Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:06

het maakt niet uit wat voor je paard je hebt, je kan er wedstrijden mee rijden als jij er plezier mee hebben...
uiteraard kunnen alle koudbloeden dat niet, en warmbloeden, haflinger valt dat toch voor een groot deel onder, de hele luxe types

er zijn uitzonderingen die geweldige gangen hebben, dus er zijn, zoals altijd Knipoog, uitzonderingen

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:08

vind persoonlijk volbloeden het mooist, en ook sommige warmbloedjes, maar hou persoonlijk niet vel van koudbloeden, hoewel ze een heel leuk karakter hebben!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:54

jasmijn78 schreef:
moniquelucky schreef:
Lol met je knol vind ik het belangrijkste wat voor types het ook zijn

Maar het is ook belangerijk dat je knol met jou lol heeft. En het gaat er bij mij echt niet in dat je bijvoorbeeld een Belgisch trekpaard een plezier doet met dressuurproefjes/serieus wedstrijden rijden.

Ik vind dat je je verwachtingen en doelen met je paard moet afstemmen op de talenten en mogelijkheden van een paard. Een fries zet bijvoorbeeld je ook geen Z-parcours voor en die ambitie moet je ook niet hebben met een fries. En ik denk dat veel mensen daar niet altijd realistisch in zijn. En dan vind ik dan gewoon niet eerlijk tegenover het paard. Daarom wordt er door zovelen dan ook altijd gesteld dat ze door de jury benadeeld worden op het ras van hun paard.

Mee eens, paard moet ook lol hebben, heel belangrijk!!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:50

dobbel schreef:
Nou grote onzin hoor, mijn tinker merrie, die erg groot is en erg breed, heeft echt plezier in het dresuuren, dat merk ik niet alleen, maar ook mijn instructeur en mijn instructrice zeggen het beiden, en dat zijn beiden niet zomaar mensen, maar mensen met mega veel ervaring,
en het zijn beiden geen mensen die echt iets met tinkers hebben, maar mijn merrie toch een geweldig werklustig karakter vinden hebben,
en dat terwijl ze al 15 jaar is,

Overgens wordt er hier nooit een hele week gedressuurd, er wordt ook minstens 1 keer in de week een lekker buitenrit gemaakt, en af en toe een sprongetje voor de afwisseling,
,

Maar jij hebt met je zware breede tinker ook geen Z of hoger ambities, of wel? Er zit een heel verschil tussen af en toe recreatief/ op B/L niveau een beetje dressuuren of echt wedstrijdgericht trainen met als doel minimaal de Z te halen. Jouw grote breede tinker zal je waarschijnlijk geen plezier doen als je van hem gaat verlangen om super door te verzamelen, mega uit te strekken, changementen te springen, galopappyementen te doen. En als jou paard daadwerkelijk zo'n werklustig en werkwillig karakter heeft, dan zal je pas merken dat hij het niet aan kan als het eigenlijk al te laat is.

Ik vind dat je een paard uit moet zoeken die bij jou past. Als je verder geen ambities hebt om hoog dressuur te rijden, en naast een beetje op B/L niveau dressuuren lekker buiten wil rijden en zo dan is een Tinker een prima paard. Als je ambities wel hoger liggen, dan kun je beter een paard zoeken dat dat door o.a. zijn bouw makkelijker aankan.

Ik beleef lol aan het halen van prestaties, ik zou er geen lol aan beleven om de rest van mijn leven op L-niveau te rijden. Mijn ambities liggen dus anders. En daar heb ik mijn paarden op uitgezocht.

Ik vind dat beide partijen (paard en ruiter) geen consessies moeten doen als het gaat om plezier hebben. Op de eerste plaats moet een ruiter een paard niet kwellen met dingen die hij door zijn o.a.. bouw niet (gemakkelijk) aankan. Op de tweede plaats; als je als ruiter je ambities opzij zet omdat je paard dat niet aankan, dan zal dat uiteindelijk ook je plezier verminderen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:19

jasmijn78 schreef:
dobbel schreef:
Nou grote onzin hoor, mijn tinker merrie, die erg groot is en erg breed, heeft echt plezier in het dresuuren, dat merk ik niet alleen, maar ook mijn instructeur en mijn instructrice zeggen het beiden, en dat zijn beiden niet zomaar mensen, maar mensen met mega veel ervaring,
en het zijn beiden geen mensen die echt iets met tinkers hebben, maar mijn merrie toch een geweldig werklustig karakter vinden hebben,

Overgens wordt er hier nooit een hele week gedressuurd, er wordt ook minstens 1 keer in de week een lekker buitenrit gemaakt, en af en toe een sprongetje voor de afwisseling,
,

Ik vind dat je een paard uit moet zoeken die bij jou past. Als je verder geen ambities hebt om hoog dressuur te rijden, en naast een beetje op B/L niveau dressuuren lekker buiten wil rijden en zo dan is een Tinker een prima paard. Als je ambities wel hoger liggen, dan kun je beter een paard zoeken dat dat door o.a. zijn bouw makkelijker aankan.

Ik beleef lol aan het halen van prestaties, ik zou er geen lol aan beleven om de rest van mijn leven op L-niveau te rijden. Mijn ambities liggen dus anders. En daar heb ik mijn paarden op uitgezocht.

Ik vind dat beide partijen (paard en ruiter) geen consessies moeten doen als het gaat om plezier hebben. Op de eerste plaats moet een ruiter een paard niet kwellen met dingen die hij door zijn o.a.. bouw niet (gemakkelijk) aankan. Op de tweede plaats; als je als ruiter je ambities opzij zet omdat je paard dat niet aankan, dan zal dat uiteindelijk ook je plezier verminderen.

en ik heb die ambities ook, ik beleeft daar ook lol uit, en ik heb een pony die tussen de paarden start.
in dit geval geen probleem...
dus er zijn zeker wel uitzonderingen Knipoog

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:18

Citaat:
Maar het is ook belangerijk dat je knol met jou lol heeft. En het gaat er bij mij echt niet in dat je bijvoorbeeld een Belgisch trekpaard een plezier doet met dressuurproefjes/serieus wedstrijden rijden.

ik rijd ook een belgisch trekpaard, die vind het harstikke leuk om voor je te werken. ik rijd haar alleen dressuur matig en regelmatig een buitenritje. Ze is nu bijna 4 en pakt alles perfect op. Maar ieder paard heeft zo zijn eigen ding. Het ene paard vind springen geweldig, terwijl de ander er juist niets aan vind, andere paard houdt weer van buitenritten zo heeft elk paard toch zijn eigen karakter. en dat heeft niets te maken met het feit dat het een koudbloed is of niet.
Een kwpner is er natuurlijk meer op gebouwd en naar gefokt om een dresuur proef af te leggen. een trekpaard is gefokt om te trekken. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie ook geen net dressuurproefje kan afleggen, je bent met sommige oefeningen waarschijnlijk veel langer bezig om dat ze dit veel minder van nature hebben. Maar ik denk dat je met de juiste training toch de M of Z ook kan halen met een trekpaard of wat voor een koudbloed dan ook.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:55

ladylay schreef:
dus er zijn zeker wel uitzonderingen

Maar dit topic gaat toch niet over uitzonderingen? Bovendien zegt een uitzondering vender niets over de mogelijkheden van een ras in de dressuur. Het is niet voor niets een uitzondering. Het gaat over koudbloeden in het algemeen in de dressuur. En over het algemeen doen koudbloeden het gewoon (veel) minder goed in de dressuur, en dat heeft zijn redenen.

pompompom schreef:
Het ene paard vind springen geweldig, terwijl de ander er juist niets aan vind, andere paard houdt weer van buitenritten zo heeft elk paard toch zijn eigen karakter. en dat heeft niets te maken met het feit dat het een koudbloed is of niet.

Waar een paard goed in is heeft zeker wel te maken met zijn bouw. En niet alleen met zijn karakter. Je kan mij niet vertellen dat je een Belg een plezier doet met bijvoorbeeld een volte 8m in verzamelde galop. Net zoals je een fries geen plezier doet met een parcours van 1.20. Al is hij nog zo lief, al is hij nog zo werklustig... Degene die dat beweerd komt om mij niet geloofwaardig over en heeft wat mij betreft gewoon een bord voor zijn kop.

pompompom schreef:
een trekpaard is gefokt om te trekken.

Precies.

pompompom schreef:
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie ook geen net dressuurproefje kan afleggen, je bent met sommige oefeningen waarschijnlijk veel langer bezig om dat ze dit veel minder van nature hebben.

En daarom kunnen (lees: kunnen) de dressuurambities van een koudbloedruiter voor het paard in een marteling eindigen. Hoe zou jij het vinden als jij steeds gedwongen bent dingen te doen waar je geen aanleg voor hebt of waar je niet goed in bent. Mensen kunnen kiezen en kiezen er altijd voor om dingen te gaan doen waar ze een natuurlijke aanleg voor hebben. Liever je talenten uitbuiten dan van een zwak punt een matig punt maken. Een paard kan helaas niet kiezen, dat doet zijn ruiter. En helaas projecteren mensen vaak hun eigen emoties op hun paard, dus als het baasje het leuk vind, dan moet het paard het ook wel leuk vinden.

pompompom schreef:
Maar ik denk dat je met de juiste training toch de M of Z ook kan halen met een trekpaard of wat voor een koudbloed dan ook.

Met een Belgisch trekpaard wordt dat zeuren denk ik. Die kans is zeer klein. Maar misschien met hangen en wurgen. De vraag is of je je paard dat aan wil doen... Verder denk ik dat jij zwaar onderschat wat er van een paard/combinatie verwacht wordt in de klasses M2 tm Z2...

(even voor alle duidelijkheid; ik heb het hier niet over friezen of lux uitgevallen haflingers en fjorden. Als ik aan koudbloeden denk dan denk ik aan Belgen, Tinkers, Clydesdales de echte trekpaarden dus...)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:03

jasmijn78 schreef:
ladylay schreef:
dus er zijn zeker wel uitzonderingen

Maar dit topic gaat toch niet over uitzonderingen? Bovendien zegt een uitzondering vender niets over de mogelijkheden van een ras in de dressuur. Het is niet voor niets een uitzondering. Het gaat over koudbloeden in het algemeen in de dressuur. En over het algemeen doen koudbloeden het gewoon (veel) minder goed in de dressuur, en dat heeft zijn redenen.

pompompom schreef:
Het ene paard vind springen geweldig, terwijl de ander er juist niets aan vind, andere paard houdt weer van buitenritten zo heeft elk paard toch zijn eigen karakter. en dat heeft niets te maken met het feit dat het een koudbloed is of niet.

Waar een paard goed in is heeft zeker wel te maken met zijn bouw. En niet alleen met zijn karakter. Je kan mij niet vertellen dat je een Belg een plezier doet met bijvoorbeeld een volte 8m in verzamelde galop. Net zoals je een fries geen plezier doet met een parcours van 1.20. Al is hij nog zo lief, al is hij nog zo werklustig... Degene die dat beweerd komt om mij niet geloofwaardig over en heeft wat mij betreft gewoon een bord voor zijn kop.

pompompom schreef:
een trekpaard is gefokt om te trekken.

Precies.

pompompom schreef:
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie ook geen net dressuurproefje kan afleggen, je bent met sommige oefeningen waarschijnlijk veel langer bezig om dat ze dit veel minder van nature hebben.

En daarom kunnen (lees: kunnen) de dressuurambities van een koudbloedruiter voor het paard in een marteling eindigen. Hoe zou jij het vinden als jij steeds gedwongen bent dingen te doen waar je geen aanleg voor hebt of waar je niet goed in bent. Mensen kunnen kiezen en kiezen er altijd voor om dingen te gaan doen waar ze een natuurlijke aanleg voor hebben. Liever je talenten uitbuiten dan van een zwak punt een matig punt maken. Een paard kan helaas niet kiezen, dat doet zijn ruiter. En helaas projecteren mensen vaak hun eigen emoties op hun paard, dus als het baasje het leuk vind, dan moet het paard het ook wel leuk vinden.

pompompom schreef:
Maar ik denk dat je met de juiste training toch de M of Z ook kan halen met een trekpaard of wat voor een koudbloed dan ook.

Met een Belgisch trekpaard wordt dat zeuren denk ik. Die kans is zeer klein. Maar misschien met hangen en wurgen. De vraag is of je je paard dat aan wil doen... Verder denk ik dat jij zwaar onderschat wat er van een paard/combinatie verwacht wordt in de klasses M2 tm Z2...

(even voor alle duidelijkheid; ik heb het hier niet over friezen of lux uitgevallen haflingers en fjorden. Als ik aan koudbloeden denk dan denk ik aan Belgen, Tinkers, Clydesdales de echte trekpaarden dus...)

okay, in het algemeen koudbloeden ben ik het zeker met je over eens Knipoog

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:15

ik rij ook een fjort die heel leuk dresuur kan en ook heel leuk kan springen. rij thuis en in de lessen ongeveer M met haar maar ik ga niet de wedstrijden in. ik weet dat dit het paard er niet voor is om echt verder te komen. en gewoon voor de lol wedstrijden starten heb ik het geld niet voor. als ik wedstrijden ga starten wil ik het met een paard doen dat ook echt verder kan. en let wel op. ben zelf ook koudbloedruiter en vind het harstikke leuk!! maar echt verder kom je er niet mee! en ik ben ook van mening dat je met een koudbloed langer bezig bent om dresuur te starten en een warmbloed. die zijn gewoon veel gewilliger en soepeler van zich zelf.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:19

Fyenna schreef:
Ik denk dat fjord Guusje dan een nog beter voorbeeld is, die rijdt Z2 met winst en kan de piaffe, passage, spaanse pas en levade....

Volgens mij praat je dan ook al over de meer sportgefokte haflingers/Fjorden...Zijn erg mooi.
Maar geef toe;een shire in de M??De B en L is nog leuk als er 1000kg door de bak galoppeert en je van de stoel af trilt in de kantine. Maar echt lichtvoetig zijn ze niet

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:28

Guus heeft nog niet eens stamboekpapier dus hier kan je niet over een sportgefokte fjord spreken Knipoog

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:10

Papier maakt dan nog niks uit.... de bouw van Guusje is, geloof ik, niet heel elegant en die redt het ook (maar is dan ook wel weer een uitzondering).

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:26

Citaat:

tuurlijk moet je wel rekening houden met het kunnen van het paard. maar hiermee beweer je dus ook dat een paard dat er wel goed in is het ook altijd maar leuk vind. Maar ook al kan een paard het niet goed, dat wil niet zeggen dat ze het niet leuk vinden.

Citaat:

Ik ben het hier wel mee eens hoor, maar je hoeft iets niet altijd goed te kunnen om het wel leuk te kunnen vinden. en daarbij moet je natuurlijk gewoon luisteren naar je paard. En ik ben het helemaal met je eens dat mensen ook op tijd moeten inzien als het niet gaat.

Citaat:

Ik weet heel goed wat er gevraagd word in de M of Z. ik zeg ook niet dat nou maar meteen elk trekpaard in de M of Z beland. Maar ik denk als jij en je paar gemotiveerd zijn en er allebei plezier in hebben. Je met de juiste training een heel end kan komen, en daarmee eventueel ook nog de M of Z kan berijken.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:37

jasmijn78 schreef:
dobbel schreef:

,

Maar jij hebt met je zware breede tinker ook geen Z of hoger ambities, of wel? Er zit een heel verschil tussen af en toe recreatief/ op B/L niveau een beetje dressuuren of echt wedstrijdgericht trainen met als doel minimaal de Z te halen. Jouw grote breede tinker zal je waarschijnlijk geen plezier doen als je van hem gaat verlangen om super door te verzamelen, mega uit te strekken, changementen te springen, galopappyementen te doen. En als jou paard daadwerkelijk zo'n werklustig en werkwillig karakter heeft, dan zal je pas merken dat hij het niet aan kan als het eigenlijk al te laat is.

Geloof me er zijn echt tinkers die dat makkelijk aankunnen en er ook zeker lol in hebben,
nee deze merrie zal dat waarschijnlijk niet gaan halen inderdaad, maar dat is mijn doel met haar ook niet
Mijn doel is L2 met 1 winstpunt, en dat nivo halen we wel en met plezier,
Oja en ik train nu wel wedstrijd gericht, en mijn paard is echt niet ongelukkig, en dat terwijl ik de startkaart nog moet gaan aanvragen.

Om nou te zeggen dat door de werklust van mijn paard ik haar grens niet ga zien, vind ik echt bekrompen, zoals ik al zij ik heb les van 2 gerenomeerde mensen, met mega veel ervaring, en die zullen echt eerlijk zeggen wanneer het eindpunt kwa dressuur voor mijn merrie is gekomen, Al weet ik zeker dat ik dat zelf ook ga merken,

En ik heb hier een 2 jarige henst staan (tinker) die zijn bouw zeker mee heeft om dit alles aan te gaan kunnen, maar of hij het leuk gaat vinden zullen we over een jaar gaan bekijken,

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:43

Geweldige discussie moet ik zeggen Clown

Ik hou heel veel van koudbloeden maar als je het over het álgemeen bekijkt is het vaak moeilijker om hoog in de dressuur te komen.. Maar een warmbloed kan het ook niet altijd, en heeft ook niet altijd plezier in die moeilijke oefeningen! Mijn grof gebouwde IJslander houd totaal niet van dressuur dus ik doe ook niet al te moeilijke oefeningen Lachen Want als zij het niet leuk vind, vind ik dat ook niet Haha!

Maar smaken verschillen, gelukkig Lachen

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:07

Ik heb nog geen paard gereden wat zo graag dressuur oefeningen doet als mijn clydesdale hengst. Hij kan de piaffe, 1/2 tot 3/4 galop pirouette, zigzag appyementen, alle zijgangen en strekken en verzamelen. Paard geeft zelf aan dat hij het leuk vind, en ik doe niks wat niet kan bij hem. Maar eerlijk gezegd ben ik nog niets tegen gekomen. Hij is dan ook geen brede clyde, maar zwaar is hij wel.
De meeste mensen vinden het juist erg leuk om te zien dat een koudbloed op dat niveau kan lopen, en ik hoor ook vrijwel nooit iets over dat hij niet lichtvoetig is en daarom maar niet aan dat soort dingen moet beginnen.
Nee ik hoor wel vaak dat hij makkelijker te rijden is dan de gemiddelde warmbloed.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:56

hahaha x) sommige schrijven hier de halve bijbel Hyper!
maar ga zo door! leuke discussie!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:24

Inderdaad sherwood, ik vind joun paarden echt geweldig,
het is voor ons echt een maatje te groot maar ze zijn prachtig hoor,
stiekem ben ik wel benieuwd hoe zo`n paard nou rijdt. ik heb op veel verschillende rassen gereden maar nog nooit op een shire of een clyde,

Leuke discussie is het zeker, en tuurlijk, ik heb een jaartje een z paard van mijn instuctrice gereden, een kwpn merrie, en tja in verhouding tot mijn tinkertjes doet ze het makkelijker ja, maar kwa lol in het rijden maakt het echt geen verschil.

Er zijn ook een boel kwpn paarden die absoluut geen lol aan het dresuren hebben, maar op een of andere manier moeten die maar gewoon, en dat is net zo min fair, als van een koudbloed, die het niet red om hoger als bv, L2 (kan ieder paard naar mijn mening halen) te halen, en dan toch proberen meer er uit te persen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:02

Mijn instructeur zei altijd dat elk gezond paard Z kan worden, alleen duurt het langer met de ene als met de andere maar dat vind ik niks uitmaken Haha!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:09

Citaat:
Mijn instructeur zei altijd dat elk gezond paard Z kan worden, alleen duurt het langer met de ene als met de andere maar dat vind ik niks uitmaken

ben ik het helemaal mee eens!
zolang het paard en je zelf maar genoeg gemotiveerd blijft.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:21

pompompom schreef:
Citaat:
Mijn instructeur zei altijd dat elk gezond paard Z kan worden, alleen duurt het langer met de ene als met de andere maar dat vind ik niks uitmaken

ben ik het helemaal mee eens!
zolang het paard en je zelf maar genoeg gemotiveerd blijft.

Eens!!! Knipoog

Taaclover schreef:
Guus heeft nog niet eens stamboekpapier dus hier kan je niet over een sportgefokte fjord spreken Knipoog

Welke fjordenhengsten zijn dan sportgefokt? Beetje off-topic geloof ik maar ben wel benieuwd, sorry Knipoog

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:04

ik vind het wel mooi hoor. dat is eens wat afwisseling..
je hebt van elk ras wel goede sportpaarden..

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:25

Heerlijke discussie. Haha!
Elk paard kan Z lopen maar zelf denk dat het bij de ene wat langer duurt dan bij de ander... Ik heb verschillende paarden gehad, sportpaarden en nu een Tinker. Ik merk dat mijn Tinker eigenlijk veel slimmer is dan die sportpaardjes. Nagelbijten / Gniffelen Als je 3x hetzelfde doet, doet ze het de 4e keer weer. Als je er gespannen op gaat zitten gaat ze meteen aan de kletter. Clown Mijn Tinker is nu 9 ze heeft nooit echt hoeven dressuren, altijd kinderlesjes gelopen. Ik heb haar 4 keer met een bijzetje gelongeerd en ze snapt het nu al. Lachen Ik vind haar makkelijker rijden dan sommige sportpaarden....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:29

precies!
Dat merk ik dus ook. Met de warmbloedjes is het altijd eerst NEE voor een nieuwe oefening. Protest en dan pas kijken of je het niet toch wel zou kunnen proberen. Maar vrij standaard worden ze eerst heet of zelfs boos. De shire of clyde wordt niet boos, maar probeert gewoon te doen wat je vraagt. Dat leert een stuk prettiger, en in sommige gevallen ook sneller. OK er zijn een aantal dingen die ik bij een warmbloedje in no time voorelkaar heb en bij ELKE shire veel meer moeite voor moet doen. Klein voorbeeldje daarvan is de stelling en buiging. Warmbloedje druk je je binnen been er in, en meestal buigen ze er dan al snel omheen, een shire reageert echt niet zo. Daar moet je flink wat werk voor verrichten. Maar als ze het eenmaal doen is er ook niks meer aan.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:22

Vandaag met een manegepony (Fjord) tussen de eigen-peerden eerste geworden!