Jurycursus 2014/2015

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:19

Aranel schreef:
Jep, thanks voor het motiverende antwoord ook.
Zoals ik zei was ik wb dat onderdeel ineens heel onzeker en dan krijg je in mijn geval dus zoiets.

Geeft niet maar dan moet je jezelf wel afvragen of je geschikt bent als jurylid.
Je wilt niet weten wat je gaat meemaken als je daar echt zit te jureren. Onzekerheid is het laatste wat je nodig hebt. Je moet heel goed weten wat je ziet en dat kunnen onderbouwen. En snel. Want je hebt in de ring ook geen tijd. Je moet binnen een paar seconden weten wat je ziet en daar een waarde aan verbinden.
Mensen onderschatten dit echt vaak. Het valt best tegen.
Daarnaast zal je ook te maken krijgen met mensen die lelijk tegen je gaan doen, die vragen gaan stellen, die je proberen vast te praten, die je zelfs beledigen. En dan moet je stevig in je schoenen staan, zeker zijn van je zaak en uiteraard altijd correct blijven.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:38

In de draf van het paard in de eerste proef zag ik ook heel duidelijk een onregelmatigheid en de stap vond ik ook moeilijk te beoordelen, klein stukje na de overgang liep hij niet helemaal fijn daarna verbeterde hij zich en tweede proef was natuurlijk een Veel beter bewegend paard. Verder een leuk gesprek, ze vroegen zich alleen af of ik wel een negatieve beoordeling kan geven omdat ik nog al een maatschappelijk betrokken persoon ben. Ach ik zie het wel

1vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:46

Heel normaal hoor dat je tijdens het gesprek en de filmpjes beoordelen een tikkeltje onzeker word."oog" moet je wel hebben voor het beoordelen van de zuiverheid maar ik geloof dat we de cursus ingaan om dingen zoals dit goed te leren beoordelen dus "je hoort het te weten is niet helemaal van toepassing NOG

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:59

Hier ging het gesprek goed na mijn idee pittige vragen van de twee heren (1 met lang haar) en de andere lange man.

Ik zat in kamer 3

Paard in de eerste proef bewoog goed beter als de tweede proef.. Die krabbelde heel erg en onzuiver in de stap.
Vroegen aan mij ook waarom ik niet wilde Les geven.

Bij _lautje gesprek was tien minuten paar onderdelen van de proef gezien. Vonden de brief erg positief en vroegen omdat ze zo ervaren is met les geven, of ze nog wel te coachen was.

Dus we hebben dus beide wel twijfels :')

Bij mij werd het ijs wel gebroken toen ik werd groepen op de gang door "mijn" assessor, toen kwam een andere assessor j.effrey h.eijstek uit de andere kamer en die geeft mij wel eens Les dus ken ik redelijk goed, die begon gelijk te geiten met mij en die mannen waar ik gesprek mee had :o dus was redelijk wat spanning kwijt haha

Had wel de rode vlekken in me nek :=
Laatst bijgewerkt door CoriienRN op 22-11-14 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:00

1vlinder schreef:
Heel normaal hoor dat je tijdens het gesprek en de filmpjes beoordelen een tikkeltje onzeker word."oog" moet je wel hebben voor het beoordelen van de zuiverheid maar ik geloof dat we de cursus ingaan om dingen zoals dit goed te leren beoordelen dus "je hoort het te weten is niet helemaal van toepassing NOG

Dit is niet persoonlijk bedoeld maar als je het voor de cursus niet ziet, dan zie je het erna ook niet.
Dat leer je echt niet op de cursus. Daar is het veel te kort voor. Je leert op de cursus welke waarde je moet verbinden aan hetgeen je ziet. Maar je leert het niet te zien.

Tendance

Re: Jurycursus 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:32

Vond je in je eerdere post wat heftig reageren Suzanne, maar eigenlijk heb je wel gelijk.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:35

Grappig, dan hebben ze dus niet iedereen dezelfde filmpjes laten zien, bij mij was de tweede combinatie overduidelijk beter namelijk.

Over het wel of niet zien van onregelmatigheid; bij het jureren van onderlinge wedstrijden zie ik het áltijd, maar ik denk toch door de druk op dat moment dat ik het even niet meer wist.
Nou ja, ik ga wel zien of het me genekt heeft of niet, eind november is al snel :)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:37

Aankomende week...

Ze weten nu al wie er door is dus de mail is zo gemaakt...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:39

Tendance schreef:
Vond je in je eerdere post wat heftig reageren Suzanne, maar eigenlijk heb je wel gelijk.

Het is echt niet rot bedoeld. :)
Maar ik jureer al heel wat jaren, meer dan 10 jaar nu. En het is goed dat ze nu gaan selecteren op karaktereigenschappen en persoonlijkheid. Je vergist je hoe hard het wereldje is en waar je allemaal in terechtkomt. Ook is het erg zwaar om een hele rubriek te jureren, qua focus/concentratie.
Onzekerheid past niet bij een jurylid. :) En je moet als jury beschikken over rijtechnisch inzicht. Zuiverheid, tact, het goed gaande paard; dat moet je allemaal kunnen zien. Het beoordelen leer je op de cursus.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:44

Wat het onzeker zijn betreft heb ik ook wel een andere kant laten zien denk ik. Bij die discussie ging het een beetje dezelfde kant op als wat Tendance vorig jaar beschreef, maar daarin bleef ik wel bij mijn standpunt over hoe koudbloeden en warmbloeden beoordeelt moeten worden.

Maar ik snap heel goed wat je bedoelt hoor Susanne F. Ook bij zo'n gesprek moet je zeker zin van je oordeel.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:48

Ik heb wel een positief gesprek gehad denk ik, thuis begin je natuurlijk altijd weer te twijfelen. Bijna overal op kunnen antwoorden :). Ik zat in kamer 4. Mijn filmpjes waren van een paard dat met een hele onregelmatige aanleuning liep en volgens mij echt last van zn rug had. Tweede proef was een klein paard dat heel recht bleef in zowel hals als rug.

Ik had de vraag: Wanneer zou jij een 10 voor de stap geven?

Heb geantwoord aan de hand vam het skala, denk dat ik daarmee wel juist zat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 17:54

Amaranth7 schreef:
Ik heb wel een positief gesprek gehad denk ik, thuis begin je natuurlijk altijd weer te twijfelen. Bijna overal op kunnen antwoorden :). Ik zat in kamer 4. Mijn filmpjes waren van een paard dat met een hele onregelmatige aanleuning liep en volgens mij echt last van zn rug had. Tweede proef was een klein paard dat heel recht bleef in zowel hals als rug.

Ik had de vraag: Wanneer zou jij een 10 voor de stap geven?

Heb geantwoord aan de hand vam het skala, denk dat ik daarmee wel juist zat.

Met last van de rug moet je uitkijken hoor, nooit op de stoel van dierenarts gaan zitten. Onrustige (niet onregelmatige) aanleuning moet je wel altijd benoemen. Klein paard heeft ook geen toegevoegde waarde. Wel dan het gebrek aan lossigheid en souplesse benoemen.

Dat is best een pittige vraag trouwens. Hij klinkt simpel maar met alleen zuiver en ontspannen ben je er dan nog niet. Voor een 10 moet er een behoorlijk stuk kwaliteit bij komen kijken. Ik heb hem nog nooit kunnen geven trouwens. Een 9 wel. Een 10 is toch moeilijk geven omdat dit betekent dat het niet beter kan. En eigenlijk kan alles altijd nog beter.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:00

Oh ja ze vroegen mij ook nog naar cijfers :j

Welk cijfer ik zou geven voor een perfect uitgevoerd onderdeel waarbij ik niet zou weten wat er nog beter zou kunnen. Toen heb ik ook een 10 gezegd.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:11

Heb dat ook niet benoemd, klein paard was ook alleen zodat anderen misschien het filmpje herkennen. Ze noemde het filmpje ook "het kleintje" vandaar. :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:15

Bij mij het eerste filmpje een paard dat in draf onrustig in aanleuning was en kort/lang liep. Tweede filmpje een heel mooi dressuur paard met zeer goede beweging, alleen een aantal spannings fouten

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:04

Ik zat in kamer 2 trouwens, ik weet wie ik had, maar ik weet niet of ze blij worden als ik dat zo online zet. Volgens mij heeft ook niet iedereen hetzelfde gezien, maar ik vond het echt een fijn gesprek. Volgens mij zat ik qua karaktereigenschappen enzo ook wel goed, maar goed je weet maar nooit natuurlijk!
Ik heb van beide filmpjes trouwens maar stukjes gezien. Het ging bij mij ook veel over de kwaliteit van de gangen, dus geen hele filmpjes gezien. Ze waren het op alle punten mbt tot de gangen met mij eens, tenminste dat zeiden ze. Dus dat gaf wel een fijn gevoel!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 21:31

Suzanne F. schreef:
Tendance schreef:

Het is echt niet rot bedoeld. :)
Maar ik jureer al heel wat jaren, meer dan 10 jaar nu. En het is goed dat ze nu gaan selecteren op karaktereigenschappen en persoonlijkheid. Je vergist je hoe hard het wereldje is en waar je allemaal in terechtkomt. Ook is het erg zwaar om een hele rubriek te jureren, qua focus/concentratie.
Onzekerheid past niet bij een jurylid. :) En je moet als jury beschikken over rijtechnisch inzicht. Zuiverheid, tact, het goed gaande paard; dat moet je allemaal kunnen zien. Het beoordelen leer je op de cursus.

Ik weet het. Jureer nog niet zo lang, maar je moet inderdaad op alles tegelijk letten, maar dat moet ik als docent ook.
Ben dit jaar geslaagd voor de cursus en heb er inmiddels 21 keer jureren op zitten.
Moet zeggen dat ik veel heb aan mijn opleiding en ervaring in het onderwijs als het gaat om contact met ouders en kinderen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:02

Ik was ook geweest vandaag als laatste en zat bij twee oudere dames.

Ik kan het heel moeilijk inschatten hoe het ging. Ze waren erg positief over mijn brief. Heb een proef volledig gezien en de andere proef slechts 3 oefeningen en heb denk ik slechts een kwartier daar binnen gezeten. Ze vroegen bij mij door wat ik van de takt van het tweede paard vond. Waarop ik aangaf dat ik geen takt zag. En toen begonnen ze een discussie dat dat wel sneu was omdat er niet meer in zat en zij toch ook goede cijfers wil krijgen. Waarop ik nogal rechtlijnig antwoorde dat ze dan een beter paard moet kopen. Waarop ze zeiden ja maar dat geld heeft ze niet. Waarop ik antwoorde dat je zonder het benodigde geld nu eenmaal geen tweede Anky zal worden.

Denk nu achteraf dat ik wellicht misschien iets te hard was daarin. Ze moesten er wel om grinniken dat ik dat zei.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:12

Mijn gesprek ging wel fijn, weinig moeilijkheden tegen gekonen en ze zeiden een paar keer "kijk, dat wilde we horen". Verder heb ik maar 1 proef gezien en was ik in een kleine 20 minuten klaar.

1vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 08:54

@lautje...haha hoop dat dat door de zenuwen kwam?een paard met takt hoeft niet duur te zijn.een shetlander van 50 euro kan nog zuiver in zijn takt zijn..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:08

_lautje_ schreef:
Ze vroegen bij mij door wat ik van de takt van het tweede paard vond. Waarop ik aangaf dat ik geen takt zag. En toen begonnen ze een discussie dat dat wel sneu was omdat er niet meer in zat en zij toch ook goede cijfers wil krijgen. Waarop ik nogal rechtlijnig antwoorde dat ze dan een beter paard moet kopen. Waarop ze zeiden ja maar dat geld heeft ze niet. Waarop ik antwoorde dat je zonder het benodigde geld nu eenmaal geen tweede Anky zal worden.

:oo

Je had beter iets kunnen zeggen over dat de tact nog wel kan verbeteren. Door een paard correct te trainen en te gymnastiseren kan de tact (en de andere punten van het scala) verbeteren. Dat is het doel van de dressuur.

Ander paard kopen..... *duikt weg in een hoekje* :o

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 10:04

Ja achteraf denk ik oliebol...

Nu ben ik soms niet altijd heel subtiel, maar dit was zelfs voor mij wel wat lomp.
Maar we wachten af. Door mijn gezondheid zou het ook niet heel erg zijn als ik niet door ben qua tijdsplanning.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:01

Ik vond het best een pittig gesprek.
Had het idee dat ze vonden dat ik te veel bij mijn standpunt bleef.

Wat doe je als je 30 punten verschil heb met een andere jury?
Zei al gelijk dat ik er niks meer aan kon veranderen.
Of ik die gene de volgende keer anders zou jureren uuhhm nee..

En of ik met de jury zou gaan praten. Zei als het erop aan komt wel ja. Had het idee dat ze vonden dat ik met zo iemand moest gaan praten, omdat je er alleen maar wijzer van kan worden. Dat klopt wel maar iedereen kijkt erna Door zijn eigen bril...

Nu maar afwachten!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:07

Bij welke tafel zat jij? Ik zat bij tafel 2 en had exact dezelfde vragen, haha.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:08

Aranel schreef:
Bij welke tafel zat jij? Ik zat bij tafel 2 en had exact dezelfde vragen, haha.

Ja met de twee mannen. :D