Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:51

Ja veel paarden missen de extra kwaliteiten, daarom is het ook zo leuk te zien om eens een paard te zien die dat wel heeft Haha!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:53

Ja vind ik ook, ik ben ook geweldig onder de indruk van Fjord Tarja. Ik heb haar op TV gezien voor die kur met Laurens van Lieren. Echt super zoals dat paard loopt!!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:54

Nog nooit van gehoord Bloos

Staan er ook filmpjes op internet?

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:55

Veel haffies en fjorden vind ik persoonlijk gewoon niet mooi in een dressuurring. De B en de L gaat vaak nog wel. Maar daarna, zijn er net zoveel, ik zag op de keuring van haflingers wel 2 paarden onder het zadel daarvan dacht ik wel woooooww, die zou ik wel in het Z zien lopen, en die fjord op bokt, Taco die kan het allemaal ook heel mooi. Dat vind ik dan wel weer super. Maar de meeste zijn denk ik niet zo geschikt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:56

Starbreeze schreef:
Ik vind een koudbloed met xtra dressuurkwaliteiten erg leuk in de ring. Eentje die zonder enige souplesse of lb loopt vind ik zelf minder om naar te kijken. Maar dat is persoonlijk. Dat geld voor mij overigens voor ieder ras.

zo denk ik er ook over Knipoog
en die kom je zelden tegen

lielle : idd, typfout Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:58

Pletje123 schreef:

Zoek ff op "Tarja" hier op bokt, ze heeft hier ook een account.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:27

Starbreeze schreef:
Pletje123 schreef:

Zoek ff op "Tarja" hier op bokt, ze heeft hier ook een account.

Haar boktnaam is _Tarja_

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:39

Heb haar gevonden! Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:41

Ik vind koudbloeden uitbrengen in de sport hetzelfde als een paard met een beperking in de sport. Je moet er 10x zo goed aan kunnen rijden om uberhaupt je punten te rijden.

Dus nee, van mij hoeven koudbloeden niet zo nodig in de sport, maar prima als een ander daar anders over denkt Lachen

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:52

Quellian schreef:
Ik vind koudbloeden uitbrengen in de sport hetzelfde als een paard met een beperking in de sport. Je moet er 10x zo goed aan kunnen rijden om uberhaupt je punten te rijden.

Dus nee, van mij hoeven koudbloeden niet zo nodig in de sport, maar prima als een ander daar anders over denkt Lachen

Ben ik het niet mee eens.
De basis is voor ieder paard hetzelfde Ja
Het is niet zo dat je daar bij een koudbloed nou harder aan moet werken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:55

Ja dat vind ik dus ook, bij ieder paard werk je het hardst aan het zwakste punt. Dat soort opmerkingen krijg ik ook als ik zeg dat ik Z ga starten met mn fries. Dat dat zó knap is omdat het een fries is?? Euhm hzo???

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:01

Ja, ieder paard heeft zo zijn plus- en minpunten. Waar de 1 goed in is, is de ander minder goed in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:33

Taaclover schreef:
@Russel
Ik vind dat je ten dele zeker gelijk hebt Ja
Ik heb met mijn fjord zeker voordeel dat hij niet snel schrikt in een vreemde omgeving (als is het zeker geen flegmatiek beest zoals jij alles over 1 kam scheert)
Aan de andere kant heeft de mijne totaal geen middendraf en zijn dit weer lagere cijfers.

Je hebt het niet moeilijker of makkelijker met een koudbloed, je hebt bepaalde voordelen en bepaalde nadelen net zo goed als je die met een voor de sport gefokt paard hebt en ik denk dat alles tegen elkaar afweegt.

Ik word altijd een beetje moedeloos van die hele discussie...
Mensen met een koudbloed kiezen er zelf voor om te gaan starten maar als ze een keer lage punten hebben is het altijd de jury die niet van koudbloeden houd
Als je een nette proef neerzet kun je heerlijk meekomen, dat geld voor iedereen... sportpaard of koudbloed.

Als je goed had gelezen had ik in een eerdere post al zo iets gezegd. Verder zijn er idd koudbloeden die mooi kunnen strekken een vlot aktief achterbeen hebben, heb ik ook gezegd, die zijn zeldzaam wat voor mixje ze dan ook zijn. Dat zijn de uitzonderingen. Maar over het algemeen tonen ze niet en ik vind het niet mooi om naar te kijken, wel knap dat je het uberhaupt doet, maar dressuurmatig gezien, vind ik het niet tot de dressuursport behoren.

LhoveHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:34

leuk toch Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:40

Volgens mij schrijf ik ook juist dat de mijne totaal geen middendraf heeft Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:45

Taaclover schreef:
Volgens mij schrijf ik ook juist dat de mijne totaal geen middendraf heeft Schijnheilig

Wat bedoel je daar dan mee? Ik weet wel dat jij ook Z rijdt, dus snap niet wat je nu bedoelt. Er zijn zat paarden in de M en Z waarvan ik vind dat ze niet door de hals gereden worden maar in de krul en dat ze geen nette uitgetrekte of middendraf hebben.

Ik vind juist het hele totaalbeeld die kleine pootjes waardoor het gauw een gekrabbel wordt, maar goed dat is mijn mening. Een slank gebouwde haf of fjord die wel beweging laat zien en waar iemand op zit die in verhouding is met zijn paardje is de uitzondering die in veel posts steeds wordt aangehaald. Wie de schoen past trekke hem aan dan maar. Desalnietemin vind ik het wel leuk dat mensen zo veel tijd en geduld steken in de training van hun ponies. Petje af.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:56

Ik haalde mijn middendraf in de eerste post alleen maar aan om aan om een voorbeeld te geven van een plus en een minpunt Lachen (het had net zo goed slechte sb kunnen zijn b.v.)

Maar ik denk dat je dat niet helemaal goed begreep omdat jij mij quote en het alleen nog maar hebt over de middendraf.

Ik ben het met je eens dat ik liever een paard mooie vlijtig door de bak zie gaan dan een in mijn geval fjord met een krabbelmiddendraf Ja
Maar dit wil nog niet zeggen dat het meteen niets meer met dressuurmatig te maken heeft.

Ik ken b.v. genoeg paarden met een hele mooie middendraf maar met een hele slechte eenvoudige wissel… is dat dan ook niet dressuurmatig meer?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hiermee bedoel ik dus alleen maar te zeggen dat het niet uitmaakt wat voor paard je hebt en dat het er niet makkelijker of moeilijker op is om met een koudbloed (of warmbloed) te rijden.

Als je er alleen voor kiest om met een koudbloed te rijden vind ik alleen dat je niet moet afgeven op een jury als je lage punten rijd want dat dit hoor en lees ik wel regelmatig maar dat je het commentaar ter harte moet nemen en nog meer moet oefenen omdat het gewoon niet goed genoeg was.
De conclusie trekken dat een jury niet van koudbloeden houdt vind ik nogal makkelijk want een jury zal een goede proef heus niet bestraffen omdat je met een koudbloed in de ring bent.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:01

Fitzroy schreef:
Ik houd ook niet koudbloeden. Vraag me altijd af waarom zo iemand dressuur gaat rijden zonder een daarvoor geschikt paard. Maar goed, dat is verder niet aan mij te beoordelen, dat is slechts een persoonlijke mening.
Ik beoordeel wat ik zie. Als een koudbloed gewoon fijn in de aanleuning is en netjes de onderdelen afwerkt, kan ie ook hoog scoren.

en jij hebt op een fries gereden? e zal je dan wel doodgeschaamt hebben als je zo over koudbloeden denkt.. nee geef mij maar een lekkere haf.. kijk ik veel liever naar

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:05

Eens met Taaclover

@silletje een fries IS GEEN KOUDBLOED

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:06

en alle haflingers ook niet ,
de echte koudbloeden zijn in elk geval belgen en tinkers voor zover ik het weet Knipoog

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:10

ja ok maar een vries is toch wel iets anders dan een kwpner ... en ik vind, ondanks dat het mischien niet oficieel een koudbloed is,.. dat dit ook onder de 'discussie'rassen valt,. ( ik heb absoluut niets tegen friesen maar hoor vaak dat je met een fries ook in je nadeel bent op concours)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:22

Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik benadeeld werd omdat ik een fries rijdt hoor Knipoog Ze is meestal een van de beste paarden in haar klasse.

En als deze ook tot dit topic behoort: een fries heeft geen korte ponydraf en loopt meestal erg ruim. Het is geen zeldzaamheid meer een goedlopende fries in de ring tegen te komen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:44

ik vermaak me nog steeds met mijn krabbellende pony gangen hebbende niet kunnen strekkende D pony tussen de paarden... Tong uitsteken

Reden daarvan, Smuts en ik rijden om te verbeteren dressuurmatig, en dan misschien niet de sterren van de hemel te rijden, want tja.. die capaciteit hebben we niet! (zij niet, ik ook niet....dus wij niet...) Maar verbeteren in aanleuning, buiging, etc.. kan altijd. Ongeacht het ras...

Tuurlijk ergens houdt het op en voor de ene ruiter met paard zal dat eerder zijn dan voor de andere... Zolang ik en mijn pony plezier hebben in het ca 1 x per maand een wedstrijd rijden... en het ervoor trainen.. gaan we lekker door!!!

En ook ik geniet van een super paard met super gangen en geef ook grif toe dat mijn kleine bolle kortpotige smutsje met een langpoot sprinkhaan erop eigenlijk... geen gezicht is.... dus bij deze sorry voor deze dwars dwaze combinatie die toch af en toe de ring betreedt....

Kan ook goed leven met de jury's tot nu toe, ik heb niets te klagen....
Vond alleen dit weekeind wel een 'grappige' opmerking op mijn protocol bij draf... kreeg een 6 (volledig terrecht overigens...) maar het commentaar was wel fun!!! 'moet meer zweefmoment' Nou dat gaat helaas niet.. Behalve als we gaan springen... (ik wou dat we het konden snuf!!!!)

Ik accepteer mijn en mijn pony's beperkingen!!! en de 5en en 4en voor uitgestrekte draf!!! van de jury, want dat is volkomen terrecht!!!!
Wat dat smutsje wel goed kan is, zijgangen.... en daar moeten we dan de schade weer mee op zien te halen...Zo heeft ieder paard zijn voors en tegens....

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:11

'k heb de afgelopen weken weer wedstrijd gereden met onze fries en daaruit kan ik weer veel opmaken:

een aantal weken geleden had ik wedstrijd. ik was een aantal dagen daarvoor naar de hengstencompetitie in zeeland geweest en daar had ik heel veel inspiratie opgedaan!!! (vooral het van achter rijden...) na dit gezien te hebben had ik door wat m'n instructrice al die maanden probeerde duidelijk te maken en tijdens mijn proef liep mijn paard echt "volgens het boekje" alleen de gallop wilde niet (komt vaker voor..)
ikke zitten hopen tijdens de prijsuitrijking.. mischien wel een wp!!! ('t zou m'n eerste zijn na een jaar wedstrijden rijden Bloos )
wat denk je 191 en 190 punten!!!!!!

de week daarop mochten we weer aantreden.. die week heb ik veel geoefend op "het van achter denken" en het ging al veel beter!!
dus ik vol goede moet m'n proef in... werkelijk alles ging goed! (sorry klinkt een beetje...) maar het was echt zo! de gallop ging beter dan ooit tevoren en met de middendraf voelde in zelfs z'n kont ietjes zakken (hij ging een beetje zitten..)
met de jury van de week ervoor had ik minstens in de 200 punten gezeten volgens mij.... mijn huidige aantal punten.. 180!!!

hieruit wil ik even laten zien dat er toch een heel verschil zit tussen de juryleden als je met een koudbloed de ring in komt! maar zodra je "goed" rijd en je paard op z'n eigen benen laat lopen dan komen die winstpunten wel!!! dat zie je bij mij!
meer dan een jaar wedstrijden gereden zonder ook maar 1 wp, ik krijg eindelijk door hoe het moet en dan rij ik winst!

mijn motto:
Rij zo goed dat de jury gewoon niet om je heen kan!!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:25

Ik vind een koudbloed in de ring helemaal niet zo mooi, hoewel ik zelf een koudbloed heb... Maar ik ga toch wedstrijden rijden omdat ik dat leuk vind en het is weer een goede ervaring. Knipoog