Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:25

Zelf heb ik mij nooit zo druk gemaakt over het cijfer dat ik krijg voor verzorging, doe altijd super mijn best en krijg altijd een 7 of een 8. Dit vind ik een netjes cijfer.

Sommige mensen hebben het over een 9 of een 10 voor dit onderdeel, maar als je het vergelijkt met de andere (RT) onderdelen zou dit niet echt eerlijk zijn. Voor de onderdelen kan je toch ook nooit het helemaal perfect rijden? En rijd je het dan wel "perfect" (lees: zeer netjes) dan krijg je er toch ook vaak een 8 voor?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:51

Fitzroy schreef:
Er is ook geen voorgeschreven aantal knotjes.

oneven aantal zonder voorpluk

Fitzroy schreef:
Als ik overal naar moet kijken, wat jij opsomt Alane, dan kom ik aan het rijtechnisch kijken niet meer toe Haha!
Dit is alleen haalbaar bij een aparte inspectie van het geheel zoals vroeger bij achttallen (of is dit nu nog zo)[
[/quote]
Dat is een oogopslag en kun je al bekijken als een combi zich komt melden.

Fitzroy schreef:
Het gaat nog altijd om het RT-gedeelte en daarom vind ik een 7 of 8 mooi zat. Je compenseert anders wel 4 rijtechnische onvoldoendes en dat vind ik wel wat te gortig worden.
Zo is het mij trouwens ook verteld op de jurycursus.

Je compenseerd helemaal geen onvoldoendes.. het punt verzorging is een onderdeel en behoort ook als apart onderdeel 'beloont' te worden.
Als een ruiter het aanspringen in galop verkl**t kun je dat 'belonen' op het betreffende onderdeel en ga je ook niet nog eens het cijfer voor halthouden en groeten verlagen omdat het aanspringen mislukt is, waarom wel het onderdeel verzorging?

Vwb het vlechten, mijn dochter vlecht (nog) netter dan ik.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:11

Alane schreef:

Wijs eens aan in het reglement Knipoog
Ik durf met 100 % zekerheid te zeggen dat dat er niet in staat. Dus dat is onzin.

Wat je overige quote betreft: je compenseert wel degelijk met ieder extra punt een 5 of lager uit het RT-gedeelte. Natuurlijk is het een apart onderdeel, maar ik blijf erbij dat het RT het belangrijkst is. En nogmaals: je kunt aan de buitenkant niet zien hoe lang iemand met de verzorging is bezig geweest.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:12

De rest van de cijfers worden toch ook apart beoordeeld?
Er is toch (hoop ik) geen jury die voor andere onderdelen een 'standaard' cijfer geeft?
Waarom dan wel op verzorging?

Ik kan mijn protocollen dan wel gewoon opsturen en laten invullen zonder dat ik verschijn als er met standaard cijfers gewerkt wordt.
Nee, das onzin, dat weet ik ook wel maar ik bedoel maar. Een combinatie moet beoordeeld worden op dát wat hij laat zien en daar hoort niets standaard bij.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:14

Fitzroy schreef:
Alane schreef:

Wijs eens aan in het reglement Knipoog
Ik durf met 100 % zekerheid te zeggen dat dat er niet in staat. Dus dat is onzin.

Wat je overige quote betreft: je compenseert wel degelijk met ieder extra punt een 5 of lager uit het RT-gedeelte. Natuurlijk is het een apart onderdeel, maar ik blijf erbij dat het RT het belangrijkst is. En nogmaals: je kunt aan de buitenkant niet zien hoe lang iemand met de verzorging is bezig geweest.

Dat wil ik ook weleens zien.
Want na mijn weten is dat geschrapt al een aantal jaar geleden!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:18

ranna schreef:
Een combinatie moet beoordeeld worden op dát wat hij laat zien en daar hoort niets standaard bij.

Tja, en dus geef je iemand die uren op zijn zadel en zijn paard heeft gepoetst de avond ervoor maar op het losrijterrein weer smerig werd een lager cijfer??
Echt, ik vind het een flauwekul cijfer.
Je kunt dat cijfer alleen eerlijk geven als er aparte inspecties gehouden worden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:26

Fitzroy schreef:
ranna schreef:
Een combinatie moet beoordeeld worden op dát wat hij laat zien en daar hoort niets standaard bij.

Tja, en dus geef je iemand die uren op zijn zadel en zijn paard heeft gepoetst de avond ervoor maar op het losrijterrein weer smerig werd een lager cijfer??
Echt, ik vind het een flauwekul cijfer.
Je kunt dat cijfer alleen eerlijk geven als er aparte inspecties gehouden worden.

Ik ben er helemaal voor hoor dat dat cijfer eraf gaat.
Laat ze maar gewoon een hokje '(on)voldoende' aanvinken voor verzorging en verder niets.
Maar zo lang dat cijfer wel gegeven moet worden mag daar niets standaard aan zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:31

Citaat:
Artikel 119 De verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard / de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a – Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b – Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c – Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen
d – Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a – De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden minder op prijs gesteld.
b – De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c – De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
a – recht afknipt. De lengte in ‘ gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte onder de spronggewrichten.
b – gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).

Nou ik heb ff in het regelement gekeken.
En zoals ik al wist is daar niks over een hoeveelheid of even of oneven aantal knotjes te vinden!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:53

Ben dan schijnbaar nog van een hele oude stempel Haha! ingevlochten manen in een oneven, zo vlechten we ook in voor de keuring, de hoeveelheid is afhankelijk van de lengte van hals, hoe korter de hals hoe meer vlechten, hoe langer de hals lijkt.

Ik vind het een slechte zaak dat het onderdeel verzorging dienst doet om een combi nog eens extra af te straffen als een onderdeel niet goed is gegaan (om welke reden dan ook)
Mijn dochter had onlangs op een onderdeel een 3 + 2 aftrekpunten (verkeerd rijden van de proef) wat dus eigenlijk een 1 inhield voor dat onderdeel maar toch net aan een winstpunt, 182 punten met een 8 voor de verzorging dus volgens de jurycursus had ze dan 5 moeten krijgen voor de verzorging omdat dat ene onderdeel niet goed ging? Ik bedoel dat veranderd toch niets aan de verzorging of een ander willekeurig onderdeel van die proef?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:02

Nee, er wordt niet gezegd dat je met de verzorging moet gaan corrigeren/afstraffen voor wat er fout is gegaan in de proef. Alleen wordt er wel gezegd dat het geen al te belangrijke plaats in mag nemen. In dit geval had ze met een 6 ook nog een winstpunt gereden, dus kennelijk stonden er al genoeg 7-s (of 8-en) tegenover de 3-2. Dus compenseert er hier niks. Overigens ga ik ook geen 6 geven om iemand niet op 180 punten uit te laten komen als ik een 7 had gegeven.
Ik geef meestal een 7, op het jury-examen was ook afgesproken alle combinaties voor het onderdeel verzorging een 7 te geven, en er werd gezegd dat je daar voor jezelf voor als je ging jureren maar over moest nadenken wat voor cijfer jij acceptabel vond.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:13

Alane schreef:
Ben dan schijnbaar nog van een hele oude stempel Haha! ingevlochten manen in een oneven, zo vlechten we ook in voor de keuring, de hoeveelheid is afhankelijk van de lengte van hals, hoe korter de hals hoe meer vlechten, hoe langer de hals lijkt.

Dan kan jij wel van de oude stempel zijn ,maar daar mag je in dit geval niet naar beoordelen.
Aangezien het niet in het regelement staat zijn de ruiters dus niet verplicht om oneven aantal te vlechten.
Dus daar mag je niet naar kijken!
Ik denk ook dat dat tegenwoordig eigenlijk niet meer gedaan word.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:17

Daantjuh: In het reglement staat ook nergens dat er geen poep/urine vlek op mag zitten, en toch werd hier besproken dat men het mee liet tellen in de beoordeling. Men spreekt enkel over wedstrijdconditie en de toiletering, als voor mij dan een oneven aantal knotjes tot dat onderdeel behoren... mag ik het dus wel mee laten wegen.

op een goed onderhouden zadel hoef je de avond voor je wedstrijd niet uren te poetsen en ziet er in/na een regenbui op de wedstrijddag ook niet verlept uit.

Ik ben het er absoluut mee eens dat het onderdeel of beter uitgelegd moet worden of geschrapt mag worden, wat dan over blijft op dit moment is een max van 290 punten en een winstpunt vanaf 174 punten, waar ligt dan het verschil?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:23

Nee dat mag niet.

Even een dingetje.
Over urine vlekken staat niks in het regelement.
dus niet of het wel mag of dat het niet mag.
Jij mag dus blijkbaar daar zelf invullen of jij een paard schoon genoeg vind!

Maar in het regelement staat wel iets over de knotten.
Namelijk:

Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.

Nu ga jij dus op je eigen houtje regeltjes verzinnen!

In het regelement staat toch echt niet dat je verplicht bent om een oneven aantal knotten te hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:32

Nope, maar dat is het veraderlijke van dat onderdeel... en eigenlijk ieder onderdeel in de proef, het is en blijft een jurysport en je bent overgeleverd aan de gunsten en de gaven op dat moment van dat jurylid.
Er staat namelijk nergens dat het schoon en gepoetst moet zijn.
maar op een uitstekende wijze verzorgd en onderhouden, wat is dan de definitie daarvan?
krijgt iemand met een 30 jaar oud zadel een punt meer dan iemand die met een nieuw zadel rijdt of ziet dat nieuwe zadel er zo nieuw uit vanwege het onderhoud?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:36

En toch viond ik dit het toppunt van sorry dat ik het zo zeg maar mierenneuken..
Wat is er nou zo belangrijk aan een oneven aantal knotjes hebben.
Waarom zou dat beter of mooier zijn dan even knotten?
Wil ik echt serieus weten.

Van een urine vlek kan iedereen snappen dat het zonder mooier is.
Iedereen weet dat zijn paard schoon hoord te zijn.
Niemand weet echter dat een paard oneven aantal knotjes moet hebben.
Omdat namelijk ook niet zo is!

Dat maak jij er toch echt van.

En nee iemand met een 30 jaar oud zadel krijgt niet een punt meer.
Iemand met een normaal zadel (vanaf buitenaf te zien gepoetst krijgt met een nieuwzadel het zelfde punt als met een oud zadel)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:37

P.S. als het oneven moest zijn had het er wel gestaan.
Want het heeft er vroeger wel gestaan.
Blijkbaar is die regel toch echt afgeschaft.,

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:52

Ik bedoel het een en ander anders dan jij, volgens mij, vermoed.
Ik heb, als voorbeeld, een aantal dingen genoemt, daarnaast vlechten we hier altijd oneven (ook voor keuringen).
Een keurig verzorgd uitziend geheel zie je in een oogopslag, kijk je beter en je ziet dan kleine dingen dan zou zou 3 kleine dingen + dat even aantal vlechtjes bijv. een 7 opleveren, zonder commentaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:55

En toch blijf ik erbij dat je even of oneven niet mee mag nemen in een besluit.

Het staat niet in de regels.
En als je het ziet als ongeschreven regel dan klopt het niet.

want toen het nog wel een regel was stond het wel in het regelement.
Deze regel is afgeschaft.
Dus niet meer van toe passing.
En dus ook niet beoordeelbaar.

Maar goed om jou te plezieren zal ik voortaan nog even een klein knotje aan het eind erbij maken om op een oneven aantal uit te komen... (mocht ik jou tegen komen..) Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:04

Ik jureer niet Haha!
Ik heb je een pb gestuurd omdat ik het idee krijg dat we langs elkaar heen kleppen Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:05

haha, ja we kleppen langs elkaar heen!

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:44

k zie hier voorbijkomen, dat een mest vlek, lager beoordeeld word op het vrezorgings cijfer, maar ik heb een sabino bonte, en hij was laatst op concour in de stress. toen heeft ie dus in de trailer zn achterbenen eronder gesch*ten, maar daar kun je dan niets aan doen. Ach gut

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:58

Orrie_VBW schreef:
k zie hier voorbijkomen, dat een mest vlek, lager beoordeeld word op het vrezorgings cijfer, maar ik heb een sabino bonte, en hij was laatst op concour in de stress. toen heeft ie dus in de trailer zn achterbenen eronder gesch*ten, maar daar kun je dan niets aan doen. Ach gut

Wat dacht je van spons, water, emmer, zeep en wassen maar?
Met zo'n kleur paard moet je gewoon even eerder op het veld aanwezig zijn om de 'transportschade' weer weg te werken.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 07-07-06 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:59

eigenlijk kan je daar niets aan doen nee..... een vriendin van mij heeft een bonte met witte benen, die nemen altijd een bakje warm water een spons zeep en een handdoek mee, om als ie op zn benen heeft gepoept, m nog ff schoon te maken......
Maar ik kan me best voorstellen dat niet iedereen daar zin in en tijd voor heeft.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:01

Maar zo heb ik mijn schimmel zijn benen en staart ook weer eens gewassen.
Geen stress kip normaal op de trailer, maar toen toch vies.

Het is er dan met een klein beetje water zo allemaal uit.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 06:32

in de winter zou ik trouwens dat lagere punt wel incasseren. Dan ga ik echt niet zijn spieren blokkeren met een plens koud water.