PeertjeRijsa schreef:Gister avond mee gereden met de cursus zonder eigen rijden, doe hem zelf met rijden.
Vond de manier van lesgeven vrij anders als dat bij ons gebeurd. En ook de inhoud van de avond is heel anders ingevuld.
Zo hebben wij 1 uur theorie en dan 2 groepen met ieder 4 combinaties.
Zij hebben ruim een uur theorie, 1 uur les met 2 combinaties en dan nabespreken.
Hoe gaat dat bij jullie?
Ook het lesgeven vond ik anders. Nu is het bij ons de vorige 2x nog veel observeren geweest en gaven de cursusleiders wat aanwijzingen en les. Hierbij was veel interactie met de ruiters. De volgende keer gaan wij waarschijnlijk ook zelf les geven. De groep zonder rijden begon hier gisteren mee. De eerste lesgever vroeg mij tijdens het rijden een aantal dingen, dus gaf daar antwoord op. Zij gaf 1x aan extra been geven omdat hij op mijn teugels zou hangen, maar dit was niet het geval dus dat zij ik.... krijg ik achteraf te horen via de cursist voor wie ik reed dat de cursus leidster vond dat ik in discussie ging?? Na mijn mening is dit juist iets wat je graag wil weten van de deelnemer. Tenslotte wil je deze zo goed mogelijk begeleiden. Kwam nu een beetje over als niks zeggen, gewoon doen wat je gezegd word klaar.
Wat vinden jullie daar van?
wij hebben eerst theorie en dan meestal een groep rijden van 4-5 combinaties.
of we doen 2 groepen, als er mensen een eigen paard mee brengen bijvoorbeeld.
daarna doen we nabespreken.
moet zeggen dat ik het met je eens ben hoor, wat betreft dar laatste stukje.
Het is nooit leuk als je les geeft en je ruiter zegt steeds "ja maar,....."
Maar ik vind nog steeds dat vaak voor het oog een paard er ontspannen uit kan zien en dat de ruiter dat bijvoorbeeld heel anders ervaart.
Dus dan vind ik die bevestiging zoeken bij de ruiter helemaal niet verkeerd.
Of als je bepaalde dingen ziet en dan aan je ruiter vraagt of dat ook echt klopt, wat je ziet...
Zo zorg je er in mijn ogen wel voor, dat je op 1 lijn zit.
En niet dat de lesgeef(st)er je een uur op een bepaalde manier laat rijden en dat je de volgende dag weer in "oude gewoontes" vervalt ( of die nu goed of slecht zijn even ter zijde)
Punt is, dat op de lange termijn het paard gewoon helemaal de kluts kwijt is.
Tot nu toe vind ik de cursus wel leuk, theorie erg langdradig.
En wij hebben nog geen les hoeven geven.
Dus ik ben benieuwd!