Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fitzroy schreef:Er is ook geen voorgeschreven aantal knotjes.
Fitzroy schreef:Als ik overal naar moet kijken, wat jij opsomt Alane, dan kom ik aan het rijtechnisch kijken niet meer toe
Dit is alleen haalbaar bij een aparte inspectie van het geheel zoals vroeger bij achttallen (of is dit nu nog zo)[
[/quote]
Dat is een oogopslag en kun je al bekijken als een combi zich komt melden.Fitzroy schreef:Het gaat nog altijd om het RT-gedeelte en daarom vind ik een 7 of 8 mooi zat. Je compenseert anders wel 4 rijtechnische onvoldoendes en dat vind ik wel wat te gortig worden.
Zo is het mij trouwens ook verteld op de jurycursus.
Alane schreef:oneven aantal zonder voorpluk
Fitzroy schreef:Alane schreef:oneven aantal zonder voorpluk
Wijs eens aan in het reglement![]()
Ik durf met 100 % zekerheid te zeggen dat dat er niet in staat. Dus dat is onzin.
Wat je overige quote betreft: je compenseert wel degelijk met ieder extra punt een 5 of lager uit het RT-gedeelte. Natuurlijk is het een apart onderdeel, maar ik blijf erbij dat het RT het belangrijkst is. En nogmaals: je kunt aan de buitenkant niet zien hoe lang iemand met de verzorging is bezig geweest.
ranna schreef:Een combinatie moet beoordeeld worden op dát wat hij laat zien en daar hoort niets standaard bij.
Fitzroy schreef:ranna schreef:Een combinatie moet beoordeeld worden op dát wat hij laat zien en daar hoort niets standaard bij.
Tja, en dus geef je iemand die uren op zijn zadel en zijn paard heeft gepoetst de avond ervoor maar op het losrijterrein weer smerig werd een lager cijfer??
Echt, ik vind het een flauwekul cijfer.
Je kunt dat cijfer alleen eerlijk geven als er aparte inspecties gehouden worden.
Citaat:Artikel 119 De verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard / de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a – Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b – Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c – Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen
d – Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a – De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden minder op prijs gesteld.
b – De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c – De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
a – recht afknipt. De lengte in ‘ gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte onder de spronggewrichten.
b – gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).
Alane schreef:Ben dan schijnbaar nog van een hele oude stempelingevlochten manen in een oneven, zo vlechten we ook in voor de keuring, de hoeveelheid is afhankelijk van de lengte van hals, hoe korter de hals hoe meer vlechten, hoe langer de hals lijkt.
Orrie_VBW schreef:k zie hier voorbijkomen, dat een mest vlek, lager beoordeeld word op het vrezorgings cijfer, maar ik heb een sabino bonte, en hij was laatst op concour in de stress. toen heeft ie dus in de trailer zn achterbenen eronder gesch*ten, maar daar kun je dan niets aan doen.