Raarste ''Jury'' uitspraken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frederika

Re: Raarste ''Jury'' uitspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:54

een kennis van mij ging met haar 4jarige merrie voor het eerst op wedstrijd, paard zenuwachtig en mega druk de baan in. ze ging bokkend de proef door en annemiek zat maar hoooowww hooooowwww heel zachtjes tegen het paard te praten zodat ze wat kalmeerde. staat er op haar protocol "geen stemhulp gebruiken" ik heb me rot gelachen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:31

Volgens mij moet je onder de M (dus B en L) binnen 3 passen in middendraf en eruit zijn ipv tsjak tsjak.. Snap dat ze dat wilde zien maar vind een drie ook erg laag!

Van die stemhulpen vind ik ook wel logisch.. Heb ik ook al eens op mijn protocol gehad maar dan omdat ik één keer een klikgeluid maakte bij het wegrijden Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:58

IK heb al eens een jury halsoverkop uit zijn auto zien rennen tussen twee proeven door (ondertussen nog even "momentje!!!!" roepend tegen de verbijsterde schrijfster), bij A bij de bosjes even flinks zien plassen en vervolgens met een opgelucht gezicht weer teruglopen "zo, waar waren we?". Het lolligste was wel dat in de banen er om heen mensen bezig waren met hun proef of net om de baan heen reden en ineens een plassende man in de bosjes zagen staan. Die gezichten waren echt goud waard Haha!

In de categorie "raar maar niet lollig": een jury in de M2 die bij binnenkomst al opmerkte: "wat een lelijk paard, die rijdt geen winst bij mij" (en die reed ze ook niet, paard was inderdaad niet moeders mooiste maar wel braaf en beter dan menig ander).
Zelfde jury: " heb ik nog geen winstpunt weg gegeven ? Oh jee. Nouja, volgende dan maar". Ik lachen, maar bleek geen geintje
Deze mevrouw heeft uiteindelijk een meisje met een leuke Fries die helaas bepaald nog niet aan de M2 toe was op 1 gezet ("ach gut, het valt ook niet mee met zo'n beest he, doe maar twee winstpunten"), een kennis op 2 ("die doet al zo lang haar best, verdient ook wel eens winst") en een semi-prof op 3 ("moet er van leven, dat valt niet mee"). Echt een totaal bizarre uitslag. En dit was niet een miniscuul concours maar best een grote in de regio. Totaal van de pot gerukt, waar ze die vandaan hadden Gestoord ?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:00

Ja, maar hoe kan dat nou Verward Je punt per onderdeel, je punt niet aan het eind zo van: hup maak er maar 180 van.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:47

Punten open laten, en dan aan het eind invullen. 9-ens voor de laatste punten. En mevrouw nam zich bij binnenkomst van de ruiter meestal al voor wat de punten moesten worden.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:26

dat blijkt. ik heb jaren terug ooit een keer in de B 155 punten gereden met een 5 voor de verzorging!! Ik heb een bonte en weet dat niet iedere jury ervan houd, maar hij ziet er altijd piekfijn uit.. hij wilde me gewoon blijkbaar persee geen winst geven..

ook wel leuke dingen hoor.. ik heb een keer gehad in vrouwenpolder, dat na mijn proef de jury naar me toe kwam om te vertellen, dat hij niet van bonte hield maar die van mij wel erg mooi vond Haha!

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:40

toen ik voor het eerst met mijn pony in de b reed ging het totaal niet goed.
hij bokt sprong weg in de galop enz. dat ik daarna bij de jury moest komen had ik wel verwacht maar het commentaar oh,oh "ik snap echt niet wat jij hier komt doen, ga eerst maar eens 60 uur per week trainen en als je vol houd dan zie ik je over een jaartje wel terug"
Belachelijk zij is echt niet goed wijs gewoon wat kan je verwachten van een jonge pony en die ook nog eens voor het eerst mee doet?

Mijn trainer zegt altijd bij de eerst 15 wedstrijden moet je niet eens kijken naar de punten eerst maar eens kilometers maken, komt allemaal vanzelf.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:46

15 wedstrijden? Dan kun je al door 2 klasses heen zijn! En 1 zeker! Gewoon goed voorbereid gaan, goed oefenen en dan gaan.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:54

Sammie schreef:
15 wedstrijden? Dan kun je al door 2 klasses heen zijn! En 1 zeker! Gewoon goed voorbereid gaan, goed oefenen en dan gaan.

ik vind het wel een goede instelling. Niet elke ruiter is zo kundig dat hij zo door de klasses heen rijd en daarbij is ook niet elk paard een bewegingswonder. Als je afgaat op de dingen die hier in dit topic voorbij komen dan zijn de juryleden ook niet altijd objectief en als je toevallig met een vos komt met heel veel wit.......... en ga zo maar door. Als je al gaat met het idee dat je even twee klasses zo uitrijd dan zal het voor velen erg tegenvallen. Zeker voor de onervaren wedstrijdruiter

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:55

ik heb een x (en misschien wel vaker) een vreselijke wedstrijd gereden. Dat was op onze eigen vereniging en daar was ze altijd wat "vrolijker" dan normaal.Ook was het 25 graden, hadden binnen wedstrijd en alle paarden zakte in elkaar in de hete binnenbak MAAR Pas4 werd alleen meer drukker

stond er onder mijn ene coupon, "stoere combinatie, soms iets te stoer.... "
en onder mn andere, "lentekriebels???"

vond het wel grappig, kon het wel waarderen
(had ook geen winst hoor Bloos )

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:03

ik heb ook wel een goede, niet van een jury maar van mijn broertje na mijn proef mag dat ook? het was namelijk zo: ik had wedstrijd en het paard waar ik op reed (een manegepaard, het was een onderlinge wedstrijd) stond ontzettend te bokken. nou, proef dus verknalt vraag mn broertje heel schattig aan de manege eigenaresse: krijgt ze nou extra punten omdat ze zo goed is blijven zitten? ik lag echt helemaal vlak toen ik dit verhaal van mn moeder hoorde haha! Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:08

oosterhoff schreef:
ik vind het wel een goede instelling. Niet elke ruiter is zo kundig dat hij zo door de klasses heen rijd en daarbij is ook niet elk paard een bewegingswonder. Als je afgaat op de dingen die hier in dit topic voorbij komen dan zijn de juryleden ook niet altijd objectief en als je toevallig met een vos komt met heel veel wit.......... en ga zo maar door. Als je al gaat met het idee dat je even twee klasses zo uitrijd dan zal het voor velen erg tegenvallen. Zeker voor de onervaren wedstrijdruiter

Ik zeg ook niet dat je met die instelling van: "dat rijd ik wel even" moet gaan, maar wel met een gedegen voorbereiding en dat schort er nogal eens aan. Tevens al die verklaringen voor te lage punten als in: "Ja, maar het is een vos" "Ja, maar het is geen Jazz" Rolleyes ligt vaak, zo niet altijd gewoon aan de proef zelf die niet voldoende was. Je kunt gerust op wedstrijd gaan als het nog niet allemaal bevestigd is, kilometers moet iedereen (ook het paard) maken. Maar 15 wedstrijden(!) vind ik toch wel iets te veel. Als je dan ál die 15 wedstrijden ook geen wp maakt dan heeft het niks met kilometers maken te maken, maar met gewoon niet goed rijden. In die 15 wedstrijden zul je wrs ook verschillende jury's hebben gehad, waarbij de strenge, de makkelijke, de zwartkijker én de Jazzkijker ongetwijfeld allemal de revue hebben gepasseerd. En dan vinden ze blijkbaar allemaal hetzelfde. Lijkt mij dat je dan niet de jury de schuld kan geven?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:44

Helemaal mee eens Sammie!!!
En je hebt in de lagere klasse echt geen bewegingswonder nodig hoor!
De mijne liep in het B en L heel eenvoudig (zeg maar ponyachtig) en ik ben toch de klasses doorgevlogen. Als je maar zorgt dat de tact en regelmaat en impuls goed is, en dat kan ook met een paardje met simpele bewegingen!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:58

Niet heel raar, maar wel heeel irritant:
Ik reed in oktober mijn allereerste wedstrijd sinds 8 jaar op een paard dat nog geen enkele wedstrijdervaring had. Het was in het gras, glad en het paard had ijzers onder. Om geen risico te lopen heb ik de galop overgeslagen dus. Krijg ik later het commentaarlijstje terug met daarop: niet recht over de ac-lijn (volledig mee-eens) en verder niet getoond, niet getoond, niet getoond niet getoond en niet getoond bij elk galoponderdeel. Geef dan geen commentaar Haha!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:54

Ik heb nu een paar x geschreven...En je hebt wel eens dat de jury de punten iets "ophoogt" om te zoregn dat iemand net een punt heeft...Zo van: maak van die 5 maar een 6, dan heeft ze haar opunt wel, want ik vind dat ze die wel verdient heeft..Vind ik wel lief, al vind ik het niet helemaal correct aangezien diegene dus gewoon niet genoeg punten heeft gereden.

Maar 1x maakte een jurylid het wel erg bond, bij de ponywedstrijden. Komt een heel jong meisje binnen met een ontzettend hete pony, die ze duidelijk niet onder controle had. middendraf werd galop: een 7!! Rechtergalop werd linker galop en andersom, ook allebei een 7. Grote volte, veeeeeel te groot en vierkant: een 8! Dus ik begin het jurylid steeds vreemder aan te kijken (vooral omdat ze daarvoor erg fair was) zegt ze: tja, is de dochter van een vriendin van me, en ik heb geen zin in ruzie, dus zorg ik dat ze 2 winstpunten heeft... Gestoord Wat bleek later: kind was gewoon een verwend nest, 2e proef was in een andere ring, andere jury..Daar reed ze (uiteraard!) geen punten, nou STENNISSCHOPPEN dat die moeder deed!!! "mijn dochter verdient 2 winstpunten, ze is een dressuurtopper!!" Whaha, yeah right...Buiten het feit dat ze de pony niet aankon, had ze duidelijk ook nog nooit les gehad, ja van haar moeder die zelf niet rijdt :s

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:46

Sammie schreef:
oosterhoff schreef:

Ik zeg ook niet dat je met die instelling van: "dat rijd ik wel even" moet gaan, maar wel met een gedegen voorbereiding en dat schort er nogal eens aan. Tevens al die verklaringen voor te lage punten als in: "Ja, maar het is een vos" "Ja, maar het is geen Jazz" Rolleyes ligt vaak, zo niet altijd gewoon aan de proef zelf die niet voldoende was. Je kunt gerust op wedstrijd gaan als het nog niet allemaal bevestigd is, kilometers moet iedereen (ook het paard) maken. Maar 15 wedstrijden(!) vind ik toch wel iets te veel. Als je dan ál die 15 wedstrijden ook geen wp maakt dan heeft het niks met kilometers maken te maken, maar met gewoon niet goed rijden. In die 15 wedstrijden zul je wrs ook verschillende jury's hebben gehad, waarbij de strenge, de makkelijke, de zwartkijker én de Jazzkijker ongetwijfeld allemal de revue hebben gepasseerd. En dan vinden ze blijkbaar allemaal hetzelfde. Lijkt mij dat je dan niet de jury de schuld kan geven?

Waarom niet? ik persoonlijk vind dat hij daarin wel gelijk heeft.
Als je net begingt met wedstrijden heb je nog niet zo veel zelfvertrouwen (ik had dat bijv. niet), dat komt met de tijd de een wat eerder dan de ander.
En je jonge groene pony of paardje heeft al helemaal geen vertrouwen.
ook dat komt goed met een aantal wedstrijden.

mij is gewoon geleerd dat je eerst maar eens een beetje moet wennen en hoe lang dat is dat ligt aan de combinatie aan jou en aan je paard wanneer jullie er aan gewend zijn.

En ik vind het onzin dat er door mensen of jury's word gezegt ga eerst maar eens goed oefenen thuis! nee! op wedstrijd ben je er voor om te leren en om ervaring op te doen thuis in je eigen vertrouwde bakje kan je niet vergelijken met een wedstrijd.
teneerste is er de reis erheen en dan nog al die vreemde paarde andere bak enz.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:47

Dan start je toch hc?

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:30

mijn zusje reed bixie, pony ging de hele tijd wissels in de gallop maken, echt bijna om de pas.
stond er op de coupon:
leuk hoor die gallopswissels, maar ze hoeven nog niet in de bixie Clown

ze had trouwens wel de 1e prijs met abnormale hoge punten

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:51

waarom zou iemand H.C starten misschien heb je wel winstpunt.
Laat iedereen in zijn waarde en als je er maar lol in hebt toch?
iedereen moet het zelf weten of ze er aan toe zijn maar wie zijn wij om tegen een ander te zeggen ga eerst nog maar eens thuis oefenen, betaal jij een zijn startkaart en startgeld?
Als je je brood er niet mee hoeft te verdienen en je het leuk vind? ook al zit je misschien 4 jaar in de B nou en laat ze!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:52

Het maakt het jureren er alleen niet leuker op Knipoog

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:54

jij kiest er toch voor om jury te worden?
ik niet ik zou het niet willen een hele dag in zo'n hok

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:13

Dan mag je van de deelnemers ook wel verwachten dat ze iig goed voorbereid zijn, jibbele en pas op wedstrijd gaan als ze daar daadwerkelijk aan toe zijn.

Edit: jij mag dus wel 'lol' hebben als deelnemer maar voor een jurylid geldt dit niet?
Ook voor ons is het hobby, voor de 'verdienste' hoef je het niet te doen. En dan vind ik dat je wel mag verwachten dat deelnemers terdege voorbereid op wedstrijd gaan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:18

Ik bedenk net nog een leuke Clown

We mochten is een keer vragen stellen aan de jury. Ik had een 5 voor het effect van de hulpen en was benieuwd hoe ze daar aankwam. Ze zei dat dat was omdat ik de rechtergalop verkeerd was aangesprongen. Vonden wij wel wat overdreven om dan gelijk een 5 te geven wnt verder luisterde ie heel goed naar de hulpen. We vroegen dus om ietsje meer uitleg. Toen was het opeens "als ik een 5 wil geven geef ik een 5" Nagelbijten / Gniffelen Mijn moeder antwoorde ja en als je een 10 wilt geven geef je een 10. Toen kregen we als antwoord dat ze nooit 10en gaf en die ook nooit zou geven. Bloos! We zijn toen maar weggegaan. Clown

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:19

Hmmm, niet in 1 galop willen aanspringen komt bij mij ook uit op een 5. Je galophulpen komen immers niet door?
Maar de uitleg is niet echt handig, dat ben ik met je eens Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:38

Sammie schreef:
Dan start je toch hc?

Als je in de B steeds rond de 160 punten rijd dan ben ik het met je eens om thuis te blijven en te gaan trainen. rijd je steeds tussen de 170 en de 180 dan is het een ander verhaal. HC starten in de B dressuur is volledig kansloos. Daar heeft niemand wat aan.
Daarnaast over vossen en Jazzz. Het toont gewoon anders, dat wil niet zeggen dat je geen winstpunten kan rijden maar reken er maar op dat het doorteld in de punten als je met een donkerbruine dressuurhengst komt of dat je met een simpele vos komt.
Als je 15 wedstrijden achter elkaar start (zeg elke week) dan ben ik het helemaal metje eens dat je dan behoorlijk aan het prutsen bent als je dan geen winstpunt krijgt. Het kan maar zo zijn dat je maar eens in de drie weken start. Maar daar hebben wij het niet over gehad. Het gaat erom dat het commentaar van de jury, ongeacht of dat correct is, soms niet klopt met jou eigen gevoel. Als jij dan een goed gevoel hebt over je proef demotiveert het enorm als je afgekraakt wordt. Als jij nou met een andere instelling naar een wedstrijd gaat en schijt hebt aan dat commentaar dan ben je naar mijn mening best aardig bezig.
IK vind dat je ongeacht wát het commentaar is daar iets mee moet doen. (En ik vind dat er veel te lafjes gejureerd wordt maar dat staat daar buiten.) Een jurylid kan dat wel op een andere manier brengen. Als je dan toch bij de jury moet komen, omdat het zo waardeloos is, kan die ook wel even uitleg geven en tips als hij vind dat je beter thuis kan blijven en niet alleen een arrogantie naar boven braken met: Blijf als je blieft thuis!
UItleg en onderbouwing is erg belangrijk en daar ontbreek het soms aan. Dat maakt het voor sommige erg frustrerend.