Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:25

Lusitana schreef:
Alane schreef:
kom dan met links naar die dravers.... daar wordt al tig pagina's omgevraagd...

kijk even op pagina 15 waar het prix st georg paard genoemd wordt enzo.
Of spreek je geen engels?

jawel maar kan het niet zo goed lezen.... maar als ik het goed begrijp heb je 1 draver gevonden ergens ter wereld, maar je kunt het niet linken? en die Z draver kun je ook niet linken? had ik de eigenaar kunnen uitnodigen hierzo....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:26

Lusitana schreef:
Ann schreef:

Menen dat een heel ras geschikt is voor de dressuursport terwijl je deze mening niet met feiten kunt staven, is net zo bedenkelijk te noemen. Knipoog

HET FEIT IS dat een draver geen enkele belemmering heeft. Ga jij maar eens bewijzen dat hij die wel heeft, met een dierenarts rapportje graag.
De meeste dravers zullen van dierenartsen gewoon groen licht krijgen om dressuursport mee te bedrijven. Of dacht je van niet?

is niet HET feit, maar JOUW feit....
draver daar kan je mee dressuurrijden, maar wij hebben het over de wedstrijdsport en de geschiktheid daarvoor...
Laatst bijgewerkt door Alane op 09-12-06 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:27

Lusitana schreef:
Alane schreef:
kom dan met links naar die dravers.... daar wordt al tig pagina's omgevraagd...

kijk even op pagina 15 waar het prix st georg paard genoemd wordt enzo.
Of spreek je geen engels?

Wat voor scores haalt dat paard? In de VS kan je als B-ruiter met je B-paard in elke klasse starten die je wilt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:28

pag. 15 van dit topic Lusitana schreef:
Some Standardbreds can reach the pinnacle of competition. For instance, dressage competitor Sight Unseen is currently showing at the Prix St. Georges, three levels below Olympic.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:32

Lusitana schreef:
HET FEIT IS dat een draver geen enkele belemmering heeft. Ga jij maar eens bewijzen dat hij die wel heeft, met een dierenarts rapportje graag.
De meeste dravers zullen van dierenartsen gewoon groen licht krijgen om dressuursport mee te bedrijven. Of dacht je van niet?

Je hoeft niet te gaan schreeuwen. (Hoofdletter gebruik). Clown

Er is gevraagd of je voorbeelden wilde geven van dravers in de hogere dressuursport en op enkele uitzonderingen na, heb je bij mij nog niet hard gemaakt dat dit met elke draver/elk type paard behaald kan worden. Maar ik zal je berichten wel verkeerd lezen. Cool

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:36

Ik heb een foto gevonden van de betreffende pacer, die Prix StGeorges loopt. Ik moet zeggen dat ik de houding van het paard beter vind dan die van zijn ruiter Haha! :

Afbeelding

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:39

Prom, ik zie een kruisje...
Laatst bijgewerkt door Ann op 09-12-06 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:40

(reactie op de foto van Prompertje) is dit nu de uitzondering die de regel bevestigd?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:54

Ann schreef:
Nog even een reactie op je edit, ik heb een kerngezond paard thuis staan, net gecheckt door de da en helemaal niets aan de hand. Als ik mijn da zou vragen of het zin heeft om met haar de dressuursport in te gaan, zou ze mij vertellen dat het prima is om aan dressuur te doen, maar dat ik geen verwachtingen moet hebben om verder dan L te komen met dit type paard. Maar waarschijnlijk heeft mijn da het ook helemaal mis. Clown

Dan zou ik graag van de dierenarts horen wat de lichamelijke beperkingen zijn van dat type paard, om niet te kunnen wat er in hogere klasses wordt gevraagd. Het kan geen zijgangen uitvoeren omdat? Het kan niet verzamelen omdat? Maar je kunt er wel "gewoon dressuur" mee doen (alsof dat wat anders is dan het laten beoordelen wat je met trainen bereikt hebt)
Verder heb je het over verwachtingen. Je kunt ook gewoon beginnen in de sport en zien waar je eindigd. Zo vaak kan het tegendeel worden bewezen van verwachtingen als je maar volhardend en geduldig bent.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat je en paard moet dwingen. Er is ook nog een mentaal vlak waar je mee te maken hebt. Maar dat is niet ras gebonden)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:59

Citaat:
Instructeur Johan Hamminga en KWPN-man Dirk Willem Rosie bundelen de krachten bij een interessante clinic over de relatie tussen het exterieur van het paard en de geschiktheid van dat paard voor het type werk dat wij van hem vragen. Van welke bouw heeft een springpaard plezier? En welke bouw is gemakkelijk voor een dressuurpaard?

waarom zouden er clinics zijn als het exterieur niet ter zake zou doen???

maar we dwalen wederom af....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:02

link van de Z dressuur draver hierzo op bokt....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:05

@Lusitana,
Ik heb die reactie weggehaald omdat ik een 'niet fijn gevoel' krijg bij jouw dominerende tegenreacties.
Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen, daarom stap ik uit deze discussie. Clown

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:32

Lusitana schreef:
Dan zou ik graag van de dierenarts horen wat de lichamelijke beperkingen zijn van dat type paard, om niet te kunnen wat er in hogere klasses wordt gevraagd...

Doei! Omdat het niet netjes is om zonder te antwoorden weg te gaan:
Alles uitgebreid doorgenomen en ik was het totaal met haar eens. Klaar, punt. Doei, doei

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:26

Ik heb zelden iemand meegemaakt die zo eigenwijs en overtuigd van haar eigen gelijk is als Lusitana...

Het feit dat ze niet met voorbeelden/links komt zegt mij genoeg!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:59

Karin, zo´n post voegt niets toe over dravers of vooroordelen

Ik snap niet waarom links zo belangrijk voor jullie zijn. Ga zelf zoeken of gebruik gewoon je hersens. Wat is het belang van "het bewijs" van dravers in de topsport als het enige wat ik zeg is dat ze geschikt zijn voor de dressuursport? Jullie zijn de genen die bij dressuursport meteen aan winnen en succes denken en dat dat vooral makkelijk moet gaan in korte tijd.
Als je een paard gewoon volgens schema school en traint, waarom zou je dat niet door een jury kunnen laten beoordelen?
Wat maakt een draver daarvoor ongeschikt?

Het lijk me duidelijk dat de jury wellicht geen voordelen heeft, maar een aantal mensen op bokt wel. Als dat een afspiegeling is van Nederland, vind ik dat heel erg. En een groot verschil met andere landen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:06

Aan iedereen, wat ik me afvraag, wat houd sport bij jou in?

Meedoen in de klasse B/ L?
Succesvol zijn in de Klasse B/L

Meedoen in de klasse M/Z
Succesvol in de klasse M/Z

Meedoen vanaf de klasse ZZ-L
Succesvol vanaf in de klasse ZZ-L

Want ik denk dat daar de discussie hierover spaak loopt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:16

Voor mij persoonlijk: Succesvol vanaf de klasse M/Z.
Alles daaronder valt bij mij onder de basisdressuur wat voor de meeste (niet allemaal) paarden gewoon haalbaar moet zijn met een correcte training.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:24

En basisdressuur is geen sport? Dat kost geen inspanning en inzet? Daarvoor hoef je je paard niet te trainen? Daar hoef je je niet voor in te schrijven? Daarbij wordt je niet beoordeeld?

Daar zit inderdaad het verschil van denkwijze.

Citaat:
sport (de ~, ~en)
1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

Volgens het woordenboek.
En waar mijn visie op gestoeld is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:46

Lusitana schreef:
En basisdressuur is geen sport? Dat kost geen inspanning en inzet? Daarvoor hoef je je paard niet te trainen? Daar hoef je je niet voor in te schrijven? Daarbij wordt je niet beoordeeld?...
De basis doe ik voor mezelf en mijn paard, het gaat mij om het correct gebruiken van de spieren en een bepaald niveau van africhting. Het competitie element is voor mij nog niet aanwezig daar. Niet thuis en niet tijdens een eventuele beoordeling van een jury. Lachen

sport (de ~, ~en)
1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

Voor jou is bovenstaande allemaal ‘sport’. Ik pik er het wedstrijdelement uit vanaf een bepaald niveau.
En daarom wordt er langs elkaar heen gepraat in deze discussie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:47

Lusitana schreef:
Als je een paard gewoon volgens schema school en traint, waarom zou je dat niet door een jury kunnen laten beoordelen?

Feit is dat er genoeg mensen zijn die met een draver deelnemen aan dressuurwedstrijden. (kijk even op het draverforum en bij HAW; genoeg mensen met een draver die ook dressuur starten) Feit is ook dat je de meeste dravers vanaf de L niet meer in de dressuur tegen komt. Dat houdt in dat de mensen zich dus inderdaad met een draver laten beoordelen door een jury, maar dat de beoordeling doorgaans vanaf L niveau niet meer voldoende is, anders zou je namelijk moor dravers in de hogere klassen tegen komen. En dressuursport houdt nu eenmaal meer in dan B en L.

Maar misschien moet jij eens een keer naar Nederland komen en gewoon een aantal gemiddelde dressuurwedstrijden in Nederland bezoeken. Of volg de mensen die met een draver starten eens een tijdje. Misschien dat je dan een realistischer beeld gaat vormen van de sport.

Lusitana schreef:
Karin, zo´n post voegt niets toe over dravers of vooroordelen

Maar zet het je dan niet enigzins aan het denken? Wat jou mening ook is, kennelijk kom je op veel mensen toch niet al te positief en geloofwaardig over.

Lusitana schreef:
Ik snap niet waarom links zo belangrijk voor jullie zijn.

Het is meer voor jou belangerijk, want jij wil ons overtuigen van jou gelijk. En de meeste vinden nu eenmaal dat jou argumenten kant noch wal raken, dus is voor jou de enige zinnige bijdrage aan deze discussie; voorbeelden van dravers in de dressuur. Nogmaals Lusitana: zien is nog altijd geloven. Kom met FEITEN en VOORBEELDEN van dravers die het tegendeel bewijzen. Dat is voor jou de enige manier om ons te overtuigen. Anders kun je beter ophouden met deze discussie want je valt continu in herhaling, je komt niet geloofwaardig over en het begint gewoon een beetje vervelend te worden zo. Op deze manier zal jij niemand ergens van overtuigen.

Het feit dat jij niet met voorbeelden komt van dravers in de dressuur zegt mij ook genoeg. Je draait nog steeds om de hete brei heen en je komt nog steeds niet to the point. Je bent wel in staat om allemaal plaatjes van verschillende rassen te vinden, dus het lijkt mij dat jij ook in staat bent om voorbeelden van dravers in de dressuur te vinden als ze er zouden zijn.

(lees ook de posts van prompertje nog eens even: dravereigenaar, draverliefhebber en draverpromotor. Of heb je daar soms weer selectief overheengelezen?)

Lusitana schreef:
Jullie zijn de genen die bij dressuursport meteen aan winnen en succes denken en dat dat vooral makkelijk moet gaan in korte tijd.

Nee, dat maak jij ervan. Wij denken bij dressuur aan de mogelijkheid om in minimaal de basis/breedtesport in alle categorien B tm Z2 winstpuntwaardige proeven te rijden; dus minimaal een 6 voor elk onderdeel. Want een 6 scoren voor een onderdeel betekent namelijk dat je het gevraagde voldoende beheerst.

Lusitana schreef:
Het lijk me duidelijk dat de jury wellicht geen voordelen heeft, maar een aantal mensen op bokt wel.

Nee, geen vooroordeel; de bokkers hier zijn gewoon realistisch.

Lusitana schreef:
Als dat een afspiegeling is van Nederland, vind ik dat heel erg. En een groot verschil met andere landen.

Tsja, in Portugal is alles natuurlijk veeeel beter Clown

runningkawa schreef:
Aan iedereen, wat ik me afvraag, wat houd sport bij jou in?

Dressuursport zoals die door de KNHS bedoelt en georganiseerd wordt; Basis of breedtesport is B tm Z2 en gevorderde/nationale sport is zzl tm GP

Ik vind dat je van een geschikt dressuurpaard/ras kan spreken als minimaal de BASIS haalbaar is, dus B tm Z2.

Dressuursport is niet meer dan een examen in competitieverband; een winstpunt geeft aan dat je het gevraagde voldoende beheerst. Geen winstpunten betekent dus dat je het NIET voldoende beheerst.

Succesvol ben je imo als je op jou niveau wp haalt. Dat betekent dat je het beheerst. Als je tot Z2 komt en daar wp rijdt betekent dat niet meer dan dat je je paard alle facetten van de BASIS van dressuur succesvol hebt bijgebracht. Het feit dat er praktisch geen dravers in de Z2 voorkomen betekent voor mij dat het niet of nauwelijks mogelijk is ze de basis van dressuur succesvol bij te brengen en dat maakt ze ongeschikt voor dressuurSPORT. Op basis niveau kan het gevraagde dus niet voldoende getoond worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:28

Ik denk dat Lusitana met andere landen vooral de VS bedoeld, daar zijn WB's redelijk zeldzaam en ongelofelijk duur. Dat is de belangrijkste reden waarom mensen daar met andere paarden dressuur rijden. Niet omdat ze denken dat dravers veel geschikter zijn, maar omdat ze eigenlijk geen andere keus hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:54

uit een topic met als titel In wat voor klasse (dressuur) rijden jullie met je draver...
stand: B, L1, (in zegt Z-klaar te zijn maar noemt geen daadwerkelijk behaalt nivo) M2, L1, M1 B, L1 (sommigen geven aan dat hun draver aan de top zit van zijn kunnen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:37

Allemaal met sport bezig...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:40

Karl66 schreef:
Ik denk dat Lusitana met andere landen vooral de VS bedoeld, daar zijn WB's redelijk zeldzaam en ongelofelijk duur. Dat is de belangrijkste reden waarom mensen daar met andere paarden dressuur rijden. Niet omdat ze denken dat dravers veel geschikter zijn, maar omdat ze eigenlijk geen andere keus hebben.

Ik bedoel alle landen buiten Nederland waar ze niet per definitie bedenken dat een soort paard niet aan dressuursport kan doen. Of een soort paard wel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:04

Ik heb jarenlang verschillende dravers onder het zadel gereden bij een drafstal bij mij in de buurt.
Qua karakter vind ik het echt superpaarden. Ik denk ook dat het door het goede karakter komt dat je er toch nog een leuke dressuurproef (B/L) mee kan rijden. Persoonlijk vind ik ze er niet echt geschikt voor. Ze zijn gefokt om hard te draven, dat maakt toch dat ze qua bouw wat anders in elkaar steken.

Op de stal waar ik reed stond een dravershengst die volgens de röntgenfoto's eigenlijk nog geen pas zou kunnen lopen. Hij koersde nog steeds af en toe. Puur op karakter. Een draver geeft niet snel op. Eigenlijk ben ik een beetje bang dat een aantal dravers over hun kunnen heen in de dressuursport lopen. Door hun goede karakter doen ze meer dan ze zouden moeten doen.

Ik ken een draver die niet op de baan gelopen heeft en onder een goede ruiter de Z1 bereikt heeft. Moet eerlijk zeggen dat het geen paard is dat mooi toont. Verder heeft het paard ook wel erg vaak vage kreupelheden en vaak last heeft van z'n heupen.
Het zelfde met een draver waar mijn zusje op reed. Echt een leuk en braaf beestje, met een heel redelijke galop. Ook hij kreeg heup problemen en voelde gewoon niet lekker aan tijdens het rijden.
En zo ken ik nog wel een paar dravers die niet of nauwelijks op de baan gelopen hebben, maar al vrij snel lichamelijke klachten kregen van het gebruiken als sportrijpaard. Toeval of......?

Voor mij is iedereen welkom in de dressuurring! Als jij je paard netjes en eerlijk rijdt, prima toch! Maar a.u.b. geen gezeur over vooroordelen van de jury, want daar geloof ik niet in. (Er staat immers niet groot DRAVER op zijn voorhoofd geschreven).
En stop gewoon als je merkt dat je paard het niet lekker trekt.