Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimH

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:02

als de onderlinge wedstrijd is geweest ( we zijn hard aan het oefenen) dan ga ik de letterstoelendans ook eens proberen.

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:11

hey,
ik geef ook les op een manege.
Ook van 6 tot "oudere" leeftijd, dus zowel alle leeftijden.
Ik vond het op het begin ook spannend maar gelukkig kende ik de paarden al.
Ik doe veel oefeneningen op de letters, overgangen rijden, en zo maak ik het steeds moeilijker.
Dus van op de letter rijden naar stelling/buiging, op de zit rijden, rijden zonder beugels/zadel, balken draven etc.
Daarna als dat goed gaat gaan we moeilijkere dingen doen zoals schouderbinnenwaarts etc.
Ik kijk gewoon wat ze aan kunnen en hoe gedreven ze zijn en dan zoek ik er oefeningen bij.
Maar afwisseling is toch wel het belangrijkste heb ik gemerkt.
Daarbij vallen tikkertje en rood lichtje ook goed in de smaak:P.

groetjes

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:36

rood lichtje???

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:03

vertel, die ken ik ook niet

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:32

rood lichtje:

Dan gaat een kind met pony aan de ene kant van de bak staan met haar neus naar de muur zodat ze de andere kinderen (die aan de andere kant van de bak staan met pony) niet kan zien.

Ze telt dan met haar neus dus de andere kant op:
Een... Twee... Drie... ROOD LICHTJE!
(Snel of langzaam tellen licht eraan hoe moeilijk je het wilt maken, dus begin langzaam zodat de rest wel tijd heeft zijn pony in beweging te brengen)

En dan kijkt ze gelijk om naar de andere ruitertjes met pony.

Het is dan de bedoeling dat de andere kinderen proberen in die tijd (Dat de tellende ruiter dus een twee drie roodlichtje aan het tellen en zeggen is en dus niet kijkt) zo ver mogelijk vooruit te komen richting de tellende ruiter.

MAAR;
Als de tellende ruiter dus rood lichtje zegt kijkt ze achterom naar de andere pony's.
Als ze dan nog een pony ziet bewegen (en dan bedoel ik dus niet met de ogen knipperen of schudden maar passen nemen, dat de benen dus nog voorwaarts bewegen) is die af en moet die opnieuw beginnen (dus weer helemaal aan de andere kant van de bak).

Het is dus de bedoeling dat de overige kinderen dus zo snel mogelijk bij het tellende kind zien te komen, in de tijd dat die dus 1 2 3 rood lichtje zegt.
Ze moeten dan of de tellende ruiter aantikken of de bankrand aantikken.

Wie er dan als eerste zegt mag dan de teller zijn of een ander spelletje kiezen.

Ik hoop dat jullie het snappen.
Ik doe dit spel wel vaak aangezien ze dan gedreven worden streng tegen hun pony te zijn en de juiste hulpen te geven.
Want ze moeten namelijk proberen in die 3 tellen weer wat meters vooruit te komen en ook weer optijd de pony stil laten staan.
Hierdoor worden ze vanzelf consequenter naar de pony toe zonder dat ze het zelf door hebben.

SNappen jullie?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:37

aah annamariakoekoek dus *LOL*

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:53

maar wel een leukere naam Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:21

Geef momenteel alleen mn neefje (en soms nichtjes les), mn nichtje laat ik alleen maar met een knoop in de teugels draven en dan allemaal "gymnastiek" oefeningen doen, en daarna nog even los stappen..

mn neefje gaat met zulke sprongen vooruit dat ik wel wat tips kan gebruiken (we hebben geen letters in de bak), maar hij kan al perfect los draven, beetje galoperen.. en aan de longe zonder beugels allemaal gekke dingen doen, blijft keurig midden op de pony zitten en butst niet... dus nog suggesties (slalonnen gaat m ook makkelijk af)

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 09:50

kun je geen papier op hangen met letters dan kn je toch op de letter rijden oefenen met hem

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:33

ehm, gezien de helft alleen schrikdraad is gaat dat wat lastig worden, wapperende dingen ga ik nog niet met m proberen, maar opzich als ik m uitleg hoe die moet gaan lukt dat m wel

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:44

Wat leuk dat er zo veel lesgeefmensen zijn! Ik geef ook wat lesjes, niet erg veel (5) en in onze lessen rijden ook max 5 mensen mee. Omdat ik niet zoveel les geef op de manege ben ik wel vrij populair Haha! ik word gewoon uitgeprobeert Clown . Ik vind persoonlijk de treintjeslessen erg lastig (vooral omdat ik treintjesrijden niks vindt) maar wel leuk. Af en toe is het echt gieren met die kindertjes. We eindigen ook altijd met gymnastieken (hoef echt niet te proberen om dat een keer niet te doen... Vork ) dat vinden ze eigenlijk het leukste.

Zijn er nog meer die hun basis/ orun hebben gedaan? Ik ga nu toch maar beginnen in oktober/november aan mijn basis.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:47

treintjeslessen pas ik voortaan voor, ik sta er niet achter dus dat doe ik gewoon niet...
heb t een kans gegeven, maar dat nooit meer (gelukkig zelf nooit zo les gehad)

heb zelf de 1e fase van de orun, mss dat ik de 2e ook nog eens gaan doen, maar vind m wel erg duur....

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:54

Ik geef bij ons op stal ook af en toe les. Dat varieert van Spaanse kindjes tot buitenlandse toeristen die ik dan in het Engels lesgeef (als ze dat tenminste spreken Nagelbijten / Gniffelen ). Meestal zijn het kinderen tussen de 7-14 jaar.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 16:57

ik heb ook basis.. en gad altijd 5 uur les, nu 3 uur. waarvan 1 groep bij de kleintjes horen.

hiervoor vaak lesgegeven aan kinderen die nog nooit hebben gereden.

ik ben zelf ook geen fan van het treintje rijden, maar ik heb het in het begin wel nodig. zal het probleem ff voorleggen..

de kinderen komen rijden. hebben nog nooit gereden. nou eerst poesten en opzadelen etc. dan rijden. stap gaat goed.. maar dan ga ik altijd de figuren oefenen.. en dan vind ik het toch het makkelijkste als ik iedereen in zicht heb. dan heb je de draf.. waar ze eerst ook niks van bakken. de ene pony blijft stilstaan, de andere gaat veel te snel.

hoe willen jullie dit oplossen. ik zet meestal een brave pony "voorop" die goed doorloopt. hierdoor kunnen de kinderen leren lichtijden en sturen. zodra ze dat kunnen, dan kunnen ze zelf rijden. maar als je er voor moet zorgen dat je pony niet achter de rest aan gaat, en nog niet kan lichtijden en nog goed kan sturen (in stap wel.. maar ooh wat is dat anders als je paard zo hobbelt Tong uitsteken)
dit was trouwens meestal in groepjes van 4.

sinds dit jaar is er iemand anders die de beginners lesgeeft, deze doet ze per 2 en dan een half uur. is ook wel te doen. maar vaak met op en afzadelen verlies je wel wat tijd. en ooh dan is een halfuur ook erg kort..

dus wat is jullie oplossing hierop...

ooh trouwens. ik doe naast anamaria koekoek ook nog wel andere dingen.

zoals nummer rijden (voor het sturen, vooral in stap) dus eerst een 1, dan een 2 en dan een 3 oeoe.. die wordt al lastig Tong uitsteken.
of als wedstrijdje letters rijden. dus dan zeg ik een letter en dan moeten ze er zo snel mogelijk (stap of draf) heen. op deze manier leren ze de letters goed kennen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:07

Tja het treintje is te vermijden met eerst een paar privelessen, leren zitten en een beetje sturen en de eerste figuren.. als de pony's verder mak zijn moeten ze daarna wel rond te krijgen zijn..

vond in t treintje t zo irri dat alleen de voorste de figuren leerde en leren sturen (waren steeds dezelfden die voorop moesten) en dat als 1 pony niet doorloopt of stopt de rest ook meteen stil staat...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:18

klopt nimmy.

wat ik doe en nu ook weer heb gedaan na de vakantie. is eerst de kinderen 1 voor 1 vragen of ze ook een figuur weten (vooral handig bij het instappen)

dus de eerste zegt volte, dan wordt die gereden, de 2e zegt gebroken lijn, die wordt gereden etc. en dan moet degene die aan de buurt is ook zeggen hoe ze hem moeten rijden of vooroprijden.

ik heb het bij het laatste groepje geen treintje meer gedaan, maar 2 bij 2 zeg maar.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:48

bij de kleintjes worden het toch al gauw treintje lessen, zodra ze wat ouder zijn dan hamer ik op appart rijden. (de pony's gaan gewoon stilstaan Clown ) meestal rijden er in de les 3 achter elkaar, en de rest heeft een eigen plekje opgezocht.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:50

dat alleen de voorste goed leert sturen is onzin, dat ligt ook aan hoe goed jijzelf oplet,

ik zeg altijd dat ik geen dronken pony's wil zien bij bijv de gebroken lijn, rijden ze gewoon achter de voorganger aan, kun je dat goed zien, en word ook hun puntje afgesneden. dit krijgen ze dan ook duidelijk van me te horen. Lachen

edit: typo's

maar ben wel mee eens dat dit geen langdurige gebeurtenis moet zijn.
had gister een meisje van een andere instructrice (instructrice is op vakantie dus neem even haar lessen over) en is ook van zo'n treintjes les, hoeft zelf nooit te poetsen en opzadelen (doet instructrice) en heeft volgens mij nooit wat gehoord over haar houding.
bleek ze gewoon even al 3 jaar te rijden! als je haar ziet rijden, schat je het op net een half jaar. me mond viel gewoon open.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:14

Wij beginnen met longeerlessen. Dan krijgen ze ongeveer 3 x een half uurtje prive les. Eerst aan de lijn leren waar het gas en de rem zit en leren lichtrijden daarna los en dan wordt het lichtrijden en het sturen uitgebouwd.

Als ze kunnen lichtrijden en sturen mogen ze de les. Gewoon een treintje. De meeste kindjes hebben al moeite genoeg om hun pony op de hoefslag te krijgen dus dat ga ik niet nog moeilijker maken door de bak te laten verdelen.

Zodra ze een uur opschuiven komt de galop erbij. Als dit allemaal goed gaat schuiven ze nog een uur op en dan rijden ze niet meer in een treintje maar moeten ze het zelf doen.

Wel wordt er veel aandacht besteed in de treintjes lessen aan met ene oversteken zodat toch iedereen zelf stuurd en ook het voorop rijden word afgewisseld. Meestal lopen wel de zelfde pony's voorop omdat die het treintje letterlijk rijdend houden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:49

helemaal met marcella_e eens.

tegelijk oversteken, dan rijden ze dus naast elkaar, is altijd leuk en leren ze sturen. en indd als ze de gebroken lijn of volte afsneiden wordt daar wel watr van gezegd.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:47

wel eens geprobeerd om van A naar C te laten rijden en dan daar splitsen (leverd supergrappige taferelen op Huilen van het lachen )

bij ons schuiven ze geen uur op, dus voordat ze de groepsles in mogen moeten ze toch echt goed zelf kunnen rijden en los galloperen.
het ligt bij ons vooral aan leeftijd.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 19:51

ladypaard schreef:
wel eens geprobeerd om van A naar C te laten rijden en dan daar splitsen (leverd supergrappige taferelen op Huilen van het lachen )

bij ons schuiven ze geen uur op, dus voordat ze de groepsles in mogen moeten ze toch echt goed zelf kunnen rijden en los galloperen.
het ligt bij ons vooral aan leeftijd.

jup en gefrustreerde kinderen aangezien waar ik mn poging deed de pony's iets teveel gewent waren aan aan elkaar plakken...

Ik zelf had echt moeite om een uur vol te maken met een treintje, ach ieder zn ding... weet zelf nu wel hoe ik er over denk en dat t ook anders kan (heb zelf in mn manege tijdperk ook nooit in een treintje les gereden)

nee dan maar iets meer moeite en meteen leren dat paardrijden doorzettingsvermogen vergt Knipoog...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 22:36

inderdaad van A naar C en dan uitelkaar.. erg leuk altijd. bij ons zijn een paar paarden die rijden zo uit elkaar, en een paar die gaan achter de rest aan. dus het is maar net waar je op zit.

ja de kinderen moeten we doorzettingsvermogen.. maar als de paarden een uur stilgaan staan.. daar wordt ik als instructrice ook gek van hoor. en die paarden hebben ze er bij ons tussen. die beesten zijn ook niet dom.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 10:27

Bij mij ligt het er ook aan welke pony's er mee lopen, zo heb ik een trio combinatie die ik liever niet zie in een beginners les. Zo loopt de een erg braaf voorop, maar de andere twee gaan lopen ruzie maken wie er achter pony 1 aan mag lopen.... zucht....

De beginners die ik voor het eerst krijg, krijgen 3 x een poets en opzadelles ( dat zit bij het proeflessen in), en daarna rijden. Vaak begint het de eerste weken in een treintje dus ik laat om de beurt iemand voor op rijden, maar daarna kiezen ze toch hun eigen pad gelukkig. Ik laat ze ook vaak op de a-c lijn ostellen en dan wie het eerst afgestapt ik en de beugels opgestoken heeft, en daarna weer een wedstrijdje wie er als eerst netjes op de hoefslag weer rijdt. Dat levert ook altijd leuke tafarelen op.

Ik heb de Basis gedaan, ik zou de 1e fase wel willen doen, maar ik geloof dat je daar een paard voor nodig heb die 1.60 is, nou is die van mij 1.54 en al was hij groter, hij is nog niet ingereden (morgen ga ik er wel voor het eerst opzitten... spannend!!!) dus helaas kan dat niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:20

Nimmy schreef:
Tja het treintje is te vermijden met eerst een paar privelessen, leren zitten en een beetje sturen en de eerste figuren.. als de pony's verder mak zijn moeten ze daarna wel rond te krijgen zijn..

vond in t treintje t zo irri dat alleen de voorste de figuren leerde en leren sturen (waren steeds dezelfden die voorop moesten) en dat als 1 pony niet doorloopt of stopt de rest ook meteen stil staat...

Ja maar ik wisselde elke keer met vooroprijders.

Ook laat ik in het begin er elke keer 1 kindje die halverwege het treintje is bij de E afwenden en dan B weer rechter hand.
Dat is er moeilijk want dan moeten ze de pony uit het treintje zien te krijgen.
Dan komt er ook elke keer afwisseling in wie er voor op rijd.
En nu rijden ze allemaal voor hun zelf.

Dat is toch wel ideaal.
Kun je weer net iets verder gaan.
Je kunt nu ook echt zien wie er wel en geen gevoel voor heeft.