Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:06

de manege ligt midden in het bos. vaak ga ik het laatste kwartiertje, half uurtje in het bos uitstappen. Das voor mij ook wat lekkerder,
maja je moet af en toe ook wat anders verzinnen Clown

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:14

Wat leuk dat er een topic over is, ik geef zelf ook les sinds een jaar en een paar maanden en kan dus nog zat tips gebruiken Knipoog Ik geef les op 4 shetten dus de kinderen kunnen er niet super lang op rijden maar het is meer een eerste kennismaking voordat ze naar een manege gaan. Ik heb er nog geen papieren voor maar die wil ik wel gaan halen. Lachen Maar ik hoorde van iemand dat dat pas kon voor je 18e? Maar ik dacht dat er ook al een gedeelte van lesgeven zat in de opleiding die ik ga doen volgend jaar, maar dat weet ik niet zeker.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:00

weess duidelijk, herhaal dingen, wees wel consequent( niet de kinderen op ander dingen laten letten, bijv. op ouders, andere paarden/pony's)

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:47

Bij mij hebben ze zegmaar een vaste pony, ze rijden niet elke week op dezelfde maar wel regelmatig. Wat vinden jullie daarvan? Aan de ene kant heb ik zoiets op deze pony hebben ze gewoon veel plezier en ze hebben vertrouwen in dit paard en aan de andere kant ze leren misschien wel meer van verschillende paarden.

Bij mij zijn er zelden ouders bij, vaak komen ze zelf of vader/ moeder zet ze af en dan gaan ze weer. Maar wanneer de ouders er wel bij zijn merk ik wel dat ze graag naar de ouders toe gaan om te vragen of ze willen helpen.

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:49

ik doe dat ook zo..

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:52

Ik geef 1x in de week een meisje les op mijn eigen pony, ik ben niet gediplomineerd maar ik kan wel iemand de basis fatsoendelijk aanleren ( lees nageefelijk rijden enz )

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:53

Ik zet kinderen die (nog) erg angstig zijn ook regelmatig op dezelfde pony die ze vertrouwen tot ze wat zelfverzekerder zijn, daarna gaan ze stapje voor stapje ook op andere pony's rijden.
Kinderen die geen last hebben van angst gaan bijna elke week op een andere pony om verschillende handigheidjes te leren die je naar mijn mening alleen leert als je van alles wat probeert.
Natuurlijk mogen ze wel wat vaker op hun lievelingspony!
Wij hebben er vanmorgen een nieuwe pony bij gekregen om te proberen, een plaatje van een Welsh maar ik denk dat het een monstertje is... Clown we zullen zien!

mien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:04

hoi,

leuke spelletjes voor de manege zijn schipper mag ik overvaren of paardenvoetballen
Ik geef zelf les op een manege bedrijf en verzin altijd wat leuks als we spelletjes gaan doen.
Ook moeten ze proberen om zo snel mogelijk bij een letter te komen en met hun handen hun tenen aanraken.
Laats zei ik dat ze de hoef van de pony is moesten aan raken.
Je had ze moeten zien kijken. Tot dat de eerste er af sprong en de hoef aan raakte!

Helemaal geweldig! Begin voornamelijk met 3 hoeken te rijden en rondjes.
En dan zelf leren sturen.

Groetjes

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:07

mien1984 schreef:
hoi,

leuke spelletjes voor de manege zijn schipper mag ik overvaren of paardenvoetballen
Ik geef zelf les op een manege bedrijf en verzin altijd wat leuks als we spelletjes gaan doen.
Ook moeten ze proberen om zo snel mogelijk bij een letter te komen en met hun handen hun tenen aanraken.
Laats zei ik dat ze de hoef van de pony is moesten aan raken.
Je had ze moeten zien kijken. Tot dat de eerste er af sprong en de hoef aan raakte!

Helemaal geweldig! Begin voornamelijk met 3 hoeken te rijden en rondjes.
En dan zelf leren sturen.

Groetjes

die gaan we onthouden. Huilen van het lachen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:51

Voor de hele kleintjes: hoofd schouder knie en teen en daarna van je pony af en bij je pony wijzen en zingen!
Schipper mag ik overvaren, moeder moeder hoe laat is het, vies en lekkerland, ziekenhuistikkertje, 1 2 3 fotomodel....

Daniella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:16

Ik geef ook les aan kinderen,,ze zijn nu al wat ouder ben nu 3 jaar bezig met les geven,, maar wel privelessen voor mij en de lesser ook prettiger 1 op 1 heb je dan!

als ik meerderen bij elkaar heb kan ik ze nooit alle aandacht geven!
maar ik vind het ook onwijs leuk om te doen, en dan vooral als ze op wedstrijd gaan en terug komen met dikke prijzen en punten:D

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:05

Ilja000 schreef:
Voor de hele kleintjes: hoofd schouder knie en teen en daarna van je pony af en bij je pony wijzen en zingen!
Schipper mag ik overvaren, moeder moeder hoe laat is het, vies en lekkerland, ziekenhuistikkertje, 1 2 3 fotomodel....

Daar zitten wel leuke dingen tussen ja Lachen Maar wat is vies en lekker land? en ziekenhuistikkertje?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:46

Vies is bijv. bij A en lekker bij C. Tikker in het midden en roept "Lust jij...." wat ze vies vinden moeten ze naar A, anders naar C en maar tikken ondertussen!

Ziekenhuistikkertje: vasthouden waar je getikt bent.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:46

Ik ga ze allebei doen met de kids die spelletjes als ik weer op de been ben Lachen

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:45

Ilja000 schreef:
Vies is bijv. bij A en lekker bij C. Tikker in het midden en roept "Lust jij...." wat ze vies vinden moeten ze naar A, anders naar C en maar tikken ondertussen!

Ziekenhuistikkertje: vasthouden waar je getikt bent.

Oke ga ik eens proberen Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:48

Ik geef dus al jaren les aan kinderen en afgelopen vrijdag was echt de allereerste keer dat ik behoorlijk mijn geduld verloor.....dus heel soms vind ik ze ook echt niet leuk. Maar goed ik ben duidelijk geweest en de eerste die binnenkort vraagt of ze mogen springen, lach ik vierkant uit....er wordt niet meer gesprongen voorlopig!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:50

Bij mij zijn er eigenlijk maar weinig die willen springen, maar dat komt misschien ook omdat ze nog wat minder ver zijn Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:03

Ze zijn helemaal wild van springen en we hadden onderlinge wedstrijd. Moesten ze kiezen tussen een volledig springparcours of een prix caprilli. Overigens had ik het laatste woord in of ze wel een parcours konden springen hoor. Maar goed ben ik inde les die prix caprilli aan het oefenen, zijn het juist de kids die een parcours gingen springen, die er een klerezooi van aan het maken waren!!! Eén groot feest, scheuren, trekken etc. nou dan word ik echt woest hoor, niet normaal sturen maar dan wel nog even aan één teugel trekken, moet je bij mij niet doen....

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 16:04

Soms leg ik een route van balkjes neer en dan vertellen ze later aan hun ouders dat ze gesprongen hebben Haha!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:12

Heey leuk topic en best veel bokker die zelf ook les geven, leuk!

Ik geef prive les aan kinderen vanaf 4 uur, momenteel heb ik 5 leskindjes die ik voornamelijk op de zaterdag les geef.
Ze krijgen les in bitloos rijden en leren zonder zadel balans en yoga oefeningen te doen.
Regelmatig gaan we ipv lessen en stuk de bossen in voor de verandering.

Ook erg leuk om te lezen dat er veel spelletjes gedaan worden, een ideale manier om te leren sturen en een beetje van je angst af te komen.

Zijn er nog meer leuke ideeen?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:07

Wat ik ook wel eens doe is dat ik een heel doolhof maak van balkjes op de grond. En dan met verschillende ingangen en dan zodra ze een balkje aanraken gaat er een ingang dicht, op een gegeven moment zitten ze dan "opgesloten" dat vinden ze ook een super leuk spelletje, maar wel tijdrovend Tong uitsteken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:36

daffodil schreef:
Ze zijn helemaal wild van springen en we hadden onderlinge wedstrijd. Moesten ze kiezen tussen een volledig springparcours of een prix caprilli. Overigens had ik het laatste woord in of ze wel een parcours konden springen hoor. Maar goed ben ik inde les die prix caprilli aan het oefenen, zijn het juist de kids die een parcours gingen springen, die er een klerezooi van aan het maken waren!!! Eén groot feest, scheuren, trekken etc. nou dan word ik echt woest hoor, niet normaal sturen maar dan wel nog even aan één teugel trekken, moet je bij mij niet doen....

Daar zit ik ook een beetje mee. Ik doe vaak spelletjes om de kinderen overgangen te leren. Ik leer ze bv om 10 stappen te tellen en dan halt te houden. Dan leren ze dat het paard onder hun beweegt en leren ze timen om op het juiste moment halt te houden. Dit zelfde kan je ook in draf doen of per letter een andere gang (bv bij A stappen, bij K draven, bij E stappen ed). Ook Annemaria Koekkoek is hiervoor geschikt Clown

Maar wat er vooral bij de jongere kinderen gebeurd is dat ze bij de overgang terug heel hard aan de teugels gaan trekken om op tijd stil te staan. De oudere kids kan je wel uitleggen dat ze het eerst op hun zit ed moeten doen, maar bij de kleintjes gaat dat er bij deze spelletjes niet in, zeker bij Annemaria Koekkoek niet. Hoe lossen jullie dat op?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:52

Jenny: Nu geef ik wel priveles dus dat is misschien heel anders
maar ik werk met strafpunten.

Als ik vraag of ze op het goede been lichtrijd en ze zegt van wel
maar zit fout krijgt ze een strafpunt.
Zelfde geld voor de galop.

Bij geschop en getrek krijgt ze meteen 3 strafpunten.

Bij 10 strafpunten moet ze het hoofdstel invetten
en bij 15 het zadel ook. Moet zeggen werkt erg goed
ze heeft al weken niet meer op het verkeerde been gezeten.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:06

dat is op zich ook wel een goeie voor de oudere groepen Lachen ze zien me al aankomen..

was gister helemaal trots op m'n kindertjes, we hadden springwedstrijd. en ik had in de lessen heel veel geoefend op rechte goede lijnen rijden. en je kon precies zien welke kinders les hadden bij mij Haha! die reden keurig rechte lijnen Vork
van de 3 categorieen hadden er 2 kids van mij gewonnen Haha! en in die andere categorie had ik geen kids.
Hoe bedoel je rivaliteit onder de instructrices Tong uitsteken
maar was echt trots op ze.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:45

Yeah, ik zaterdag weer voor het eerst les gegeven aan mijn kids, ik heb ze 6 weken niet zien rijden en tjee wat een vooruitgang! Ik heb ze allemaal zo gek gekregen dat ze 7 september aan onze grote onderlinge wedstrijd gaan meedoen. F1 uiteraard Lachen