ik ben ook al aan het zoeken, weet dat ook niet zo precies meer. Het woord ontwikkelde ook een beetje door het topic heen.ff verder zoeken.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ik ben ook al aan het zoeken, weet dat ook niet zo precies meer. Het woord ontwikkelde ook een beetje door het topic heen.

Zep schreef:
Ik vind het wel grappig hoe deze discussie elke paar jaar terugkomt, in een andere vorm. Kan iemand van de oudere garde bokkers zich de kreet "Fjieltinker" nog herinneren?
, later fjielanker (fjielanger?) 

promptertje schreef:Mensen, als er dravers waren die hoog in de dressuursport liepen zou ik de eerste zijn om dat te melden, zie onderschrift bij mijn naam. Ik vind het fantastische paarden, zou nooit meer een ander ras willen, en ze zijn geweldig in datgene waarvoor ze gefokt zijn: topsport leveren voor een sulky. Verder zijn het vrij veelzijdige paarden waar veel mensen veel plezier aan kunnen beleven in diverse takken van paardensport, maar geschikt zijn ze bij uitstek voor hun eigen sport: drafsport.
Daar zijn ze het beste in van alle rassen van de hele wereld, en dat is mij genoeg.
Lusitana schreef:Karl66 schreef:Ik denk dat Lusitana met andere landen vooral de VS bedoeld, daar zijn WB's redelijk zeldzaam en ongelofelijk duur. Dat is de belangrijkste reden waarom mensen daar met andere paarden dressuur rijden. Niet omdat ze denken dat dravers veel geschikter zijn, maar omdat ze eigenlijk geen andere keus hebben.
Ik bedoel alle landen buiten Nederland waar ze niet per definitie bedenken dat een soort paard niet aan dressuursport kan doen. Of een soort paard wel.

TabeR schreef:kan je je stelling uitleggen wat je ermee bedoeld? Alene
Een ruiter die op dravers rijd zou geen dressuur kunnen rijden op hoog niveau?
Fitzroy schreef:Ik begrijp niet precies wat je hiermee wilt zeggen. Bedoel je dat een jurylid moet jureren naar de mogelijkheden van het paard?

Fitzroy schreef:Dat is juist precies waar hier de discussie om gaat. In de dressuursport wordt nu eenmaal een bepaald beeld verwacht en niet ieder paard kan daaraan voldoen.
Fitzroy schreef:Wil je aan het optimale plaatje voldoen, kun je beter voor een dressuurgefokt paard kiezen en niet voor een Fjielanker cq draver.
Juryleden beoordelen wat ze zien, niet naar het vermogen van een paard.
maar wel gaan lessen als je een paard koopt wat dressuurmatig maar ook technisch verder kan komen..... tjitseee schreef:hoe dom denk je dat ik ben perenboompje.