog geen winstpunten heeft behaald, wordt de stand van de combinatie na aftrek van behaalde verliespunten negatief. Bij de stand van -10 degradeert de combinatie. Winstpunten uit de actieve klasse(n) worden weggeboekt en de combinatie degradeert naar de naast lagere klasse(n) met 0 winstpunten. De mogelijkheid tot het starten in de huidige klasse en 1 klasse lager blijft bestaan. Versnelde promotie blijft voor deze combinaties van toepassing na het behalen van een winstpunt in de klasse waarnaar zij zijn gedegradeerd. In het B springen kunnen geen verliespunten worden geboekt.
Als een combinatie twee keer achter elkaar tijdens een wedstrijd is uitgesloten, kan de ruiter of amazone vrijwillig degradatie aanvragen. Een verzoek tot terugplaatsing wordt schriftelijk ingediend bij de KNHS en moet voorzien zijn van een advies van het bestuur van de kring waartoe de combinatie behoort. Degradatie en terugplaatsing gaan na honorering direct in.

c. Minimum leeftijd:
pony’s:
- klasse BB t/m L Minimaal 4 jaar
- klasse M Minimaal 5 jaar
- Klasse Z en ZZ Minimaal 6 jaar
paarden:
Max. hoogte 1.10 m (BB, B en L) Minimaal 4 jaar
Max. hoogte 1.20 m (M) Minimaal 5 jaar
Max. hoogte 1.40 m (Z, ZZ, 1.40m) Minimaal 6 jaar
1.50 m en hoger Minimaal 7 jaar
De leeftijd van paarden en pony’s wordt berekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt telkenmale per 1 januari met één jaar verhoogd. Voor paarden en pony’s t/m 4 jaar geldt dat pas vanaf 1 april van het jaar waarin het paard de vereiste leeftijd heeft bereikt, het paard/ de pony uitgebracht mag worden in de klasse. ( In overeenstemming met de startgerechtigdheidstabel )

d. Hors Concours starten
Als een organiserende vereniging met instemming van de jury een geregistreerde combinatie gelegenheid wenst te geven om buiten mededinging (hors concours) te starten, anders dan bedoeld in art. 253 lid 4b en c van het disciplinereglement springen, dan kan die worden toegestaan. Men moet echter wel de bepalingen in acht nemen welke zijn opgenomen in art. 253 lid 6 t/m 12 van het disciplinereglement springen.

BB-springen

Dit is een oefenparcours op een beduidend lagere hoogte voor paarden/pony’s die nog niet toe zijn aan de officiële, door de KNHS voorgeschreven, springhoogtes. Deze parcoursen worden vaak vooraf aan een complete springwedstrijd verreden. Je kunt ze dan ook vinden op stratlijsten.nl, waarbij je op het vraagprogramma moet kijken of er ook een BB-parcours aangeboden wordt. Voor het starten op dit parcours heb je geen startkaart nodig.

Dressuur

Inleiding
In de discipline dressuur wordt onderscheid gemaakt in de individuele dressuur en de afdelingsdressuur. Bij afdelingsdressuur wordt er een proef gereden door een vier- of achttal.
Breedtesport
In de breedte sport kan worden gestart in de klassen:
Klasse B
Klasse L : L1 en L2
Klasse M : M1 en M2
Klasse Z : Z1 en Z2

Na afloop van een dressuurwedstrijd krijgt de ruiter/amazone een protocol, waarop de cijfers staan die door de jury zijn gegeven voor de verschillende onderdelen van de gereden dressuurproef. Het totaal van deze cijfers kan winst of verliespunten opleveren, die uiteindelijk weer tot promotie of degradatie kunnen leiden. De te rijden dressuurproeven staan in het dressuurproevenboekje.

Winst- en verliespunten, dressuur
In de discipline dressuur geldt voor alle klassen de volgende winst en verliespuntenregeling:
Winstpunten:
- gemiddeld eindcijfer van 7 of hoger : 3 winstpunten
- gemiddeld eindcijfer van 6,5 tot 7 : 2 winstpunten
- gemiddeld eindcijfer van 6 tot 6,5 : 1 winstpunten
Verliespunten:
- gemiddeld eindcijfer minder dan 3,5 : 3 verliespunten
- gemiddeld eindcijfer van 3,5 tot 4 : 2 verliespunten
- gemiddeld eindcijfer van 4 tot 4,5 : 1 verliespunten
- Een combinatie die van deelname wordt uitgesloten of vrijwillig de ring verlaat, krijgt twee verliespunten.
Verliespunten worden in mindering gebracht op de eventuele winstpunten die de combinatie al heeft behaald. Als er geen winstpunten meer ’in voorraad’ zijn of als er geen winstpunten worden behaald dan worden het automatisch verliespunten.
Voor meer informatie:Zie hier
a. Promotie en degradatieregeling
In deze paragraaf wordt de promotie- en degradatieregeling voor de discipline dressuur beschreven. Overigens is promoveren of degraderen tijdens dezelfde wedstrijd niet toegestaan.
Promotieregeling
In de discipline dressuur geldt de volgende promotieregeling:
Klasse B : promotie naar L1 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten Klasse L 1 : promotie naar L2 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten Klasse L 2 : promotie naar M1 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten Klasse M 1 : promotie naar M2 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten Klasse M 2 : promotie naar Z1 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten Klasse Z 1 : promotie naar Z2 mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten Klasse Z2 : promotie naar ZZ-Licht mag bij 15 winstpunten. Klasse ZZ-Licht : promotie naar ZZ-Zwaar mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten. Klasse ZZ-Zwaar : promotie naar de Lichte Tour mag bij 10 en moet bij 30 winstpunten. Degradatieregeling
- Bij een totaal van 10 verliespunten volgt terugplaatsing naar de naastgelegen lagere klasse.
- In de klasse B kunnen geen verliespunten worden behaald.
- In de klasse L1 worden verliespunten in mindering gebracht totdat de stand ’L1 zonder winstpunten’ is bereikt; degradatie van de klasse L1 naar de klasse B is niet mogelijk.

Combinaties kunnen op eigen verzoek terugplaatsing aanvragen. Of deze aanvraag wordt gehonoreerd, is afhankelijk van de opgegeven reden. Een verzoek tot terugplaatsing dient schriftelijk aan de afdeling Wedstrijdorganisatie van de KNHS te worden gericht. Na schriftelijke goedkeuring van de KNHS gaat terugplaatsing direct in.

c. Minimumleeftijd voor pony’s/paarden
Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben bereikt:
Klasse B : minimaal 3 jaar vanaf 1 oktober
Klasse L1 en L2 : minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 : minimaal 5 jaar vanaf 1 april
Klasse Z1 en Z2 : minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht : minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar : minimaal 6 jaar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:32

Wow Black_Rider bedankt. Dit is enorm handig.