uiteraard kunnen alle koudbloeden dat niet, en warmbloeden, haflinger valt dat toch voor een groot deel onder, de hele luxe types
er zijn uitzonderingen die geweldige gangen hebben, dus er zijn, zoals altijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jasmijn78 schreef:moniquelucky schreef:Lol met je knol vind ik het belangrijkste wat voor types het ook zijn
Maar het is ook belangerijk dat je knol met jou lol heeft. En het gaat er bij mij echt niet in dat je bijvoorbeeld een Belgisch trekpaard een plezier doet met dressuurproefjes/serieus wedstrijden rijden.
Ik vind dat je je verwachtingen en doelen met je paard moet afstemmen op de talenten en mogelijkheden van een paard. Een fries zet bijvoorbeeld je ook geen Z-parcours voor en die ambitie moet je ook niet hebben met een fries. En ik denk dat veel mensen daar niet altijd realistisch in zijn. En dan vind ik dan gewoon niet eerlijk tegenover het paard. Daarom wordt er door zovelen dan ook altijd gesteld dat ze door de jury benadeeld worden op het ras van hun paard.
dobbel schreef:Nou grote onzin hoor, mijn tinker merrie, die erg groot is en erg breed, heeft echt plezier in het dresuuren, dat merk ik niet alleen, maar ook mijn instructeur en mijn instructrice zeggen het beiden, en dat zijn beiden niet zomaar mensen, maar mensen met mega veel ervaring,
en het zijn beiden geen mensen die echt iets met tinkers hebben, maar mijn merrie toch een geweldig werklustig karakter vinden hebben,
en dat terwijl ze al 15 jaar is,
Overgens wordt er hier nooit een hele week gedressuurd, er wordt ook minstens 1 keer in de week een lekker buitenrit gemaakt, en af en toe een sprongetje voor de afwisseling,
,
jasmijn78 schreef:dobbel schreef:Nou grote onzin hoor, mijn tinker merrie, die erg groot is en erg breed, heeft echt plezier in het dresuuren, dat merk ik niet alleen, maar ook mijn instructeur en mijn instructrice zeggen het beiden, en dat zijn beiden niet zomaar mensen, maar mensen met mega veel ervaring,
en het zijn beiden geen mensen die echt iets met tinkers hebben, maar mijn merrie toch een geweldig werklustig karakter vinden hebben,
Overgens wordt er hier nooit een hele week gedressuurd, er wordt ook minstens 1 keer in de week een lekker buitenrit gemaakt, en af en toe een sprongetje voor de afwisseling,
,
Ik vind dat je een paard uit moet zoeken die bij jou past. Als je verder geen ambities hebt om hoog dressuur te rijden, en naast een beetje op B/L niveau dressuuren lekker buiten wil rijden en zo dan is een Tinker een prima paard. Als je ambities wel hoger liggen, dan kun je beter een paard zoeken dat dat door o.a. zijn bouw makkelijker aankan.
Ik beleef lol aan het halen van prestaties, ik zou er geen lol aan beleven om de rest van mijn leven op L-niveau te rijden. Mijn ambities liggen dus anders. En daar heb ik mijn paarden op uitgezocht.
Ik vind dat beide partijen (paard en ruiter) geen consessies moeten doen als het gaat om plezier hebben. Op de eerste plaats moet een ruiter een paard niet kwellen met dingen die hij door zijn o.a.. bouw niet (gemakkelijk) aankan. Op de tweede plaats; als je als ruiter je ambities opzij zet omdat je paard dat niet aankan, dan zal dat uiteindelijk ook je plezier verminderen.
Citaat:Maar het is ook belangerijk dat je knol met jou lol heeft. En het gaat er bij mij echt niet in dat je bijvoorbeeld een Belgisch trekpaard een plezier doet met dressuurproefjes/serieus wedstrijden rijden.
ladylay schreef:dus er zijn zeker wel uitzonderingen
pompompom schreef:Het ene paard vind springen geweldig, terwijl de ander er juist niets aan vind, andere paard houdt weer van buitenritten zo heeft elk paard toch zijn eigen karakter. en dat heeft niets te maken met het feit dat het een koudbloed is of niet.
pompompom schreef:een trekpaard is gefokt om te trekken.
pompompom schreef:Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie ook geen net dressuurproefje kan afleggen, je bent met sommige oefeningen waarschijnlijk veel langer bezig om dat ze dit veel minder van nature hebben.
pompompom schreef:Maar ik denk dat je met de juiste training toch de M of Z ook kan halen met een trekpaard of wat voor een koudbloed dan ook.
jasmijn78 schreef:ladylay schreef:dus er zijn zeker wel uitzonderingen
Maar dit topic gaat toch niet over uitzonderingen? Bovendien zegt een uitzondering vender niets over de mogelijkheden van een ras in de dressuur. Het is niet voor niets een uitzondering. Het gaat over koudbloeden in het algemeen in de dressuur. En over het algemeen doen koudbloeden het gewoon (veel) minder goed in de dressuur, en dat heeft zijn redenen.pompompom schreef:Het ene paard vind springen geweldig, terwijl de ander er juist niets aan vind, andere paard houdt weer van buitenritten zo heeft elk paard toch zijn eigen karakter. en dat heeft niets te maken met het feit dat het een koudbloed is of niet.
Waar een paard goed in is heeft zeker wel te maken met zijn bouw. En niet alleen met zijn karakter. Je kan mij niet vertellen dat je een Belg een plezier doet met bijvoorbeeld een volte 8m in verzamelde galop. Net zoals je een fries geen plezier doet met een parcours van 1.20. Al is hij nog zo lief, al is hij nog zo werklustig... Degene die dat beweerd komt om mij niet geloofwaardig over en heeft wat mij betreft gewoon een bord voor zijn kop.pompompom schreef:een trekpaard is gefokt om te trekken.
Precies.pompompom schreef:Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie ook geen net dressuurproefje kan afleggen, je bent met sommige oefeningen waarschijnlijk veel langer bezig om dat ze dit veel minder van nature hebben.
En daarom kunnen (lees: kunnen) de dressuurambities van een koudbloedruiter voor het paard in een marteling eindigen. Hoe zou jij het vinden als jij steeds gedwongen bent dingen te doen waar je geen aanleg voor hebt of waar je niet goed in bent. Mensen kunnen kiezen en kiezen er altijd voor om dingen te gaan doen waar ze een natuurlijke aanleg voor hebben. Liever je talenten uitbuiten dan van een zwak punt een matig punt maken. Een paard kan helaas niet kiezen, dat doet zijn ruiter. En helaas projecteren mensen vaak hun eigen emoties op hun paard, dus als het baasje het leuk vind, dan moet het paard het ook wel leuk vinden.pompompom schreef:Maar ik denk dat je met de juiste training toch de M of Z ook kan halen met een trekpaard of wat voor een koudbloed dan ook.
Met een Belgisch trekpaard wordt dat zeuren denk ik. Die kans is zeer klein. Maar misschien met hangen en wurgen. De vraag is of je je paard dat aan wil doen... Verder denk ik dat jij zwaar onderschat wat er van een paard/combinatie verwacht wordt in de klasses M2 tm Z2...
(even voor alle duidelijkheid; ik heb het hier niet over friezen of lux uitgevallen haflingers en fjorden. Als ik aan koudbloeden denk dan denk ik aan Belgen, Tinkers, Clydesdales de echte trekpaarden dus...)
Fyenna schreef:Ik denk dat fjord Guusje dan een nog beter voorbeeld is, die rijdt Z2 met winst en kan de piaffe, passage, spaanse pas en levade....
Citaat:Waar een paard goed in is heeft zeker wel te maken met zijn bouw. En niet alleen met zijn karakter. Je kan mij niet vertellen dat je een Belg een plezier doet met bijvoorbeeld een volte 8m in verzamelde galop. Net zoals je een fries geen plezier doet met een parcours van 1.20. Al is hij nog zo lief, al is hij nog zo werklustig... Degene die dat beweerd komt om mij niet geloofwaardig over en heeft wat mij betreft gewoon een bord voor zijn kop.
Citaat:En daarom kunnen (lees: kunnen) de dressuurambities van een koudbloedruiter voor het paard in een marteling eindigen. Hoe zou jij het vinden als jij steeds gedwongen bent dingen te doen waar je geen aanleg voor hebt of waar je niet goed in bent. Mensen kunnen kiezen en kiezen er altijd voor om dingen te gaan doen waar ze een natuurlijke aanleg voor hebben. Liever je talenten uitbuiten dan van een zwak punt een matig punt maken. Een paard kan helaas niet kiezen, dat doet zijn ruiter. En helaas projecteren mensen vaak hun eigen emoties op hun paard, dus als het baasje het leuk vind, dan moet het paard het ook wel leuk vinden.
Citaat:Met een Belgisch trekpaard wordt dat zeuren denk ik. Die kans is zeer klein. Maar misschien met hangen en wurgen. De vraag is of je je paard dat aan wil doen... Verder denk ik dat jij zwaar onderschat wat er van een paard/combinatie verwacht wordt in de klasses M2 tm Z2...
jasmijn78 schreef:dobbel schreef:Nou grote onzin hoor, mijn tinker merrie, die erg groot is en erg breed, heeft echt plezier in het dresuuren, dat merk ik niet alleen, maar ook mijn instructeur en mijn instructrice zeggen het beiden, en dat zijn beiden niet zomaar mensen, maar mensen met mega veel ervaring,
,
Maar jij hebt met je zware breede tinker ook geen Z of hoger ambities, of wel? Er zit een heel verschil tussen af en toe recreatief/ op B/L niveau een beetje dressuuren of echt wedstrijdgericht trainen met als doel minimaal de Z te halen. Jouw grote breede tinker zal je waarschijnlijk geen plezier doen als je van hem gaat verlangen om super door te verzamelen, mega uit te strekken, changementen te springen, galopappyementen te doen. En als jou paard daadwerkelijk zo'n werklustig en werkwillig karakter heeft, dan zal je pas merken dat hij het niet aan kan als het eigenlijk al te laat is.
Ik vind dat je een paard uit moet zoeken die bij jou past. Als je verder geen ambities hebt om hoog dressuur te rijden, en naast een beetje op B/L niveau dressuuren lekker buiten wil rijden en zo dan is een Tinker een prima paard. Als je ambities wel hoger liggen, dan kun je beter een paard zoeken dat dat door o.a. zijn bouw makkelijker aankan.
Ik beleef lol aan het halen van prestaties, ik zou er geen lol aan beleven om de rest van mijn leven op L-niveau te rijden. Mijn ambities liggen dus anders. En daar heb ik mijn paarden op uitgezocht.
Ik vind dat beide partijen (paard en ruiter) geen consessies moeten doen als het gaat om plezier hebben. Op de eerste plaats moet een ruiter een paard niet kwellen met dingen die hij door zijn o.a.. bouw niet (gemakkelijk) aankan. Op de tweede plaats; als je als ruiter je ambities opzij zet omdat je paard dat niet aankan, dan zal dat uiteindelijk ook je plezier verminderen.
Citaat:Mijn instructeur zei altijd dat elk gezond paard Z kan worden, alleen duurt het langer met de ene als met de andere maar dat vind ik niks uitmaken
pompompom schreef:Citaat:Mijn instructeur zei altijd dat elk gezond paard Z kan worden, alleen duurt het langer met de ene als met de andere maar dat vind ik niks uitmaken
ben ik het helemaal mee eens!
zolang het paard en je zelf maar genoeg gemotiveerd blijft.
Taaclover schreef:Guus heeft nog niet eens stamboekpapier dus hier kan je niet over een sportgefokte fjord spreken