Bixie juryleden cursus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Re: Bixie juryleden cursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:57

ja, maar kinderen die een AA-proefje rijden, kunnen dat écht nog niet.. Ik heb 2 keer gejureerd, en wat er aan het begin in dat filmpje werd laten zien, is echt niet raar. Pony's springen de bak uit, gaan ineens stilstaan, kinderen kunnen soms amper rijden. Ik geloof nooit dat een kind van 6 al perfect netjes kan zitten.
En er wordt op het laatst ook al aandacht aan besteedt.

De houding is heel belangrijk, maar laat het wat meer terugkomen bij normale concoursen, en niet bij die ukkies.(niet bij elke oefening) maar dat is mijn mening Lachen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:02

Dat is inderdaad wel zo. Het zijn iedere keer precies dezlfde houdingsaspecten. Daar had van mij wel wat variatie in mogen zitten..
Bijv de ene keer of de voeten wel voor in de beugels zitten en de andere keer of de ruiter wel zijn hoofd rechtop heeft. Dan kost het toch punten als de houding niet goed is, maar dan maak je de verbeter punten nog specifieker, en wordt het kind e rniet elke keer op afgestraft.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:11

ja idd Ja

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:37

Maar als je er niet op let worden ze ook niet gestimuleerd om het te gaan oefenen Knipoog
En ik ben het zeker met je eens dat er in de reguliere basissport ook veel meer aandacht voor moet komen. Ik zie dat ook nog wel gebeuren als de proeven weer aan vervanging toe zijn Ja

Suggestie van raket kan ik me wel in vinden, maar dan wordt het voor de jury wel steeds minder overzichtelijk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:41

FNRS proeven hebben verschillende beoordelingspunten voor houding en correctheid van hulpen, dat kan heel leerzaam zijn voor een ruiter die zichzelf echt wil verbeteren. Zo iets zou ook heel mooi zijn voor de Bixieproeven, dan kun je lekker punten en toch duidelijk maken wat er aan verbeterpunten zijn naar jouw mening al sjury.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:45

Die zijn er in de nieuwe proeven aan toegevoegd Ja

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:32

Ja viel mij ook al op dat die protocollen anders zijn dan de huidige.

Mijn shet liep mee in de bixie en dan ging ik ook altijd mee, maar wat je tegenkwam was heel divers. Ook wel gezien klein meisje op grote d pony..die deed in de proef waar mams al naast rende 5x zn kop omlaag om te eten en elke keer viel meisje eraf..oplaatst elastiek erbij en goed strak..nou ja, niet mijn manier. Maar ook kids op al echt goede pony's.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:40

Op zich is er toch niets nieuws onder de zon als er in alle onderdelen van de proef de houding beoordelt wordt?

Als in een reguliere proef je paard door de gehele proef scheeft loopt, dan telt dat ook door in alle punten. Als jij krom op je paard zit dan telt dat ook door in al je punten. Net zo goed als je paard door de gehele proef super op z'n achterhand loopt, neusje op de ll, dat je dat doorgeteld krijgt in alle punten. Zo zou het in ieder geval horen! (de discussie of dat zo gedaan wordt daar gelaten)
In de BIXI ligt de aandacht voonamelijk op de ruiter-amazone endus op houding en natuurlijk het plezier en gevoel met de pony! Dat is voor de ruiter/amazone de basis.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:14

Op zich heb je gelijk, maar als de ruiter de voeten niet helemaal voor in de beugeles heeft, zullen ze dat op deze jonge leeftijd niet meer halverwege corrigeren. Dat kost dus 25% van het te behalen aantal punten en dat vind ik grof.

De vergelijk met een reguliere proef is toch anders, ook al begrijp ik jouw punt wel.Het doel is ook winstpunten en hogere klasses te starten en te meten of je er klaar voor bent.

Met Bixie staat plezier voor op. (dat zou eigelijkvoor iedere wedstrijdruiter en paard moeten gelden)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:21

Ik vraag mij af in hoeverre jonge kinderen de concentratie hebben om zich een heel proefje te kunnen focussen om rechtop te zitten of de tenen naar binnen te houden. Voor mij is dat al moeilijk als volwassen ervaren ruiter dus laat staan als je motoriek en concentratievermogen nog niet optimaal ontwikkeld zijn en je pony afwijkende plannen maakt onderweg. Je mag al blij zijn als ze het een proefje lang weten vol te houden er met het koppie bij te blijven.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:39

raket schreef:
Op zich heb je gelijk, maar als de ruiter de voeten niet helemaal voor in de beugeles heeft, zullen ze dat op deze jonge leeftijd niet meer halverwege corrigeren. Dat kost dus 25% van het te behalen aantal punten en dat vind ik grof.

Dat bedoel ik dus ook.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:59

raket schreef:
(dat zou eigelijkvoor iedere wedstrijdruiter en paard moeten gelden)

Kijk en dat vind ik nu ook!!!! Ja

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:20

LoveLeandro schreef:
raket schreef:

Dat bedoel ik dus ook.

ook mee eens.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:29

En daar ben ik het ook weer mee eens. Dus zouden de punten eigenlijk omhoog moeten, zodat er meer speling is.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:43

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 06:48

Als ik nu mijn mening geef krijg ik een ban denk ik. Ik heb er 1 woord voor, verschrikkelijk.
Ik zie zoveel dingen waar die kinderen nog niet eens wat aan kunnen doen en waar ik de moeder eigenlijk op moet aanspreken. Ik ga toch een poging wagen er van uitgaande dat deze kinderen zojuist in mijn ring een proefje hebben gereden.

Ik kon zien dat je goed je best hebt gedaan in het proefje maar je moet proberen wat meer in het diepste punt van het zadel te gaan zitten op je billen. Als je pony dan een beetje wild wordt kan je er nog beter op blijven zitten en kun je het tempo van je pony beter controleren zodat je minder met je handjes hoeft in te werken en met een gewoon bitje kunt rijden. Spreken wij dat samen nu af? Dan wil de jury heel even nog met mama praten, ga jij maar heel goed je pony verzorgen.

Moeder krijgt hetzelfde verhaal te horen in iets krachtigere bewoording, dat ik ernsitg overweeg rapport op te maken naar de KNHS en dat als ik dit de volgende keer weer van ze zie ik wel rapport opmaak. Bovendien denk ik dat ik een aanbeveling maak dat de kinderen op goed les moeten gezien de manier van rijden maar weet niet of ik dat mag als jury. Een Pelham, hoe verzin je het. Richt die dieren gewoon correct af en leer je kinderen gewoon correct paardrijden met degelijk harnachement.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:22

jij bent geslaagt zeer netjes afgehandeld OK dan! Knipoog Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:51

Hoe had jij het gedaan?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:15

dat is het probleem, die ik nog heb.
ik vind het heel moeilijk om zo duidelijk te zijn.

zelf had ik ze na binnen/midden geroepen, en gevraagt hoelang rij je op deze mooie pony?
zullen we samen even kijken of het bit wel goed zit?
ik vind hem zo angstig dat deze in protest gaat net of deze pijn heeft.

vervolg iets vinden om haar op suptiele wijze de baan te laten verlaten.
en haar moeder/vader /begelijder hier op aan te spreken net als jij.
maar ikzal haar niet verder laten rijden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:21

Dan dupeer je het kind en krijg je agressieve ouders. Ik wil kind er niet op afrekenen maar ik kan mij jouw motivatie goed voorstellen. Dit zijn hele moeilijke zaken. Waarschijnlijk mogen ze niet eens met een Pelham rijden dus moet je toch wel het kind uitsluiten.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:30

ja dat wel, maar een kind begrijp ook wel wat pijn is, kan voorstellen om met iets anders te komen waardoor pony minder of liever geen pijn aan heeft.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 15:26

Met zo'n bit mag je gelukkig niet de ring in..dus geen proefje bij jury PC Haha!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:27

Inderdaad met zo'n bit mag er niet gestart worden. Maar ik zou er zeker wel even de bondsafgevaardigde bij halen als de ouders lastig worden.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:42

gaat meer om het idee hoe zou je zo iets oplossen.
heeft er nog meer mensen zulke beeld opnamens?
van de opmerkingen en hoe je als jurry het op lost van leren.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:57

@Work heeft nog een trotse moeder van een 7 jarig dochtertje, dat zijn kindjes die ik graag voorgeschoteld krijg als jury. Is leuk om even de foto's te checken. Vind het moeilijker om bij zulke kindjes iets te melden dan bij uitwassen.

Bij jury Daan ga je er ook uit met rare bitjes maar dit was wel een heel extreem voorbeeld dit gezin. Ik zou zo'n gezin wel onthouden denk ik voor de koemnde wedstrijden in die regio en bij de volgende wedstrijd ligt ze er WEL bij de eerste de beste actie uit.