Lusitana schreef:Ik denk dat ik zo toppaarden kan vinden die overbouwd zijn.
Maar kennelijk kan je nog steeds geen voorbeelden van dravers vinden die goed presteren in de dressuursport??? Het verzoek om to the point te komen ligt er nog steeds hoor, Lusitana.
Lusitana schreef:De "lichamelijke problemen" kunnen juist overwonnen worden met training.
Sommige exterieur of bewegingsproblemen kunnen verbeterd worden met dressuur en sommige niet. Een paard met een hertenhals dat zwaar overbouwd is zal lichamelijk gezien nooit de in hogere klassen (vanaf de M) gewenste oprichting aankunnen. Een paard met een holle rug zal nooit goed en los over de rug met een goed ondertredend achterbeen kunnen gaan. Dan kun je hoog en laag springen, maar feit is dat sommige paarden door deze beperkingen nooit ver zullen komen. En dat betekend dus dat ze ongeschikt zijn voor dressuursport. En sommige beperkingen zijn nu eenmaal rasgebonden. Een belgisch trekpaard zal nooit een fatsoenlijke Z-dressuurproef lopen, daar is dat ras nu eenmaal te grof en te lomp voor. Zo'n paard heeft nu eenmaal weer andere kwaliteiten.
En Lusitana; we hebben het hier dus over dressuurSPORT en niet over recreatief dressuurrijden. Daar hebben we je al diverse malen op geattendeerd. Dus kom nu alsjeblieft eens met voorbeelden en feiten van dravers in de dressuursport.
Ilse schreef:Daarom denk ik dat het bij deze rassen belangrijk is dat de mening gevormd moet worden per paard, en niet per ras, omdat de verschillen in zo'n stamboek gewoon té groot zijn.
Maar we spreken hier ook 'ín het algemeen' Dravers hebben in vergelijking met op rijden gefokte paarden gewoon veel vaker problemen met een juiste takt in de draf en de galop en dat wordt afgestraft in de dressuursport. Dat wil niet zeggen dat rijpaardgefokte paarden altijd beter of perfect zijn. Maar de draver die wel goed presteert in de dressuur (wie komt nu eindelijk eens met voorbeelden???) zal eerder een uitzondering zijn, en zal dus derhalve niet een representatief voorbeeld zijn voor de geschiktheid van het ras voor dressuur.
Ilse schreef:Maar, 1 zwaluw maakt nog geen zomer.
Dat is dus ook mijn punt.
Alane schreef:Ilse schreef:
De vraag is of een draver geschikt is voor de dressuursport, niet of je een draver moet nemen als je de dressuursport in wilt
Is het een niet met het ander verbonden?
Dat lijkt mij ook; als een draver geschikt zou zijn voor de dressuursport, dan zou een draver een goede keuze zijn als je wat wil bereiken in de dresuursport.
Alane schreef:Ilse schreef:
Kijk, ik ben de dressuursport in gerold omdat mijn Draver (jawel, ik heb echt een Draver ) wél de capaciteiten bleek te hebben, maar daar heb ik hem in eerste instatie niet voor gekocht.
Maar, 1 zwaluw maakt nog geen zomer.
en welk niveau rijdt je met je paard?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar (oprechte belangstelling hoor
)