KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:05

Kreeg bericht dat ze de rechtstreekse examens nog aan het verwerken zijn :)

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 15:27

Ik wil dit jaar graag beginnen met de KNHS instructeurs opleiding. Heb al heel veel (hopelijk alles) op de website van de KNHS gelezen, maar zeker niet alles begrepen.

Ik vraag mij bij voorbeeld af, of een module als een blok plaatsvindt, dus één weekend lang alle lessen en het examen of of ik meerdere keer ergens naartoe moet rijden? :?

En ik ben benieuwd wat er nog gaat veranderen in juli want er staan bij sommige modules op de website, dat de inschrijving in juli begint. Niet zo handig als deze modules misschien dan helemaal niet meer bestaan.

Bovendien zitten wij helemaal in het zuiden van Nederland, in Limburg en ik hoop, dat de modules een beetje in de buurt worden aangeboden. Hebben jullie er ervaringen mee? :?

En tenslotte nog de vraag of iemand ervaring heeft met rechtstreeks examen te doen. Is dat te doen (bijvoorbeeld bij het theortische module "Voeding en gezondheid" of ook bij de modules "Eigen Vaardigheid"? Theorie kan je toch best goed zelf leren en lessen volg ik met mijn paard sowieso regelmatig. Mijn instructeur wil me wel helpen bij het voorbereiden. Hebben jullie al rechtstreeks examen gedaan? :?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:07

Ik ben vanmiddag geslaagd voor het lesgeven dus heb de vooropleiding in the pocket! *\o/*

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:25

@Hilde_: Gefeliciteerd!!! +:)+
Wil jij misschien even vertellen waar je het module bent gevolgd en hoe het was??

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:50

Gefeliciteerd! Vertel, hoe was het examen?
En wat voor hindernissen heb je neergezet? Ben benieuwd

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:11

Examen was goed te doen. Eerst een kwartier dressuurles gegeven, toen kreeg ik een seintje en ben ik met de springles begonnen. Had een dubbel met 1 galopsprong staan en aan de andere kant van de bak een steiltje waar ze daar door kon galopperen. Kreeg na de tijd goed commentaar dus dat was erg fijn!

@ Sunnystar. Ik heb alleen de module lesgeven gevolgd. De rest heb ik direct examen gedaan en voor het rijden heb ik vrijstelling. Het examen voeding en gezondheid is als je goed leert prima te doen. Het examen omgaan met paarden is best pittig, maar ook goed te doen als je je goed voorbereid. Mijn moeder heeft ORUN 4 dus heeft mij een paar keer geholpen met longeren en dat was ook prima te doen.

Het lesgeven was voor mij een kwartiertje rijden. Ik woon in Friesland en sommige mensen moesten wel wat verder rijden hiervoor, maar wel te doen. Genoeg informatie?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:09

@Hilde... dat wil ik ook doen. Dubbel met 1 galopsprong en een steiltje verderop. Waarschijnlijk zelf 2 steiltjes vanwege het niveau van mn ruiter. Dus dan de dubbel linksom de steil, rechts landen en dan weer een steiltje.
En tussen die dubbel dan 7,50 meter toch?
Dan gaat dat wel goed komen :D

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:24

Ik had de dubbel op 6 meter, omdat wij alles uit draf moesten doen met 't examen. :-)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 16:26

Ja, moest dat per sé? Wist je dat van tevoren al dan? Dat is ons namelijk nooit verteld.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:56

Ik heb hetzelfde lijntje als Hilde neergezet, maar dan alles uit galop:)

Ben vandaag ook geslaagd!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 07:33

super! gefeliciteerd :D heb volgende week examen

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:00

Ik ben dinsdagavond ook geslaagd :)
Heb nu de hele vooropleiding afgerond. Nu nog maar afwachten of ik er nog wat aan heb na het besluit van de KNHS.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:55

Allereerst gefeliciteerd voor alle geslaagden!!!

Ik heb gelijk een vraag. Ik wil ook graag de vooropleiding gaan doen. Ik heb me suf gezocht op internet maar het 1 en ander is niet duidelijk.

Wie kan mij vertellen waar ik me moet inschrijven?

Ik heb geen vrijstelling voor rijden, kan ik dan direct examen doen voor de Dressuur 1 en 2 en springen 1?
Wie weet het antwoord?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:25

Even afwachten tot de P&S van juli, daar komt de nieuwe opzet in te staan.
De vooropleiding gaat er waarschijnlijk uit. Neem aan dat de website ook wordt geupdate.

En voor meer informatie over deze wijzigingen: lees dit topic even door :)

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:36

De KNHS website is gewijzigd. Geen moudles meer in de vooropleiding en alleen de informatie dat je de opleiding aspirant-instructeur kan volgen via de AOC's. En deze opleiding heb je dan nodig om de opleiding "Instructeur Paardensport" te kunnen doen. Meer nog niet. Hopelijk wordt het volgende week duidelijker. :-( Wat verwarrend...

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:03

kword er echt moe van :(

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 19:04

Met het diploma vooropleiding kun je direct instromen in de opleiding "Instructeur Paardensport" Deze opleiding start in 2013.

Als je de volledige vooropleiding hebt afgerond, krijg je het diploma Aspirant Instructeur. Met dit diploma mag je gedurende drie jaar lesgeven op een accommodatie met een veiligheidscertificaat.

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:26

Ja, Daniellejody, maar de vooropleiding bieden ze niet meer aan. Dus wat is met de mensen, die de vooropleiding nog nodig hebben???

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 06:48

Die moeten een toelatingsexamen doen voor de opleiding.

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:15

Geen vooropleiding meer dus? Komt dat van het toelatingsexamen dan ook op de website van de KNHS te staan? Nog staat er dat je aspirant-instructeur bei de AOC's moet halen... Ik snap niet waarom ze alle informatie maar stukje voor stukje op de website zetten en niet gewoon aales op eens en dan duidelijk.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:37

Ik snap het ook niet meer. Ik heb de helft van de modules voor de vooropleiding gedaan, de andere helft nog niet. Maar klopt het nou dat je alleen nog maar rechtstreeks examen kan doen en dus geen modules meer kan volgen? Dan moet ik dus examen lesgeven gaan doen zonder daar ooit les in te hebben gehad, dat zie ik niet echt zitten.
En begrijp ik het goed dat als je de vooropleiding niet afgerond hebt tegen het eind van het jaar, je helemaal geen instructeursopleiding meer kan volgen zonder eerst een MBO opleiding aan een AOC te hebben gedaan? Er staat ook niks over een toelatingsexamen op de site van knhs, alleen over het volgen van aspirant-instructeur aan een AOC. Ik weet het allemaal niet meer...

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:21

dus dan moet je naast je gewone studie of werk ook nog aan het AOC een studie volgen? dat is toch helemaal niet te doen? en hoezo zou je dan aan een instructeur om begeleiding moeten vragen? doordat zij daar maar een paar instructeurs gaan aanbieden zitten die toch steeds vol? bovendien wordt dat toch veel duurder?

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:57

Ik zet even een stipje om mee te lezen.
want ik wordt ook niet heel erg wijs van die site.
Ik zou graag mijn instructeurs cursus willen halen maar ik weet bij god niet waar ik moet beginnen.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:38

Dit kreeg ik van de KNHS toegemaild:
Dag Noor,

Nieuws gaat snel. Maar je hebt het niet helemaal goed begrepen of het is je niet helemaal goed verteld.

De vooropleiding blijft bestaan in de vorm van het onderwijs op de AOC’s en in de vorm van directe examens. Je kunt hulp krijgen van een KNHS-erkende instructeur om je voor te bereiden op een examen indien nodig. Daarnaast komt er de mogelijkheid om een toelatingstoets te doen. Het diploma “vooropleiding” of aspirant-instructeur blijft bestaan.

Er komen in de instructeursopleiding inderdaad twee richtingen: basissport en wedstrijdsport. Je kunt direct aan één van beide beginnen. Echter voor wedstrijdsport heb je een wedstrijdklassering in één discipline nodig en moet jouw eigen vaardigheid op een veel hoger niveau zijn. Je moet in staat zijn om in een korte periode als combinatie naar ZZLicht niveau te groeien. Dus dat is een behoorlijke stap. Je moet ongeveer Z1 zijn en je paard moet de wissels al enigszins beheersen.

Als je het niveau niet direct haalt, kun je lessen nemen in jouw omgeving. Je kunt ook door middel van een wedstrijdklassering voldoen. In PaardenSport van juli wordt de vernieuwde opleiding besproken.

met vriendelijke groet,

....
Laatst bijgewerkt door Shoran123 op 02-07-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:50

Nou, daar wordt het lekker duidelijker van :Y)

Citaat:
Echter voor wedstrijdsport heb je een wedstrijdklassering in één discipline nodig en moet jouw eigen vaardigheid op een veel hoger niveau zijn. Je moet in staat zijn om in een korte periode als combinatie naar ZZLicht niveau te groeien. Dus dat is een behoorlijke stap. Je moet ongeveer Z1 zijn en je paard moet de wissels al enigszins beheersen.

Dit stukje begrijp ik niet. Of heb je aan de hand van jouw wedstrijdklasseringen gevraagd of je de wedstrijdsport-opleiding kunt gaan volgen?

In ieder geval mooi dat de vooropleiding wat waard blijft.
Verder wacht ik het af.

(@GewoonNoor, ik weet eigenlijk niet of het toegestaan is namen / volledige mails te plaatsen? )