Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:15

Ik heb dit topic helemaal gevolgd en in het begin ook gereageerd, maar ik ga mijzelf steeds meer, en meer verbazen over de reacties van lusistana...

Ook ik ben van mening dat de gemiddelde draver te kort schiet om een goede rijtechnische proef neer te zetten...Ik ben al heel wat jaartjes jury en ik heb ook wel eens een draver in de ring en ik moet eerlijk zeggen...ze komen te kort, zeker in de galop en in de middengangen. In de hogere klasses kon ik ze niet tegen...puur om het feit dat het paarden zijn die hier niet voor gefokt zijn en exterieurmatig tekort schieten om gesloten, bergop, gedragen, verzameld...enz..te lopen, zeker vannaf de M zijn dit een aantal eisen waar een paard aan moet voldoen.

Ook heb ik een kleine 2 jaar lang een lesklant gehad met een draver, is uiteindelijk L met het dier geworden, maar meer zit/zat er echt niet in, de betreffene ruiter wilde toch verder in de dressuursport en heeft toen ook bewust de keuze gemaakt om een warmbloed te kopen.

Lusistana...ook ik ben erg benieuw naar voorbeelden. Je komt met een hoop praatjes en bent zéér overtuigd over het feit dat de draver weldegelijk een goede proef neer kan zetten die ook nog eens op niveau is...het enige wat ik uit al je post op kan maken is dat je contineu in herhaling valt, geen concrete "bewijzen" hebt en toch voet bij stuk houd....laat dan zien dat de draver daadwerkelijk op hoger niveau kan lopen en dan heb ik het niet over 1 uitzondering die er Misschien wel tussen loopt.
Wie weet als jij met verschillende dravers op de proppen komt die zich bewezen hebben in de sport gaan we allemaal een draver aanschaffen om de wedstrijdsport mee in te gaan.

Ook op de vraag of jij een klant die zegt dat ze verder wil komen in de dressuursport een draver zou adviseren, zei je dat je zeker niet de draver voorbij zou lopen...dit geeft bij mij alleen maar te kennen dat ik en vele andere dus niet met jou een paard zouden moeten gaan kopen als je verder wilt komen. Ieder paardenmens zou je dan adviseren een warmbloed of een dressuurgefokt paard te kopen, dit geeft voor mij alleen maar de bevestiging dat jij geen paardenmens bent, maar een mens met een paard....en geloof me..daar zit een hoop verschil tussen, zeker op het gebied van kennis!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:16

@Lusitana: ipv mij een pb te sturen dat er in ene forum mischien iets te vinden zou kunnen zijn, had je beter die energie kunnen steken in het vinden van dat topic waar iemand zegt een draver te hebben die daadwerkelijk Z geklasseerd is.
En ik ga geen tig topics doorspitten om een uitzondering te vinden die een regel bevestigd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:43

judithh, als je iets aan mij richt, over over mij l*lt, kun je dan in elk geval proberen mijn naam goed te spellen? En lezen wat ik echt zeg, ipv een eigen draai er aan te geven?
In de eerste plaats zeg ik nergens dat de hoog zullen komen alleen dat er wel een aantal hoog lopen (zie amerikaanse sites over standardbreds), ik zeg alleen dat je de sport er mee uit kunt oefenen omdat ze geen lichamelijke beperkingen hebben.

Verder ga ik bij het kiezen van paarden op het paard af en niet op het ras. En als daar een paard staat dat voldoet aan de eisen van de klant, maakt het mij niet uit of het een draver is.
Maar ik heb ook gezegd dat als klant een verwend nest is, ik haar een drukknop paard zou verkopen.
Het ligt dus helemaal aan de ruiter en het zal je misschien verbazen, maar er zijn ruiters die wel bereid zijn om inzet te tonen en jarenlange scholing en training tegemoed te gaan en dus gewoon volgens het schema een paard africhten. en de wedstrijden daarmee in de pas laten lopen.
Niet iedere ruiter koopt ene paard met het idee om op wedstrijden "iedereen eruit te rijden".

alane, alle dravers zijn per definitie uitzonderingen. Dus het maakt helemaal niet uit waar ik mee kom.
Al hebben er tien de GP gehaald , dan zegt dat nog niks.

Ik zeg het nog een keer. Ik heb een heel ander standpunt ingenomen bij het antwoorden van de vraag van TS dan jullie. Het heeft werkelijk geen zin om over zwart te praten tegen mij en iets zwarts te eisen als ik het over wit heb.
Ik wens dat jullie gewoon stoppen met dingen aan mij te richten en de discussie open houden, want niemand schiet er wat mee op om mij dezelfde dingen te horen herhalen en jullie dezelfde eisen te horen herhalen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:46

Lusitana schreef:
alane, alle dravers zijn per definitie uitzonderingen. Dus het maakt helemaal niet uit waar ik mee kom.

Dit vat ik even niet. Waarom zijn dravers per definitie uitzonderingen, als ze in jouw ogen prima mee kunnen doen en het allemaal aan de ruiter ligt?
Met 10 dravers in de GP heb je mij al een aardig stuk overtuigd Knipoog

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:47

ik vind het maar apart, hoe mensen zo een voordeel over de draver hebben.
heb dit topic niet helemaal gelezen dat is me nou net teveel pagina's maar mijn vraag aan jullie

hebben jullie het zelf wel eens gevoeld? kennen jullie paarden die net zoveel kunnen als de draver
die net zo veelzijdig is..
een dressuur gefokt paard hoeft nog niet direct een goede prestatie te kunnen leveren in de dressuur misschien springt ze wel heel goed
een springpaard kan misschien wel beter zijn in de dressuur dan in springen zelf waarvoor die gefokt is.
goed bloed zegt nog niet dat een paard ergens voor geschikt is,

ik geloof zeker wel dat er mensen zijn die ver in de dressuur komen met hun draver, soms zelf nog wel verder komen dan de dressuurruiters met een duur paard onder hun kont.. die der voor gefokt is..
een draver kan niet galloperen niet goed genoeg onzin er zijn genoeg dressuur paarden die op de wedstrijden ook echt niet goed lopen..

dit is ongeveer net zo'n discussie die ook wel eens op bokt is geweest over Friese paarden die voor de kar horen i.p.v in de dressuurwereld maar toch zie je steeds vaker het Friese paard en daar kijken mensen ook al niet meer van op..
en wat me ook opvalt is dat iedereen bewijs wil zien, dus dan twijfel je toch of zie ik dat fout
het is net wetenschap als er een bewijs op tafel ligt en het genoeg is is het bewezen is het wetenschap..
zo apart...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:53

@TabeR: toch maar even het topic doorlezen Haha!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:57

Bedoel je met een "drukknoppaard" een paard dat wel aanleg toont voor dressuurwerk?
Je doet een beetje neerbuigend over de mensen die zo'n paard hebben. Vind ik eerlijk gezegd best jammer.
Bijna iedereen moet hard werken voor z'n punten in de dressuurring.

Je zegt dat niet iedereen een paard koopt om andere op wedstrijden eruit te rijden.
Ik denk dat de meeste mensen niet met dat doel een paard kopen. Wel is het prettig als je met je paard vooruitgang boekt en natuurlijk is het hardstikke leuk als je ook nog eens in de prijzen valt.

Waarom moet er persé bewezen worden dat dravers wel goede dressuurpaarden zijn? Als ze nml. echt goed in de ring zouden zijn, had je niets hoeven bewijzen. En als het goede dressuurpaarden zouden zijn was de prijs van een draver ook wel even anders geweest als de € 1000,00 waar ze voor aangeboden worden. Je kunt voor dat geld ook niet dezelfde kwaliteit verwachten als van een paard dat 5 tot 10x zoveel gekost heeft. Dat geeft niet, alleen zie dat zelf ook in.

Nogmaals ik vind dravers ontzettend leuke paarden. Op de drafbaan, in het bos, in de endurance en eventueel in een B/L proef, maar dan houdt het toch wel op.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:06

Lusitana schreef:
Verder ga ik bij het kiezen van paarden op het paard af en niet op het ras. En als daar een paard staat dat voldoet aan de eisen van de klant, maakt het mij niet uit of het een draver is.
\
Dan heb je de vraag dus niet goed gelezen, de vraag was niet of je een draver zou afwijzen als iemand een paard zoekt welke geschikt is voor de dressuur, maar of je een draver zou adviseren.

Lusitana schreef:
Maar ik heb ook gezegd dat als klant een verwend nest is, ik haar een drukknop paard zou verkopen.

Dit toont eigenlijk je beperkte inzichten... zowel wbt je mensen kennis als ook je paardenkennis...

Lusitana schreef:
Het ligt dus helemaal aan de ruiter en het zal je misschien verbazen, maar er zijn ruiters die wel bereid zijn om inzet te tonen en jarenlange scholing en training tegemoed te gaan en dus gewoon volgens het schema een paard africhten.

Tuurlijk een dressuurgefokte warmbloed wordt met alle knopjes erop geboren en rijdt je zo maar even van B via L en M naar de OS.... en mensen die iets meer te investeren hebben kopen er maar gelijk een zolder talent bij (of zouden ze in de wind gaan staan zodat het kan komen aanwaaien?)

Lusitana schreef:
en de wedstrijden daarmee in de pas laten lopen.
Niet iedere ruiter koopt ene paard met het idee om op wedstrijden "iedereen eruit te rijden".

Je gaat telkens van het ene uiterste in het andere.....

Lusitana schreef:
*zucht*

Lusitana schreef:
Ik zeg het nog een keer. Ik heb een heel ander standpunt ingenomen bij het antwoorden van de vraag van TS dan jullie. Het heeft werkelijk geen zin om over zwart te praten tegen mij en iets zwarts te eisen als ik het over wit heb.

ehm volgens mij gaat het net even anders... wij hebben het over zwart en dat probeer jij wit te praten....

Lusitana schreef:
Ik wens dat jullie gewoon stoppen met dingen aan mij te richten en de discussie open houden, want niemand schiet er wat mee op om mij dezelfde dingen te horen herhalen en jullie dezelfde eisen te horen herhalen.

Waar gaat het jouw nu eigenlijk om? het laatste woord in deze discussie? Jij herhaalt dingen en wat er ook geschreven wordt door wie, met als hoogtepunt dat je het advies van een DA in twijfel trekt, je draait je in alle bochten en komt met argumenten en feiten die niet bewezen kunnen worden... als het zo zou zijn dat er dravers zijn in de sport hoger dan M, kom dan met voorbeelden... en dat kun je niet omdat die er niet zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:16

Er hoeft helemaal niet bewezen te worden dat dravers goede dresuurpaarden zijn, want dat zijn ze niet persee. En dat zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ze geschikt zijn en heb al door dat mijn uitleg van geschikt (en van sport) anders is dan anderen en heb het ook daar al over gehad.

"Drukknoppaard" is een gewone uitdrukking wat staat voor een paard wat de kneepjes al kent. Dat de ruiter evengoed wat moet presteren staat buiten kijf. Het is een ruitersport.
Maar het zal met zo´n paard wel makkelijker gaan en als een klant dat wenst kan ze dat krijgen.

En om nou alle dravers over een kam te scheren vind ik het ergste.
Hoe kun je in hemelsnaam een soort wat zo divers is, zo generaliseren? Hoe goed heb je het gedaan in het kwisje? hoe anders zijn ze eigenlijk?

En verder, mensen alsjeblieft, geef gewoon je mening, maar richt het niet naar mij, maar aan de persoon die het topic heeft opgestart! Ik ben maar iemand die mijn visie er op los laat. Je hoeft niet met mij in gesprek!!!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:35

Alane schreef:
@TabeR: toch maar even het topic doorlezen Haha!

ik heb alles globaal gelezen de belangrijkste dingen want er staan ook persoonlijke discussies in over de draver
maar dan zie ik nog niet in waarom mijn reactie zo raar is in jou ogen?
dat ik het topic door moet lezen maar dat geeft niet Lachen

Het gaat er gewoon om of de draver geschikt is of niet, en ik geloof inderdaad dat ze er niet voor gefokt zijn want het zijn niet voor niets dravers. maar de ene draver is de ander niet dus generaliseren mag gewoon niet..

het ene paard komt verder door de bouw en doordat die er specifiek voor gefokt is, maar geheel onmogelijk is het niet..! om een paard hoog in de dressuur te rijden en de eisen zijn ook wel erg hoog ik vind L of M ook al een hele prestatie voor je paard en jou..
de fout die vaak gemaakt word in de dressuur wereld is dat mensen de lat te hoog leggen dus teleurgesteld raken omdat het niet lukt.. en dat kan je zowel met een kwpner overkomen als met een draver..
het hangt niet alleen van je paard af en van het ras af maar ook van jou rijkunsten niet iedere ruiter kan Z worden terwijl dat paard het misschien met een andere ruiter wel zou halen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:47

Lusitana schreef:
Er hoeft helemaal niet bewezen te worden dat dravers goede dresuurpaarden zijn, want dat zijn ze niet persee. En dat zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ze geschikt zijn en heb al door dat mijn uitleg van geschikt (en van sport) anders is dan anderen en heb het ook daar al over gehad.

En om nou alle dravers over een kam te scheren vind ik het ergste.
Hoe kun je in hemelsnaam een soort wat zo divers is, zo generaliseren? Hoe goed heb je het gedaan in het kwisje? hoe anders zijn ze eigenlijk?

Haal je nu 2 topics door elkaar ???? of lees ik iets anders op mijn scherm dan jij?

Lusitana schreef:
"Drukknoppaard" is een gewone uitdrukking wat staat voor een paard wat de kneepjes al kent. Dat de ruiter evengoed wat moet presteren staat buiten kijf. Het is een ruitersport.
Maar het zal met zo´n paard wel makkelijker gaan en als een klant dat wenst kan ze dat krijgen.

Was wederom NIET de vraag..... Zou jij iemand een draver aanraden als die een paard zoekt die geschikt is voor dressuursport?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:53

Als je het omdraait, "is een warmbloed geschikt voor de drafsport", dan zal er toch niemand "ja!" roepen Verward Tuurlijk, je kan elk paard voor een sulky zetten (er zijn regelmatig draverijen voor Friezen en Shetlanders, en dat is echt leuk Lachen ) maar tussen de dravers heeft een warmbloed toch niks te zoeken?

Waarom dan andersom wél die vraag stellen? Sterker nog, een warmbloed zal niet eens in de "draversB-klasse" mee kunnen komen. Niemand heeft daar een probleem mee. En wat heeft een warmbloed dan "tegen" qua exterieur?

Het ene paard is meer geschikt voor dit, het andere voor dat. Niks mis mee Lachen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:23

Ik denk dat Lusitana wel hard 'ja' roept, Prom Knipoog en anders ligt het natuurlijk aan de pikeur niet aan het paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:40

Tsja, daar heb ik echt geen links of voorbeelden van hoor, van warmbloeden die in de top van de drafsport mee draaien Haha!.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:45

Ik zie dat jullie er een slotje op proberen te feesten?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:53

Nou Lusitana, dan zal ik je eens serieus vertellen waarom ik gestopt ben met dressuur rijden met mijn dravermerrie.

We waren op het punt gekomen dat we de volte halve baan in galop aan het oefenen waren. Voor de meeste dravers is dat al een hele opgave, maar wij hadden dit punt bereikt. Dat bleek echter de grens van haar lichamelijke kunnen: ze kreeg last van haar kniebanden. Door het steile, achter het lichaam geplaatste achterbeen kostte het mijn merrie veel moeite om haar achterbenen correct onder te plaatsen om zo'n kleine volte door te galopperen.

Ik heb haar in laten spuiten met traumeel, toen ging het een poosje goed, maar het kwam weer terug, en toen dacht ik 'waar ben ik eigenlijk mee bezig'. Het bezorgde mijn paard letterlijk pijn, was lichamelijk eigenlijk niet verantwoord.

Omdat ik voor mezelf geen toekomst in de dressuursport zag en wel in de drafsport, heb ik besloten om te stoppen en haar te laten dekken - en dat was een goede beslissing. Ik heb de merrie nu, op bijna 21-jarige leeftijd, nog steeds en ik rij haar ook nog steeds - maar nauwelijks meer in een bak en bijna altijd op de trainingsbaan.

En voordat mijn beperkte rijvermogen of mijn instructeur de schuld krijgt: ik heb in het verleden veel dressuurwedstrijden gereden met mijn pony, M2 geworden (niet hoog maar in ieder geval verder dan ik met mijn draver gekomen ben) en ik had les van een ZZGP-instructeur. De omstandigheden waren dus goed, maar mijn merrie kon het lichamelijk niet meer aan. Wel zo eerlijk om iets anders te gaan doen met haar.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 07:05

Gelukkig wonen wij in een vrij land, en mag iedereen zijn eigen mening hebben. Dat de één daarmee afwijkt van de rest, is haar goed recht. Het is alleen wel jammer dat ze zichzelf daarmee wel op een negatieve manier profileert. De meeste zijn het namelijk niet met haar visie eens. En om eerlijk te zeggen ik zou bij haar ook geen paard voor mijn klanten willen kopen omdat ze lijnrecht tegenover mijn inzicht staat. Het is dan ook jammer dat lusitana niets van iemand aan wil nemen. Maar het lijkt me erg lastig om deze discussie voort te zetten. Er komen geen concrete dingen op tafel, dan dingen herhalen die al verteld zijn. ( En dan het liefste door elkaar te wijzen op de dingen die vooral verkeerd verteld zijn!) Mijn idee is om er idd een slotje op te gooien, vrede op aarde, geef elkaar een hand, en laat iedereen in zijn/haar waarde.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 08:49

Alane schreef:
ik heb een beetje het licht gezien.. draverruiters denken dat een duur warmbloedpaard (KWPN wordt genoemd op pag. 3) succes betekent.... dat een draver werk betekent.. wat dan mi betekent dat ze bekennen dat ze niet kunnen rijden en dat gebrek afschuiven op hun paard.... nogmaals pagina 3 (na de discussie draver versus kwpn)
nu wordt er onderscheid gemaakt tussen goede en minder goede? juryleden:
SplashIsLief schreef:
Een goede jury let daar idd niet op, maar hoevaak gebeurd het niet als het paard (draver, kwpn'er of wat dan ook) de jury niet aan spreekt dat er anders gekeken wordt naar een proef?

Ik zeg niet dat een kwpn succes betekend, alles behalve dat. Ik heb ook een kwpn'er en weet hoe lastig het daar ook mee kan zijn Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:11

Lusitana schreef:
En verder, mensen alsjeblieft, geef gewoon je mening, maar richt het niet naar mij, maar aan de persoon die het topic heeft opgestart! Ik ben maar iemand die mijn visie er op los laat. Je hoeft niet met mij in gesprek!!!

Dat roep je door je antwoorden toch over jezelf af?

promptertje schreef:
Als je het omdraait, "is een warmbloed geschikt voor de drafsport", dan zal er toch niemand "ja!" roepen Verward Tuurlijk, je kan elk paard voor een sulky zetten (er zijn regelmatig draverijen voor Friezen en Shetlanders, en dat is echt leuk Lachen ) maar tussen de dravers heeft een warmbloed toch niks te zoeken?

Waarom dan andersom wél die vraag stellen? Sterker nog, een warmbloed zal niet eens in de "draversB-klasse" mee kunnen komen. Niemand heeft daar een probleem mee. En wat heeft een warmbloed dan "tegen" qua exterieur?

Het ene paard is meer geschikt voor dit, het andere voor dat. Niks mis mee Lachen.

Dat heb ik ook al eens gezegd net als dat ik met een rijpaard geen Quarter kan verslaan in de westernsport, maar:

Lusitana schreef:
Daar ga je weer met eem kromme vergelijking je kunt niet met elk paard een snelheidsproef winnen (en de quarter is gefokt voor rennen, niet voor western waarom zou jou paard ze der niet uit kunnen rijden in een westernvaardigheidsproef?)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:18

Tsja, dat zou waar zijn als het inderdaad om een vaardigheids proef zou gaan. Onder een vaardigheidsproef versta ik zaken zoals je in de trail bij western ziet: hek openen en sluiten, over een brug, dat soort zaken, dat zijn inderdaad vaardigheden en daarbij worden de gangen niet beoordeeld, maar de getoonde vaardigheden.

Een dressuurproef is niet puur het uitvoeren van vaardigheden in mijn optiek, de getoonde gangen bepalen voor een groot deel de uitkomst - en daarbij zijn dravers in een dressuurproef in het nadeel, en warmbloeden in draverijen. Hun gangen zijn anders. Is IMO toch heel iets anders dan pure vaardigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:20

promptertje schreef:

My point exactly

Ik vind het wel grappig hoe deze discussie elke paar jaar terugkomt, in een andere vorm. Kan iemand van de oudere garde bokkers zich de kreet "Fjieltinker" nog herinneren? Haha!

Je zult met een draver heus een proefje kunnen rijden en er plezier aan kunnen beleven, en daar is niks mis mee. Maar wil je serieus dressuur kunnen rijden, zoek dan een paard dat daar qua bouw, gangen en karakter ook geschikt voor is. Daar is toch niks vreemds aan? Verward

Als ik allen nog maar wat ontspannen bosritjes wil gaan maken ruil ik mijn rille bloedbeest toch ook in voor een Fjord Verward

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:43

Lusitana schreef:
Allemaal met sport bezig...

Ja, Lusitana, dat is waar dit topic ook over gaat; dressuurSPORT

We hebben het niet over je paard thuis een beetje recreatief dressuurmatig gymnastyseren om hem leniger, sterker en gehoorzamer te maken. We hebben het over dressuur in competitieverband. Dat gaat namelijk net een stapje verder.

Lusitana schreef:
Ik bedoel alle landen buiten Nederland waar ze niet per definitie bedenken dat een soort paard niet aan dressuursport kan doen. Of een soort paard wel.

Het is net wat voor paarden er voor handen zijn. Als dravers de enige paarden in Nederland waren, dan waren ze wel geschikt voor dressuursport, want een beter geschikt paard is dan op dat moment niet voor handen. Dan moet je 'roeien met de riemen die je hebt'. Maar feit is dat er in Nederland wel tal van paarden voor handen zijn die meer geschikt zijn voor dressuur dan een draver.

judithh schreef:
Ik heb dit topic helemaal gevolgd en in het begin ook gereageerd, maar ik ga mijzelf steeds meer, en meer verbazen over de reacties van lusistana...

En je bent niet de enige Nagelbijten / Gniffelen

Alane schreef:
@Lusitana: ipv mij een pb te sturen dat er in ene forum mischien iets te vinden zou kunnen zijn, had je beter die energie kunnen steken in het vinden van dat topic waar iemand zegt een draver te hebben die daadwerkelijk Z geklasseerd is.

Lusitana toch! Boos! Je probeert toch niet achter onze rug om en buiten dit topic iemand de mond te snoeren he? Lips are sealed

Lusitana schreef:
Het heeft werkelijk geen zin om over zwart te praten tegen mij en iets zwarts te eisen als ik het over wit heb.

Maar Lusitana: Het is toch duidelijk dat wij het over zwart hebben. Wij hebben jou al diverse keren verzocht om het ook over zwart te hebben en niet over wit, omdat dat twee verschillende dingen zijn. Jij weet dondersgoed dat wij het over zwart hebben, alleen weiger jij je tot zwart te beperken, omdat je jou visie over zwart niet hard kan maken. Dus bazel je maar door over wit. Als jij nog op een zinnige wijze met ons wil discussieren, blijf dan on-topic en hou het bij zwart!!!

Fitzroy schreef:
Dit vat ik even niet. Waarom zijn dravers per definitie uitzonderingen, als ze in jouw ogen prima mee kunnen doen en het allemaal aan de ruiter ligt?

Dat vat ik ook niet...

Fitzroy schreef:
Met 10 dravers in de GP heb je mij al een aardig stuk overtuigd

Mij ook! Ik ben best bereid mijn mening bij te stellen, maar kom dan wel met goede voorbeelden!!!

boemel schreef:
Ik denk dat de meeste mensen niet met dat doel een paard kopen. Wel is het prettig als je met je paard vooruitgang boekt en natuurlijk is het hardstikke leuk als je ook nog eens in de prijzen valt.

Precies; niemand blijft het rijden van wedstrijden leuk vinden als je altijd maar lage punten rijdt, steeds maar onderaan eindigd en eeuwenlang in dezelfde klasse blijft hangen.

boemel schreef:
En als het goede dressuurpaarden zouden zijn was de prijs van een draver ook wel even anders geweest als de € 1000,00 waar ze voor aangeboden worden. Je kunt voor dat geld ook niet dezelfde kwaliteit verwachten als van een paard dat 5 tot 10x zoveel gekost heeft.

Logisch toch, Lusitana?

Lusitana schreef:
Hoe goed heb je het gedaan in het kwisje? hoe anders zijn ze eigenlijk?

*zucht* en weer slaat ze ons met dat stomme kwisje om de oren...

Lusitana schreef:
En verder, mensen alsjeblieft, geef gewoon je mening, maar richt het niet naar mij, maar aan de persoon die het topic heeft opgestart!

Ja, dat zou lekker makkelijk zijn he? Maar zo werkt het niet hoor! Als je hier wat verkondigd kun je evrwachten dat jij er een reactie op krijgt. Zeker als het gros van de bokkers het niet met je eens is.

TabeR schreef:
maar de ene draver is de ander niet dus generaliseren mag gewoon niet..

Jawel hoor, dat mag wel. Want we spreken in het ALGEMEEN. En in het algemeen doen dravers het gewoon niet zo heel goed in de dressuur. In het algemeen doen rijpaardgefokte paarden het gewoon beter in de dresuur.

promptertje schreef:
Als je het omdraait, "is een warmbloed geschikt voor de drafsport", dan zal er toch niemand "ja!" roepen Tuurlijk, je kan elk paard voor een sulky zetten (er zijn regelmatig draverijen voor Friezen en Shetlanders, en dat is echt leuk ) maar tussen de dravers heeft een warmbloed toch niks te zoeken?

Maar die vergelijking mogen we niet maken van Lusitana, want een snelheidsproef is iets heel anders dan een vaardigheidsproef. Maar wat mij betreft heb je gelijk hoor. Een KWPN-er kan van nature ook draven, maar op de drafbaan sla je gewoon een heel slecht figuur met een kwpn-er.

promptertje schreef:

Misschien wil Lusitana deze vraag beantwoorden?

Ik denk dat het verschil hem in het feit zit dat vooral proffesionals de drafsport beoefenen. Die zijn gewoon een stuk realistischer mbt tot de capaciteiten van een paard. Dressuur is een beetje een vergaarbak geworden van alles wat in andere disciplines niet goed presteert. En er zijn veel recreatieve ruiters die eens een wedstrijdje starten. Deze mensen kijken toch met andere ogen naar hun paard. Omdat hun paard hun enige paard is, hun kindje hun allesie, en ze geen vergelijksmateriaal hebben in de zin van ervaring met andere paarden en ervaring op een bepaald niveau kunnen ze de capaciteiten van hun paard gewoon niet realistisch inschatten. Daarom zien zij dergelijke conclusies ook als een vooroordeel, aanval of belediging, terwijl de mensen die wel ervaring hebben dit gewoon zien als een constatering, als de realiteit.

promptertje schreef:
Het ene paard is meer geschikt voor dit, het andere voor dat. Niks mis mee

Zo is dat.

femiaans schreef:
Het is alleen wel jammer dat ze zichzelf daarmee wel op een negatieve manier profileert. De meeste zijn het namelijk niet met haar visie eens. En om eerlijk te zeggen ik zou bij haar ook geen paard voor mijn klanten willen kopen omdat ze lijnrecht tegenover mijn inzicht staat.

Dat vind ik ook.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:51

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:08

Ah, ik zie dat ik in drie jaar totaal niet van mening ben veranderd Sigaar.

Heb je dat topic over de Fjieltinker zelf ook nog ergens, daar ben ik nou wel benieuwd naar geworden *LOL*.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:12

Volgens mij was dat niet een bepaald topic maar gewoon meer een verzamelnaam van koudbloedachtige rassen, die op een gegeven moment algemeen gebruik was geworden voor mensen die zich achtergesteld voelden in de wedstrjden Knipoog En ik dacht eigenlijk ook dat het Fjielanker was: een combinatie van Fjord, Fries, Anda, Tinker, maar dat weet ik niet precies meer.