Raarste ''Jury'' uitspraken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Raarste ''Jury'' uitspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:36

Ik kreeg laatste wedstrijd van de jury voor mijn 2e proef te horen dat hij meer van achter naar voren moest (had al 1 proef bij hem gereden) Was het er 100% mee eens, hij was niet vooruit te branden en liep niet lekker Tong uitsteken
Zegt hij ineens: en nu wél achterwaarts! Anders ga je bij haar over de knie (wijzend naar de schrijfster Tong uitsteken)

Moest wel lachen Knipoog En had toch beide proeven winst

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:29

Sammie schreef:
Tuurlijk wel? Als jij geen aanleuning (nagevelijkheid) heb dan gaat het per onderdeel al een stuk minder en de Algemene indruk is én kan dan ook geen 7 of 8 waard zijn.

Bij mij op de manege is het heel anders uitgelegd.. De fnrs is juist voor mensen die geen eigen paard hebben. En omdat manegepaarden vaak niet zo goed negeeflijk lopen gaat het daar niet om. Het gaat om de figuren, de overgangen, maar vooral om een keurige houding! En tuurlijk zou een nageefelijk paard fijn zijn, maar omdat het hier niet om draait mag je hier niet op afgestraft worden, en al helemaal niet op elk onderdeel! De meeste jury's hier beoordelen gelukkig erg goed, maar zoals ik al eerder heb beschreven sommige ook niet Knipoog

Maargoed ieder z'n mening he Knipoog

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 17:53

Ik schrijf zelf de laatste tijd ook wel eens voor de Ponyclub. NPC daar krijg ik altijd betaald.. wel € 7.- maar ik vind het wel fijn.
Trouwens kan je kiezen.. of betaald of eten en drinken!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:04

Sammie schreef:
Tuurlijk wel? Als jij geen aanleuning (nagevelijkheid) heb dan gaat het per onderdeel al een stuk minder en de Algemene indruk is én kan dan ook geen 7 of 8 waard zijn.

Aanleuning is geen nageeflijkheid he, laten we dat vooropstellen. Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:20

Tyrza schreef:
Sammie schreef:

Aanleuning is geen nageeflijkheid he, laten we dat vooropstellen. Knipoog

Gaan IMO wel samen Ja

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:22

Jah, das logisch Knipoog Nageeflijkheid is een gevolg van aanleuning Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:43

Tyrza schreef:

Hmm aanleuning is een gevolg van de nageeflijkheid. Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:42

Djies, ben ik effe in de bonen Haha! Ik moet eerst eens nadenken voordat ik wat neerzet Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:57

Tyrza schreef:
Djies, ben ik effe in de bonen Haha! Ik moet eerst eens nadenken voordat ik wat neerzet Haha!

Haha! Ach gut Tong uitsteken

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:10

Suzanne F. schreef:
Tyrza schreef:

Hmm aanleuning is een gevolg van de nageeflijkheid. Haha!

Het verhaal van de kip en het ei Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:17

Wie helpt me bij het afmaken van het begrip aanleuning zoals die in de boekjes staat?

Het begin was:
Aanleuning is de veerkrachtige verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter die tot stand komt door...

(en dan iets met impuls en nageeflijkheid)

Daar waren nog discussies over bij ons op Deurne omdat wij vonden dat aanleuning een veel ruimer begrip was dan alleen de verbinding tussen de mond en de hand. Maar toch moesten we het zo leren zei Schreuder. Haha!

(Tyrza heb jij je Masterclass boeken nog bij de hand? Haha! )

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:51

Op zich wel een leuke situatie, meer van het kind dan van de jury

Die kleine van mij had van het weekend wedstrijd ... stond aan het einde van haar protocol "ellebogen aansluiten dan vol je de mond van je pony beter"

Zeg het kind: "Kijk!!! eindelijk eens commentaar waar ik wat aan heb!"

Ik zelf viel bijna van mijn stoel van verbazing over deze reactie (kind kennende) Bloos!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:51

Suzanne ik kan je niet helpen Haha! Haha! Haha!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:53

thaollat schreef:
Oke ergenis 2.. het ziet er niet uit nee.. en je moet lef hebben om daarmee rond te lopen.. maar je moet al helemaal lef hebben om suks op een protocol te zetten!!
ik vind het een beetje aso..

suks komt uit westfriesland denk Clown

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:51

x_Katja_x schreef:
Bij mij op de manege is het heel anders uitgelegd.. De fnrs is juist voor mensen die geen eigen paard hebben. En omdat manegepaarden vaak niet zo goed negeeflijk lopen gaat het daar niet om. Het gaat om de figuren, de overgangen, maar vooral om een keurige houding! En tuurlijk zou een nageefelijk paard fijn zijn, maar omdat het hier niet om draait mag je hier niet op afgestraft worden, en al helemaal niet op elk onderdeel! De meeste jury's hier beoordelen gelukkig erg goed, maar zoals ik al eerder heb beschreven sommige ook niet Knipoog

Maargoed ieder z'n mening he Knipoog

Je hebt helemaal gelijk, vooral daar waar het de lagere proeven betreft. Maar... in de loop van de jaren heeft de FNRS ook naar een overgang naar de KNHS gestreefd en is daar redelijk in geslaagd. F8 je pp halen is een winstpunt rijden op KNHS B niveau, inclusief alle daar gestelde eisen. F12 FNRS promotiepunt is winstpunt KNHS L1. Ga er maar aan staan.
Niet alle manegepaarden zijn geschikt voor KNHS B niveau, vandaar ook de lagere proeven. Maar er zijn wel degelijk manegepaarden die dat niveau en hoger aan kunnen. Netjes paardrijden stopt ook bij de FNRS niet bij netjes sturen en er netjes op zitten. Op een bepaald punt gaat het ook om een team vormen met je paard en de daarbij horende stijgende moeilijkheidsgraad in de oefeningen.
Daaruit kun je inderdaad concluderen dat de F20 lang niet voor iedere manegeruiter en zeker niet voor ieder manegepaard is weg gelegd. Maar wees eerlijk, de Olympische Spelen zijn ook niet voor ons allemaal weg gelegd.

Dus nogmaals, tot en met de F6 kun je heel makkelijk je pp halen door er netjes op te zitten en op de letter te rijden, maar vanaf dat punt zul je toch ook moeten laten zien dat je iets weet over stelling en buiging etc. Daarom worden de gevraagde oefeningen moeilijker en sommige oefeningen zijn zonder bepaalde eisen nu eenmaal minder goed uit te voeren. Een volte 10 meter gereden met stelling, buiging en aanleuning is nu eenmaal veel prettiger om te zien en veel prettig voor ruiter en paard om te rijden dan een volte 10 meter met een weggedrukte rug en het neusje omhoog. Bij wijze van spreken dan he? En ik zie helaas nog steeds F8 ruiters die rustig op een volte 10 meter stelling naar buiten laten zien omdat het paard door het binnenbeen valt. Mag jij raden welke van de 2 ruiters een voldoende scoort Lachen

Toevallig heeft vorige week een F13 of F14 ruiter bij mij wel zijn/haar promotiepunt gehaald met een paard dat niet nageeflijk was. Dat heb ik dus wel meegenomen in de Algemene Indruk. De ruiter zat er prima op (scoorde ruime 8en voor houding zit etc), reed keurig op de letter, dus wat dat betreft voldoende. Maar het paard kon niet of kreeg de ruiter niet nageeflijk. Tja... start daar dus eens L1 mee bij de kNHS en kijk wat voor punten je krijgt. Mag je dat niet vergelijken? Zeker wel! Want je F12 diploma geeft je het recht een manegestartkaart bij de KNHS aan te vragen om L1 te starten en je F12 diploma geeft dus aan dat je op L1 niveau kunt rijden!!!!!
Dat heeft dus niet te maken met wel of niet goed beoordelen, wel of niet goed uitleggen door een manege, maar voornamelijk met de ontwikkeling van de rij-opleiding van de FNRS!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:57

Suzanne F. schreef:
Wie helpt me bij het afmaken van het begrip aanleuning zoals die in de boekjes staat?

Het begin was:
Aanleuning is de veerkrachtige verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter die tot stand komt door...

(en dan iets met impuls en nageeflijkheid)

Daar waren nog discussies over bij ons op Deurne omdat wij vonden dat aanleuning een veel ruimer begrip was dan alleen de verbinding tussen de mond en de hand. Maar toch moesten we het zo leren zei Schreuder. Haha!

(Tyrza heb jij je Masterclass boeken nog bij de hand? Haha! )

Komt ie:

NAGEEFLIJKHEID: Het paard is nageeflijk wanneer deze in nek en kaakgewricht ontspant. Dit geeft de ruiter controle op de houding en het tempo van het paard. Het paard toont een zekere, nog oppervlakkige ontspanning. Hierdoor wordt de ruiter in staat gesteld het paard te gymnastiseren. Het evenwicht kan over 4 benen verdeeld gaan worden en het gaan van het paard wordt positief beinvloed.

AANLEUNING: is de veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in (komt ie Suzanne Haha!) nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt. De aanleuning, aangenomen door het paard op de ruiterhand, mag noch te zwaar, noch te licht zijn. Het "gewicht" van de aanleuning wordt bepaald door het evenwicht van het paard en daarbij de graad van africhting cq. verzameling.

Tsk.... dat je dat niet wist Suzanne... Nors opkijken Clown

Overigens, in het boek van de juryopleiding stond tevens bij aanleuning dat aanleuning niet zonder voorwaartse drang kan, maar voorwaartse drang ook niet zonder aanleuning oid. Maar dat boek ligt in de auto en ik zit hier in mijn pyama... Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:07

Getverderrie, in de Orun basis hamerden ze er juist zo op dat je eerst aanleuning moest hebben (contact met de mond) voordat je nageeflijkheid kon vragen/krijgen bladiebla. Arghhhhhhh.

Volg nu de FNRS manege instructie cursus en soms spreken zelfs de uitgaven van dezelfde instantie zichzelf tegen :s Voorbeelde: in het ene boek is een halve ophouding een attentieseintje en een hele ophouding en doorrijden naar een lagere gang. In het andere boek is een halve ophouding een attentieseintje (gelukkig nog wel hetzelfde), maar is een hele ophouding niet anders dan halthouden. Een overgang naar een lager tempo rijd je dan door een serie van halve ophoudingen. Goh, waarom dan niet ook naar halthouden? :s

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:57

Tyrza schreef:
Tsk.... dat je dat niet wist Suzanne... Nors opkijken Clown

Overigens, in het boek van de juryopleiding stond tevens bij aanleuning dat aanleuning niet zonder voorwaartse drang kan, maar voorwaartse drang ook niet zonder aanleuning oid. Maar dat boek ligt in de auto en ik zit hier in mijn pyama... Haha!

Hihi thanx Tyrza. Haha!
Tis ook alweer tijdje geleden he. Bloos

Enne die aanleuning met die voorwaartse drang... dat is toch die voorwaartse drang opgewekt door en onder controle van de ruiter??? (probeert weer puntje te scoren Haha! )

Maarre... aanleuning zonder voorwaartse drang kan ik begrijpen maar voorwaartse drang zonder aanleuning?? Volgens mij kan er wel voorwaartse drang zijn zonder aanleuning toch? (hoewel er zonder aanleuning wel minder controle is natuurlijk)
Maar impuls is iets anders als een paard met alleen maar voorwaartse drang.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:02

Ilja000 schreef:
Getverderrie, in de Orun basis hamerden ze er juist zo op dat je eerst aanleuning moest hebben (contact met de mond) voordat je nageeflijkheid kon vragen/krijgen bladiebla. Arghhhhhhh.

Volg nu de FNRS manege instructie cursus en soms spreken zelfs de uitgaven van dezelfde instantie zichzelf tegen :s Voorbeelde: in het ene boek is een halve ophouding een attentieseintje en een hele ophouding en doorrijden naar een lagere gang. In het andere boek is een halve ophouding een attentieseintje (gelukkig nog wel hetzelfde), maar is een hele ophouding niet anders dan halthouden. Een overgang naar een lager tempo rijd je dan door een serie van halve ophoudingen. Goh, waarom dan niet ook naar halthouden? :s

Aanleuning is meer dan contact met de mond. Ik zou de verbinding die je neemt om nageeflijkheid te verkrijgen nooit willen verwarren met de aanleuning die door het paard genomen wordt als gevolg van de nageeflijkheid.

Enne halve ophoudingen zijn idd attentieseintjes en hele ophoudingen worden gebruikt om het paard meer op te vangen/verzamelen naar bijv. een lagere gang of tempowisseling. Maar daar heb je zoveel gradaties in, je kan niet zeggen dat een paard maar op een hele ophouding moet stil staan en op een driekwart niet. Haha!
Verder heb je natuurlijk ook nog dubbele en driedubbele ophoudingen. Haha! Clown

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:35

Suzanne F. schreef:
Enne die aanleuning met die voorwaartse drang... dat is toch die voorwaartse drang opgewekt door en onder controle van de ruiter??? (probeert weer puntje te scoren Haha! )
Jep, DAT is impuls Knipoog

Citaat:
Maarre... aanleuning zonder voorwaartse drang kan ik begrijpen maar voorwaartse drang zonder aanleuning?? Volgens mij kan er wel voorwaartse drang zijn zonder aanleuning toch? (hoewel er zonder aanleuning wel minder controle is natuurlijk)
Maar impuls is iets anders als een paard met alleen maar voorwaartse drang.

Zie boven Knipoog

Ik moet het nog steeds uit dat boek halen. Maar heb nu even uitmest pauze, dus komt misschien vanavond wel. Knipoog

We hebben wel een leuke draai aan dit topic gegeven he? Haha!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:05

Ik doe altijd maar wat, Haha! als ik over alles moet gaan nadenken kom ik niet meer aan paardrijden toe Vork Tong uitsteken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:32

Kajanus schreef:
Ik doe altijd maar wat, Haha! als ik over alles moet gaan nadenken kom ik niet meer aan paardrijden toe Vork Tong uitsteken

Misschien kan jij je beter gaan richten op het dressuurpaarden als veulen scouten. Haha!
Dat doe je nog zo slecht niet. Haha!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:03

Suzanne F. schreef:
Kajanus schreef:

Misschien kan jij je beter gaan richten op het dressuurpaarden als veulen scouten. Haha!
Dat doe je nog zo slecht niet. Haha!

Dank je... Bloos
Ik heb hier inderdaad nog meer leukerds op stal staan die potentiele dressuurpaarden kunnen worden..

Maar in vroegere tijden heb ik ook nationaal gereden en kon best redelijk meekomen.. en toen heb ik mijn beste paard verloren, aan een voor mij nog steeds traumatisch ongeluk, en is alles op een lager pitje komen te staan..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:32

Kajanus schreef:
Maar in vroegere tijden heb ik ook nationaal gereden en kon best redelijk meekomen.. en toen heb ik mijn beste paard verloren, aan een voor mij nog steeds traumatisch ongeluk, en is alles op een lager pitje komen te staan..

Ik ken het. Verdrietig
Ik richt me nu maar op het dressuurpaardjes fokken. Haha!

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:24

Ik rij bijna nooit wedstrijden, een tijdje geleden reed ik een onderlinge op de manege.
Ik deelde dezelfde pony met een meisje. Zij had geen wedstrijdkleren dus ze had mijn jasje, blouse en broek aan en reed met mijn zweep.
Ik reed met haar laarzen.Oftewel: Zelfde pony, zelfde kleding, zelfde zweep en laarzen.
Ik had een 6 voor verzorging zij een 8! toch wel apart...?