KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shoran123

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:56

@_Noor, ik heb de naam maar voor de zekerheid verwijderd.
Hele mails mag je denk ik gewoon openbaar plaatsen :) Doen ze ook in de krant, dus waarom niet op een paardenforum ;-)
Ben benieuwd...

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:22

Das ook weer zo!
Nou ja, de P&S zal binnenkort wel in de bus vallen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:22

Ik denk dat de meeste in dit topic wel weten dat de mail van het hoofd opleidingen komt :P Vet vaag allemaal, wij menners hebben in 2013 in elk geval dikke pech.

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:26

Ik ontvang de P&S niet :-( Maar misschien mijn baas op de manege dan kunnen we er lezen wat de bedoeling is. Dus snap ik het goed, da je de vooropleiding ook zelfs dan kan doen als je tot nouw toe nog helmaal geen modules hebt gedaan? Maar dan alleen maar nog door rechtsstreeks examen te doen?

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:46

Hier: https://www.knhs.nl/kenniscentrum/instr ... atiesport/

Nu heb ik gevonden waar wat van een toelatingstest staat. En er staat ook, wat de hele cursus Instructeur Paardensport - basissport gaat kosten. Maar ik wil toch graag nog in de P&S lezen of het er misschien nog duidelijker wordt.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:32

ik vind de site gelukkig nu wel redelijk duidelijk :)
eerst snapte ik de site niet (dat zal wel aan mij gelegen hebben maargoed :+ ) nu veel beter, de eisen staan er veel beter op

maar ik snap nog steeds niet of je, als je zowel de opleiding basissport als ook gehandicapten wilt doen, je de onderdelen eigen vaardigheid en horsemanship twee keer moet doen, dat zou namelijk nogal onzinnig zijn omdat die gewoon twee keer hetzelfde zijn

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:23

Nee, dat denk ik niet Lienie, dat kan ik me niet voorstellen.

Het is mij ook vrij duidelijk.
Voor wedstrijdsport zou ik het toelatingsexamen eigen vaardigheid moeten rijden (en dan vrijstelling voor Horsemanship toelatingsexamen omdat ik de vooropleiding heb).
Voor basissport hoef ik geen toelatingsexamen te doen.

Het is mij echter niet duidelijk of de basissport opleiding bv. korter is. De kosten zijn bovendien hetzelfde (en behoorlijk!!!!). Maar voor die informatie wacht ik eerst nog even de P&S af.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:51

helaaas gezakt vandaag voor module lesgeven :(
Paard van mn examencombinatie was heel erg dwars en raar aan het doen, springen ging ook waardeloos terwijl hij normaal super springt. Blijkt later een dikke bult bij zn luchtwegen te zitten, de luchtzakken helemaal opgezet... 't beessie kon er niks aan doen. Helaas wel gezakt, volgende keer beter.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:25

De informatie is nu wel een stuk duidelijker gelukkig! Ik heb de horsemanship modules voor de vooropleiding al gedaan, de eigen vaardigheid modules niet. Dus nu heb ik voor de helft van het toelatingsexamen vrijstelling. Dan heb ik die modules tenminste niet helemaal voor niks gedaan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:37

Ik heb vandaag op de site zitten kijken en vind het echt stom te noemen dat alleen de meninstructie opleiding dit jaar niet doorgaat.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:18

Daniellejody, wat jammer zeg.
Ipsilonka, ook balen....

Ik begrijp dat er in de P&S nauwelijks meer informatie staat.
Moet er maar even goed over nadenken. Met de opleiding wedstrijdsport 'mag' je niet meer dan met basissport denk ik, en zou voor mij veel tijd (en geld) schelen.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:25

ik heb dinsdag examen lesgeven, en dan moet ik nog een los examen longeren gaan doen (als laatste). ik wacht denk ik een jaar af, voor volgend jaar alles weer omgegooid wordt. en wellicht hik ik dan wel tegen Z aan, dus ga nu een jaar aan eigen rijden werken.

ik vind het heel erg jammer dat er geen "allround" meer bestaat. ben zelf niet gezegend met enorm paardrijd-talent, maar aan oude niveau 3-eisen (M1-dressuur, L-springen) had ik nog wel kunnen voldoen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:34

Dat vind ik ook ontzettend jammer MB!!!
Basissport is wel allround hè.

Ik heb een hele rits vragen gestuurd naar de KNHS. Dat eerst maar eens afwachten.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 12:52

Ik heb ook net de P&S in de bus gehad, ik ga denk ik nog examen doen in het springen 2 en dan een jaartje wachten hoe deze opleidingen zich gaan ontwikkelen voordat ik verder ga.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:03

Ik ben heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat lopen allemaal. Ik heb de 'oude' versie ORUN 2 met eigen rijden gedaan en inmiddels 3 jaar op zak. Ik zou graag ORUN 3 allround gaan doen, maar wegens gebrek aan een geschikt paard dit al 2 keer uitgesteld. Ik heb mijn kwalificatie van het Z, maar op dit moment geen paard op dat niveau en ik begrijp dus dat ik alsnog een toelatingstest zal moeten doen..... Ik ga eerst maar is afwachten hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen denk ik :\

Noor, ik ben benieuwd wat voor antwoord je krijgt en wat je vragen waren???

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:33

En aan wie richt je de mail Noor? Ik wil er nog wel achteraan maar bij dezelfde persoon heeft het voor het mennen natuurlijk geen nut.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:39

JN, als je even je emailadres pbt stuur ik hem door.
Ipsilonka, gewoon naar opleidingen@knhs.nl

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:44

Mmm, daar krijg ik nooit antwoord van terug :(

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:06

Wtf?
Staat er nou serieus dat je stage moet lopen?
Ik snap er geen hol van, heb de site gelezen en het is allemaal één groot vraagteken.
Er staat dat je vrijstellingen kunt krijgen en er staat dat je de vooropleiding af kunt maken maar dat dat niet per se hoeft... wat willen ze nou? Ik moet nog herexamen lesgeven en rechtstreekse examens voor eigen rijvaardigheid doen.. afmaken of niet?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:14

Citaat:
Geachte heer, mevrouw,

Ik heb met veel belangstelling kennis genomen van de informatie op de KNHS website en in de P&S en heb nog een aantal aanvullende vragen.

1. Wat is (behoudens het niveau) het verschil tussen de wedstrijdsport- en basissportopleiding?
"Mag" je meer met een diploma wedstrijdsport. Zoals ik het begrijp mag je met beide diploma's lesgeven bij bv. maneges en verenigingen?

2. Bestaan de opleidingen weer uit modules zoals bij de vooropleiding?
Bij de vooropleiding bestond het deel eigen vaardigheid uit verschillende onderdelen (longeren, rijden, lesgeven) die je gespreid kon volgen. Is dat nu ook weer zo of is het onderdeel eigen vaardigheid (rijden en lesgeven denk ik dan) 1 module die in een aantal weken achter elkaar wordt gegeven?

3. In aanvulling op de vorige vraag: uit welke moduels bestaan de beide opleidingen precies, hoe lang duren de modules en wanneer gaan ze van start?

4. Wie zijn de cursusleiders in Wormerveer (basissport) en in Berkhout (wedstrijdsport)?

5. Ik heb de volgende wedstrijdklasseringen:
Paard 1: Z1 + 10 dressuur, B + 5 springen
Paard 2: Z2 +10 dressuur, L + 7 springen en M SGW

Daarnaast heb ik de vooropleiding afgerond.

Klopt het dat ik voor de basissportopleiding vrijstelling zou krijgen voor zowel het (volledige) toelatingsexamen als het examen onderdeel eigen rijden?
Klopt het dat ik voor de wedstrijdsportopleiding vrijstelling zou krijgen voor het horsemanship toelatingsexamen, maar wel een eigen vaardigheid toelatingsexamen zou moeten doen?

6. Gelet op de voorgaande vrijstellingen, wat zouden de kosten van de beide opleidingen zijn?

7. Is het tijdens de onderdelen eigen rijden tijdens opleiding (en examen) de bedoeling dat er op paarden van andere cursisten gereden wordt? Hoe gaat dit in zijn werk?

Ik hoop dat u deze vragen kunt beantwoorden, ik wacht uw reactie in ieder geval met belangstelling af!

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Citaat:
Bedankt voor uw mail. Ik ga mijn best doen alle vragen voldoende te beantwoorden.

1. Het verschil wat er is tussen wedstrijdsport en basissport is inderdaad het Eigen Vaardigheids niveau maar gedeeltelijk ook het lesgeven.
Het rijden is duidelijk een groot verschil (B/L rijvaardigheid of Z/ZZ dressuur of springen). Daarnaast wordt bij het lesgeven naast didactische vaardigheden ,wat bij beide uitstroomrichtingen dezelfde vaardigheden vraagt, een verschil gemaakt in welke mensen je als ruiters in de les krijgt. Een instructeur basissport is degene die vooral groepen, jeugd, beginners, verenigingen en maneges les gaat geven. Een instructeur wedstrijdsport is meer gericht op ruiters die wedstrijd rijden en individueel les hebben. Hierin wordt tijdens de module lesgeven een verschil gemaakt en zullen de cursisten bij wedstrijdsport nog les krijgen in het coachen bij wedstrijden, dit komt bij basissport niet terug.
Uiteindelijk ben je bij beide uitstroomrichtingen Instructeur Paardensport en mag je iedereen in de gehele breedtesport lesgeven. Op de achterkant van het diploma komt de uitstroomrichting te staan. Dus kies een uitstroomrichting die jou het meeste aanspreekt!!

2 en 3 . De opleiding bestaat weer uit modules maar met meer structuur. Je begint eerst met Eigen Vaardigheid (rijden, rijtechniek, ruiterfitheid), hierna komt Horsemanship en er wordt afgesloten met de module Lesgeven. Daarnaast krijg je stage om in te plannen. Deze stage zorgt voor oefening in de praktijk omtrent lesgeven, begeleiden op wedstrijden en organiseren.

4. De cursusleiders kan ik nog niet doorgeven. Op dit moment zijn we bezig met gesprekken met instructeurs die de cursus zouden willen gaan geven.

5. Het volledige toelatingsexamen is Horsemanship én Eigen Vaardigheid. Eigen vaardigheid is hier alleen rijden. Voor basissport krijg je vrijstelling voor het gehele toelatingsexamen, dat heb je inderdaad goed begrepen.
Voor wedstrijdsport moet je nog het onderdeel Eigen Vaardigheid doen als toelating. Dit omdat het niveau van rijden niet overeenkomt tussen wedstrijdsport (Z/ZZ niveau) en vooropleiding (B/L niveau)

6. De opleiding gaat €2250,- kosten. De vrijstellingen voor toelating leveren geen ander bedrag op voor de opleiding zelf. Mocht je binnen de opleiding vrijstellingen aan gaan vragen, kan het bedrag van de opleiding wel veranderen. Dit wordt per persoon bekeken.

7. Tijdens de lessen Eigen Vaardigheid bij uitstroomrichting Basissport wordt er wel gewisseld van paarden. Hierbij zal de nadruk liggen op basiswerk.
Bij de lessen Eigen Vaardigheid uitstroomrichting wedstrijdsport zal er niet worden gewisseld, dit heeft te maken met het hogere africhtingsniveau van de paarden die de deelnemers meenemen naar de lessen.

Ik wil nog even duidelijk benadrukken dat eigen vaardigheid alleen het rijden is en dat lesgeven pas wordt behandeld tijdens de module lesgeven aan het einde van de opleiding.

Wanneer u nog vragen heeft kunt u altijd bellen of mailen!
Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd. En mogen we u op de instructeursopleiding begroeten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:25

Wel mooi vlot antwoord.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:10

Maar.. ik heb van de vooropleiding eigen rijvaardigheid nog niet en module lesgeven.
Als ik goed begrijp (de site gelezen) is het verstandig als ik eigen rijvaardigheid haal dus dan heb ik horsemanship + eigen rijvaardigheid = toelatingsexamen en dan hoef ik module lesgeven niet te doen?

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:56

Ik zal morgen even het stuk van paard en sport inscannen.
Cursusgeld 2250...

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:36

waar haal ik toch 2250 euro vandaan? :?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:02

jipje_niekje schreef:
Ik heb de 'oude' versie ORUN 2 met eigen rijden gedaan en inmiddels 3 jaar op zak.

Dit eerdere diploma blijft gewoon onbeperkt geldig; dat waren namelijk de condities waaronder je destijds examen hebt gedaan :j .
Een instituut kan niet zomaar van een diploma de "waarde" veranderen en/of nieuwe (aanvullende) eisen stellen.
Dus de mensen met het 'oude' diploma kunnen gewoon blijven lesgeven.
( En ik vráág me zelfs af, of die -later ingevoerde- "bijscholingseis" voor je -achteraf ingevoerde- licentie juridisch gezien wel "mag"... :) .)