Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:20

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven en niet op de man spelen.
Geen spam naar eigen sites, algemene sites die gaan over dravers in de dressuursport kan natuurlijk wel.
En graag goed onderbouwde berichten waarom een draver wel of niet in de dressuursport kan (dresuursport is wat anders dan thuis in je eigen wei wat oefeningen rijden, dat heet recreatieve sport)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:59

Ik ga mij hier op glad ijs begeven, maar ik ben het toch niet helemaal eens met de Mod post. Omdat een mod post dat thuis in je eigen wei oefeningen rijden recreatief rijden is, moet ik het daar maar mee eens zijn?

Je kan namelijk 'thuis in je wei' ook extreem bezig zijn met dressuursport.

Net alsof dressuur sport pas begint als je rijd in je eb en vloed bak Haha! ?

Nu tegen iemand zeggen dat ze niet haar eigen sites mag opnoemen terwijl er van te voren word gezegd dat ze wel de sites moet laten zien omdat ze anders maar wat uit haar duim zuigt vind ik ook te gek voor woorden.

Des te meer ik hier te maken krijg met de mensen die Z pas echte dressuursport vinden des te gelukkiger ik word van mijn eigen sport...

Deze discussies gaat al vele pagina's nergens over. Ik kan jullie allemaal van harte aanbevelen om een draver te kopen, het zijn ten eerste geweldige paarden en ten tweede heb je dan een goede reden om naar een veel gezelliger forum te komen Haha! .

Een waar wel iedereen in zijn waarde word gelaten.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:05

@Ruitje, dat op de weide rijden moet je niet letterlijk opvatten...
dressuursport = als je (officiële) wedstrijden rijdt
recreatiesport = wel trainen mischien wel op hoog nivo maar zonder toetsing door competitie verband en beoordeling officiële jury
Laatst bijgewerkt door Alane op 07-12-06 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:08

Ruitje schreef:
Nu tegen iemand zeggen dat ze niet haar eigen sites mag opnoemen terwijl er van te voren word gezegd dat ze wel de sites moet laten zien omdat ze anders maar wat uit haar duim zuigt vind ik ook te gek voor woorden.
Je eigen site noemen is niet het 'probleem' maar er terloops bij vertellen dat ze te koop staan... in 2 postings is een ander verhaal..

Ruitje schreef:
Des te meer ik hier te maken krijg met de mensen die Z pas echte dressuursport vinden des te gelukkiger ik word van mijn eigen sport...

zo lees ik dat nergens, er wordt enkel geschreven dat de sport meer inhoud dan alleen B en L

Ruitje schreef:
Deze discussies gaat al vele pagina's nergens over. Ik kan jullie allemaal van harte aanbevelen om een draver te kopen, het zijn ten eerste geweldige paarden en ten tweede heb je dan een goede reden om naar een veel gezelliger forum te komen Haha! .

Gezeligheid maak je zelf, dat kan een ander niet voor je doen Haha!
Ruitje schreef:
Een waar wel iedereen in zijn waarde word gelaten.....
en dat mes snijdt aan 2 kanten Ja

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:08

Citaat:
Waar ik over val is dat er ook bij wordt vermeld dat het desbetreffende paard te koop is op die site. Verder heeft die quiz weinig toegevoegde waarde gehad, behalve dan een stukje reclame door een verwijzing in de antwoorden naar een verkoopsite van de quizleidster.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:40

Zucht.
Er was geen noodzaak voor mij om de sites te melden als er niet om gevraagd was.
Er was geen achterliggende intentie bij, want ik had immers juist in eerste instantie alle foto´s uit eigen bestand, zodat niemand kon zien hoe of wat. Maar ja, als ik dan moet aantonen wie ze zijn en ik doe dat, dan komt er gezeur en was het zogenaamd voorbedacht? Hoe krom kun je denken? Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, zou ik maar zeggen.

De kwis op zich heeft het nut gehad te laten zien dat je een draver niet als zodanig kunt herkennen. Ze kunnen gewoon voor rijpaard door, dus waarom zouden ze dan niet geschikt zijn voor de dressuursport?

Ik wil me niet meer met dit topic bemoeien, maar dan wens ik eigenlijk ook wel dat jullie niet achter mijn rug om nog over mij doorgaan. Dat is off topic.
Kunnen jullie nu weer to the point komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:49

Bedankt alane, idd niet te letterlijk oppaken, maar dat was idd wat ik bedoelde.
Ik heb zelf nooit een eb en vloed bak gehad Tong uitsteken Knipoog
Dresuursport is toetsing in een proef.
Om het bot te zeggen, thuis in de wei (mag van mij ook eb en vloed bak zijn Tong uitsteken ) zijn we allemaal Anky
In de ring is het vaak heel wat anders Lachen

Verder leken mij paarden die voor de verkoop staan niet van toepassing over dravers in de dressuursport Lachen
Niet van toepassing dat te herhalen in dit topic.
Kunnen we nu verder ook laten rusten en weer gewoon verder ontopic gaan.

Verder is op de man spelen nog steeds niet aardig Lachen

(dat was geloof ik alles van daarstraks, maar nu wat uitgebreider)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:12

Lusitana schreef:
Zucht.
Er was geen noodzaak voor mij om de sites te melden als er niet om gevraagd was.
Er was geen achterliggende intentie bij, want ik had immers juist in eerste instantie alle foto´s uit eigen bestand, zodat niemand kon zien hoe of wat. Maar ja, als ik dan moet aantonen wie ze zijn en ik doe dat, dan komt er gezeur en was het zogenaamd voorbedacht?

ehm... de meerwaarde van zoiets als herkenning van een ras, me het oog op dit topic heeft geen ene koe te doen met een of ander peerd wat jij uit eigen bestand haalt... Ik had je wat dat betreft iets intelligenter ingeschat en verwacht dat je was gaan googlen en die foto hernieuwd had ge-upload ... echter heb je dat niet gedaan en komen ze van je eigen site... niets mis mee, maar dat vermelden van = te koop.. Hoe dom denk je dat wij zijn????
Lusitana schreef:
Hoe krom kun je denken? Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, zou ik maar zeggen.

Of zoals de gast zo dom verwacht hij/zij de waard.... ... ... ... ...
Lusitana schreef:
De kwis op zich heeft het nut gehad te laten zien dat je een draver niet als zodanig kunt herkennen. Ze kunnen gewoon voor rijpaard door, dus waarom zouden ze dan niet geschikt zijn voor de dressuursport?

Nee dat nut had die kwis niet..... dan had je foto's gekozen van dravers en de meest gebruikte en vaak gezien warmbloeden, en niet van die wazige foto's ...

Lusitana schreef:
Ik wil me niet meer met dit topic bemoeien, maar dan wens ik eigenlijk ook wel dat jullie niet achter mijn rug om nog over mij doorgaan. Dat is off topic.
Moah, mijn verwachtingspatroon is dat je dit topic gewoon blijft volgen, en waarschijnlijk ook wel een bijdrage levert omdat je zo overtuigd ben van je 'gelijk' jezelf tegen sprekend en gelijk willen krijgen (= wat anders dan gelijk hebben)
En leg eens uit hoe je achter de rug om in een openbaar forum in een topic waar iedereen vrijlijk kan meelezen iets over iemand kunt schrijven?

@RK: dit is niet bedoelt als een persoonlijke aanval, maar gewoon eerlijk zoals ik het denk/vermoed/geef het een naam.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:18

Scheve mond

Gezellige post .....

IK heb zo een vermoeden dat een slotje een goed idee zou zijn.....of weer on-topic gaan maar ik denk dat er nog weinig nuttige info uitkomt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:23

Mee eens. Zulke dingen zijn de negatieve zijde van forums....

On-topic dravers worden naar mijn zicht helemaal niet gediscrimineerd. Als je de oefeningen juist brengt kan niemand je toch iets maken?
Hoeveel topics bestaan er van fjorden, haflingers enzo en zelfs pinto's.
Ik ken genoeg dravers en heb er hier ook al op bokt gezien die er mogen zijn.
Het is nu aan de eigenaars en de paarden om te laten zien dat je evenwaardig bent!
En niet te blijven zitten en te klagen.

Over dressuur en recreatie. Ik noem me dressuurruiter. Maar ben wel in a gestopt omdat ik gewoon te zenuwachtig was om wedstrijd te rijden. Maar trainde wel op het zelfde niveau verder...

Dit was mijn hopelijk nuttige bijdragen Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:31

fransje23 schreef:
Scheve mond

Gezellige post .....

IK heb zo een vermoeden dat een slotje een goed idee zou zijn.....of weer on-topic gaan maar ik denk dat er nog weinig nuttige info uitkomt.

vraag me af welke het gezeilligste is deze of de vorige (mijne)?

Laten we eerlijk zijn... hullie zal het niet worden met zullie...
een site die dravers promoot (of welshjes, of holsteiners of geef ze een naam) zal never nooit niet 'vertellen' dat een ras/soort niet geschikt of minder geschikt is voor..... [vul in]
eigenwijs kan van alles betekenen... maar karakter ook.. zegt niets over goed of slecht, positief of negatief..

Mischien een idee om eens te peilen wat volgens de posters de definitie volgens hun is van: wedstrijdsport.. dressuurrijden.. inzetbaarheid... geschiktheid... [iemand nog meer ideeen?]

om zo de zienswijzes te kunnen achterhalen.. ik heb af en toe het idee dat velen wel hetzefde bedoelen maar het voor de ander onduidelijk uitleggen/beschrijven/omschrijven

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:09

Lusitana schreef:
Ik wil me niet meer met dit topic bemoeien, maar dan wens ik eigenlijk ook wel dat jullie niet achter mijn rug om nog over mij doorgaan.

Wij gaan niet door achter jou rug om op dit forum. Je kan toch alles meelezen? En het staat jou vrij om wel of niet te reageren. Als we achter jou rus om willen gaan, doen we dat wel via PB Knipoog Haha!

Lusitana schreef:

Dat verzoek om to the point te komen ligt er al een tijdje, met name bij jou persoontje. Dus kom nou eens met goede voorbeelden van dravers in de dressuursport!

Lusitana schreef:
De kwis op zich heeft het nut gehad te laten zien dat je een draver niet als zodanig kunt herkennen.

De kwis had pas nut gehad als jij filmpjes van dressuurproeven van diverse soorten paarden had neergezet en ons had gevraagd de draver eruit te pikken.

runningkawa schreef:
Dresuursport is toetsing in een proef.

Exact! En hoe kan je geschiktheid beter vaststellen dan door resultaten en klasseringen?

katiavl schreef:
On-topic dravers worden naar mijn zicht helemaal niet gediscrimineerd. Als je de oefeningen juist brengt kan niemand je toch iets maken?

Mee eens.

katiavl schreef:
Het is nu aan de eigenaars en de paarden om te laten zien dat je evenwaardig bent!

En er zijn zat bokkers die met een draver starten, dus als die hier nu eens melden hoe het er bij hun voorstaat, dan komen we al weer een stukje verder.

Mijn ervaring met dravers is als volgt:Als puber kwam ik regelmatig bij die draverijen, en ik heb de draver leren kennen als een gevoelig en fijn paard, en er zaten ook zeker erg mooie exemplaren tussen. Bij ons in de omgeving stikt het van de (grote) draverijen (Peter Strooper, Cees Imming, Van Klaveren etc) en uitgekoerste dravers kun je hier bij wijze van spreken op elke hoek van de straat voor een habbekrats kopen. Ik heb in het verleden ook wel dravers gereden, ik heb instructie aan mensen met een draver gegeven, ik heb vriendinnen en kennissen met hun draver gevolgd op wedstrijden. Ik heb gewoon gezien en ervaren hoe moeilijk het is om een draver met een goede drietakt te laten galloperen en vaak liet de kwaliteit van de draf ook te wensen over. Het hoofdprobleem in zowel de draf als de galop is gewoon een goede takt en het sluiten/verzamelen in die gangen, en dat wordt in een dressuurproef gewoon in iedere klasse EN op ieder onderdeel afgestraft. Van de vele mensen die ik ken met een draver is er 1 tot de Z gekomen, de rest kwam niet verder dan de B, hooguit L1. En ik heb dus ook vaak de teleurstelling gezien als bleek dat alle moeite en training op een wedstrijd dus niet het gewenste resultaat opleverden. Daaruit concludeer ik dat ze niet echt geschikt zijn voor de dressuursport.

Daarbij is het niet mijn bedoeling om dit topic met mijn conclusie een negatieve lading te geven. Het is een constatering van mij en misschien constateert een ander wel iets anders. En daar kunnen we dan over discussieren. Maar als er een topic wordt geopend, kan je natuurlijk verwachten dat er een antwoordt op komt wat je misschien niet graag wil horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:14

Alane ik vind die ene post niet netjes en draagt totaal niets toe aan de discussie over dravers in de dressuursport.

Het is dat het met latere posts redelijk gaat, anders was er nu een slotje
Dus graag nu berichten die bijdragen over de discussie, niet over een persoon.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:02

Ik kwam op een engels talig forum de omgekeerde vraag tegen: "Moet je om succesvol te zijn in dressuurwedstrijden een warmbloed rijden?"
Het topic was 3 pagina´s lang toen ik keek en niet een antwoordde "ja". De antwoorden kwamen van mensen die op allerlei paarden en ponies reden en veel hadden het over inzet, training, gangen kunnen verbeterd worden etc, en zelfs "nonsens dat je onder een wb geplaats zal worden".

Ik denk als je dezelfde vraag op bokt zou zetten, je wellicht hetzelfde soort antwoorden krijgt. Maar noem "draver" en het gaat helemaal de verkeerde kant op.

Met een "goed" paard gaat het heus ook niet vanzelf en met een "slechter" paard moet je er harder (langer) voor werken, maar dat maakt niet persee een paard ongeschikt voor het werk. Je kunt hem gewoon trainen en scholen zodat het wel de prestatie neer kan zetten die gevraagd wordt (en dan heb ik het niet over dwang). Dat is juist het mooie van dressuur.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:18

Maar wat is 'succesvol'? Dat begrip is zo relatief. Voor de een begint dat pas vanaf winstpunten halen in de klasse Z en hoger. Iemand anders kan tevreden zijn met een correct gereden L proef en dat 'succesvol' vinden.

Ik begrijp je punt, maar er blijven nu eenmaal paarden (niet perse dravers) die tegen bepaalde lichamelijke 'zwakke punten' aanlopen in de (hogere) dressuursport beoordeeld door een jury en daardoor punten mislopen.

Dat ze daardoor niet ongeschikt zijn voor de dressuursport ben ik met je eens. Als zo'n ruiter realistisch genoeg is om in in zijn achterhoofd te houden dat er ondanks de langere training misschien niet altijd de gewenste beoordelingen worden behaald, (en dit niet altijd aan de jury ligt) is er niets aan de hand.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:49

niet geschikt is mi niet hetzelfde als ongeschikt... een paard dat aan 4 benen kreupel loopt is ongeschikt..
een paard wat overbouwt is (puur even een voorbeeld) is minder geschikt of niet geschikt.
Zou het hem in deze discussie daarin zitten, TS heeft het over niet geschikt, ik vat dat op als minder geschikt en niet als ongeschikt in de zin van kreupel aan 4 benen.

Dan wedstrijdsport en recreatiesport... beide kennen dressuur... de ene wordt beoordeelt door een jury aan de hand van regels, de andere traint zonder beoordeling van diezelfde jury.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:38

De "lichamelijke problemen" kunnen juist overwonnen worden met training. Daar zijn de deskundigen het mee eens (zie het aangehaalde boek in dit topic). Alleen ernstige problemen niet. Maar we kunnen er niet vanuit gaan dat (omgeschoolde) dravers ernstige problemen hebben, anders zouden ze niet bereden worden en de dressuursport ingaan.
Genoemde overbouwdheid hoeft helemaal geen werkelijk probleem te zijn. Het geeft natuurlijk een optisch bedrog van niet zakken van de achterhand, maar door de buiging van het achterbeen kan men wel zien dat het paard toch sterk verzameld en draagt.
Ik denk dat ik zo toppaarden kan vinden die overbouwd zijn.
Nogmaals wil ik het voorbeeld aanhalen van vrouwen die feitelijk ongeschikt of minder geschikt zouden zijn voor dressuur vanwege hun holle rug. Toch weet iedereen dat vrouwen het verdomde goed doen in dressuur, ondanks deze "handicap".

alane, we hebben het hier gewoon over wedstrijdsport die wordt beoordeeld door een jury, anders stond het denk ik ook niet op dit forum.

TS vraagt: "of zijn ze werkelijk niet geschikt?"
Dat klinkt voor mij als "of kunnen ze dat echt niet?"
Het is maar hoe je het leest... Knipoog

Dat "succesvol" was even mijn compacter vrije vertaling van "zonder steeds onderaan te eindigen". Dan weet je hoe je dat uit moet leggen. Lijkt mij duidelijk en niet persoonlijk.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:51

Waar ik denk het probleem van deze discussie ligt en wat Lusitana probeert duidelijk te maken is dat de meeste mensen in dit topic het ras over een kam scheren.
Er zijn naar mijn meningen 2 rassen die zo vreselijk uiteenlopend qua bouw en karakter zijn en dat zijn het Kwpn en de Draver.
Er lopen Kwpn'ers tussen die ik echt van zijn lang zal zijn leven niet zou willen hebben en waar je bij wijze van spreken de B nog niet eens mee uit komt, Dravers dus idemdito.
Daarom denk ik dat het bij deze rassen belangrijk is dat de mening gevormd moet worden per paard, en niet per ras, omdat de verschillen in zo'n stamboek gewoon té groot zijn.

Ik denk dus dat de ts'er een stuk verder komt als zij vraagt "Is MIJN Dravers geschkt voor de dressuursport?" ipv "Is een Draver geschikt voor de dressuursport"

Als zij zou vragen "Is een Kwpn'er geschikt voor de dressuursport?" zou er waarschijnlijk ook welles nietes discussie uitrollen omdat er een of meerdere zo slim zullen zijn om de melden dat niet elke Kwpn'er hetzelfde is, het is alleen zo dat, zoals ik al in mijn eerdere post aangaf, er bij de naam Draver er meteen een meestal niet positief gevormd wordt.

Ik denk inderdaad dat deze discussie ten einde moet komen, want eens zullen we het waarschijnlijk niet worden, geirriteerder alleen des te meer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:35

Als ik KWPN lees in dit topic lees ik warmbloedpaarden gebruikt voor/in de dressuursport. Ook een tuiger is een KWPN-er... En ja zoals bij ieder ras/soort/type heb je kampioenen en verkeerd gebouwden.... Heb je te maken met fokkers, hobby- , brood, commerciele-, geef het een naam fokker.... maar nog steeds gaat daar de discussie niet over.

@Ilse: zou jij iemand op voorhand een draver adviseren als die op zoek is naar een wedstrijdsport dressuurpaard?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:41

Als je echt de top wilt bereiken? Nee dat zou ik niet, maar daar gaat de vraag van de ts verder niet over. De vraag is of een draver geschikt is voor de dressuursport, niet of je een draver moet nemen als je de dressuursport in wilt Haha!

Kijk, ik ben de dressuursport in gerold omdat mijn Draver (jawel, ik heb echt een Draver Haha! ) wél de capaciteiten bleek te hebben, maar daar heb ik hem in eerste instatie niet voor gekocht.
Maar, 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:39

Ilse schreef:
Als je echt de top wilt bereiken? Nee dat zou ik niet, maar daar gaat de vraag van de ts verder niet over.

TS schreef:
Mensen die met een draver starten.

Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?

Ilse schreef:
De vraag is of een draver geschikt is voor de dressuursport, niet of je een draver moet nemen als je de dressuursport in wilt Haha!
Is het een niet met het ander verbonden?

Ilse schreef:
Kijk, ik ben de dressuursport in gerold omdat mijn Draver (jawel, ik heb echt een Draver Haha! ) wél de capaciteiten bleek te hebben, maar daar heb ik hem in eerste instatie niet voor gekocht.

en welk niveau rijdt je met je paard?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:23

Lusitana schreef:
Ik denk dat ik zo toppaarden kan vinden die overbouwd zijn.

Maar kennelijk kan je nog steeds geen voorbeelden van dravers vinden die goed presteren in de dressuursport??? Het verzoek om to the point te komen ligt er nog steeds hoor, Lusitana. Gaaaap

Lusitana schreef:
De "lichamelijke problemen" kunnen juist overwonnen worden met training.

Sommige exterieur of bewegingsproblemen kunnen verbeterd worden met dressuur en sommige niet. Een paard met een hertenhals dat zwaar overbouwd is zal lichamelijk gezien nooit de in hogere klassen (vanaf de M) gewenste oprichting aankunnen. Een paard met een holle rug zal nooit goed en los over de rug met een goed ondertredend achterbeen kunnen gaan. Dan kun je hoog en laag springen, maar feit is dat sommige paarden door deze beperkingen nooit ver zullen komen. En dat betekend dus dat ze ongeschikt zijn voor dressuursport. En sommige beperkingen zijn nu eenmaal rasgebonden. Een belgisch trekpaard zal nooit een fatsoenlijke Z-dressuurproef lopen, daar is dat ras nu eenmaal te grof en te lomp voor. Zo'n paard heeft nu eenmaal weer andere kwaliteiten.

En Lusitana; we hebben het hier dus over dressuurSPORT en niet over recreatief dressuurrijden. Daar hebben we je al diverse malen op geattendeerd. Dus kom nu alsjeblieft eens met voorbeelden en feiten van dravers in de dressuursport.

Ilse schreef:
Daarom denk ik dat het bij deze rassen belangrijk is dat de mening gevormd moet worden per paard, en niet per ras, omdat de verschillen in zo'n stamboek gewoon té groot zijn.

Maar we spreken hier ook 'ín het algemeen' Dravers hebben in vergelijking met op rijden gefokte paarden gewoon veel vaker problemen met een juiste takt in de draf en de galop en dat wordt afgestraft in de dressuursport. Dat wil niet zeggen dat rijpaardgefokte paarden altijd beter of perfect zijn. Maar de draver die wel goed presteert in de dressuur (wie komt nu eindelijk eens met voorbeelden???) zal eerder een uitzondering zijn, en zal dus derhalve niet een representatief voorbeeld zijn voor de geschiktheid van het ras voor dressuur.

Ilse schreef:

Dat is dus ook mijn punt.

Alane schreef:
Ilse schreef:

De vraag is of een draver geschikt is voor de dressuursport, niet of je een draver moet nemen als je de dressuursport in wilt

Is het een niet met het ander verbonden?

Dat lijkt mij ook; als een draver geschikt zou zijn voor de dressuursport, dan zou een draver een goede keuze zijn als je wat wil bereiken in de dresuursport.

Alane schreef:
Ilse schreef:

Kijk, ik ben de dressuursport in gerold omdat mijn Draver (jawel, ik heb echt een Draver ) wél de capaciteiten bleek te hebben, maar daar heb ik hem in eerste instatie niet voor gekocht.

en welk niveau rijdt je met je paard?

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar (oprechte belangstelling hoor Haha! )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:31

http://www.4thehorses.com/annstrainingcorner.htm#qa

Lees eens het antwoord op "what makes a good potentioal dressage horse?"

En dit:
"Beyond Harness Racing
The Standardbred Pleasure Horse Organization (SPHO) has nine chapters in the United States that help to promote ex-racers for more traditional equestrian pursuits such as dressage and jumping. They also help dispel myths about the Standardbred. For instance, it’s a common fallacy that a racer, particularly a pacer, can’t walk or canter. The Standardbred does possess the three basic gaits of walk, trot and canter. It is true that they must be retrained to canter since they spend most of their racing lives discouraged to do so. Pacers can trot; in fact, they are exercised at the trot. A Standardbred is said to be quite easy to retrain so a new career isn’t out of the question for a horse off the track. The breed has great manners and is obedient on the ground and in harness.

Standardbreds can be found off the track and in the show-ring competing in a variety of disciplines. Since there are many different organizations ready to place Standardbreds into new homes, as well as training barns that seek another life for their retirees, Standardbreds will often find themselves under western, hunt seat, dressage and even endurance saddles. Individual temperament, conformation and athleticism will determine what each horse’s talent will be.

Some Standardbreds can reach the pinnacle of competition. For instance, dressage competitor Sight Unseen is currently showing at the Prix St. Georges, three levels below Olympic. The USTA has applied for inclusion in the United States Dressage Federation all breeds award program."

en dit:
"Message:
In regards to the question, have you ever seen a standardbred in dressage?... yes I have as I own one that is doing upper level dressage. He has a beautiful trot and his canter is fairly nice though it took a lot of time for it to develop. He does well everywhere he goes and never paces anymore. He is often mistaken by judges as a warmblood and boy do their jaws drop when I tell them he is a standardbred!!"

Als je diverse draversites na speurt, zul je vanzelf succesverhalen tegenkomen. Maar het is op zich absurd dat zoiets moet bewijzen dat een paard geschikt is voor dressuurwedstrijden!

Er wordt met dravers niet zo fanatiek dressuur gereden en daarom zie je er niet zoveel terug in de sport. Dat ze niet zo fanatiek dressuur rijden ligt niet aan het het feit dat de paarden het niet kunnen, maar dat hun ruiters soms andere interesses hebben.
Dat een "dressuurruiter" niet voor een draver kiest, kan ik niks aan doen, maar dat is nog geen bewijs dat een draver ongeschikt is, alleen dat die ruiter dus ook denkt, net als sommige posters hier, dat hij alleen kan winnen met een bepaald soort paard.

Er hoeft niet bewezen worden dat een draver geschikt is voor dressuursport, omdat als gezegd, in de dressuur niet meer gevraagd wordt dan een paard van nature kan. De beperkingen liggen bij de ruiter, niet bij het paard. (Tenzij er natuurlijke en mentale belemmering is)

Een paard is niet alleen geschikt voor iets als er een aantal van in de top te vinden zijn. Een rijpaard is ook geschikt om een ploeg te trekken. Hoeveel zie je daarvan terug op internet of wedstrijden?

ge·schikt (bn.)
1 aardig <=> ongeschikt
2 met de juiste eigenschappen => adequaat, geëigend, gelegen, juist; <=> ongeschikt

Dan wil ik nu wel zien welke eigenschappen de draver (en de draver bestaat niet eens, ze zijn allemaal verschillend) ongeschikt maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:35

En inplaats van elke post op te hakken in quotes en met wedervragen te komen, zouden jullie ook eens een gewone bijdrage kunnen leveren.
En ik zie het nut niet om alles aan mij te richten? Ik heb al gezegd dat ik toch geen antwoord geef op aan mij persoonlijk gerichte vragen. Houd de boel aub open.
Maar ik voel me gevleid dat mijn mening zo belangrijk wordt gevonden Duivel

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:29

De reden waarom alles aan jou gericht is, lijkt me logisch Knipoog
Jij bent zo'n beetje de enige in dit topic die denkt dat een draver geschikt is voor de dressuursport.
Zelfs de dravereigenaren kennen de beperkingen van hun paard Haha!