ORUN 2011/2012

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:14

Nikie1995 schreef:
De rekening lag inderdaad vandaag ook op de mat... mmmm dan zijn weer een hoop centjes... Maargoed dat wist ik van te voren ;-)
Het zal zich op den duur hopelijk terug betalen hihi

Maandag mag paardenbeestje weer mee, heb er al weer zin in! Bij ons gaat het gewoon door dus 5 december.. Er waren er maar 2 die sinterklaas gingen vieren dus in overleg met de rest gaat de avond gewoon door, prima, heb er al weer zin in!

Ik ben nog op zoek naar een paardje om mee te nemen :+ Wil er zelfs alleen Dressuur voor doen ;)
Mijn enige eis is dat hij/zij de trailer op gaat :p

De merrie gaat iig niet meer mee ;) Wat een monster was dat zeg! Dinsdag zelfs met verdoving nog lastig!

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:44

Ik heb nog steeds geen rekening? wel de brief van de PVB maar dat moet denk wel lukken.

x_Ladylover

Re: ORUN 2011/2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:54

Ik ben echt met spoed opzoek naar een combinatie die voor mij zou willen rijde niveau 2 zonder eigen rijden! In Beinsdorp, vlakbij Haarlem.

Mocht iemand iemand weten, alles is welkom haha. :D

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:43

Jodyy93 schreef:
zijn er hier op bokt toevallig nogmeer die naar nootdorp gaan?
heb er wel zin in! whiehoee!

:j :D beetje laat maar toch :+

de cursus is al wel even bezig, maar mag ik me toch nog aanmelden hier :Y)

Nikie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:33

Silly_Woman schreef:
Nikie1995 schreef:
De rekening lag inderdaad vandaag ook op de mat... mmmm dan zijn weer een hoop centjes... Maargoed dat wist ik van te voren ;-)

Maandag mag paardenbeestje weer mee, heb er al weer zin in! Bij ons gaat het gewoon door dus 5 december.. Er waren er maar 2 die sinterklaas gingen vieren dus in overleg met de rest gaat de avond gewoon door, prima, heb er al weer zin in!

Ik ben nog op zoek naar een paardje om mee te nemen :+ Wil er zelfs alleen Dressuur voor doen ;)

De merrie gaat iig niet meer mee ;) Wat een monster was dat zeg! Dinsdag zelfs met verdoving nog lastig!

Met verdoving ook niet??? PPfff wat een beest! Had echt gehoopt dat ze uiteindelijk zo de trailer in zou lopen.. Maar nee...
Ik heb al het wat rond gevraagd zo hier en daar maar heb nog geen paard voor je kunnen vinden.... Hoop echt dat je een paardje kan vinden! Zie je maandag!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:09

Nikie1995 schreef:
Silly_Woman schreef:

Met verdoving ook niet??? PPfff wat een beest! Had echt gehoopt dat ze uiteindelijk zo de trailer in zou lopen.. Maar nee...
Ik heb al het wat rond gevraagd zo hier en daar maar heb nog geen paard voor je kunnen vinden.... Hoop echt dat je een paardje kan vinden! Zie je maandag![/quote]

thnx! :) Tot maandag, komt vanzelf goed. ga morgen ook nog even iemand bellen om te vragen of ik haar paard mag lenen. maarja dat vinden mensen toch al gauw eng. (wat ik kan snappen hoor :) )

Heb nog wel zin in de cursus hoor! Anders neem ik voor 1 x de pony van mn buurmeisje mee de volgende x dat ik iets mee moet nemen :)

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:19

Voor mij is het alweer een tijdje geleden: leren.
Hebben jullie misschien nog goede tips?
Ik vind het lastig om in te schatten 'wanneer ken je de stof nu goed genoeg'.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:14

Ik bied me hier maar even aan als combinatie voor mensen die de orun in Zwolle doen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:16

Tip voor het leren, leer vaak en veel kleine beetjes. Het ligt een beetje aan je manier van leren, maar ik vindt het zelf fijn om na elk hoofdstuk een samenvatting te schrijven. Als ik het heb opgeschreven onthoud ik het beter. Maar volgens mij hoef je je niet heeeel erg druk te maken over de theorie. Ik weet van een voorgaande cursus dat daar 100% van de cursisten geslaagd is, en die hadden niet allemaal geleerd.

Maar ik snap je gevoel, ik heb dat ook altijd wel een beetje, ik vraag mij altijd af tot in hoeverre je de stof door en door moet kennen. Ik heb van onze cursusleider in Saasveld tehoren gekregen dat er wel definities worden gevraagd, die je dan wel exact zo moet beschrijven zoals ze in het boek staan. Dus ik leer zowiezo alle opsommingen (zo'n rijtje waar puntjes voor staan) en de definitie bij elk onderwerp, en dan bijv bij aandoeningen; kenmerken van de aandoeningen, oorzaak en evt behandeling/ preventie.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:25

Veel laten overhoren :) Werkt bij mij altijd fijn :)
Ik zou toch wel goed leren voor de toets hoor, zou jammer zijn als je overal voor slaagt maar de toets verknald...

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:27

Als je zakt voor je theorie. Heb je nog een mondeling! Deze word afgenomen op de dag van het praktijkexamen.

Leer ook goed de gangen!! Bij ons werd vorig jaar de linkergalop gevraagd. En veel waren hier de mist in gegaan en hadden de rechtergalop getekend..

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:42

oke goede tips allemaal, bedankt!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:58

Ik arceer in de map meteen alles waarvan op cursus word gezegd dat het belangrijk is. Vervolgens schrijf ik die onder elkaar en elke keer neem ik er een paar mee naar stal. Die gooi ik dan in de groep en dan praten we er over :)

Beetje omslachtig, maar leert heerlijk ontspannen.

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:12

Gister avond mee gereden met de cursus zonder eigen rijden, doe hem zelf met rijden.
Vond de manier van lesgeven vrij anders als dat bij ons gebeurd. En ook de inhoud van de avond is heel anders ingevuld.
Zo hebben wij 1 uur theorie en dan 2 groepen met ieder 4 combinaties.
Zij hebben ruim een uur theorie, 1 uur les met 2 combinaties en dan nabespreken.
Hoe gaat dat bij jullie?

Ook het lesgeven vond ik anders. Nu is het bij ons de vorige 2x nog veel observeren geweest en gaven de cursusleiders wat aanwijzingen en les. Hierbij was veel interactie met de ruiters. De volgende keer gaan wij waarschijnlijk ook zelf les geven. De groep zonder rijden begon hier gisteren mee. De eerste lesgever vroeg mij tijdens het rijden een aantal dingen, dus gaf daar antwoord op. Zij gaf 1x aan extra been geven omdat hij op mijn teugels zou hangen, maar dit was niet het geval dus dat zij ik.... krijg ik achteraf te horen via de cursist voor wie ik reed dat de cursus leidster vond dat ik in discussie ging?? Na mijn mening is dit juist iets wat je graag wil weten van de deelnemer. Tenslotte wil je deze zo goed mogelijk begeleiden. Kwam nu een beetje over als niks zeggen, gewoon doen wat je gezegd word klaar.
Wat vinden jullie daar van?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:28

Wij hebben ook een uur theorie en dan 2 groepen met ieder 3 combinaties :) en ook nu nog observeren en aanwijzingen van de cursisleider :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:43

wij hebben (zonder eigen rijden) Anderhalf uur theorie, dan 45 min 1 combi en nog een keer 45 min 1 combi. Vanaf januari gaan we met 4 combi's werken.
Ik vind de theorie wat saai en langdradig. En ook het niveau van een aantal cursisten wel heel erg laag. (bijv niet zien of een paard kreupel is.) Wij hebben wel een hele leuke instructrice!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:49

Bij ons vond ik het niveau ook erg laag hoor. Vooral qua theorie. Ik viel nog net niet in slaap tijdens die lessen. De inhoud van die map is toch echt de basis voor iedereen als paardeneigenaar die zijn/haar paard beetje fatsoenlijk wilt rijden? Of zie ik dat nou verkeerd..
Het lesgeven zelf vond ik wél weer leerzaam. Niet zozeer qua rijtechniek, maar meer op psychologisch vlak.
Zelfverzekerd in de bak staan/duidelijk praten/geen omhaal van woorden/communicatie met de ruiter enz..

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:41

PeertjeRijsa schreef:
Gister avond mee gereden met de cursus zonder eigen rijden, doe hem zelf met rijden.
Vond de manier van lesgeven vrij anders als dat bij ons gebeurd. En ook de inhoud van de avond is heel anders ingevuld.
Zo hebben wij 1 uur theorie en dan 2 groepen met ieder 4 combinaties.
Zij hebben ruim een uur theorie, 1 uur les met 2 combinaties en dan nabespreken.
Hoe gaat dat bij jullie?

Ook het lesgeven vond ik anders. Nu is het bij ons de vorige 2x nog veel observeren geweest en gaven de cursusleiders wat aanwijzingen en les. Hierbij was veel interactie met de ruiters. De volgende keer gaan wij waarschijnlijk ook zelf les geven. De groep zonder rijden begon hier gisteren mee. De eerste lesgever vroeg mij tijdens het rijden een aantal dingen, dus gaf daar antwoord op. Zij gaf 1x aan extra been geven omdat hij op mijn teugels zou hangen, maar dit was niet het geval dus dat zij ik.... krijg ik achteraf te horen via de cursist voor wie ik reed dat de cursus leidster vond dat ik in discussie ging?? Na mijn mening is dit juist iets wat je graag wil weten van de deelnemer. Tenslotte wil je deze zo goed mogelijk begeleiden. Kwam nu een beetje over als niks zeggen, gewoon doen wat je gezegd word klaar.
Wat vinden jullie daar van?

wij hebben eerst theorie en dan meestal een groep rijden van 4-5 combinaties.
of we doen 2 groepen, als er mensen een eigen paard mee brengen bijvoorbeeld.
daarna doen we nabespreken.

moet zeggen dat ik het met je eens ben hoor, wat betreft dar laatste stukje.
Het is nooit leuk als je les geeft en je ruiter zegt steeds "ja maar,....."

Maar ik vind nog steeds dat vaak voor het oog een paard er ontspannen uit kan zien en dat de ruiter dat bijvoorbeeld heel anders ervaart.
Dus dan vind ik die bevestiging zoeken bij de ruiter helemaal niet verkeerd.
Of als je bepaalde dingen ziet en dan aan je ruiter vraagt of dat ook echt klopt, wat je ziet...

Zo zorg je er in mijn ogen wel voor, dat je op 1 lijn zit.
En niet dat de lesgeef(st)er je een uur op een bepaalde manier laat rijden en dat je de volgende dag weer in "oude gewoontes" vervalt ( of die nu goed of slecht zijn even ter zijde)
Punt is, dat op de lange termijn het paard gewoon helemaal de kluts kwijt is. :')

Tot nu toe vind ik de cursus wel leuk, theorie erg langdradig.
En wij hebben nog geen les hoeven geven.
Dus ik ben benieuwd!

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:35

Ben ik helemaal met je eens hoor Nann, continu ''ja maar'' is niet fijn aan te horen. Dan voelt het als of je je zelf telkens moet verdedigen. Maar dat was in dit geval niet waar. Ze hebben eigenlijk niet kunnen horen wat er gezegd werd, omdat de lesgeefster mee liep. En ze dus alleen mn mond zagen bewegen. (1 zin hebben ze gehoord en dat ging over dat hangen. Tja en dat was dus verkeerd)
Bijgaande dat ik zelf het CIOS doe, opleiding tot sportleider. Weet me wat dat te gaat goed aan te passen aan een lesgever. Heb zo veel verschillende mensen voor groepen zien staan + dat ik zelf veel voor verschillende groepen sta. Ik ben na mijn idee echt geen lastig persoon om aan les te geven, maar op deze manier het commentaar krijgen was niet bepaald motiverend als deelnemer. Kreeg een beetje het gevoel alsof in aangevallen werd. Kom het als cursusleider dan gewoon eventjes persoonlijk vertellen. Dit vind ik veel professioneler over komen dan dat het via via moet. (Maar voelde me helemaal in de zijk genomen, nadat ze hun evaluatie hadden gehad. De 1e lesgever had tijdens de evaluatie bij hun glashard staan liegen, dat ik wel met haar in discussie ging. Terwijl ik zelf nog met haar in gesprek ben geweest, vroeg dit en dat voelde zij totaal niet zo.)

Wij vliegen echt letterlijk door de theorie heen. Ze vertellen alleen wat er belangrijk is, dit, dit en dit kan er in je toets komen en hup door het naar het volgende. Het leren moet je tenslotte gewoon thuis doen. Zijn er vragen dan kunnen deze meteen gesteld worden. Vind het erg prettig hoe we de theorie behandelen.

Vind zelf onze groep erg leuk en gezellig. Niveaus zijn wel uiteenlopend zo hebben we deelnemers van L1 tot Z niveau. Maar dit is niet storend. We leren veel van elkaar. Krijg niet het idee dat iemand zich beter voelt dan de rest van de groep oid.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:28

Wat vreemd dat er zo''n verschil in zit. Bij ons hebben we eerst 2 keer een uur lesgeven. Per uur geven er dan 2 cursisten een half uur les aan 2 combinaties. De cursusleidster begeleidt dat en stelt kijkvragen aan de andere cusisten. Na je lesgeven krijg je feedback. Daarna hebben we een uur theorie. Dat gaat lekker vlotjes.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:39

Mocht hier iemand een keer een dressuurcombinatie in Norg nodig hebben: pb maar! Springen doe ik niet vanwege een wel heel beroerde rug. Ik rij M1 met mijn paard en heb zelf jaren geleden de cursus gedaan. Paard en ik zijn vrij makkelijk en doen braaf wat ons opgedragen wordt! :P

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:40

Mijn ervaring bij de cursus zonder eigen rijden, zowel als cursist als lescombinatie is dat er een wereld van verschil kan zitten tussen cursusleiders. Ook tussen de cursisten trouwens.

Het is eigenlijk wel een beetje 'ja en amen'-rijden. Je bent er als combinatie voor de cursisten. Zij moeten leren hoe het lesgeven gaat. Na de les, als er wordt geëvalueerd, kun je aangeven wat er wel en niet goed ging. Tenminste, zo heb ik 't altijd meegemaakt.

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:44

MvdB_ bij ons is de theorie expres aan het begin van de avond gedaan, omdat je aan het einde vaak wat loof bent. Dan komt de informatie niet meer zo goed binnen.

Klopt hoor Puera, daar heb ik ook geen problemen mee met ja en amen rijden op dat moment. Maar als dan achteraf zulke dingen worden gezegd baal ik daar wel van. Dan moeten er eigenlijk tijdens het rijden geen vragen gesteld worden vanaf de lesgever aan de deelnemer. Alleen tijdens het in- of uitstappen. Ook vond ik het wel jammer dat er niet aan de deelnemers werd gevraagd wat zij van de les vonden. Tenslotte is het voor hun bedoeld en wil je hun verder helpen.
Met het eigen rijden word hier toch meer op ingespeeld.

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:48

Ik bied me ook aan, voor de mensen die de cursus in Bunschoten doen!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:56

is er overigens al iemand begonnen met de opdracht over begeleiden op wedstrijden?