KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:38

ik begrijp ook heel weinig van het artikel in de paard en sport. voor zover ik het nu begrijp had ik net zo goed een toelatingsexamen kunnen doen alvorens met de basissport te beginnen ipv de 6 modules die ik nu van de vooropleiding hebt gehaald.

Ik ben nu al 1000 euro kwijt en ik heb de vooropleiding nog niet eens volledig in mijn zak, ik ben ook benieuwd wat mijn behaalde modules nu echt waard zullen zijn tijdens de opleiding basissport.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:27

Precies! Die vooropleiding is zeker niet nodig geweest

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:46

Gebeld met KNHS over de vraag: moet ik verder gaan met de vooropleiding en wat houdt de stage in bij niveau 3?

Je moet 40 uur stage lopen, waarvan 12 uur is lesgeven.
Die 40 uur moeten op het bedrijf waar je ook lesgeeft.
Ik wou bijvoorbeeld het “werken” thuis doen (aequor erkend) en die 12 uur op de manege, dit mag dus niet.
Als je aan die basissport/wedstrijdsport gaat beginnen krijg je 25% van het betaalde geld aan de vooropleiding terug.
Ik ben gezakt voor module lesgeven, deze ben ik niet eens nodig.
Als je eigen rijvaardigheid + die horsemanship (= voeding en gezondheid, longeren en algemene paardenkennis) hebt dan heb je toelatingsexamen gehaald dus mag je instromen.
Heb je wel module lesgeven en de volledige vooropleiding dan mag je onder begeleiding lesgeven.
Het is niet zo dat als ik nu herexamen doe voor module lesgeven dat het me voordelen/vrijstellingen oplevert straks.
Ik heb dus voor niks mn geld uitgegeven aan die module lesgeven 

Het verhaal is voor mij nu wel iets duidelijker, ik baal enorm van dat stage lopen aangezien ik straks op jaarstage ga en geen flauw idee heb wanneer ik dan bij een manege kan gaan werken.
Waarom ben je stallen uitmesten nodig voor het lesgeven? Kan me daar wel boos over maken eerlijk gezegd. Je mag wel de stage zelf inplannen, ik zou het dus eventueel in de zomervakantie kunnen doen.
Ik zie het allemaal niet meer zitten zo… maar als ik nu stop gooi ik gewoon het geld van de vooropleiding weg, zonde. Als ik doorga krijg ik 25% terug, maar gaat het een enorm druk jaar worden… ik weet niet of ik daar wel zin in heb.
En dan de afstanden, als ik de opleiding wil doen is Assen het dichtstbijzijnde. Ook heb je regelmatig clinics van dierenartsen etc op een centrale locatie. Dat zal ook wel een pokke eind rijden zijn…

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:09

Ook voor mij was het artikel in de P&S erg onduidelijk!!

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:11

IEMAND UIT LIMBURG????

Had een mail gestuurd naar de KNHS en gevraagd of het niet mogelijk is de opleiding nog iets zuidelijker aan te bieden omdat Oirschot voor de mensen uit zuid-limburg nog steeds een goed stuk te rijden is. De antwoord was in principe vrij positief:

[...] Ik heb de opleiding bewust op zes locaties uitgeschreven, om het mogelijk te maken om een groep te starten. Als jij zelf zes personen in jouw omgeving verzamelt, dan kan ik de opleiding op willekeurige locatie geven. Dus dat kan prima. Ik ga de opleiding niet actief op te veel plaatsen aanbieden, want dan krijg ik allemaal ontevreden klanten. Ik kan dan op veel locaties niets aanbieden.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik probeer een landelijk aanbod te doen, wat voor alle paardensporters te doen is. Ik realiseer me dat Limburg altijd een beetje een ondergeschoven kind is.[...]

Dus ben ik nu natuurlijk op zoek naar andere mensen uit Limburg die dit jaar ook de instructeursopleiding willen beginnen. Als we een groepje van 6 mensen bijeen krijgen (en ik weet tenminste al nog ééntje behalve mij) kunnen we misschien een voor ons centraler plaats voor de lessen kiezen... IK HOOR HET HEEEEEEL GRAAG!!!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:49

Ik zie trouwens nergens meer iets over de eventingmodule staan, gek!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:53

Daniellejody schreef:
G
Waarom ben je stallen uitmesten nodig voor het lesgeven? Kan me daar wel boos over maken eerlijk gezegd.

Inderdaad, als je 40 uur stage moet lopen waarvan 12 uur werkelijk lesgeven is, waar zal dan die overige 28 uur uit bestaan? Ik weet wel dat ik geen genoegen neem met stallen mesten, daarvoor ben ik geen opleiding gaan doen.

Echt wel heel jammer hoor, en we krijgen dus 25 % van de kosten van de vooropleiding terug? Gaat dat dan over alle kosten die je hebt gemaakt voor de vooropleiding? dus in mijn geval de kosten voor 5 cursussen en 3 losse examens? Dat zou in ieder geval een kleine tegemoetkoming zijn, dan kan ik die teruggave weer besteden aan de basissport opleiding.

Nu hoop ik dat er genoeg leerplekken zijn die stagiaires voor 40 uur willen aannemen, is het al bekend of je dit bedrijf zelf moet regelen of krijg je die toegewezen?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:03

Die overige 28 uur bestaat uit: "werkzaamheden op de manege" zoals ze dat mooi zei aan de telefoon. Kort gezegd: paarden in de wei uit de wei, stallen mesten, longeren, etc.

Het gaat om de dingen die je betaald hebt van de modules. Dat zou bij mij een kleine 100 euro zijn, 25% valt wel tegen.

Je mag het bedrijf zelf regelen en moet daar ook opdrachten maken en dit in je portfolio bijhouden.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:50

Ik heb ook nog uitgebreid contact gehad met de KNHS.

Ik heb begrepen dat de stage dus voor 12 uur lesgeven is en voor de overige uren uit het begeleiden van activiteiten bestaat. Ik denk dan dus niet aan uitmesten, maar wel aan longeren en wellicht aanwezig zijn en helpen op een wedstrijd oid.

Ik ga denk ik toch voor de basissportopleiding. Ik heb dan wel het paard om toegelaten te worden voor de wedstrijdsportopleiding, maar dit zijn voor mij de overwegingen om toch voor basissport te gaan:
1. je mag uiteindelijk hetzelfde met beide diploma's; Verschil zit in het niveauverschil in rijden en lesgeven (maar dat niveau heb ik dus eigenlijk al en kan ik ook al wel overbrengen) en met name dat je bij de wedstrijdsport een module 'coaching op wedstrijden' krijgt.
2. basissport is allround
3. ik hoef geen toelatingsexamen te doen
4. ik krijg vrijstelling voor het eigen rijden.
5. bespaar daarmee zo'n 500,- euro.

Naar aanleiding van nog wat andere vragen die ik gesteld heb, zou de informatie op de website nog aanvuld worden. Volgende week komen de inschrijfformulieren online.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:05

Ik kom hier even binnenvallen.

Ik heb geen vooropleiding gedaan maar wil wel graag instructeur worden. Liefst gewoon op de manege (groepen lesgeven) en basissport (dressuur), dus als je daarnaar kijkt zou de opleiding basissport voor de hand liggen. Máár: ik heb een paard dat niet mag springen, ook niet laag. Ik ken ook geen mensen van wie ik een paard mag lenen en op de dichtsbijzijnde ORUN-opleidingslocatie verhuren ze ook geen paarden. De opleiding basissport wordt dan dus vrij lastig, aangezien je daar moet springen en een paard + ruiter moet meebrengen om springles aan te geven. Dus ik zit nu te denken aan de opleiding wedstrijdsport en die dan volgend jaar (2014) te beginnen (ben nu M2 dressuur met mijn paard, en hoop binnen een jaar toch zeker Z2 te zijn). Deze sluit dus minder aan bij mijn interesses, maar ik zou hierbij niet hoeven te springen en je kan er, zoals ik het hier lees, hetzelfde mee. Maar mag je met een diploma wedstrijdsport dressuur wel springles (alleen beginners uiteraard) geven op een manege? Anders heeft het nog geen zin om die opleiding te gaan doen en kan ik het beter helemaal vergeten :P.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:29

Ja, zoals ik het begrepen heb mag dat.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:36

Ik heb inmiddels definitief besloten om het vooralsnog voorlopig toch maar bij mijn huidige diploma te houden. Ik hou het wel allemaal een beetje in de gaten hoe het gaat lopen, maar ik hoop stiekem toch nog wel op een soort middenweg in de beide varianten die er nu worden aangeboden. En verder ben ik benieuwd wat de eisen dan worden/zijn van de eventingmodule :o

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:57

Maar wat ik dan nog niet begrijp is of je als je de basissport doet wel door kan naar volgende niveau's?
Want als ik het zo begrijp heeft die wedstrijdsport module weinig extra's behalve die cursus coaching wedstrijden... Of mis ik dan wat?
Ik wil ook graag weten hoe dat zit met die eventing module. Ik wacht nog eventjes af en anders stuur ik er misschien wel een mail achter aan. Voor die basissport module.

Voor die stage ga ik geen stallen mesten, paarden borstelen etc. Dat doe ik dagelijks thuis... Wedstrijden etc. vind ik wat anders. Doe ook mede het secretariaat en nog wat andere dingen, als ik dat kan gebruiken voor het uren aantal vind ik dat wel prima.

Of je probeert of je enkel voor het springen zo af en toe een ander paard kan regelen Myrthe?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:18

Het volgende niveau zou dan "trainer" zijn Sannnn. Dat is echt voor je eigen ontwikkeling en niet nodig om les te mogen geven zeg maar. Ik denk dat je daar wel de wedstrijdsportvariant voor nodig zal hebben.
Maar die opleiding wordt ook omgegooid volgend jaar...

Maar goed, ik wil dit vervolg nog doen omdat de vooropleiding anders weggegooid geld is en dan is het mooi gweeest.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:09

@ Sannn: ik heb echt op 1001 manieren geprobeerd om voor het springen een paard te lenen, maar het gaat gewoon niet. Er zijn gewoon géén mensen in mijn omgeving die een paard meerdere keren mee willen geven (kan het ze ook niet kwalijk nemen, zou mijn eigen paard ook niet zomaar uitlenen, maarja). Ik heb de KNHS gemaild maar die zeggen dat je het zelf moet regelen. Je kan contact opnemen met de locaties waar de opleiding gegeven wordt om te kijken of je daar een paard kan huren voor het springgedeelte. Dat heb ik gedaan bij de locatie die het dichtst bij mij in de buurt is, maar daar willen ze mij geen paard verhuren. De andere locaties zijn echt veel te ver weg (de dichtsbijzijnde is al erg ver weg), dus dat wordt hem ook niet.
Dus een paard regelen voor het springen is gewoon echt geen optie. Daarom probeer ik nu dus maar om er te komen via de wedstrijdsport.

Vind wel echt dat de opleiding krom is ingericht, en dat je dezelfde bevoegdheden hebt. _Noor wil eigenlijk de wedstrijdsportrichting op qua instructeur, maar doet basissport omdat dat voor haar gewoon veel voordeliger is en voor mij precies andersom... Volgens mij schieten de opleidingen zo hun doel voorbij :P.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:21

Ik ga hier ook maar even meelezen/posten. Ik wil ook graag verder met lesgeven en zat te denken aan de voorlopleiding, maar als ik zo nu de info lees op de site van de KNHS, kan ik beter maar toelatingsexamen doen voor de instructeur basissport dan eerst de vooropleiding te doen. Of ik wacht eerst nog een jaar in de hoop dat er dichterbij cursuslocaties komen, Assen is bijna twee uur rijden vanaf stal, een tikkeltje te ver voor een doordeweekse dag als je ook nog gewoon moet werken.

En toch is het me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik heb ik 2005 mijn diploma ORUN basis gehaald, maar dat is nu blijkbaar niets meer waard (heb nu wel een licentie en volg braaf bijscholingen), ik wil graag verder en een blijvend waardevol diploma hebben, maar die voorlopleiding lijkt mij weinig voor te stellen en je hebt dan alsnog de verplichting om binnen drie jaar te beginnen aan de volgende opleiding, die vele malen duurder is dan de oude opleidingen.Wat is wijsheid? Ik heb maar 1 paard, maar die begint op leeftijd te komen en we zijn slechts M2 geklasseerd en hij is het enige paard waar ik ooit wedstrijden mee gereden heb. Wat is wijsheid?

edit: ik lees hier nu dat de voorlopleiding niet meer aangeboden wordt. Wat een vreemd beleid wordt er nu gevoerd zeg, door de KNHS. Geloof dat ik de bomen even niet meer zie staan in het bos...

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:39

Ik zou gaan voor de basissport opleiding en dan even kijken of je nog vrijstellingen kan krijgen Moska (kun je ook beargumenteren op de formulieren).

Heb nog even navraag gedaan, maar gespreide betaling (in 3 keer) is mogelijk.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:09

Wat een gedoe allemaal zeg.
De grote verschillen tussen wedstrijd -en basissport zie ik inderdaad ook niet.
Alleen het feit dat de een meer individueel lesgeeft en de ander groepen schept dus het verschil..
Zie ik weinig anders in.. Aangezien iemand met een basissport opleiding waarschijnlijk ook wel individueel les zal gaan geven, ookal ik het op maneges..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:40

Ik heb zojuist een klacht ingediend. Ik heb heel erg veel kosten gemaakt (cursussen, vervoer, chauffeurs) en ook kosten misgelopen (vrij nemen van werk). Als ik dit achteraf had geweten had ik wel een jaartje gewacht om vervolgens de toelatingstest te doen ipv 7 losse certificaten te verzamelen. Ik voel me wel erg voor het lapje gehouden.

Ook moet je dus bij de nieuwe orun 3 nu alsnog springen. Je moet een paard van 1,60 meenemen die een B parcours kan springen (dus 1 meter vanuit galop). Hier is mijn paard helemaal niet geschikt voor. Ik ging er vanuit dat je in de vervolgopleiding (orun 3) enkel nog maar de discipline moest rijden die je had gekozen in de vooropleiding. In mijn geval was dat dressuur. Ik heb springen al behaald tijdens de vooropleiding, ik heb weinig zin om nog eens te moeten springen. En dan, met welk paard? Mijn pony is te klein en mijn paard is niet geschikt met springen. Zucht.

Ik ben erg benieuwd naar hun reactie op mijn e-mail. Het zou netjes zijn als ze me tegemoet zouden komen.

Het is wel lekker makkelijk. Eerst beloof je klanten van alles. Vervolgens zijn vele halverwege en dan gaan ze ineens de boel omgooien in hun eigen voordeel. Heel veel klanten zetten toch maar door, want ja, ze hebben inmiddels veel geïnvesteerd en het is zonde als dat allemaal voor niets is geweest. Ellende, ik zou blij zijn als ik dit allemaal achter de rug heb en mijn papiertje op zak heb.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:41

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het volledig met je eens ben!

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:20

Haha... wedstrijdsport: er heb je een wedstrijdklassering op Z niveau voor nodig maar nergens staat wat van een paard van 1.60m wat bij basissport wel moet en inderdaad kan je de opleiding wedstrijdsport beginnen ZONDER springen... pffff... en als ik nu snel een paard koop dat Z klassering heeft, dan kan ik beginnen?? Zo rar allemaal!

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:24

ik ga eerst een jaartje wachten wat de KNHS gaat doen, wil niet nog een keer proefkonijn zijn voor de Instructeursopleiding die nu van start gaat. heb zelf trouwens de hele vooropleiding nu gedaan, muv Longeren. daar moet ik nog een los examen voor aanvragen.

overigens heb ik zelf een bijrijdpaard dat op ZZ-niveau heeft gelopen vroeger, maar ik kan 'm nog niet op dat niveau rijden hoor. zou echt bizar zijn wanneer ik met hem toegelaten zou worden tot wedstrijdsport. maar goed, geloof dat ik daarvoor ook een toelatingsexamen zou moeten doen...

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:38

Kan je je nou al inschrijven voor de toelatingsexamens? De data staan al wel op de site, maar ik zie nergens hoe ik me zou moeten inschrijven. Ook wel erg handig dat die examens doordeweeks overdag zijn, terwijl de opleiding gewoon 's avonds is. Het idee is toch dat je het naast je studie/werk kan doen? Ik begin in september aan mijn studie en dat toelatingsexamen zou betekenen dat ik al meteen in mijn eerste week een dag zou moeten missen...

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:06

Heeft iemand hier enig idee of de inhoud van de boeken erg vernieuwd is? Ik heb namelijk de theoriemappen van de orun in 2011 geleend van iemand. Zou her echt nodig zijn om alle boeken opnieuw aan te schaffen?
En wat staat er ongeveer in en hoe dik zijn ze? In de KNHS webshop staat er helemaal geen informatie over de boeken verder.

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:28

Ja, inschrijven kan al. Moet je op de website op de button Inschrijven opleidingen gaan. Hier: https://www.knhs.nl/kenniscentrum/insch ... leidingen/

Heb het ook pas gevonden naardat ik
met iemand van de KNHS had gemaikt. Helaas staat nergens hoe lang de inschrijving mig geopemed is. Ik heb me naamelijk nog steeds niet ingeschreven omdat mij nog steeds niet alles duidelijk is.

Ik weetinmiddels dat de lessen 's avonds van 19:00/19:30 tot 22:00/22:30 uur gaan. Defintief te laat om dan nog ver met een trailer naar huis te rijden. Dus wil ik alleen maar mee doen als een opleiding dichter bij mogelijk is.

Trouwens is misschien een plaats in Limburg mogelijk. Genhout bij Geleen/Sittard als er genoeg aspiranten (6 dus) bijeen komen. Iemand nog uit Limburg die voor deze plaats ziu willen gaan??