Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:53

Lusitana schreef:

Als je diverse draversites na speurt, zul je vanzelf succesverhalen tegenkomen.

Als ik dus goed begrijp heb je tot op heden nog niets kunnen vinden Haha!

Lusitana schreef:
Maar het is op zich absurd dat zoiets moet bewijzen dat een paard geschikt is voor dressuurwedstrijden!
Hoe wil je dan aantonen dat een paard/soort/ras daar voor geschikt is??????
Lusitana schreef:
Er wordt met dravers niet zo fanatiek dressuur gereden en daarom zie je er niet zoveel terug in de sport. Dat ze niet zo fanatiek dressuur rijden ligt niet aan het het feit dat de paarden het niet kunnen, maar dat hun ruiters soms andere interesses hebben.
Dat een "dressuurruiter" niet voor een draver kiest, kan ik niks aan doen, maar dat is nog geen bewijs dat een draver ongeschikt is, alleen dat die ruiter dus ook denkt, net als sommige posters hier, dat hij alleen kan winnen met een bepaald soort paard.

Dit meen je toch niet serieus?
Alleen jij hebt dat licht gezien, en de dressuurruiters die verder willen zijn zo dom om achter, ja wie eigenlijk?, aan te lopen en vooral de draver niet te nemen...
of zou het kunnen zijn dat ze uit ervaring, eigen of van anderen, putten en daarom in hun keuze niet een draver mee nemen??

Citaat:
Er hoeft niet bewezen worden dat een draver geschikt is voor dressuursport, omdat als gezegd, in de dressuur niet meer gevraagd wordt dan een paard van nature kan. De beperkingen liggen bij de ruiter, niet bij het paard. (Tenzij er natuurlijke en mentale belemmering is)

Van nature kan, maar een belgisch trekpaard zal een piroutte toch net iets anders uitvoeren.... het gevraagde moet getoont worden zoals het in de regels staat, en niet zoals het paard het toont. Zeker kan een Anky, Nicole noem ze maar op meer uit een paard rijden, dan toch maar vreemd dat zij schijnbaar ook achter die iemand aan huppelen en niet voor een draver kiezen...

Lusitana schreef:
Een paard is niet alleen geschikt voor iets als er een aantal van in de top te vinden zijn. Een rijpaard is ook geschikt om een ploeg te trekken. Hoeveel zie je daarvan terug op internet of wedstrijden?

een paard is zeker geschikt om een ploeg te trekken, maar niet ieder paard is geschikt om in te zetten/gebruiken als ploegpaard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:55

Lusitana schreef:
Als je diverse draversites na speurt, zul je vanzelf succesverhalen tegenkomen.

Nou, kom op dan met die verhalen! Als ze zo makkelijk te vinden zijn, is het voor jou toch een kleine moeite om ze hier neer te zetten? En gezien jou grote verlangen om hier je gelijk te halen, kan ik mij niet voorstellen dat je dat zou laten als die verhalen binnen jou handbereik zouden zijn.

Lusitana schreef:
Maar het is op zich absurd dat zoiets moet bewijzen dat een paard geschikt is voor dressuurwedstrijden!

Als jij je gelijk wil halen, zul je iid met 'bewijzen' moeten komen, want zoals eerder gezegd vinden velen jou argumenten gewoon onvoldoende. En hoe kan jij jou visie op dravers in de dressuursport beter bewijzen dan met succesverhalen, resultaten, prestaties en behaalde klasseringen. Als dravers deelnemen aan dressuurwedstrijden zijn er namelijk ook resultaten, uitslagen en dergelijke voorhanden.

Lusitana schreef:
Er wordt met dravers niet zo fanatiek dressuur gereden en daarom zie je er niet zoveel terug in de sport.

En dat heeft geen reden denk je? Jij was toch voor logisch nadenken?

Lusitana schreef:
Dat een "dressuurruiter" niet voor een draver kiest, kan ik niks aan doen, maar dat is nog geen bewijs dat een draver ongeschikt is

Misschien ligt hier dan voor jou de nobele taak om dravers te gaan promoten in de dressuursport? Als jij werkelijk zo deskundig en ervaren bent als jij je voordoet, dan is het voor jou appeltje-eitje om een draver in de dressuur uit te brengen en daarbij goede resultaten en klasseringen te behalen.

Lusitana schreef:
Er hoeft niet bewezen worden dat een draver geschikt is voor dressuursport, omdat als gezegd, in de dressuur niet meer gevraagd wordt dan een paard van nature kan.

Theoretisch gezien is dressuur daar op gebaseerd ja. Maar in dressuurSPORT moet het paard het niet alleen van nature kunnen, hij moet het ook nog met een ruiter en volgens een jury kunnen EN hij moet het voor minimaal een 6 kunnen en niet voor een 3 of een 5.

Lusitana schreef:
Dan wil ik nu wel zien welke eigenschappen de draver (en de draver bestaat niet eens, ze zijn allemaal verschillend) ongeschikt maken.

Wij gaan niet in herhaling vallen zoals jij Lusitana. Lees even een paar posts of een aantal pagina's terug en je zal vinden waarom ik en een aantal anderen hier van mening zijn waarom een draver niet geschikt is voor dressuur.

Lusitana schreef:
Een paard is niet alleen geschikt voor iets als er een aantal van in de top te vinden zijn. Een rijpaard is ook geschikt om een ploeg te trekken. Hoeveel zie je daarvan terug op internet of wedstrijden?

Je begint weer hypocriet te worden; van jou mogen we de vergelijking van een kwpn-er voor een sulky niet maken, want een snelheidsproef is heel wat anders dan een vaardigheidsproef. Maar jij mag een vaardigheidsproef wel vergelijken met een trekproef? Foei!!!

Feitelijk kun je een rijpaard voor een ploeg trekken ja. Maar of dat rijpaard de kracht heeft om moeiteloos net zo'n groot oppervlakte om te ploegen als een trekpaard is punt twee. Dus, nee; een rijpaard is niet geschikt om een ploeg te trekken. Daar heb je trekpaarden voor. Het woord zegt het al: TREK-paarden.

Lusitana schreef:
En inplaats van elke post op te hakken in quotes en met wedervragen te komen, zouden jullie ook eens een gewone bijdrage kunnen leveren.

Wij wachten nog steeds op een goeie bijdrage van jou! We hebben jou al diverse keren om een specifieke bijdrage gevraagd, namelijk voorbeelden van dravers in de dressuursport.

Lusitana schreef:
Ik heb al gezegd dat ik toch geen antwoord geef op aan mij persoonlijk gerichte vragen.

Dat zeg je ja, en toch doe je het wel. Je zei ook al twee keer dat je je niet meer in dit topic zou mengen. Als je geen vragen wil beantwoorden, dan kun je niet discussieren met ons. En als jij je gelijk wil halen zul je met ons de discussie aan moeten gaan.

Fitzroy schreef:
De reden waarom alles aan jou gericht is, lijkt me logisch
Jij bent zo'n beetje de enige in dit topic die denkt dat een draver geschikt is voor de dressuursport.
Zelfs de dravereigenaren kennen de beperkingen van hun paard

Precies.

Alane schreef:
Dit meen je toch niet serieus?
Alleen jij hebt dat licht gezien, en de dressuurruiters die verder willen zijn zo dom om achter, ja wie eigenlijk?, aan te lopen en vooral de draver niet te nemen...
of zou het kunnen zijn dat ze uit ervaring, eigen of van anderen, putten en daarom in hun keuze niet een draver mee nemen??

Lusitana, overweeg de vraag van Alane nog eens... En denk logisch...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:01

Het grote verschil tussen dravers en warmbloeden is dat de gemiddelde draver het in een koers beter doet en de gemiddelde warmbloed het in de springsport en dressuur beter doet.

Er bestaat altijd een kansje dat de TS toevallig een draver op het oog heeft die OS-kwaliteiten als dressuurpaard heeft, alleen is die kans heel erg klein (en kleiner dan bij een warmbloed, voordat mensen gaan roepen dat bij een warmbloed die kans ook klein is).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:27

@Karl66: krijgen we dan niet de volgende discussie, vooroordelen jury zorgen ervoor dat draver niet mee kan doen op de OS omdat draver gestrand is in de M????
Ik ben er stellig van overtuigd dat er ergens een draver is die hoger gepresteerd heeft dan de M2, uitzonderingen bevestigen de regel.... Dravers werden vaak verkocht zonder papieren en loop je tegen het volgende probleem, is papierloos peerd een draver of niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:16

Als het de schuld van de jury is, dan gaat het nog steeds om die ene toevallige topper. Een fokker van dravers zal neem ik aan proberen om op maximaal stuwend vermogen te fokken in plaats van dragend vermogen en daardoor is de gemiddelde draver minder geschikt voor de dressuursport.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:08

Mensen, als er dravers waren die hoog in de dressuursport liepen zou ik de eerste zijn om dat te melden, zie onderschrift bij mijn naam Haha!. Ik vind het fantastische paarden, zou nooit meer een ander ras willen, en ze zijn geweldig in datgene waarvoor ze gefokt zijn: topsport leveren voor een sulky. Verder zijn het vrij veelzijdige paarden waar veel mensen veel plezier aan kunnen beleven in diverse takken van paardensport, maar geschikt zijn ze bij uitstek voor hun eigen sport: drafsport.

Daar zijn ze het beste in van alle rassen van de hele wereld, en dat is mij genoeg Knipoog.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:21

promptertje schreef:
Ik vind het fantastische paarden, zou nooit meer een ander ras willen, en ze zijn geweldig in datgene waarvoor ze gefokt zijn: topsport leveren voor een sulky. Verder zijn het vrij veelzijdige paarden waar veel mensen veel plezier aan kunnen beleven in diverse takken van paardensport, maar geschikt zijn ze bij uitstek voor hun eigen sport: drafsport.

Door te zeggen dat dravers on-of minder geschikt zijn voor dressuur, kraken we het ras niet meteen af. Dat wordt door veel mensen zo ervaren, maar erkennen dat een ras ergens minder of ongeschikt voor is doet geen afbreuk aan de kwaliteiten die het ras WEL heeft of dat je geen plezier met zo'n paard kan beleven.. Zoals ik in een van mijn eerdere posts al zei: ik ken de draver verder als een gevoelig en fijn paard in de omgang.

promptertje schreef:
Daar zijn ze het beste in van alle rassen van de hele wereld, en dat is mij genoeg

En dat is feitelijk ook het allerbelangerijkste; dat jou paard voor jou het beste is en dat jij er het meeste plezier aan beleeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:32

Fitzroy schreef:
De reden waarom alles aan jou gericht is, lijkt me logisch Knipoog
Jij bent zo'n beetje de enige in dit topic die denkt dat een draver geschikt is voor de dressuursport.
Zelfs de dravereigenaren kennen de beperkingen van hun paard Haha!

Ze zouden ook tegen mij kunnen zeggen dat zwarten niet kunnen acteren omdat die geen Oscars winnen (ik meen dat Halle Berry de enige is).
De wijze van proberen te overtuigen of bewijzen halen, klopt niet, en daarom is de discussie waardeloos.
Het richten naar een persoon, in een poging die toch maar over te halen hun mening te delen, of aan te vallen in een boosheid omdat een mening niet gedeeld wordt, maakt een discussie per defintie oninteressant voor anderen die nog geen mening hebben opgemaakt.
Er wordt hier vooral gesproken vanuit vooroordelen en niet op grond van aanwijsbare redenen.
Een draver is niet per definitie een gehandicapt paard omdat zijn draf en stuwkracht ontwikkeld is. Elk normaal gezond paard kan met voldoende training en scholing meedraaien in de dressuursport. Mislukkingen komen gewoonlijk door gebrek aan geduld, scholing en training. Dat geldt voor alle combinaties.
Ik zeg nergens dat de draver bij uitstek geschikt is, slechts dat hij geschikt is. Op grond van het feit dat er geen lichamelijke of geestelijke beperkingen zijn. Wissels, piaffe, passage etc. zijn allemaal niet zo moeilijk voor het paard (wel eens een hengst zien uitsloven voor een merrie?). Ze worden moeilijk in combinatie met de ruiter. Waarmee bewezen is dat de ruiter de grootste handicap is. Niet het ras van het paard. En met jarenlange scholing (dus zonder shortcuts) kan elk paard weer gewoon in evenwicht komen onder de ruiter. Alleen is tegenwoordig niet meer zoveel geduld aanwezig bij sommige ruiters, dus kiezen die paarden die een kleine voorsprong hebben. (Ja, ik ontken niet dat die bestaan). Maar ook bij een zogenaamd dressuurgefokt paard gaat niks vanzelf. Ze hebben ook nog gewoon de juiste ruiter, scholing en training nodig om vooruit te komen in de sport.
Veel dressuurruiters in de topsport kiezen geen paarden die ze zelf moeten opleiden, maar vrijwel kant en klare producten. Dat is een van de redenen waarom er weinig dravers in de topsport zijn, er zijn veel meer kant en klare andere soorten. Draver eigenaren leiden meestal zelf hun paard op vanaf beginnersniveau en doen er geen afstand van als ze eenmaal hogerop komen, waartegenover er een hele industrie draait om het afleveren van "dressuurpaarden", dus de keuze daarin is heel groot.
Daarom is het afwezig zijn van grote getalen dravers in de topsport geen argument om te zeggen dat de draver niet geschikt is voor dressuur.
Ook is het streven naar de top niet een argument. Niet iedereen beoefend sport met meteen maar oog op de OS ofzo.
Sport is gewoon het beoefenen van iets waarbij je beoordeeld wordt en ik zou niet weten waarom een draver daar niet aan mee kan doen.

Het is gewoon een feit dat "geschiktheid voor dressuur" hier op verschillende manieren wordt uitgelegd. Er zijn dus verschillende meningen die haaks op elkaar staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:00

promptertje schreef:
Mensen, als er dravers waren die hoog in de dressuursport liepen zou ik de eerste zijn om dat te melden, zie onderschrift bij mijn naam Haha!.

De post van Promptertje wil je zeker liever niet lezen, Lusitana Clown
Kortom, ze zijn er niet, dus hou maar op ons te overtuigen dat een draver ook piaffe, passage enz enz op het hoogste niveau kan.

Maar het is duidelijk voor iedereen, jij bent overtuigd van jouw mening en geen 100 olifanten noch goede argumenten kunnen je daarvan afbrengen.
Aangezien je zelf niet met bewijzen komt, denk ik dat de discussie idd zinloos is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:22

Lusitana schreef:
Veel dressuurruiters in de topsport kiezen geen paarden die ze zelf moeten opleiden, maar vrijwel kant en klare producten. Dat is een van de redenen waarom er weinig dravers in de topsport zijn, er zijn veel meer kant en klare andere soorten.

en jij denkt dat die opgeleide dressuurpaarden hun 'brevet' verkrijgen als ze 100 zakken paardenvoer ophebben??
Die paarden worden opgeleid... door mensen en die mensen 'kiezen' die paarden op grond van de potentie/talent die dat paard toont/heeft. Die opleiders zien schijnbaar die potentie niet bij dravers... en zie je ze daarom niet aan de top

Lusitana schreef:
Draver eigenaren leiden meestal zelf hun paard op vanaf beginnersniveau en doen er geen afstand van als ze eenmaal hogerop komen,

hoe hoog? want die vraag staat nog steeds... op dit moment is nog steeds M het hoogste wat hier gemeld is.

Lusitana schreef:
waartegenover er een hele industrie draait om het afleveren van "dressuurpaarden", dus de keuze daarin is heel groot.

Die 'industrie' is niet zo dom om geen dravers te selecteren/op te leiden als die er potentie voor zou hebben.. of dacht je dat jij als enige het 'licht' hebt gezien?

Lusitana schreef:
Daarom is het afwezig zijn van grote getalen dravers in de topsport geen argument om te zeggen dat de draver niet geschikt is voor dressuur.
Dit is een kromme redenering... Wat is volgens jouw dan wel de reden dat je ze niet ziet?

Lusitana schreef:
Ook is het streven naar de top niet een argument. Niet iedereen beoefend sport met meteen maar oog op de OS ofzo.
nee, heb je gelijk in... maar je gaat ook niet mee doen aan een competitiesport om altijd en eeuwig laatste der laatsten te blijven, of men moet de L zien als de L van Levenslang...
Lusitana schreef:
Sport is gewoon het beoefenen van iets waarbij je beoordeeld wordt en ik zou niet weten waarom een draver daar niet aan mee kan doen.
Zegt hier niemand dat ze niet mee zouden mogen of kunnen doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:24

En de spelers van B teams zijn ongeschikte voetballers, omdat je ze niet op TV ziet enzo... Clown

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 19:46

Een B-team voetballer is eerder te vergelijken met een lichte tour paard, een juistere vergelijking zou dus een amateurvoetballer in pak hem beet de 3e of 4e divisie KNVB zijn. En ja een enkeling komt daar uit bovendrijven en wordt profvoetballer maar het gros blijft daar de rest van zijn leven met veel plezier zijn hobby beoefenen. Net zoals veel mensen nooit verder dan de B of L komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:04

Ook kunnen nog altijd voetballen en zijn niet per definitie niet geschikt om te voetballen. Of, om de (voetbal)sport te beoefenen... Knipoog

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:14

Lusitana schreef:
blablablablablablablablablablablabla

kom nou eens met een voorbeeld blablavrouwtje......

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:16

Lusitana schreef:
Ook kunnen nog altijd voetballen en zijn niet per definitie niet geschikt om te voetballen. Of, om de (voetbal)sport te beoefenen... Knipoog

Maar het zijn ook niet de voetballers waarmee je naar een hogere klasse promoveert Pling

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:37

luxx schreef:
Lusitana schreef:
blablablablablablablablablablablabla

kom nou eens met een voorbeeld blablavrouwtje......

Dit soort commentaar is niet toegestaan.

Voorbeeld waarvan? Een wereldkampioen, omdat dat de enige manier is om aan te tonen dat een draver dressuur kan lopen? Kom eens met een bewijs waarom een draver niet geschikt zou zijn voor dressuur. Hebben ze dan verschrikkelijke afwijkingen van een "normaal" paard? Zijn het abnormale dieren?
Ben je echt overtuigd dat je voor dressuursport maar een soort paard kunt gebruiken?
Als je gewoon logisch nadenkt kun je toch wel bergrijpen dat je met elk paard dressuursport kunt beoefenen. Dus dat elk paard geschikt is? Dressuur discrimineert niet.
Dat er dressuurmadammen zijn die meteen het hoofd op winnen en succes hebben (wat dan ook nog makkelijk moet gaan, natuurlijk, en geen tijd mag kosten)en dat in dit topic slepen, heeft niks met mijn standpunt te maken.
Wat is er op tegen om er tien jaar over te doen om in de GP te komen? Was vroeger totaal volgens schema. Maar nu moeten de paarden door de klasses vliegen? En omdat sommige dat doen, is de rest meteen crap? Ongeschikt?

Tja, sorry hoor, we praten gewoon over verschillende dingen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:45

Ik denk dat het vooral is dat jij met een ander ding in de discussie gekomen bent, terwijl de rest behoorlijk over hetzelfde zat de discussieëren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:46

@Lusitana: je gaat zelf giga off-topic... maar ehm... je hebt toch niet stiekum geklikt???
en je gaat van het ene uiterste in het andere... niemand heeft het over wereldkampioenschappen, enkel voorbeelden, die volgens jou over te vinden zijn, van dravers die hoger dan L2 (ja ja heb het al wat verlaagd, hoogst gemelde hierzo is M) dressuur is....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:05

Ja dag, er staat al een prix st.georg paard in een van de links. Kijk op een draverforum. Ben net nog in een bokt topic een z draver tegen gekomen. Maar waar jullie bewijs van willen is succes. Dat is niet het zelfde als geschiktheid voor de sport! Daarin verschillen we dus hemelsbreed van mening!

Ik kijk gewoon naar het paard. En dat heeft geen afwijkingen die belemmeren, dus kun je de sport er mee uitoefenen. Dat hoeft niet bewezen te worden, dat is zo klaar als een klontje.
Kijk naar dravers, zou ik zeggen. Zoek de verschillen met andere paarden (en kwisje bewees dat de draver dus helemaal niet zo herkenbaar is).
Menen dat een heel ras ongeschikt is voor dressuursport op grond van het feit dat je er persoonlijk geen kent die succes behaald, is op zijn minst bedenkelijk te noemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:10

kom dan met links naar die dravers.... daar wordt al tig pagina's omgevraagd...

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:13

grote discussies alhier, maargoed tis toch logisch dat dravers niet geschikt zouden zijn voor dressuur vanwege gallop lijkt mij: ze zijn gefokt om te draven en dus is de draf goed ontwikkeld en de galop minder, maar dat is natuurlijk niet bij alle dravers zo, maar tlijkt mij wel logisch als dravers niet goed kunnen galloperen, tlijkt me ook dat je je dan niet beledigd moet voelen als dravereigenaar zijnde. maargoed wie ben ik Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:20

Een draver heeft gewoon drie gangen, sommigen vier (pacers).
Gangen kunnen ontwikkeld worden door training. Dressuur is scholing en training. Dressuursport is het laten beoordelen van je scholing en training.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:21

Lusitana schreef:
...
Menen dat een heel ras ongeschikt is voor dressuursport op grond van het feit dat je er persoonlijk geen kent die succes behaald, is op zijn minst bedenkelijk te noemen.

Menen dat een heel ras geschikt is voor de dressuursport terwijl je deze mening niet met feiten kunt staven, is net zo bedenkelijk te noemen. Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:21

Alane schreef:
kom dan met links naar die dravers.... daar wordt al tig pagina's omgevraagd...

kijk even op pagina 15 waar het prix st georg paard genoemd wordt enzo.
Of spreek je geen engels?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:24

Ann schreef:
Lusitana schreef:
...

Menen dat een heel ras geschikt is voor de dressuursport terwijl je deze mening niet met feiten kunt staven, is net zo bedenkelijk te noemen. Knipoog

HET FEIT IS dat een draver geen enkele belemmering heeft. Ga jij maar eens bewijzen dat hij die wel heeft, met een dierenarts rapportje graag.
De meeste dravers zullen van dierenartsen gewoon groen licht krijgen om dressuursport mee te bedrijven. Of dacht je van niet?

Die het niet krijgen, zijn niet gezond hebben een afwijking die ze per definitie ongeschikt maakt als rijpaard. Dat gaat ook op voor paarden van andere rassen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-12-06 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt