Zegt hij ineens: en nu wél achterwaarts! Anders ga je bij haar over de knie (wijzend naar de schrijfster

Moest wel lachen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sammie schreef:Tuurlijk wel? Als jij geen aanleuning (nagevelijkheid) heb dan gaat het per onderdeel al een stuk minder en de Algemene indruk is én kan dan ook geen 7 of 8 waard zijn.
Sammie schreef:Tuurlijk wel? Als jij geen aanleuning (nagevelijkheid) heb dan gaat het per onderdeel al een stuk minder en de Algemene indruk is én kan dan ook geen 7 of 8 waard zijn.
Tyrza schreef:Sammie schreef:Tuurlijk wel? Als jij geen aanleuning (nagevelijkheid) heb dan gaat het per onderdeel al een stuk minder en de Algemene indruk is én kan dan ook geen 7 of 8 waard zijn.
Aanleuning is geen nageeflijkheid he, laten we dat vooropstellen.
Tyrza schreef:Jah, das logischNageeflijkheid is een gevolg van aanleuning
Tyrza schreef:Djies, ben ik effe in de bonenIk moet eerst eens nadenken voordat ik wat neerzet
Suzanne F. schreef:Tyrza schreef:Jah, das logischNageeflijkheid is een gevolg van aanleuning
Hmm aanleuning is een gevolg van de nageeflijkheid.
thaollat schreef:Oke ergenis 2.. het ziet er niet uit nee.. en je moet lef hebben om daarmee rond te lopen.. maar je moet al helemaal lef hebben om suks op een protocol te zetten!!
ik vind het een beetje aso..
x_Katja_x schreef:Bij mij op de manege is het heel anders uitgelegd.. De fnrs is juist voor mensen die geen eigen paard hebben. En omdat manegepaarden vaak niet zo goed negeeflijk lopen gaat het daar niet om. Het gaat om de figuren, de overgangen, maar vooral om een keurige houding! En tuurlijk zou een nageefelijk paard fijn zijn, maar omdat het hier niet om draait mag je hier niet op afgestraft worden, en al helemaal niet op elk onderdeel! De meeste jury's hier beoordelen gelukkig erg goed, maar zoals ik al eerder heb beschreven sommige ook niet![]()
Maargoed ieder z'n mening he
Suzanne F. schreef:Wie helpt me bij het afmaken van het begrip aanleuning zoals die in de boekjes staat?
Het begin was:
Aanleuning is de veerkrachtige verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter die tot stand komt door...
(en dan iets met impuls en nageeflijkheid)
Daar waren nog discussies over bij ons op Deurne omdat wij vonden dat aanleuning een veel ruimer begrip was dan alleen de verbinding tussen de mond en de hand. Maar toch moesten we het zo leren zei Schreuder.![]()
(Tyrza heb jij je Masterclass boeken nog bij de hand?)
Tyrza schreef:Tsk.... dat je dat niet wist Suzanne...![]()
Overigens, in het boek van de juryopleiding stond tevens bij aanleuning dat aanleuning niet zonder voorwaartse drang kan, maar voorwaartse drang ook niet zonder aanleuning oid. Maar dat boek ligt in de auto en ik zit hier in mijn pyama...
Ilja000 schreef:Getverderrie, in de Orun basis hamerden ze er juist zo op dat je eerst aanleuning moest hebben (contact met de mond) voordat je nageeflijkheid kon vragen/krijgen bladiebla. Arghhhhhhh.
Volg nu de FNRS manege instructie cursus en soms spreken zelfs de uitgaven van dezelfde instantie zichzelf tegen :s Voorbeelde: in het ene boek is een halve ophouding een attentieseintje en een hele ophouding en doorrijden naar een lagere gang. In het andere boek is een halve ophouding een attentieseintje (gelukkig nog wel hetzelfde), maar is een hele ophouding niet anders dan halthouden. Een overgang naar een lager tempo rijd je dan door een serie van halve ophoudingen. Goh, waarom dan niet ook naar halthouden? :s
Suzanne F. schreef:Jep, DAT is impulsEnne die aanleuning met die voorwaartse drang... dat is toch die voorwaartse drang opgewekt door en onder controle van de ruiter??? (probeert weer puntje te scoren)
Citaat:Maarre... aanleuning zonder voorwaartse drang kan ik begrijpen maar voorwaartse drang zonder aanleuning?? Volgens mij kan er wel voorwaartse drang zijn zonder aanleuning toch? (hoewel er zonder aanleuning wel minder controle is natuurlijk)
Maar impuls is iets anders als een paard met alleen maar voorwaartse drang.
Kajanus schreef:Ik doe altijd maar wat,als ik over alles moet gaan nadenken kom ik niet meer aan paardrijden toe
![]()
Suzanne F. schreef:Kajanus schreef:Ik doe altijd maar wat,als ik over alles moet gaan nadenken kom ik niet meer aan paardrijden toe
![]()
Misschien kan jij je beter gaan richten op het dressuurpaarden als veulen scouten.![]()
Dat doe je nog zo slecht niet.
Kajanus schreef:Maar in vroegere tijden heb ik ook nationaal gereden en kon best redelijk meekomen.. en toen heb ik mijn beste paard verloren, aan een voor mij nog steeds traumatisch ongeluk, en is alles op een lager pitje komen te staan..