Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:29

KimH schreef:
Helemaal mee eens!! Ik ben met mijn vorige groep kinderen in het begin ietwat ' te lief' geweest, op een gegeven moment heb ik dat wel veranderd en met resultaat.

Ik ga zeker even wat meer oefenen met het staan in de stap maar vooral op de beenligging, al denk ik dat het jongetje in kwestie zich verkrampt als hij moet gaan lichtrijden. Toch maar spelenderwijs gaan oplossen denk ik Lachen

Lekker een spelletje van maken inderdaad. Daan doe je niet meteen staan zitten maar staan, staan, staan, en dan weer een kwart rondje zitten en dan weer staan blijven en die pauzes rustig steeds korten maken tot dat het op een volgend staan zit is.

Staan is voor de been ligging echt een leuk truckje. Ze kunnen namelijk niet staan als ze hun been niet op de juiste plek leggen dan vallen ze weer terug in het zadel.

Succes en laat even weten of het gelukt is!

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:27

Nimmy schreef:
Het is idd jammer dat kinderen steeds banger zijn, gelukkig heb ik daar met mn neefje geen last van.. ik doe heel luchtig over vallen en als er een keer een bok komt reageer ik altijd op een manier van maar gelukkig kun je al zo goed rijden dat je super blijft zitten... geen angst kweken, bok kan gebeuren, vallen ook.. gewoon opstaan en doorgaan

Dat doe ik inderdaad ook, ik maak er absoluut geen "big deal" van als je pony's eens een bok geven of iets dergelijks, ik maak er meestal een geintje van en dan lachen ze alweer.
Vorige week viel er bij zeer hoge uitzondering tot 3x toe een meisje van dezelfde pony die in de buitenbaan een beetje het voorjaar in z'n hoofd had. Na de derde keer lachte ze nog, ik heb haar de hemel in geprezen en de andere kinderen in de les ook. Echt knap want ze is pas een jaar of 8! Gelukkig gebeuren zulke incidenten zelden of nooit....

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:16

Ik geef ook les aan jonge kinderen, maar wat vinden jullie van de ouders langs de bak? Ik heb net lessen overgenomen van iemand anders en de ouders zijn de hele tijd met hun kind bezig ed. terwijl ik juist gewend ben dat ouders langs de bak mogen staan maar onder voorwaarde zich onder geen enkele omstandigheid met de voortgang van de les te bemoeien....

hoe kijken jullie hier tegen aan?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:25

ouders zijn vaak het grootste probleem met kinder lessen!!
meteen een hele duidelijke afspraak maken, en als ze zeggen normaal mag dat wel, dan zeg jij maar dat het van niet mag Tong uitsteken
en als ze dan toch praten, vraag ze vriendelijk of ze in de kantine willen gaan zitten!!

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:48

Ik heb wel eens aan een ouder gevraagd om van plek te ruilen. Ik aan de kant, de ouder in de bak. Toen was het gepraat (tegen het rijdende kind) meteen over. Het spreekwoord: 'Beste stuurlui staan aan wal' sluit helemaal aan bij het lesgeven van kinderen met ouders aan de kant. Ja

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:51

Onze rijbaan heeft schuifdeuren en zodra ouders lastig worden doe ik gewoon de deuren dicht Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 10:57

ik heb het erg luxe daarmee, ouders blijven zelden naar de lessen kijken, en als ze blijven kijken, dan zijn ze gewoon netjes stil.
waar ik juist heel veel last van heb, zijn vriendinnetjes die meekomen. dat zorgt voor de meeste onrust in de lessen omdat de leerlingen dan veel reageren en alleen opletten op wat de vriendinnetjes aan de kant doen.

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:00

Ondertussen heb ik een aantal pagina's doorgelezen, maar in de komende dagen probeer ik zeker alles door te lezen! Er staan een hoop leuke en nuttige tips in. OK dan!

Sinds januari leid ik een kleine rijschool in Zwitserland. Nog nooit eerder had ik beginners les gegeven, en ook voor kleine kinderen had ik geen geduld. Aanvankelijk zag ik er erg tegenop, maar ondertussen heb ik er handigheid en systeem in gekregen. Ik weet ondertussen niet wie blijer is, de leerling of ik als de leerling zonder zich aan het zadel(riempje) vast te houden in draf kan lichtrijden.

Bijkomstige moeilijkheid in onze rijschool is dat het kleinste lespaard 1.69 is... Én allen voormalige internationale springpaarden, sterke karakters dus! Het paard dat ik voor de beginners gebruik is maar liefst 1.75! Ook de 6-jarigen beginnen hierop, 1/2 uurtje voltige, alleen (ben begonnen met een groepje, maar dat was geen succes vanwege de kinderen die niet op het paard zaten die net iets te veel lol met elkaar hadden). Voor de angstigen hebben we een luie 24-jarige, die liever bij mij komt stil staan dan rondlopen. Maar eigenlijk heb ik bijna geen leerlingen met angst, dus hij heeft het lekker rustig. Knipoog

Met tips als in dit topics kan ik een beetje meer 'kleur' aan de lessen brengen. Danke miteinand! Lachen

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:19

Ik geef les op een manege voor kinderen van 9 tot 14 jaar.
Dit is iedere zaterdag.

Verder ook aan vriendinnen soms wat prive lessen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:41

poe, ondertussen is het niet alleen maar meer lesgeven, de zomer komt er weer aan, en de buitenritten stromen weer binnen, dus ik rijdt wel weer Haha!
ik vind dit een welkome afwisseling met elke week lesjes draaien, en dan weer een poos niks, doe nu bijna elke dag wat Lachen

ik moet trouwens zaterdag trakteren. had een weddenschap met een meisje (die alleen op moeilijke wilde pony's wil rijden, dus dan mag ze Duivel ) dat als ze er af viel dat ze moest trakteren, is goed zegt ze, maar als ik er niet afval moet jij trakteren, en ja ze is natuurlijk niet gevallen.
Het is wel grappig om te zien hoe die les dan meedoet. Haar helpen, en aanmoedigen om te blijven zitten. zorgt weer voor wat groepsgevoel Dromen , is wel weer eens goed, want bij dit meisje loopt dat niet altijd erg lekker Clown

jappielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:34

ik ga binnenkort waarschijnlijk privéles beginnen geven aan een kindje. ik heb nog niet zoveel ervaring in het lesgeven maar ik hoop dat ik er snel zal inkomen. ik ga direct dit topic eens doorlezen !! Lachen

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:53

Er staan zeker leuke tips in dit topic!

Ik ben er vorige maand ook achter gekomen dat lesgeven ook een risico met zich meebrengt..
Ik was een prive les aan het geven aan een meisje en de pony was een beetje hupserig ( dat hebben ze allemaal natuurlijk wel eens). Maar opeens vloog de pony er vandoor, recht op mij af. En ja je raadt het al, ik had geen tijd meer opzij te springen. Frontale botsing met mij en de pony.
Nu zit ik al bijna 4 weken met mijn been omhoog omdat mijn knie aan flarden ligt. Erg lastig maar achteraf blij dat het alleen mijn knie is het had veel erger kunnen zijn. De pony heeft behalve stijfheid er ook niets aan overgehouden.

Helaas kan ik dus nu ook niet lesgeven maar gelukkig heb ik fijne collega's die het over kunnen nemen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:51

oeps Clown
in ieder geval beterschap,

zelf heb ik alleen een keer een trap gehad van een pony, (die wilde in de bak trappen naar een andere pony, en ja ik stond er tussen Clown )
en laatst werd ik bijna gespiest door een paard, stond bij C, en ze moesten van A naar C rijden, dus om te kijken of ze rechte lijn reden, maar paard sloeg op het eind niet linksaf, ging net goed.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:32

Jeetje KimH daar ben je mooi klaar mee! Gelukkig heb ik me nog steeds op tijd uit de voeten kunnen maken!

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:50

Nou KimH veel beterschap gewenst.
Ik heb ook al regelmatig van die dingen meegemaakt (paard die al bokkend achteruit de hoek in kwam zetten terwijl ik in die hoek stond, in volle vaart recht op mij af gegaloppeerd, vlak achter me langs scheuren etc. ect.) maar gelukkig is het tot nu toe altijd goed afgelopen! (afkloppen!!! Knipoog )
Maar instructeur zijn heeft zeker risico's haha

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:56

phoe wat was het gister warm,

maar heb het gister goed opgelost,
ben zelfs niet eens met een paar lessen op buitenrit geweest,

nee ik ben maar spelletjes gaan doen Clown
ik had van die hardplastic bekers van huis meegenomen, en heb op de manege 4 emmers gevuld met water, in de emmer had ik tape geplakt, waar het water tot de onderste rand kwam, die emmer heb ik op 3 tonnen in de bak geplaatst op gelijke afstand van elkaar,

de kids werden verdeeld in teams van 2 (had 6 of 7 kids) en elk team had zijn eigen emmer, ze kregen allemaal een beker in de hand gedrukt.
en toen was het de bedoeling dat ze van de andere 2 emmers zo snel mogelijk water gingen halen om in hun eigen emmer te doen,
degene die als eerste het water over de bovenrand van de tape had, had gewonnen.
(mochten alleen in stap of draf).

nou ja dit werd dus een groot succes,
paarden vonden het ook wel lekker, dat geknoei met dat water,
kinders begonnen op gegeven moment maar elkaar nat te gooien, t werd één groot watergevecht Clown

met de beginners heb ik gewoon gedaan dat ze allemaal hun eigen emmer hadden, en dan bij de hoofdemmer water moesten halen, en naar hun eigen emmer brengen. (vaak met iemand er naast hebben lopen)

nou ja ik heb het dus niet warm gehad gister, (want ja natuurlijk wordt ze zelf dan ook zo'n 5x helemaal nat gegooid Tong uitsteken )

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 10:01

dat is ook een hele leuke, die ga ik echt even onthouden!!

(de pony's moeten het water ook wel pikken, maar ach met die warmte vinden ze het alleen maar lekker denk ik)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:30

ik heb bij de pony's waar de kans was dat ze het niet leuk zouden vinden, eerst met mij ernaast geprobeerd en dan water op hun laten lopen,
maar alle paarden vonden het eigenlijk wel lekker,
er was maar één die het later niet zo leuk vond, maar dat kwam omdat één of andere onverlaat het paard water naar zijn hoofd gooide Clown ,
verder scheelde het dat ik de eerste les, vooral gevorderden had,
alleen de eigen paardjes die meereden, die vonden het niet zo leuk, maar waren er ook maar 2 Lachen

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:36

Ik geef les aan m'n nichtje van 8 op mijn pony Knipoog

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:51

Ook bij ons warmte en heeeeel veel lessen. Veel gestapt. 's Ochtends volte leren vergroten en verkleinen (licht gevorderde groep), groep erna tikkertje laten doen (jonger in leeftijd). 's Middags met de beginnertjes naar buiten geweest "ohhh juf, dit is mijn eerste buitenrit!" (voor de duidelijkheid: we reden in de buitenBAK) Lachen Voor hen waren slangenvoltes en gebroken lijnen al spannend genoeg. Met de 6-jarigen veel liedjes gezongen en veel geknuffeld. De longelessen extra laten opstappen en afstappen, zodat de ruitertjes meer zweet hadden dan de pony's. Ach, zo ging de dag voorbij. Leve factor 50!!! Dat het met ponykamp maar een tikkie koeler mag worden.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:17

ladypaard schreef:
ik heb bij de pony's waar de kans was dat ze het niet leuk zouden vinden, eerst met mij ernaast geprobeerd en dan water op hun laten lopen,
maar alle paarden vonden het eigenlijk wel lekker,
er was maar één die het later niet zo leuk vond, maar dat kwam omdat één of andere onverlaat het paard water naar zijn hoofd gooide Clown ,
verder scheelde het dat ik de eerste les, vooral gevorderden had,
alleen de eigen paardjes die meereden, die vonden het niet zo leuk, maar waren er ook maar 2 Lachen

Schijnheilig Moet ze maar geen water naar mij gooien Nagelbijten / Gniffelen , en ik gooide naar de ruiter, niet naar t paard Nors opkijken

Maar was een geslaagd dagje Ann.

En even voor de andere, ik help Anneke op de zaterdag een beetje. Zorgen dat de kinderen hun pony goed op zadelen en op tijd erop zitten. (en helaas nog een paar andere taken Clown)
En af en toe geef ik ook een lesje.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:24

Ilja000 schreef:
handhouding: laat ze 2 (zogenaamde) kopjes thee vasthouden en niet mogen morsen Lachen

Met dit warme weer laat ik de kids (zogenaamd uiteraard Clown ) twee ijsjes vasthouden. Als ze dan pianohanden krijgen, roep ik 'pas op je ijsjes lekken' Haha!

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:50

Jennyxx schreef:
Ilja000 schreef:
handhouding: laat ze 2 (zogenaamde) kopjes thee vasthouden en niet mogen morsen Lachen

Met dit warme weer laat ik de kids (zogenaamd uiteraard Clown ) twee ijsjes vasthouden. Als ze dan pianohanden krijgen, roep ik 'pas op je ijsjes lekken' Haha!

Haha! ik doe dit met denkbeeldige kuikentjes. Bij pianohanden worden deze misselijk Misselijk Knipoog en als de kinderen te hard aan de teugels trekken ofzo knijpen ze de kuikentjes dood en ik wil ze wel graag levend terug op het einde van de les.

Met deze warme dagen laat ik de ponys aan het einde van de les lang uitstappen zonder zadel en tussendoor word er vaker gestapt en dan gekletst of ik leer ze in stap een nieuw figuur.

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:23

Wij rijden inderdaad met dit weer ook regelmatig het laatste kwartiertje zonder zadel. De wat meer gevorderden mogen ook een rondje galopperen (wat ze uiteraard super stoer vinden) en de kleintjes vinden alleen op die manier erop zitten al super geweldig.
De pony's en paarden hebben er ook geen moeite mee dat die dekens, dekjes en zadels eraf worden gehaald!
Dat spelletje met die bekers en emmers met water vind ik erg leuk !! Ff onthouden voor de zomer...

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:02

Ikben zelf manege ruiter en wij gaan regelmatig het laatste kwartier -half uur zonder zadel ,stap ,draf en en beetje gymnastiek .