KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:53

De vooropleiding was steeds van 19.30 tot 22.30 uur.

De cursus gaat van start als er 6 inschrijvingen voor een locatie zijn, dus er zit geen sluitingsdatum aan denk ik.

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:52

Net een mailtje gekregen van de KNHS: De inschrijving is geopend tot vijf weken voor de start van de opleiding. Staat ook ergens op de website, ja. Maar WANEER begint de opleiding dan. Haha! Of telt de datum van het toelatingsexamen?? Ik wordt er niet slimmer van...

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:27

Nog een mailtje van de KNHS:

Op 28 september start de opleiding. De toelatingstesten zijn gepland in begin september, dus daarvoor moet je je opgeven.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:40

Ik heb dus van de Vooropleiding alles gehaald, behalve longeren (gewoon nog geen examen in gedaan en module ook niet gevolgd). Nu heeft mijn eigen paard een blessure en kan ik wel onze oude gepensioneerde meenemen (23), die nog volop conditie heeft en nog gereden wordt (en gelongeerd). Alleen heeft deze een opgezette schildklier, waardoor hij wel kan afbuigen, maar niet heel diep en rond kan. Iemand enig idee of daar bezwaar tegen is? Verder kan'ie op stemhulp overgangen stap-galop, dus het is geen manegepaard. Alleen fysiek zit er dus iets in de weg (is ook duidelijk zichtbaar)

Vind het anders wel moeilijk om nog iets te regelen, want examen is op een doordeweekse dag en het is nogal wat om iemand te vragen zomaar even z'n paard aan me af te staan en ermee op pad te gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:48

sunnystar schreef:
Nog een mailtje van de KNHS:

Op 28 september start de opleiding. De toelatingstesten zijn gepland in begin september, dus daarvoor moet je je opgeven.

kijk, dat is goed om te weten! Die zaterdag is (bij toeval) nog vrij, dus dat komt goed uit.

/add
heb me ingeschreven voor Instructeur Basissport in Oirschot. Ik heb (als het goed is) vrijstelling voor eigen vaardigheid (althans eigen rijden) en hoef dus maar 10 avonden + de zaterdagen op pad. En Oirschot is voor mij vlakbij huis/werk, dus daar ben ik blij mee.

ik kies wel bewust voor basissport, is veel meer allround dan wedstrijdsport en ik zie mezelf niet in tien weken naar ZZ niveau springen groeien (nog los van het feit dat ik geen Z springen klassering heb). De dressuurrichting vind ik minder interessant, en door de vrijstelling ben ik ook aanzienlijk goedkoper uit.

En verder komt er wsl volgend jaar een opleiding Instructeur wedstrijdsport Eventing, en daar heb ik zeker wel belangstelling voor. En ik neem aan dat ik dan vrijstellingen kan krijgen op grond van deze opleiding.

Nog wat info gevonden
De zaterdagen worden gegeven op De Nieuwe Heuvel in Lunteren.
Noteer vast de volgende dagen in jouw agenda:
28 september - startdag met alle richtingen
•uitleg portfolio
•kennismaken begeleider
•instructie longeren
•instructie ruiterfitheid
•instructie rijtechniek

14 december - gezamenlijke dag ruiterfitheid
8 februari - gezamenlijke dag gezondheidsbegeleiding paarden
8 maart - gezamenlijke dag kennis van exterieur
22 maart - gezamenlijke dag didactiek en mentale begeleiding
12 april - inleveren portfolio - portfoliogesprek (denk ik?)

De onderwerpen heb ik erbij gezet, ogv de info over de opleiding. Geen garantie dus of dit klopt!
Laatst bijgewerkt door Lielle op 24-07-13 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:08

Dank Lielle!
Ik moet het nog steeds thuis ff overleggen.. Ga dat vanavond maar eens doen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:12

dat heb ik zondag dus gedaan :))

ben erg benieuwd naar meer info over de stage. Heb een paar opties in mijn hoofd, maar geen idee of die aan bepaalde eisen moeten voldoen. Wel jammer dat het maar bij 1 bedrijf kan, zou het graag bij verschillende mensen doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:15

en ter info
http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1t31fd.pdf

Voorwaarden aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven
U mag uw studiekosten en andere scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:
– U of uw fiscale partner maken de kosten voor uw studie of die van uw fiscale partner. Kosten voor de studie van uw kind mag u dus niet aftrekken.
– De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige beroep.
– Er is sprake van een leertraject. Hierbij doet u kennis op onder begeleiding of toezicht.
– Uw totale kosten min eventuele vergoedingen zijn hoger dan de drempel van € 250.
– Het bedrag dat u mag aftrekken als studiekosten en andere scholingsuitgaven na vermindering van de drempel, is maximaal € 15.000. Er geldt geen of een hoger maximaal bedrag in de volgende situaties (zie Maximum aftrek studiekosten).

Drempel
De kosten boven de drempel van € 250 mag u aftrekken. Voor zowel u als uw fiscale partner geldt deze drempel. U maakt twee aparte berekeningen voor de studiekosten: voor die van uzelf en voor die
van uw fiscale partner. Het maakt niet uit wie de kosten betaalt. Zie ook Fiscale partner en aftrek studiekosten.

Kan toch heel wat geld schelen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:26

Moet je dan ook aantonen dat het al je beroep is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:29

– De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige beroep.

dus dat lijkt me niet. Ik heb dit jaar wat Oxford cursussen opgevoerd, dat is makkelijk te verdedigen. Maar dat kan ik voor een instructeursopleiding ook wel hard maken.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:30

Zou die opleiding eventing dan alleen toelaatbaar zijn voor degenen die deze opleiding gedaan hebben?
De nieuwe heuvel is voor mij wel om de hoek.... Ga weer twijfelen... :O

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:38

Sannnn schreef:
Zou die opleiding eventing dan alleen toelaatbaar zijn voor degenen die deze opleiding gedaan hebben?

de huidige opleidingen Instructeur wedstrijdsport dressuur / springen
kennen de volgende toelatingseisen
•een behaald diploma niveau 2 met rijden én een toelatingsexamen eigen vaardigheid
of
•het diploma van de vooropleiding, aspirant instructeur én een toelatingsexamen eigen vaardigheid
of
•een toelatingsexamen met daarin horsemanship en eigen vaardigheid

Je bent natuurlijk lid van de KNHS en hebt een wedstrijdklassering op Z-niveau of een paard dat een wedstrijdklassering op Z niveau heeft. Iedereen die met deze opleiding wilt starten moet eerst een toelatingstest eigen vaardigheid afleggen.

Toelatingsexamen
1. Eigen vaardigheid:
Voor het onderdeel eigen vaardigheid kies je een discipline. Je kiest dus óf dressuur óf springen. Wanneer springen de gekozen discipline is zal er tijdens het examen gevraagd worden om je paard los te rijden en daarna een parcours te springen op ongeveer 1.20m. Tijdens het examen wordt er gelet op je houding en zit, je inwerking op het paard, je gevoel en inlevingsvermogen in het paard en de potentie om in 10 weken door te groeien naar Z/ZZ niveau. Wanneer dressuur de gekozen discipline is zal er tijdens het examen gevraagd worden om te laten zien hoe jij een dressuur training opbouwt en hoe je het paard verbetert in beweging, ontspanning, souplesse en aanleuning. Daarnaast wordt er gekeken naar de houding en zit, inwerking op het paard, je gevoel en inlevingsvermogen in het paard en de potentie om in 10 weken door te groeien naar ZZ-licht niveau.
2. Horsemanship:
Dit onderdeel test of je gevoel hebt voor omgang met paarden, veilig en verantwoord met paarden om kan gaan en of je basiskennis hebt over het paard. Dat wordt getoetst door middel van het hanteren en longeren van een voor jou onbekend paard en het mondeling beantwoorden van theoretische vragen over voeding, gezondheid, beengebreken en anatomie.

Analoog zou het dus zijn
- Z klassering of een Z geklasseerd paard
- toelatingsexamen evt incl horsemanship
- potentie om door te groeien naar 2*?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:47

Ik ga hier denk ik maar eens een mail over naar de KNHS sturen. Als ze echt zulke eisen gaan stellen aan de toelating eventing instructeur is het voor mij misschien wel de moeite om een jaar te wachten. Al is potentie om door te groeien naar de 2* wel een stap te ver. Maar potentie is ook wel weer een breed begrip.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:50

ik weet zeker dat ze je daar geen antwoord op kunnen geven. De opleiding is nog helemaal niet ontwikkeld, daar beginnen ze volgend jaar mee.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:54

Hmm.... Schiet ik dus ook niks mee op dan. Ik heb gewoon niet echt zin om veel geld uit te geven als blijkt dat het volgend jaar toch 'beter' kan...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:59

daar heb ik dus ook over getwijfeld. Ik ga het nu toch zo doen, met de verwachting dat ik volgend jaar veel vrijstellingen zou moeten krijgen (horsemanship, didactiek, etc) omdat die identiek zijn voor wedstrijdsport en basissport. Bovendien vind ik de brede opzet van deze opleiding interessant.

En in zijn algemeenheid vind ik het principe van een portfolio en stage ipv de oude opzet met allerlei examens een enorme verbetering. Nu nog hopen dat het onderdeel didactiek verbeterd is.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:49

Kennis van mij heeft nu een mailtje gehad dat je met het behalen van de vooropleiding slechts aspirant instructeur bent en alleen onder supervisie mag lesgeven. Hebben jullie dit destijds ook zo begrepen?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:02

Dit mailtje heb ik ook gehad. Je mag hiermee toch 3 jaar onder supervisie lesgeven?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:04

Ja, maar ik had begrepen dat we gewoon een tijdelijke licentie zouden krijgen? Ben ik dan abuis?

Ik heb het mailtje overigens niet gehad.

Edit: ik heb me in ieder geval ingeschreven voor de basissport opleiding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:35

kunnen we iig 28 september samen naar de introdag :-)

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:02

Ook ik heb me net ingeschreven voor instructeur basissport! Ik ben benieuwd...
Heb zometeen longeerles om even alle nieuwste regeltjes van de knhs te leren voor het toelatingsexamen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:13

Leuk :D Een mini-meeting :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:25

PM, wat leuk!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:09

Ik wacht even een jaartje, geen zin om nog een keer het proefkonijn uit te hangen ;-)
Ik wil dan de opleiding instructeur Wedstrijdsport gaan doen.

Bij mij is het dichtstbijzijnde Ede, Stal van Roekel. Krijg ik dan les bij het springen van een knhs instructeur of van Egbert van Roekel zelf?

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:32

Lielle, ja! Leuk dat jij het ook gaat doen! Welke locaties gaan jullie?
Ik heb me ingeschreven in Assen, dat is een kwartier bij mij vandaan, dus ik ben heel benieuwd of er in Assen voldoende aanmeldingen komen...

GewoonNoor, is Egbert geen KNHS instructeur?