prijzen voor privéles belachelijk hoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: prijzen voor privéles belachelijk hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:46

duur is niet altijd goed...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:09

MISTRAL94 schreef:
Hoeveel mensen verdienen in het dagelijks leven 15 euro per uur? Gaat de belastingaftrek, ziektekosten ed ook nog vanaf.

Huh? Beetje onrealistische uitspraak dit.
Ik herhaal nog maar een keer: Je kunt zo'n 30 uur lesgeven per week (dan werk je er ruim 50). Met een gemiddelde opbrengst van 30 euro per les (incl reiskosten). Dan heb je dus die 3600 euro in de 4 weken.

Als je op vakantie wil geef je niet meer dan 45 tot 46 weken per jaar les. Maar denk ook even aan elke vrije dag die je hebt. Als je vrij bent heb je geen inkomsten. Dus uurtje tandarts...? Ziek zijn...? Auto naar de garage...? Geen inkomsten.

Dan heb je nog het feit dat ik aan huis lesgeef. Maar niet iedereen heeft een binnenbak. Dus als het regent of vriest vallen er mensen uit. Als het zomer is zijn er mensen op vakantie. Meer dan een euro of 1500 haal je er per maand niet uit. Maar er zijn ook maanden dat je bijna niks verdiend. Denk aan deze periode. Of de laatste 2 weken van het jaar...

En dan nog eens wat. Ik bouw geen pensioen op, ziektekosten moet ik zelf regelen, belastingaangifte zelf doen.

Stel ik zou gaan lesgeven voor 15 euro per uur incl reiskosten. De klant woont 15 km verderop. Dat is dus 30 km op een rit.
Brandstof zit op dit moment op 1,40 (paar weken geleden hoger). Rij ik 1 op 15 (als ik het haal, veel autos doen dat niet). Dat is al 2,80 er af voor reiskosten. Dan moet er nog verzekering bij en wegenbelasting. Dus maak er maar 5 euro van.

Blijft er nog 10 euro over. Een deel moet ik sparen voor me pensioen. Immers wil ik niet tot me 80ste blijven werken. Dus 1 euro op een klant in de pot. Dan gaat er nog belasting af. Hoppa 40% naar de overheid. Blijft er nog 5,40 over.

Gaan we weer terug naar die 30 uur per week.
5,40 x 30 = 162 in de week. Keer de 46 weken in het jaar (hopenlijk krijg je dat vol) dat maakt 7.452 euro op jaarbasis.

Dan willen mensen graag ook nog dat je een opleiding hebt of in iedergeval verzekerd bent, kleding en dergelijk zijn ook niet goedkoop. Dus hup 1.000 euro er af voor dat soort dingen.
Nog maar 6.452 euro in het jaar om te leven.

Gemiddeld 5 euro per dag om te eten. Dat maakt 1.825 euro.
Dan blijft er dus nog maar 4.627 euro over.
Huur 400 euro in de maand?
4.627 - 4800 = -173 euro...

Eeh... Juist ja. Toch wel vervelend dat... De rest van de dingen? Naja daarvoor heb je dan maar je ouders of je echtgenoot ofzo om bij te springen.... Die heeft namelijk ook iedereen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:53

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:59

Veulen84: Het merendeel van de instructeurs doen dit naast hun dagelijkse werk dus is het een mooi extratje en gaat je mooie verhaal niet op Knipoog Dat mensen die bedrijfsmatig bezig zijn meer vragen kan ik me wat bij voorstellen maar die hebben vaak andere bijkomende kosten van het bedrijf uit. Maar het blijft zo het voor veel recreatieruiters te duur is waardoor ze geen lessen meer volgen omdat het voor deze groep mensen geen hobby meer is.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:18

Ook als mooi extra'tje gaat dit op.
Voor 15 euro per uur komt de loodgieter ook niet langs,laat staan dat je er voor naar een fysio oid kan!
De meeste intructeurs zijn gediplomeerd en moeten erg hard werken voor hun centjes.
Tis nl niet een half uurtje tegen iemand aan blaten en dan lekker vangen en wegwezen!
Dat je als recreatieruiter ook goed les wil snap ik ook maar er zijn zat instructeurs die in dat plaatje passen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:22

Nou die extratjes worden niet opgegeven bij de belastingdienst dus zo slecht zijn die bedragen dan niet! Je betaald geen ziektekosten, belastingeld ed ervoor.

Ook met die laatste zin ben ik het niet eens, er loopt teveel rond wat niet goed is. Als jij daar als recreatieruiter niet doorheen kunt prikken helpen ze van de wal in de sloot Vork

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:28

Ik betaal voor een half uur les 40 euro, rij dan ook maar 2 keer per maand les. Maar duur is het zeker...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:32

Bij de man waar ik les heb vraagt hij 15 euro per half uur, alleen hij heeft altijd allemaal stinkendrijke mensen les. Dus hij maakt er bij mij (wij zijn niet steenrijk) 15 euro per uur van, echt superlief. Dat vind ik een eerlijke prijs. Alleen zo stom, dan moet ik nog 10 euro voor de bak betalen, dat is dan weer minder Clown

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:32

MISTRAL94 schreef:
Nou die extratjes worden niet opgegeven bij de belastingdienst dus zo slecht zijn die bedragen dan niet! Je betaald geen ziektekosten, belastingeld ed ervoor.

Ook met die laatste zin ben ik het niet eens, er loopt teveel rond wat niet goed is. Als jij daar als recreatieruiter niet doorheen kunt prikken helpen ze van de wal in de sloot Vork

Nee maar ook daar gaan tijd en reiskosten gewoon vanaf,dus er blijft echt heel weinig van over!

Het laatste ben ik wel met je eens!
Maar dat is zo wie zo de ellende van de paardensport,het grootste deel denkt al gauw een Anky te zijn... Verdrietig

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:33

Aman__ schreef:
Ik betaal voor een half uur les 40 euro, rij dan ook maar 2 keer per maand les. Maar duur is het zeker...

wow, dat is echt heel veel, heb je van een speciaal iemand les ofzo..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:13

MISTRAL94 schreef:
Nou die extraatjes worden niet opgegeven bij de belastingdienst dus zo slecht zijn die bedragen dan niet! Je betaald geen ziektekosten, belastingeld ed ervoor.

Herhaling van de eerste pagina's van dit topic....maar goed, nog maar een keer dan.
Ben het hier dus helemaal mee oneens. Veel mensen die lesgeven doen dat wel degelijk omdat ze er (een deel van) de kost mee moeten verdienen, zoals bv. veulen84 hier. Dat betekent dat ze het opgeven aan de belasting, maar óók dat ze iets opzij moeten zetten voor het geval ze ziek worden (dáár betaal jij nl. je premies voor), wel een ziektekostenverzekering moeten afsluiten (dat doet toch iedereen??) enz. enz. Ik vind het echt ontzettend jammer dat hier zo over wordt gedacht, ik zie veel mensen die in de paarden werken, hard werken maar weinig verdienen, slecht verzekerd zijn met alle risico's van dien.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:22

Dat zal allemaal best Kendra maar mensen die zwart werken (dus in een andere branche) moetne ook geld opzij zetten voor als er iets gebeurd. Ook zeg ik niet dat die mensen niet hard werken. En dat mensen zich niet goed verzekeren kan ik natuurlijk ook niets aan doen, dat zijn keuzes overigens zijn de meeste mensen slecht verzekerd maar dat is weer een andere discussie. Maar iemand die hobbymatig rijden wil, zal al heel snel moeten zeggen laat maar omdat de bedragen die gevraagd zijn niet leuk meer zijn!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:31

Paardrijden is nu éénmaal een dure hobby. Privéles was vroeger echt niet voor iedereen weggelegd, nu lijkt het wel alsof alle ruiters daar recht op hebben en de instructeurs hun prijzen daar op aan moeten passen. Beetje vreemde redenering.

PS Overigens zijn de meeste mensen in NL heel goed verzekerd, soms zelfs dubbel.

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:38

les elke week en dat is 50 EUR voor een uur

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:45

MISTRAL94+ lijkt wel of je het niet wil begrijpen.
Lees de reakties nou nog eens goed door!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:46

Kendra schreef:
Paardrijden is nu éénmaal een dure hobby. Privéles was vroeger echt niet voor iedereen weggelegd, nu lijkt het wel alsof alle ruiters daar recht op hebben en de instructeurs hun prijzen daar op aan moeten passen. Beetje vreemde redenering.

PS Overigens zijn de meeste mensen in NL heel goed verzekerd, soms zelfs dubbel.

Feit is dat de prijzen voor priveles de laatste jaren enorm zijn gestegen. 3 jaar geleden kon je voor dik 10 euro goede privelessen krijgen tegenwoordig vind je ze niet meer. Ja de beruchte pennymeisjes bieden zich voor dat geld aan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:47

juksz schreef:
MISTRAL94+ lijkt wel of je het niet wil begrijpen.
Lees de reakties nou nog eens goed door!

Misschien willen jullie het niet begrijpen? Ik kan het me heel goed voorstellen als mensen zeggen de lessen zijn te duur geworden. Straks alleen nog weg gelegd voor de elite onder ons. De meeste recreatieruiters vallen daar niet onder.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:48

Kendra schreef:

Beter had ik het niet kunnen zeggen. Een hobby is nog altijd iets waar je zelf voor kiest, niet iets waar je rechten aan kunt ontlenen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:50

Paardensport professionaliseert. Meer vraag, dus gaan de prijzen omhoog. Niks nieuws onder de zon, gewoon marktwerking!
Eisen zijn trouwens ook steeds hoger geworden, als ik naar de gemiddelde dressuurles kijk van 10 jaar geleden en vergelijk met die van nu, is er (gelukkig) veel veranderd.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:51

Ik begrijp het prima!
Vroeger kostte een goede instructeur goed geld en nu nog steeds!
Alleen is er in de tussentijd erg veel veranderd(oa komst van de euro)en nu moeten de instructeurs volgens jou maar goedkoper worden?

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:56

Ik betaal 15 euro per uur voorprive les.
Ik sta met mijn bijrijdpaard op stal waar zij ook een paard heeft staan. Ze heeft wel diploma's.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:57

Karin schreef:
Kendra schreef:

Beter had ik het niet kunnen zeggen. Een hobby is nog altijd iets waar je zelf voor kiest, niet iets waar je rechten aan kunt ontlenen.

Waar zeg ik dat ik daar rechten aan wil ontlenen? Ik zeg alleen dat ik het te duur vind als ik hobbymatig wat rond hobbel. Dat de recreatieruiters als eerste de klos zijn omdat zij wel graag willen rijden maar niet zo nodig de sterren van de hemel te hoeven rijden. Ik krijg de indruk dat mensen die er zo over denken dit niet mogen denken. We moeten allemaal maar met de meute mee gaan en braaf zeggen dat het niet duur is en dat het bij de hobby hoort. Nou ik doe het dus niet Vork Ik ben idd van mening dat de lessen kwalitatief een heel stuk beter zijn en dat is te zien aan de prijzen

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:02

Tuurlijk mag je er zo over denken maar dit is niet iets nieuws.
Goede privelessen zijn altijd al prijzig.
Maar,wederom,er zijn zat passende intructeurs op deze aarbol te vinden.
Dat je zegt dat er veel mindere tussen zitten begrijp ik wel maar dat is ook zo bij de grand prix instructeurs.
Tis even zoeken! Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:05

Nou Grandprix ruiters zoek ik al niet eens omdat ik dat voor mezelf niet nodig vind. Maar instructeurs die goed met de basis bezig zijn vind je al nauwelijks! En dat vind ik erg jammer, als de paarden de kunstjes maar doen is het goed en zijn ruiters of instructeur? tevreden. Als ik vraag om een instructeur die de basis goed uit kan leggen is dat schijnbaar ook al teveel gevraagd Haha! Ik heb voordat ik mijn huidige instructrice leerde kennen heel wat instructeurs gehad. Geen van allen was bezig met de basis. Mijn huidige instructrice wel maar het heeft wat voeten in de aarde gehad om die te vinden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:48

Punt is nu eenmaal dat alles duurder word. Kijk voor de lol maar eens wat je tegenwoordig betaald voor andere sporten en vergelijk dat met paar jaar geleden.

Misschien moeten we maar eens gaan accepteren dat sport duur is. Daarin doet paardensport niet onder voor die van andere.

Zo gek duur vind ik privelessen nog niet in vergelijking met manegelessen. Als je bedenkt dat je daar al vaak 15 euro betaald om met z'n 12en door een bak te rijden.

Enne Mistral ik ken meer dan genoeg collega's die lesgeven en het gewoon netjes opgeven. Al is het alleen maar omdat de verzekering eist dat je ingeschreven staat bij de kvk (en dus bedrijf bent en belasting betaald).