Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Re: Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:07

Hoezo gezeur van de KNHS? Volgens mij is het reglement heel duidelijk. Het zijn de deelnemers niet toegestane kleding (bijvoorbeeld shirtjes) gaan dragen en daarmee willen starten.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:08

Roxx schreef:
Hoezo gezeur van de KNHS? Volgens mij is het reglement heel duidelijk. Het zijn de deelnemers niet toegestane kleding (bijvoorbeeld shirtjes) gaan dragen en daarmee willen starten.

Maar wat is dan een kapmouw of een gewone korte mouw??
Zie voorgaande voorbeelden....

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:11

Een kapmouw is een heel kort mouwtje dat als het ware als een soort dakje over je schouder ligt. Een korte mouw is langer en bedekt een substantieel deel van je bovenarm. Die van jou is een korte mouw, het voorbeeld van Mootje van de Agradi-blouse is een kapmouw.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:12

Ik vind dat ze eigenlijk wel eens mee mogen gaan met de tijd en sportkleding toe moeten gaan staan.
Wie sport er nu in een blouse????

Oorspronkelijk is een kapmouw een mouw die alleen aan de bovenkant van de schouder de arm bedekt.
De mouw heeft dus een 3 hoekige vorm en aan de onderkant vd arm heeft de mouw geen stof.
Beetje lastig uitleggen,maar dat is een kapmouw:kapje over de schouder heen.

O,roxx je was me voor.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:13

Ik ben van mening dat er voor mijn maar maar 1 (wit) correct zomertenue tussen al de wanna-bees in de winkel hing waar ik ben geweest, en deze heb ik gekocht :D
Ik ben benieuwd hoeveel showshirts ik morgen zie en of ze mogen starten :j

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:15

Mootje schreef:
Ik ben van mening dat er voor mijn maar maar 1 (wit) correct zomertenue tussen al de wanna-bees in de winkel hing waar ik ben geweest, en deze heb ik gekocht :D
Ik ben benieuwd hoeveel showshirts ik morgen zie en of ze mogen starten :j

Ik neem beide mee.
Wanneer ik in mij ring één showshirt zie, dan weet ik wel wat ik aantrek!
De blouse blijft dan mooi in de auto liggen :D

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:17

Roxx schreef:
Een kapmouw is een heel kort mouwtje dat als het ware als een soort dakje over je schouder ligt. Een korte mouw is langer en bedekt een substantieel deel van je bovenarm. Die van jou is een korte mouw, het voorbeeld van Mootje van de Agradi-blouse is een kapmouw.

Dank voor je antwoord.
Ik zal de KNHS maandag ook mailen en beide voorbeelden voorleggen :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:23

Ik ben pas voor het eerst in zomertenue gestart. Omdat ik vermoedde dat het zou worden toegestaan, ook mijn oude eenvoudig witte blouse meegenomen ipv mijn lichtgroene die ik normaal onder mijn jasje draag. Voordat je van huis gaat, weet je vast wel of er een kans in zit om in zomertenue te mogen rijden en kan iedereen er dus rekening mee houden. Heb je niet de juiste spullen, dan gewoon met jasje rijden.
Wel vind ik dat de paardensport geen modeshow moet zijn. Het goed erom hoe er gereden wordt. Of iemand teveel vetrollen heeft zou eigenlijk niet mee mogen tellen (al is het algehele beeld vaak minder mooi). De een is blij als ze een standaard jasje kunnen kopen, de ander heeft voor ieder seizoen een op maat gemaakt jasje. Staat zeker mooier maar dat is niet waar het om gaat.

Ben wel blij dat je met een opstaand dressuurkraagje geen plastron meer hoeft. Vroeger mocht je er ook gewoon een speld op prikken, ideaal. Nu zit je iedere keer met zo'n verfrommeld plastrongeval.

Ben benieuwd of de Kingsland shirten ook oogluikend toegestaan worden? Staat toch aardige reclame op.

Naar mijn idee is een kapmouw zo kort dat de oksels zichtbaar zijn.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:25

Dit bericht heeft de KNHS nu op haar website staan:

ERMELO (KNHS) - De laatste tijd worden veel vragen gesteld over het zomertenue en welke kleding hierbij is toegestaan tijdens KNHS-dressuur en -springwedstrijden. Reglementair is bepaald dat: Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30° Celsius) kan een Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef of het springparcours mag worden uitgelaten.

Dit betekent dat er, behalve dat de rijjas mag worden uitgelaten, voldaan moet worden aan de overige bepalingen.

Voor de discipline dressuur geldt zoals beschreven in artikel 117 van het Wedstrijdreglement Dressuur:
Je dient in de ring te verschijnen in:

Een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse,
Overhemden/dressuurblouses moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.

Een witte, beige of gele rijbroek.

Een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouse wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.

Een paar handschoenen.

Voor de discipline springen geldt zoals beschreven in artikel 256 van het Wedstrijdreglement Springen:
De ruiter of amazone dient te verschijnen in:

Een wit of licht gekleurd overhemd gecombineerd met een witte stropdas of plastron.

Overhemden/rij-overhemden moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.

Dames hoeven bij het dragen van een speciaal rij-overhemd met een hoge kraag geen stropdas of plastron te dragen.

Een (wedstrijd)shirt of polo is niet toegestaan, evenals een blouse zonder mouwen of met ‘kapmouwtjes’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:03

ambre schreef:
Vandaag bij ons zomertenue en bijna iedereen in showshirt gereden!
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik die shirts er keurig uit vind zien.
Dan heb ik het wel over de egaal witte/lichtgekleurde.

bij sommige deelnemers is het idd keurig. Maar had er laatst een in de ring, de boezem ging van kin tot navel en op de rug was het ook niet heel flateus

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:04

Ik heb vanmorgen gereden en echt alles werd toegestaan, hemdjes, rijshirts, gekleurde bloesjes, bloesjes zonder mouw ;)
Daar reed ik dan in mn veel te wijde bloes ^)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:58

Hemdjes???? :oo

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:16

Op mijn wedstrijd reden er een paar met blouse met kapmouwtjes in zomertenue. Showshirts heb ik niet gezien. Een aantal mensen waren mouwloos en zij reden keurig met rij-jasje. Wel was ik één van de weinigen die zonder plastron reed!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:30

Als ik morgen een hemd in de ring krijg dan keur ik dat ook niet goed hoor. Een showshirt vind ik persoonlijk niet zo'n probleem...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:16

vandaag reden er op de wedstrijd waar ik was ook gewoon in showshirts (ik zelf toen trouwens ook een nette effen champagne). Ook allerlei showshirts met brede verticale strepen in een andere kleur en dergelijke. Nergens werd een probleem van gemaakt.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:03

Gisteravond het stukje van de KNHS geprint wat betreft de kledingvoorschriften en meegenomen naar wedstrijd vandaag waar ik ging jureren. We hebben met alle juryleden afgesproken dat, als er deelnemers in de ring verschijnen met "verkeerde" shirts, dat we er wel wat van zeggen, ze mogen wel starten maar dat ze de volgende keer niet in deze outfit mogen starten.
Er waren zelfs nog deelnemers die "zeker" wisten dat ze het shirt wat ze aan hadden gewoon mocht! Tot ik ze het stukje van de KNHS onder de neus drukte, toen was het toch ff anders.

Dus een advies: Hou je nou gewoon aan de kledingvoorschriften om problemen te voorkomen!!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:05

En ik wed dat ze volgende keer weer gewoon met hun showshirt aan komen zetten....

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:11

Dat is dan jammer voor ze, maar dan gaan ze er bij mij uit! Er is nu zoveel geschreven over dit onderwerp en iedereen hoort de voorschriften nu wel te kennen! Ik ben zelf nu 2 weekenden erg soepel geweest en eigenlijk bijna alles laten rijden, maar het houdt een keer op!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:14

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je afgelopen twee weekenden het showshirt wel door de vingers hebt gezien :o In mijn ogen dient iedereen op de hoogte te zijn van het reglement en anders: eigen schuld, dikke bult!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:16

Ik geef je groot gelijk Alanta!
Als mensen zich niet aan het regelement willen houden moeten ze thuisblijven!
Ik moet morgen om 3uur (midden op de dag dus)
en ik trek mooi mijn jasje aan, doe netjes mijn plastron om.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:19

Ik ben een positief mens en wil ook positief bij een ring zitten! Om aldoor maar op je strepen te staan gaat mij iets te ver. Ben zelf ook wedstrijdruiter en weet wat het is om met warm weer te rijden (nou gaat mij dit weer te ver en rij helemaal niet met dit weer, maar das een ander verhaal). Ik heb ze even de tijd gegeven, maar nu weet iedereen het wel, dus als ze met een verkeerd shirt starten, trekken ze maar een jasje aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:22

dat vind ik dus ook Alanta, en nu de KNHS het kenbaar heeft gemaakt op de site komen er bij mij ook geen shirts meer in de ring.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:23

Zelf vandaag ook in vol tenue gereden,gewoon omdat ik dat zelf mooier vind staan.

Maar heb geen bezwaar wanneer andere in origineel zomertenue starten wanneer het toegestaan is die dag.

Ik vind het belangrijker dat iemand een goede proef weg zet zonder van zijn paard te vallen omdat ze onwel worden.
Wel volgens de knhs voorschriften, dus niet zelf inproviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:24

ik zag vandaag op concour ook mensen in volledig tenu. toch vind ik dat met dit weer ook niet verstandig.

het is misschien wel mooier maar om met een jasje te rijden in de volle zon... dat vind ik met de gedachte naar de gezondheid niet verstandig

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:26

vonneke schreef:
ik zag vandaag op concour ook mensen in volledig tenu. toch vind ik dat met dit weer ook niet verstandig.

het is misschien wel mooier maar om met een jasje te rijden in de volle zon... dat vind ik met de gedachte naar de gezondheid niet verstandig

Of goed smeren of gewoon jasje aan!

Ik rijd altijd in jasje als zomertenue is toegestaan.