Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:15

Haha! ik ben ook al aan het zoeken, weet dat ook niet zo precies meer. Het woord ontwikkelde ook een beetje door het topic heen.

ff verder zoeken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:22

Dit is wel erg off topic lijkt me zo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:30

In mijn herinnering was dat een topic met 20 pagina's Nagelbijten / Gniffelen

Mja, off topic.... het is eigenlijk dezelfde discussie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:42

Zep schreef:

Ik vind het wel grappig hoe deze discussie elke paar jaar terugkomt, in een andere vorm. Kan iemand van de oudere garde bokkers zich de kreet "Fjieltinker" nog herinneren? Haha!

Fjielinker Ja, later fjielanker (fjielanger?)

/add

sorry kawa Bloos!

Maar hoe dan ook, ik vind de analyse van promptertje bijzonder helder en kan me daar uitstekend in vinden.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:56

promptertje schreef:
Mensen, als er dravers waren die hoog in de dressuursport liepen zou ik de eerste zijn om dat te melden, zie onderschrift bij mijn naam Haha!. Ik vind het fantastische paarden, zou nooit meer een ander ras willen, en ze zijn geweldig in datgene waarvoor ze gefokt zijn: topsport leveren voor een sulky. Verder zijn het vrij veelzijdige paarden waar veel mensen veel plezier aan kunnen beleven in diverse takken van paardensport, maar geschikt zijn ze bij uitstek voor hun eigen sport: drafsport.

Daar zijn ze het beste in van alle rassen van de hele wereld, en dat is mij genoeg Knipoog.

ben ik met je eens Haha!
zoals andere mensen al zeiden; een draver kan : voor de sulky, dressuur, springen, endurance en nog meer wat ik even niet kan bedenken.. andere paarden zoals een KWPN-er zie ik dat zo niet nog allemaal doen!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:16

Ga mee met prompertertje en Tjitse..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:13

Lusitana schreef:
Karl66 schreef:
Ik denk dat Lusitana met andere landen vooral de VS bedoeld, daar zijn WB's redelijk zeldzaam en ongelofelijk duur. Dat is de belangrijkste reden waarom mensen daar met andere paarden dressuur rijden. Niet omdat ze denken dat dravers veel geschikter zijn, maar omdat ze eigenlijk geen andere keus hebben.

Ik bedoel alle landen buiten Nederland waar ze niet per definitie bedenken dat een soort paard niet aan dressuursport kan doen. Of een soort paard wel.

Misschien is het dan ook niet vreemd dat de warmbloedlanden Nederland en Duitsland de ranglijsten aanvoeren Pling

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:23

voor de sulky, dressuur, springen, endurance en nog meer wat ik even niet kan bedenken.. andere paarden zoals een KWPN-er zie ik dat zo niet nog allemaal doen![/quote]@Tjitsee.

Oh nee @Tjitsee zie je een KWPN'R dit niet doen??haha ik denk dat je niet weet dat Kwpn staat voor een stamboek waarin deze paarden dus in opgenomen worden,Nogmaals KWPN is geen RAS maar een STAMBOEK ook voor dressuur,spring en tuigpaarden,volbloeden Geldersepaarden en kijk anders even op de site daar leer je wat van dus deze paarden zijn uiterst geschikt voor bovengenoemde categorieen,eerst even weten waar je het over hebt voor je zomaar een reactie weg zet SVP.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:24

@perenboompie.
leest jou tekst en volgends mij is het niet de bedoeling om elkaar af te kraken in dit topic.
best als je mensen wat wil leren maar denk wel even aan de manier van overbrengen.
want deze reacties komt bij mij zelfs over van kijk mij meer verstand hebben..
en dat is niet de bedoeling lijkt mij..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:43

Afkraken? Ik zie Peerenboompje helemaal niemand afkraken Verward

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:11

hoe dom denk je dat ik ben perenboompje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:34

waar slaat dat nu weer op Tjitseee?
Ik vond je reactie ook kant nog wal slaan, en ik denk nog wel meer mensen, had ik dan ook zoiets in die strekking moeten schrijven?
KWPN is een stamboek = fokvereniging waar fokkers van warmbloeden zich verenigd hebben.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:12

afkraken is misschien niet het juiste woord, maar iets netter uitleggen mag toch wel..
iets overbrengen en iets aardig overbrengen zodat iemand misschien wat van je aan neemt zit wel verschil in Lachen
maar daar gaat het niet over in topic Lachen

back on-topic

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:01

@TaBer, dat vinden hun alleen als het negatief zou zijn voor hun. Tong uitsteken

*sorry, dat moest er ffies uit. Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:33

hmmm Nancy_ en wie is hun?

TabeR het ligt er ook aan hoe je het wilt lezen en niet alleen hoe het er staat.
Mot altijd alles in boemetjes worden verpakt als iemand het niet eens met een posting?

Maar dit is allemaal heel erg off-topic.
on-topic: Nancy en Taber: vooroordeel van de jury of minder/ongeschikt de draver in de dressuursport?

zit me te bedenken: zou ook een stelling bij kunnen: Draverruiter s geschikt of ongeschikt voor de dressuursport?

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:39

Ik geloof iig niet dat de jury vooroordeel heeft voor een draver als die mooi loopt neem ik aan dat iemand gewoon zijn punten ook krijgt.. en als dat niet zo is dan is er wel iets goed fout in de dressuursport..

Een draver kan geschikt zijn voor de dressuursport maar moet zich wel meer bewijzen dan andere paarden.. Ze kunnen een leuke proef lopen.. ongeschikt voor dressuur zijn ze niet..

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:39

kan je je stelling uitleggen wat je ermee bedoeld? Alene
Een ruiter die op dravers rijd zou geen dressuur kunnen rijden op hoog niveau?

Marieketje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:40

Ik had vroeger ook een draver..Super lief beestje heeft mij alles geleerd! Pling
Heb er nog B mee gereden en ging best goed alleen werd wel op sommige dingen afgestrafd die echt aan een draver lagen en wat niet eerlijk is..Maar omdat ze al 23 was ben ik ermee gestopt want wou toch wat meer! En heeft een goed plekje gekregen Knipoog
Maar sommige dravers kunnen best ver komen vooral als ze nog niet veel in de drafsport hebben gedaan..Ik weet wel het zijn 1 van de makelijkste paarden die er zijn, echt super koel in het hoofd!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:49

[quote="Marieketje23"]
Heb er nog B mee gereden en ging best goed alleen werd wel op sommige dingen afgestrafd die echt aan een draver lagen en wat niet eerlijk is.[quote]

Ik begrijp niet precies wat je hiermee wilt zeggen. Bedoel je dat een jurylid moet jureren naar de mogelijkheden van het paard?
Dat is juist precies waar hier de discussie om gaat. In de dressuursport wordt nu eenmaal een bepaald beeld verwacht en niet ieder paard kan daaraan voldoen.
Wil je aan het optimale plaatje voldoen, kun je beter voor een dressuurgefokt paard kiezen en niet voor een Fjielanker cq draver.
Juryleden beoordelen wat ze zien, niet naar het vermogen van een paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:04

TabeR schreef:
kan je je stelling uitleggen wat je ermee bedoeld? Alene
Een ruiter die op dravers rijd zou geen dressuur kunnen rijden op hoog niveau?

Ja hoor:
Draver + ruiter in de ring, punten vallen tegen. vooroordeel richting ruiter of toch ruiter ongeschikt om draver goed door de proef te rijden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:11

Fitzroy schreef:
Ik begrijp niet precies wat je hiermee wilt zeggen. Bedoel je dat een jurylid moet jureren naar de mogelijkheden van het paard?

tuurlijk mijn dochter van 12 op mijn 4 jarige peerd moet ook extra punten krijgen, leuke snoet (dochter maar ook peerd) Tong uitsteken
Fitzroy schreef:
Dat is juist precies waar hier de discussie om gaat. In de dressuursport wordt nu eenmaal een bepaald beeld verwacht en niet ieder paard kan daaraan voldoen.

correctie: combinatie kan er niet aan voldoen... als je Salinero zonder ruiter in de ring zet krijg je weinig te zien, dressuurmatig
Fitzroy schreef:
Wil je aan het optimale plaatje voldoen, kun je beter voor een dressuurgefokt paard kiezen en niet voor een Fjielanker cq draver.
Juryleden beoordelen wat ze zien, niet naar het vermogen van een paard.
Ja maar wel gaan lessen als je een paard koopt wat dressuurmatig maar ook technisch verder kan komen.....

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:39

Jeetje dit is echt iets wat op bokt elke keer weer terug komt he.
Iedereen met dravers *bam* een draver is veelzijdig blablabla.
En iedereen zonder draver fanatiek in de dresuur dravers zijn niks kunnen niet lopen (verzamelen enz).

Maar de meningen van mensen die zeggen dravers zijn gewoon niet voor de dresuur gefokt kom op zeg hoeveel haflingers zie je lopen in de echte dressuur of hoeveel friezen.
en als je gaat navragen hoe deze rassen hun punten hebben behaald is het meestal op wedstrijden waaraan alleen haflingers en friezen meedoen.
Daarbij is mijn mening gewoon dat je als jury moet kijken naar hoe een paard in zijn geheel loopt.

Voorbeeld (echt gebeurt):
Je hebt een fjord (1) die tegen een ferro x ? (2) nog wat moet rijden.
Eerst start 1 bij binnenkomst word meestal gekeken wat de afstamming is (mijn ervaring als jury twijfelt) bij de fjord hoeven ze het al niet te weten is duidelijk genoeg.
Paardje (1) heeft in alle gangen geen ruime stappen/sprongen.
Echter zie je bij het van hand veranderen uitgestrekte draf dat het paardje wel erg zijn best doet om netjes opwaarts neerwaarts gericht probeer te blijven lopen en ondertussen te strekken.
Dan komt paardje (2) Jury kijkt na o ferro.
Paardje heeft mooie ruimen gangen echter bij het van hand veranderen uitgestrekte draf het neusje gaat om hoog (om het maar even zo te noemen: dravershouding) er word maar bijna niet zichtbaar gestrekt en de achterhand word losgegooid en zwabbert.
Maar aan het einde heeft paardje (1) wel maar een net aan 5je en paardje (2) wel een 8.

Wat ik bedoel is dus dat het puur aan de jury de ruiter en het paard ligt of je wel of niet verder komt in de dressuur en dat heeft [b]vind ik* niets specifiek te maken met wel of geen draver want je kan met alles wel een vooroordeel van hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:15

túúrlijk heeft de jury voorkeur voor kleur, afstamming, ras, snoet van de ruiter (m/v) kleur jasje, uitstraling, entree van de combinatie MAW overal is een excuse voor te vinden....
Ik heb een op-hoog-glans-gepolijste-pony in super sport conditie en mijn dochter een leuke toet, samen een mooie combi en ze krijgen geen wp omdat de pony vos is of omdat de jury meer verwacht door de uitstraling als ze binnen komen, of omdat hun onderdelen gewoon niet meer punten waard waren? Kies uit...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 02:07

tjitseee schreef:
hoe dom denk je dat ik ben perenboompje.

Zou ik zo niet kunnen zeggen daar ken ik je niet goed genoeg voor,maar aan je topic post wel te zien dat je onwetend bent op het gebied van paarden op het onderdeel verschil tussen Paardenrassen en paardenstamboeken dus vandaar dat je post nergens op sloeg,maar ja denk maar zo weer wat geleerd he.