Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:15

mikeyfreak schreef:
'k heb de afgelopen weken weer wedstrijd gereden met onze fries en daaruit kan ik weer veel opmaken:

een aantal weken geleden had ik wedstrijd. ik was een aantal dagen daarvoor naar de hengstencompetitie in zeeland geweest en daar had ik heel veel inspiratie opgedaan!!! (vooral het van achter rijden...) na dit gezien te hebben had ik door wat m'n instructrice al die maanden probeerde duidelijk te maken en tijdens mijn proef liep mijn paard echt "volgens het boekje" alleen de gallop wilde niet (komt vaker voor..)
ikke zitten hopen tijdens de prijsuitrijking.. mischien wel een wp!!! ('t zou m'n eerste zijn na een jaar wedstrijden rijden Bloos )
wat denk je 191 en 190 punten!!!!!!

de week daarop mochten we weer aantreden.. die week heb ik veel geoefend op "het van achter denken" en het ging al veel beter!!
dus ik vol goede moet m'n proef in... werkelijk alles ging goed! (sorry klinkt een beetje...) maar het was echt zo! de gallop ging beter dan ooit tevoren en met de middendraf voelde in zelfs z'n kont ietjes zakken (hij ging een beetje zitten..)
met de jury van de week ervoor had ik minstens in de 200 punten gezeten volgens mij.... mijn huidige aantal punten.. 180!!!

hieruit wil ik even laten zien dat er toch een heel verschil zit tussen de juryleden als je met een koudbloed de ring in komt! maar zodra je "goed" rijd en je paard op z'n eigen benen laat lopen dan komen die winstpunten wel!!! dat zie je bij mij!
meer dan een jaar wedstrijden gereden zonder ook maar 1 wp, ik krijg eindelijk door hoe het moet en dan rij ik winst!

mijn motto:
Rij zo goed dat de jury gewoon niet om je heen kan!!

Ja ik weet niet. Die dikgedrukte zin vind ik altijd een beetje gevaarlijk. Ligt het echt aan de jury of was je proef gewoon niet spectaculair genoeg? Dat zal altijd de vraag blijven.

Ik neem aan dat er niet op je protocol stond: Je rijdt een koudbloed en daarom heb je maar 180 punten!

Het is altijd gissen. Daarom kan je volgens mij niet zomaar zeggen dat het aan de jury en zijn mening ligt.. Het is wel makkelijk om te wijzen naar de jury, want dan ligt het in ieder geval niet aan jou.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:29

Mikey geeft toch aan dat het juist wél goed gegaan is?
Vooral met haar laatste zin ben ik het roerend eens!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 10:32

Hmm naja ik heb vandaag weer een wedstrijd, is ook een jury die niet zo weg is van haflingers e.d. (en ja, dit is echt zo, spreek uit ervaring)
Maar ik ga het toch gewoonproberen, wie niet waagt wie niet wint Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:38

Starbreeze schreef:

Ik hoor altijd dat het de jury is, en ik denk ook wel dat er oneerlijkheden zijn. Er zijn er die vinden tuigers niet in de dressuur, dravers en zo is er altijd wel wat. Dan hebben we nog de vriendjespolitiek, de grote namen, de grote ondernemers die veel in de melk te brokkelen hebben.

Het sfeertje is natuurlijk gebaseerd op winstpunten en eerste worden, maar kijk eens kritisch. De helt is bagger dat er tussen rijdt en die denken ook dat ze onterecht weer geen winst hebben gereden. De eeuwige L-rijders, ken er al 2,5 jaar elke maand 1 of 2 wedstrijden in het L rijden en maar voor die 1e plaats gaan, dat je de L uitrijdt is prima, wellicht beter maar denken dan ook echt dat ze super kunnen rijden. Het gaat alleen maar om de punten, maar kijk eens kritisch of je idd ook echt je paard zo goed voor elkaar hebt. Begin eens met de takt en precies op de letter rijden, precies daar waar het moet een overgang maken en daar schort het meestal aan en denken mensen dat het heel goed ging, maar de slordigheid zien ze over het hoofd.

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:42

waarom worden koudbloeden zo overschat ?
er zijn genoeg warmbloeden die ook weinig kunnen !
ik vind dat ze gewoon gelijkwaardig moeten worden gejureerd !

ik heb zelf met een haflinger wedstrijden gedaan en werd elke wedstrijd eerste en met een paar wp..

dus ik heb er niks va gemerkt maar al die dingen hier

njaja

xxx

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:00

Starbreeze schreef:

Ja met die laatste zin ben ik het ook roerend eens!

Maar ik heb ook wel eens gehad dat ik zelf vond dat het erg goed ging. Toch kreeg ik dan minder punten dan verwacht. En dat was dan niet met een koudbloed of een Fries.

Meningen verschillen. Sommige juryleden punten niet zo hoog. Geen twee mensen zijn hetzelfde. Je kan niet vanaf het voorhoofd van een ander lezen wat hij/zij nou echt vindt. Oftewel: het is gevaarlijk om te beweren dat het aan het type paard lag als het jurylid dat niet letterlijk tegen je gezegd heeft.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:08

Pletje123 schreef:
Ja ik weet niet. Die dikgedrukte zin vind ik altijd een beetje gevaarlijk. Ligt het echt aan de jury of was je proef gewoon niet spectaculair genoeg? Dat zal altijd de vraag blijven.

Ik neem aan dat er niet op je protocol stond: Je rijdt een koudbloed en daarom heb je maar 180 punten!

Het is altijd gissen. Daarom kan je volgens mij niet zomaar zeggen dat het aan de jury en zijn mening ligt.. Het is wel makkelijk om te wijzen naar de jury, want dan ligt het in ieder geval niet aan jou.

het is inderdaad makkelijk te wijzen naar de jury maar dat doe ik niet zomaar. natuurlijk zijn er heel veel jury's die straat eerlijk zijn en waar je de punten krijgt die je verdiend. maar ook genoeg waarbij je je toch nog 3keer zoveel moet bewijzen als een ander. en jah, ook ik heb al vaak de vraag gekregen waarom ik in vredes naam met zo'n paard de ring in kwam... hetgeen wat je er tegen kan doen is gewoon negeren! maar je word er wel pissig van!

ook moet ik nog wel even kwijt dat het beeld van een koudbloed rijden vaak niet erg positief is. maar sommige ruiters maken het er ook wel naar.
Bijv. Over het algemeen staan friezen bekend als niet erg actieve paarden. Ik ben redelijk goed in mijn paard flink op te jutten, zodat hij met meer inpuls gaat lopen... (hiermee bedoel ik dat hij goed aan het been is en lekker voorwaards.. dus niet dat hij met 2 benen op de grond staat te strijgeren...) maar op mijn laatste wedstrijd zag ik ook een ruiter die op een fries reed die met sporen met wieltjes op z'n paard liep in te hakken. en het nog gek vinden dat hij niet liep!
wanneer een jury zo iemand de ring binnen ziet komen krijg je inderdaad niet echt een goed beeld van de fries.... zo ontstaan de vooroordelen!

groetjes

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:19

mikeyfreak schreef:
Pletje123 schreef:

het is inderdaad makkelijk te wijzen naar de jury maar dat doe ik niet zomaar. natuurlijk zijn er heel veel jury's die straat eerlijk zijn en waar je de punten krijgt die je verdiend. maar ook genoeg waarbij je je toch nog 3keer zoveel moet bewijzen als een ander. en jah, ook ik heb al vaak de vraag gekregen waarom ik in vredes naam met zo'n paard de ring in kwam... hetgeen wat je er tegen kan doen is gewoon negeren! maar je word er wel pissig van!

ook moet ik nog wel even kwijt dat het beeld van een koudbloed rijden vaak niet erg positief is. maar sommige ruiters maken het er ook wel naar.
Bijv. Over het algemeen staan friezen bekend als niet erg actieve paarden. Ik ben redelijk goed in mijn paard flink op te jutten, zodat hij met meer inpuls gaat lopen... (hiermee bedoel ik dat hij goed aan het been is en lekker voorwaards.. dus niet dat hij met 2 benen op de grond staat te strijgeren...) maar op mijn laatste wedstrijd zag ik ook een ruiter die op een fries reed die met sporen met wieltjes op z'n paard liep in te hakken. en het nog gek vinden dat hij niet liep!
wanneer een jury zo iemand de ring binnen ziet komen krijg je inderdaad niet echt een goed beeld van de fries.... zo ontstaan de vooroordelen!

groetjes

Dat gebeurt echt niet alleen bij friensen hoor, maar ook gewoon bij kwpners. ik zie net zo veel kwpners waarvan ik zeg blijf aub thuis,
De meeste koudbloeden die ik zie, lopen vrij redelijk, ze doen wat gevraagd oke messchien wat minder spectaculair, maar als het gevraagde juist getoond wordt dan zal je zeker je punten krijgen hoor,

Er zijn ook jury`s die koudbloeden wel leuk vinden en juist messchien net iets te veel punten als verdiend geven, tja het kan soms bijde kanten op waaien.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:28

Ik vind het wel grappig om te zien dat iedereen de wedstrijden ontzettend serieus neemt. Wat maakt het nou uit of je gigantisch op je bek gaat met een 'beperkt' paard in de ring. Zolang je leert en plezier hebt is er niks aan de hand, toch?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:39

Nou ja, als ik op wedstrijd ga, dan zie ik na verloop van tijd toch graag vooruitgang Knipoog

Gigantisch op je bek gaan is niet waar ik op zit te wachten eerlijk gezegd Bloos

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 15:31

Juist, had net wedstrijd, was 3e met 191 punt.
Van een jury die de naam heeft niet van haffies te houden Lachen
DUS Tong uitsteken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:38

russel schreef:
Ik hoor altijd dat het de jury is, en ik denk ook wel dat er oneerlijkheden zijn. Er zijn er die vinden tuigers niet in de dressuur, dravers en zo is er altijd wel wat. Dan hebben we nog de vriendjespolitiek, de grote namen, de grote ondernemers die veel in de melk te brokkelen hebben.

Het sfeertje is natuurlijk gebaseerd op winstpunten en eerste worden, maar kijk eens kritisch. De helt is bagger dat er tussen rijdt en die denken ook dat ze onterecht weer geen winst hebben gereden. De eeuwige L-rijders, ken er al 2,5 jaar elke maand 1 of 2 wedstrijden in het L rijden en maar voor die 1e plaats gaan, dat je de L uitrijdt is prima, wellicht beter maar denken dan ook echt dat ze super kunnen rijden. Het gaat alleen maar om de punten, maar kijk eens kritisch of je idd ook echt je paard zo goed voor elkaar hebt. Begin eens met de takt en precies op de letter rijden, precies daar waar het moet een overgang maken en daar schort het meestal aan en denken mensen dat het heel goed ging, maar de slordigheid zien ze over het hoofd.

Tja dat doe ik ook Lachen En dat is wel te zien aan de resultaten ook Vork Maar je hebt gelijk dat er veel zijn die dat dus niet doen en dan de jury de schuld geven over het feit dat ze met een ander merkje de ring betreden. Je moet de lat voor jezelf gewoon hoog leggen. Het moet volgens het boekje en als het dat dus niet is, is het niet goed genoeg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:40

Fyenna schreef:
Juist, had net wedstrijd, was 3e met 191 punt.
Van een jury die de naam heeft niet van haffies te houden Lachen
DUS Tong uitsteken

En aan wie lag het dan? Toch niet aan de jury he Knipoog Knipoog
Zie je wel, gewoon goed rijden en dan kan de jury niet om je heen!

Gefeli met je wp!

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:56

gefeliciteerd Fyenna!!!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:57

Gefeliciteerd Fyenna! Haha!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 18:23

Haha dankje dankje iedereen!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:59

Ach jury leden zijn ook maar mensen.. doorgaans gewoon hele redelijke..

En geven je paard en jou gewoon je verdiende punten...

Wat wel weer vervelend is, bijvoorbeeld dat een niet fjorden liefhebbende jury aan het secretariaatstafeltje zit, jou buiten ziet rijden.. Dan de opmerking maakt, doet die geit ook mee....., die jury wist uiteraard niet dat ik ook tot het secretariaat behoorde.... zucht...

Overigens vond ze blijkbaar dat geiten best leuk dressuurden want we werden 2e in de L2 tussen de paarden, met winst.. vraag me niet hoeveel punten ik had hoor...
Dus ondanks dat ze blijkbaar niet van fjorden hield, heeft ze die geit wel eerlijk beoordeeld!!!!
Dat vind ik eigenlijk pas knap!!! Dankje wel!!!

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:29

heeel ontzettend erg offtopic maar moet het kwijt:
mijn fries kan piaffe Hyper! echt supper stoer ! 0=)
geen half uur, maar 8 a 10 passen gaat, (als hij zijn goede bui heeft gaat het zeker goed)
ik zal kijken of ik het binnekort kan filmen, dan zal ik hem plaatsen!
(voor de mensen die het niet-geloven Verdrietig )

ontopic; denk dat je op de vraag 'friezen in de dressuursport' alleen kan reageren ,
als je zelf weet hoe een fries rijd in zijn kwaliteiten.
uit eigen ervaring weet ik hoe lastig het is, een kwpner bijv vind ik dat je die makkelijk hoog kan krijgen, omdat de beweging er al inzit.
maar dat er dan mensen gaan reageren dat ze friezen niets vinden,of dat het hetzelfde is als met een kwpner starten is goed hoor,
maar hebben we weinig aan, als die persoon zelf niet het verschil heeft gevoelt.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:04

Ik geloof dat het ook andersom kan...
Ik had vandaag wedstrijd tussen de paarden en ik was de enige met een winstpunt bij deze jury. Had 2x 207 punten en allebei 1e plaats. Er werden in de M1, M2 en Z2 geen punten gereden verder (alleen ik dan in het Z1)
Met als commentaar: Leuke combinatie. Fijne houding en zit en aanleuning.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:10

Het ligt altijd aan de jury... Rolleyes

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:40

KsVrPy schreef:

Dat denk ik niet....

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 21:45

ACSM schreef:
KsVrPy schreef:

Dat denk ik niet....

Idd, het ligt wel grotendeels aan je rijden.
Tuurlijk zijn sommige jury's wel eens bevooroordeeld maar daardoor zouden ze zich niet moeten laten beinvloeden..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:54

tottaly schreef:
heeel ontzettend erg offtopic maar moet het kwijt:
mijn fries kan piaffe Hyper! echt supper stoer ! 0=)
geen half uur, maar 8 a 10 passen gaat, (als hij zijn goede bui heeft gaat het zeker goed)
ik zal kijken of ik het binnekort kan filmen, dan zal ik hem plaatsen!
(voor de mensen die het niet-geloven Verdrietig )

ontopic; denk dat je op de vraag 'friezen in de dressuursport' alleen kan reageren ,
als je zelf weet hoe een fries rijd in zijn kwaliteiten.
uit eigen ervaring weet ik hoe lastig het is, een kwpner bijv vind ik dat je die makkelijk hoog kan krijgen, omdat de beweging er al inzit.
maar dat er dan mensen gaan reageren dat ze friezen niets vinden,of dat het hetzelfde is als met een kwpner starten is goed hoor,
maar hebben we weinig aan, als die persoon zelf niet het verschil heeft gevoelt.

Het gaat hier toch niet specifiek over Friezen in de dressuur? Of heb ik nou wat gemist?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 21:59

Idd Pletje123, het ging over koudbloeden, en een Fries is geen koudbloed.
Maargoed, wel meer mensen begonnen over Friezen, dus jah als ze het er graag over willen hebben... Tong uitsteken

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:03

Dan moeten ze een ander topic openen om die beerput open te trekken Vork