ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneMieKe_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:03

Pascha schreef:
dus als je niet kan dressuren ga je maar springen? Nou, zonder enige dressuurmatige ondergrond kom je niet ver in het parcours hoor, ook niet in de B....

Hier ben ik het ook zeker mee eens!
Waar slaat dit nou op: "Waarom gaat die jongen niet: crossen, endurance, springen, SGW doen".

Als je iets (nog) niet helemaal onder de knie hebt, moet je maar snel wat anders gaan doen?

Je kunt ook gewoon proberen jezelf te verbeteren!
Ik reed eerst met mijn pony ook geen geweldige dressuur proeven, ze was erg heet, ik ging haar te veel vast houden, dan werd ze nog drukker etc.
Maar uiteindelijk werd het dus wel steeds beter, en kon ik hele nette proeven met haar rijden. En ben M1 met winst geworden.

Amen..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:06

Heb jij de rest van de posten hierop wel gelezen?
Komt erop neer: WAAROM MOET JE PERSË OP WEDSTRIJD ALS HET
NOG HELEMAAL NERGENS OP LIJKT????

Voor de jury hoeft dat niet, voor de overige deelnemrs ook echt niet, voor je eigen portomonnee, zeker niet.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:09

[quote="amondi"]Heb jij de rest van de posten hierop wel gelezen?

Ik denk dat mensen dit doen om eens te kijken hoe het paard reageerd maar ben het met je eens dat dit niet handig is zo

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:13

Dat kost je dan: startkaart, coupons, inschrijfgeld, benzine.....
Dan kan je veel beter een organisatie opbellen of je aub mag komen inrijden aan het einde van de dag, als de baan dan leeg is kun je voor jezelf de proef ook nog rijden... (scheelt gauw zo'n €200 die je dan aan privéles kan besteden)

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:17

Ik denk dat mensen dit doen omdat ze er dan (hoe vreemd) toch nog plezier aan beleven.

Iemand die na de proef de tranen in z'n ogen heeft, zich gaat afreageren op het paard, zuchtend en steunend een proef doorkomt, de jury de schuld geeft, het lag aan de hobbelige baan, het was warm of meer van dat onzin gaat uitkramen.. ja, die kan beter thuis blijven oefenen.

Op zich logisch dat een paard moet wennen aan de wedstrijd omstandigheden.. maar een paard wat na 10 wedstrijden nog steeds moet wennen... daar zou ik toch eens wat meer energie in gaan steken. Anders ben je jezelf voor de gek aan het houden.
En zoals Amondi al aangeeft... dat geld voor westrijd, vervoer e.d. kun je dan ergens anders aan besteden.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:23

Al neem je alle privé lessen van de wereld, rij je thuis de sterren van de hemel, niet alleen volgens jezelf, maar ook volgens kenners; als je nooit of heel weinig met je paard naar een wedstrijd gaat, zal zo'n dier nooit wennen aan de omstandigheden daar en dan heb je schijnbaar niets te zoeken op een wedstrijd omdat er veel te veel spanning in de combi zit.

Iedereen moet door de zure appel heen op een wedstrijd terrein, sommige combi's zullen het zelfs de eerste keer goed doorstaan en misschien zelfs wel met een wp thuis keren.
De meeste combi's hebben toch wel een paar keer een wedstrijdterrein nodig om aan de condities te wennen.

Zolang "hopeloze gevallen", zoals ze hier op het forum worden omschreven, maar niet om mijn portemonnee vragen voor startgeld, heb ik er geen problemen mee.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:34

Hoe meer kansloze mensen er starten op een concours, hoe groter de kans op een prijs bij de anderen..........
Vooral veel gaan (en blijven) starten dus, als het (nog) nergens op lijkt. Er moet toch IEMAND laatste worden.........

AnneMieKe_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:00

tienus63 schreef:
Al neem je alle privé lessen van de wereld, rij je thuis de sterren van de hemel, niet alleen volgens jezelf, maar ook volgens kenners; als je nooit of heel weinig met je paard naar een wedstrijd gaat, zal zo'n dier nooit wennen aan de omstandigheden daar en dan heb je schijnbaar niets te zoeken op een wedstrijd omdat er veel te veel spanning in de combi zit.

Helemaal waar..
Mijn pony is thuis al druk, maar als ik op wedstrijd kom, is ze toch echt nog een stukje drukker.
Het kan zoals tienus als zegt thuis achter de schuur wel fijn gaan, maar op wedstrijd kan een paard heel anders zijn.

En ja dit kan soms een hele tijd duren.

Ik vind het echt erg zoals sommige hier over de "mindere goden" praten. Tuurlijk ziet de ene combinatie er leuker uit als de andere.
En zit de een meer te prusten als de ander, so what?
Laat iedereen lekker in zijn waarde, en ga niet voor een ander oordelen waar hij/zij zijn geld, tijd, en energie in steekt.
Zolang ze jou maar neit in de weg rijden toch?

AnneMieKe_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:02

amondi schreef:
Heb jij de rest van de posten hierop wel gelezen?

Voor de jury hoeft dat niet, voor de overige deelnemrs ook echt niet, voor je eigen portomonnee, zeker niet.

En ja ik heb zeker de rest gelezen.
Maar waarom mensen dat zouden doen heb ik in bovenstaande post al uitgelegd. Wedstrijdervaring opdoen dus.

Mensen die springen of sgw rijden of wat dan ook, hebben toch al een startkaart, en vinden het misschien ook wel eens leuk/verstandig/goed om ook eens een dressuurwedstrijd te rijden.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:04

Volgens mij noemt niemand hier de mensen die ofwel zelf geen ervaring hebben, ofwel met een groen paard komen kansloos.
Iedereen beseft dat de eerste paar keer spannend zijn en er dus dingen minder zullen gaan dan de combinatie kan. Over die combinaties hebben we het dus ook duidelijk niet.

Het gaat over kansloze combinaties die al rustig een jaar (of jaren) in een bepaalde klasse rijden, nooit (of met geluk soms) punten rijden enz.
Zo kan ik een voorbeeld geven van een combinatie die al 8 jaar B start met nu inmiddels 2 winstpunten. Ja, ze beleven er zelf lol aan ja, maar aangezien dat paard standaard, al 8 jaar lang, in galop de leiding over neemt en de hele bak door vliegt (en dus niet een keer omdat hij fris is of het spannend vindt) en de betreffende amazone breed lachend iedereen overhoop rijdt "want zo is dat paard nu eenmaal"... jury en medestarters kunnen er echt niet meer om lachen hoor... En van zo iemand denk ik dus: blijf lekker thuis, val anderen er niet mee lastig.

AnneMieKe_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:10

Okeey, van zo'n combinatie begrijp ik het dan wel..

Maar als ze jou nou niet in de weg rijden, wat maakt het dan uit?
Je ziet toch ook niet gelijk hoe iemands situatie is?
Want ik heb het idee dat sommige mensen in dit topic wel erg snel oordelen over een combinatie, zonder de achtergrond te weten. En dát vind ik niet eerlijk.

Zesiram

Re: ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:11

Ik denk dat elke vereniging wel van dat soort types heeft, Noukie.
Bij ons zijn er ook verscheidene ruiters die al jaren B rijden zonder enig resultaat. gelukkig kunnen de meeste hun paard ten minste onder controle houden, zodat ze de anderen niet in de weg zitten. Maar ja, wel elke keer klagen over de jury´s e.d. daar wordt je als organisator ook aardig moe van.
Ik vind het zelf erg onbeschoft om door te gaan met wedstrijden als je anderen echt in de weg rijdt, zoals jij beschrijft. Kijk, het kan een keer gebeuren en in mijn jeugdige overmoed ben ik ook wel eens alle banen doorgeschoten met een paard dat er nog lang niet klaar voor was. Maar als het echt jaren zo door gaat, dan heb je toch wel een enorme plaat voor je kop.

Ik heb zelf als wedstrijdsecretaris vooral last van mensen die geen enkel begrip kunnen opbrengen voor de organisatie; die het raar vinden dat je een week na de sluitingsdatum niet meer kan bijschrijven, en dat we geen rekening kunnen houden met iedereen zijn wensen ( zoals de rubrieken B en Z dicht achter elkaar zetten, omdat ze op hetzelfde paard rijden ). ben nu weer bezig met de startlijst voor over twee weken en wordt echt te vaak gebeld met dit soort verzoeken. Ben best schappelijk, maar sommigen gaan te ver.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:42

of mensen die bellen dat ze later willen starten, om een of andere vage reden. Stonden als eerste op de lijst, maar willen onderaan staan. Reden: de jury moet er meestal nog even inkomen bij de eerste combinaties, en achteraan heb je meer kans op hogere punten. Dat vind ik dus echt raar. Start toch gewoon op de tijd waarop je ingedeeld bent!

Eynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:33

En dan nog vragen of ze op een ander tijdstip mogen rijden dan waar die klasse is ingedeeld of op dat lege Z plekje B mogen rijden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:37

CGJ12 schreef:
Hoe meer kansloze mensen er starten op een concours, hoe groter de kans op een prijs bij de anderen.......... Vooral veel gaan (en blijven) starten dus, als het (nog) nergens op lijkt. Er moet toch IEMAND laatste worden.........

En zo is het maar net.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:41

Ik vind het ook best leuk, zo op zijn tijd een hopeloos geval in de ring....
Kan je gelijk even 5 minuten lachen met de schrijfster........... (die dan na afloop zegt: "dat was mijn zus ")

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:43

Sorry ik heb niet alles gelezen ,maar veel jonge paarden moeten wennen aan het wedstrijdgebeuren.. Al kan je thuis een perfecte proef rijden , kan het op wedstrijd nog altijd op niets trekken.. Ik ben voorstander dat je met jonge paarden veel moet meedoen zodat het gewoon kunnen worden. Maar als je proef thuis al op niet veel trekt moet je dan ook niet op wedstrijd gaan meedoen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:44

Wij trekken soms ook de zakken popcorn open hoor, wat dat betreft best leuk dat die mensen komen. Hebben we ook weer eens wat om ons zelf aan op te halen

Imago01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:12

CGJ12 schreef:
Ik vind het ook best leuk, zo op zijn tijd een hopeloos geval in de ring....
Kan je gelijk even 5 minuten lachen met de schrijfster........... (die dan na afloop zegt: "dat was mijn zus ")

hahaha *hijst zichzelf weer onder tafel vandaan*

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:11

Pascha schreef:
of mensen die bellen dat ze later willen starten, om een of andere vage reden. Stonden als eerste op de lijst, maar willen onderaan staan. Reden: de jury moet er meestal nog even inkomen bij de eerste combinaties, en achteraan heb je meer kans op hogere punten. Dat vind ik dus echt raar. Start toch gewoon op de tijd waarop je ingedeeld bent!

Maar wat is dan een vage reden en zeggen ze letterlijk dat ze achteraan willen vanwege die punten of bedenk jij dat erbij?

Ik heb op een stal gestaan waar ik op zondag pas om half 8 binnen mocht. Tof als je rubriek om half 9 begint Heb zo ontzettend veel concoursen af moeten bellen omdat ik er niet op tijd aan kon komen dat ik maar weer van stal ben gewisseld.

Overigens moet ik volgend jaar naar het dichtstbijzijnde concours ongeveer anderhalf uur rijden met de trailer, dan gaat er ook een verzoekje naar het secretariaat of ik pls achteraan mag hoor. Het is 's ochtends al vroeg genoeg!

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:52

Nee, dat bedenk ik er niet bij, urielle, de smoes : ik moet nog helpen koeien melken 's ochtends werkt altijd. Terwijl dat niet de echte reden is . En het zijn altijd dezelfde mensen. Staan ook wel heel toevallig altijd onderaan de startlijst. Persoon in kwestie heeft zelf als eens tegen mij gezegd dat ze altijd belde als ze zo vroeg starten moest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:56

Die persoon start zeker nooit in Mariënheem op zondagochtend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:09

Ik vraag mij regelmatig af in hoeverre het hobby is van mensen als ik het gefrustreerde gedrag bij dressuurwedstrijden zie..........huilende vrouwen die hun brave man afsnauwen ( snap uberhaupt niet waarom die kerels er als een hondje achteraan hobbelen met doekjes en zooi )

Springwedstrijden zijn vaak gezellig en een stuk sportiever dan dressuurwedstrijden. Ik ga absoluut nooit voor mijn lol naar een dressuurwedstrijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:12

GeJe schreef:

Op zich logisch dat een paard moet wennen aan de wedstrijd omstandigheden.. maar een paard wat na 10 wedstrijden nog steeds moet wennen... daar zou ik toch eens wat meer energie in gaan steken. Anders ben je jezelf voor de gek aan het houden.
En zoals Amondi al aangeeft... dat geld voor westrijd, vervoer e.d. kun je dan ergens anders aan besteden.

Zou ik het dier eerder wekelijks meenemen naar een andere locatie............zodat ie zich gaat gedragen op vreemd terrein.

Of zelf aan de prozac......de kans is groot dat die knol knettergek word van degene die gestressd en gefrustreerd op zijn rug zit

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:04

Pipo schreef:
( snap uberhaupt niet waarom die kerels er als een hondje achteraan hobbelen met doekjes en zooi )

Tsja,..... blijkbaar is de gemiddelde kerel niet zo'n rotzak als vaak wel beweerd wordt.........