Waar een jury zich aan ergert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:33

Leonora schreef:
Daarom moeten de punten voor bijvoorbeeld de gangen van een paard per vandaag nog verdwijnen;
dat zijn kwaliteitscriteria en niet anders.

Daarvoor in de plaats zou de ruiter duidelijker beoordeeld mogen worden,
twintig onderdelen voor de proef en tien voor de ruiter. Duidelijkere score voor een ruiter
zou wel eens een aanzet kunnen zijn om het gemiddelde niveau van de rijderij te verbeteren.

Op mooie/goede paarden worden ruiters namelijk snel laks. Ik zie veel te veel ruiters
meeliften op de uitstekende kwaliteit van hun paarden en dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn.

Ja ik vond zuiverheid van de gangen in 1 punt ook eerlijker. :)
Nu eindigen inderdaad goed bewegende paarden nog sneller bovenaan.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:46

goed, ik schrijf het verkeerd neer. Op de keuring loopt niet altijd de mooiste maar wel degene met gemiddeld het beste exterieur en de beste beweging bovenaan.
In veel gevallen, vooral als zo'n paard goed in het hoofd is, zal zo'n kwalitatief goede keuringswinnaar het ook uitstekend doen op de wedstrijd.
Kijk maar eens hoeveel merries die op de CK in de kopgroep meeliepen, het ook goed doen op de Pavo Cup. Annerijke van dit jaar bijvoorbeeld, en zo zijn er nog een hele ris.

Inderdaad heeft een aparte al meer lossigheid van zichzelf, maar krijgt daarvoor dus ook gratis bonuspunten, die voor een gewoon paard niet meer in te halen zijn.

Het is politiek correct om te zeggen dat een kwalitatief goed paard ook rijtechnisch correct moet zijn,
maar zie in de praktijk helaas teveel andere voorbeelden. Enerzijds begrijp ik het wel, soms imponeren paarden tijdens
het losrijden al zo, dat je oog er automatisch iedere keer naar toe wordt getrokken. Een echte paardenliefhebber
is nu eenmaal gek van een apart paard. Om die kwaliteit in de ring dan niet teveel mee te laten wegen is een hele opgave.

de punten van het scala moeten uitmonden in een technisch correcte uitvoering van de proef, wat versta jij dan onder 'meer' en wat is het nut daarvan?

moonprayer

Re: Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:11

bij FNRS proeven word de ruiter helemaal ontleed, dat zou bij KNHS proeven ook wel meer mogen gebeuren.

en daarbij komt dan toch wel dat in de FNRS proeven het eigenlijk niet uitmaakt of het paard goed wijtk, maar de ruiter haar uiterste best doet op een goede manier dit toch een beetje te laten zien, dat kan natuurlijk niet op een KNHS proef.

maar wellicht is het mogelijk om wat onderdelen die puut over het paard gaan te veranderen in houding en zit dingen voor de ruiter

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:51

Leonora schreef:
de punten van het scala moeten uitmonden in een technisch correcte uitvoering van de proef, wat versta jij dan onder 'meer' en wat is het nut daarvan?

Absoluut eens.
Wat ik versta onder 'meer' is wat buiten het rijtechnisch correcte net die punt meer geeft. Het scala spreekt ook van lossigheid, souplesse, ruimte, correct ondertredend achterbeen etc.
Zoals ik hierboven al uitlegde :

Suzanne F. schreef:
Helemaal mee eens, het gaat om de kwaliteit van de uitvoering, zowel rijtechnisch als kwalitatief. Maar kwaliteit van het gereden zijn omvat meer dan alleen technisch correct.

De kwaliteitsvolle combinatie. MITS rijtechnisch even correct uitgevoerd zoals hierboven al uitgelegd is. Een paard wat meer bodem dekt, meer uit de schouder komt, achter meer ondertreedt etc. krijgt gewoon een hoger cijfer dan een paard wat dat minder doet. (weer met de voorwaarde dat het paard in balans is, schoft omhoog, neus voor de loodlijn, geen tactfouten, op de letter etc. etc.) :)

Een paard wat dus naast het correct rijtechnisch uitgevoerde ook nog kwaliteit van beweging en lichaamsgebruik toevoegt scoort hoger, ook als je het scala aanhoudt.
De kwalitatief extreem goede paarden lopen met veel lichaamsgebruik, sterk ondertredend achterbeen, beweging vanuit de schoft omhoog, uit de schouder, mooi in balans over de rug, veel lossigheid en souplesse. Die doen dat van nature en hebben dat voor op hun HTK-viervoetergenoot. En ja dressuur is ook show en uiterlijk vertoon dus koppel bovenstaande aan een mooi snuitje en voila: je hebt een winnaar.
Ik geef je gelijk dat dus de keuringspaarden een streepje voor hebben in de ring. Dat kan. Hoeft niet. Opnieuw: alleen als ook aan de rijtechnische voorwaarden van het scala voldaan worden. :)

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:57

Suzanne F. schreef:
Een paard wat dus naast het correct rijtechnisch uitgevoerde ook nog kwaliteit van beweging en lichaamsgebruik toevoegt scoort hoger, ook als je het scala aanhoudt.
De kwalitatief extreem goede paarden lopen met veel lichaamsgebruik, sterk ondertredend achterbeen, beweging vanuit de schoft omhoog, uit de schouder, mooi in balans over de rug, veel lossigheid en souplesse. Die doen dat van nature en hebben dat voor op hun HTK-viervoetergenoot. En ja dressuur is ook show en uiterlijk vertoon dus koppel bovenstaande aan een mooi snuitje en voila: je hebt een winnaar.
Ik geef je gelijk dat dus de keuringspaarden een streepje voor hebben in de ring. Dat kan. Hoeft niet. Opnieuw: alleen als ook aan de rijtechnische voorwaarden van het scala voldaan worden. :)

het begint er al op te lijken *D
Goede (keurings)paarden hebben een streepje voor in de ring. Dat kun je ook andersom vertalen: :(:) goede (keurings)paarden of hun ruiters kunnen zich een foutje extra veroorloven in de ring :(:) In de door jou gestelde criteria in het stukje hierboven benoem je alleen de kwaliteiten van het paard. Zo gaat het dus blijkbaar in de
praktijk. De ruiter lijkt amper mee mee te tellen. Persoonlijk zie ik graag wat minder spektakel en expressie = circus, maar meer harmonie en lichtvoetigheid. Op deze laatste twee punten heb je als ruiter meer invloed, de voorgaande criteria vallen voornamelijk onder aanleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:11

Als ruiter invloed op de lichtvoetigheid? :? Die snap ik ff niet hoor..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:16

Leonora schreef:
het begint er al op te lijken *D
Goede (keurings)paarden hebben een streepje voor in de ring. Dat kun je ook andersom vertalen: :(:) goede (keurings)paarden of hun ruiters kunnen zich een foutje extra veroorloven in de ring :(:) In de door jou gestelde criteria in het stukje hierboven benoem je alleen de kwaliteiten van het paard. Zo gaat het dus blijkbaar in de
praktijk. De ruiter lijkt amper mee mee te tellen. Persoonlijk zie ik graag wat minder spektakel en expressie = circus, maar meer harmonie en lichtvoetigheid. Op deze laatste twee punten heb je als ruiter meer invloed, de voorgaande criteria vallen voornamelijk onder aanleg.

De ruiter telt zeker mee, in het rijtechnische gedeelte. Het kwalitatieve gedeelte valt deels onder aanleg en deels onder de ruiter. Maar: wat er niet inzit kan je er ook niet uitrijden.
Ik zeg ook nergens dat er spektakel en circus moet zijn. Lichtheid en harmonie is vaak bij de aparte en goed gereden paarden van nature ook aanwezig. En ruiter telt net zo hard als het paard. Maar de voorgaande discussie ging puur over het paard en daar beperkte ik me dan ook toe.
Ruiter en paard zijn als een combinatie en hebben beiden hun deel in de prestatie. Ik gaf al steeds aan dat een kwalitatief goed paard (misschien wel keuringspaard ja) een streep voor heeft bij dezelfde rijtechnische prestatie tegenover een HTK-paard. En dat is gewoon logisch. Je kan als ruiter nog zo knap sturen en zoveel talent hebben en je paardje technisch goed voor elkaar hebben; maar wat er niet inzit kan je er ook niet uit rijden. Je bent als een combinatie en het talent van het paard telt ook mee.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:20

in het kader van dit topic? Waaraan ergert de jury zich nou?
Aan HKT paarden waarvan de ruiters vinden dat ze dezelfde punten moeten krijgen als soepele dressuur paarden, als ze allebei correct gereden worden?
Of vindt een ruiter hier dat je met een HKT paard gediscrimineerd wordt? Zo ja, dan is een goede discussie in een verkeerd topic aan het ontstaan, toch?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:40

Relaxed schreef:

Amondi heeft gelijk;

leuke discussie hier maar inderdaad op de verkeerde plek

maar om jouw vraag te beantwoorden Relaxed, een ruiter is van grote invloed op de
lichtvoetigheid van een paard. Kijk, een Belgisch trekpaard is van nature zwaarmoedig,
maar het gemiddelde rijpaard kan mits hij voldoende over de rug wordt getraind, waarbij
lossigheid een heel belangrijk doel is, zeer lichtvoetig in zijn bewegingen zijn. Stijve paarden met een
strakke rug ploffen door de baan en dat is dan weer niet lichtvoetig!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:03

Leonora schreef:
Relaxed schreef:

Amondi heeft gelijk;

leuke discussie hier maar inderdaad op de verkeerde plek

maar om jouw vraag te beantwoorden Relaxed, een ruiter is van grote invloed op de
lichtvoetigheid van een paard. Kijk, een Belgisch trekpaard is van nature zwaarmoedig,
maar het gemiddelde rijpaard kan mits hij voldoende over de rug wordt getraind, waarbij
lossigheid een heel belangrijk doel is, zeer lichtvoetig in zijn bewegingen zijn. Stijve paarden met een
strakke rug ploffen door de baan en dat is dan weer niet lichtvoetig!

Nou dat wat jij omschrijft zou ik niet onder de noemer lichtvoetig plaatsen. Imo is lichtvoetig toch de aanleg van het paard. Dat wat jij omschrijft is naar mijn idee de schwung en losheid in het lijf en daar kan de ruiter idd erg veel aan doen.. :j

Maar nu weer ontopic ;)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:06

Het zal vast wel een ergenis van de desbetreffende jury zijn geweest: Ik heb een keer als secetariaat zijnde de jury in zijn jury hokje opgesloten :=
Gelukkig kwam ik 20 minuten later een tosti brengen ;)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:07

Had ie al wel door dat ie opgesloten zat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:12

Ik moest vanmiddag jureren en ik had al gezien dat er alleen maar L2 en M/Z was.. Ik had ook gezien dat er maar 1 groep volledig L2 was en de andere groep was L2 en M1 in 1 ring. Ik dacht nog van ik mag alleen één van die 2 ringen doen en die combi ring L2/M1 kan ik niet doen (mag nog geen M jureren) zouden zij daar ook aan gedacht hebben? Maar ik dacht toen dat ze dat vast wel hadden gezien. Kom ik daar en blijken ze dus idd 3 IL jury's te hebben.. Ben ik gewoon begonnen in die gecombineerde ring en was ik dus na 10 combi's L2 ofzo al klaar. Gelukkig had ze nog iemand kunnen regelen voor de M1 ruiters in diezelfde ring..
Was ook niet vervelend om met dit weer eerder klaar te zijn :D

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:23

lieziej schreef:
Het zal vast wel een ergenis van de desbetreffende jury zijn geweest: Ik heb een keer als secetariaat zijnde de jury in zijn jury hokje opgesloten :=
Gelukkig kwam ik 20 minuten later een tosti brengen ;)

Die vind ik dan weer leuk..
Ik heb weleens een juryhokje gehad waar de ramen zo smerig van waren dat ik er niet eens doorheen kon kijken, na een grapje en een extra rondje losrijden van de 1e combinatie kon ik verder met een heldere blik. ;)

Kleine ergenrnis:
Juryhokje stond buiten in de vrieskou, ramen beslaan, tijdens proef komt overactieve vrijwilleger de ramen even trekken, paard schrok zich lam.....
Vrijwilliger begreep de hint: dank je wel, maar niet nodig niet.
Heb het de combinatie niet aangerekend. Kon er ook wel een beetje om lachen, maar vond het sneu voor de combinatie.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:39

Ik ben een stille meelezen vind het allemaal reuze interessant om te lezen...:)

alleen hier val ik dus van mn stoel vanaf ( even offtopic):
Citaat:
Deels eens en deels oneens. Een huis en tuin en keuken-paard legt het altijd af tegen een aparte MITS ze beide rijtechnisch even correct gereden zijn
Kortom dat betekent dus dat je met een huis-tuin keukenpaard bij jou nooit hoog zal scoren.
Want vaak is het zo dat mensen met een apart paard, ook een aparte lesgever kunnen betalen voor slechts 3 keer in de week.
Het gaat toch om het rijden en de samenwerking van paard en ruiter...? of zie ik iets nu heel erg fout.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:43

randie schreef:
Ik ben een stille meelezen vind het allemaal reuze interessant om te lezen...:)

alleen hier val ik dus van mn stoel vanaf ( even offtopic):
Citaat:
Deels eens en deels oneens. Een huis en tuin en keuken-paard legt het altijd af tegen een aparte MITS ze beide rijtechnisch even correct gereden zijn
Kortom dat betekent dus dat je met een huis-tuin keukenpaard bij jou nooit hoog zal scoren.
Want vaak is het zo dat mensen met een apart paard, ook een aparte lesgever kunnen betalen voor slechts 3 keer in de week.
Het gaat toch om het rijden en de samenwerking van paard en ruiter...? of zie ik iets nu heel erg fout.

Had de rest ook even gelezen voordat je hier reageerde..... Dit komt uit een post waarin wordt gesteld dat men behoorlijk off topic ging met deze discussie!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:50

randie schreef:

Beter lezen want dat zeg ik nergens. Tuurlijk kan een HTK paard hoog eindigen. En uiteraard gaat het om het rijden en de samenwerking tussen paard en ruiter.
Lees al mijn posts nog eens door, dan zal het duidelijker zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:51

ik heb alles gelezen, maar ik ga het nog een keer doorlezen :Y)

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:03

Ik ben wel eens benieuwd of er juryleden zijn die hun eigen leerlingen jureren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:05

Ik geef zelf geen les, maar ken wel mensen die wel eens een leering in de ring treffen. Daar ontkom je ook bijna niet aan als iemand naast het jureren ook nog veel les geeft :n

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:07

Ik ga daar (in de hele off topic discussie) toch wel mee met suzanne, ander voorbeeld:Stel ik ben lang en dik en ik ben abslouut niet lenig, mijn handen kan ik niet op de grond krijgen als ik buk. Stel dat ik ga turnen tegen zo'n soepele slanke chineese leg ik het onmiddelijk af. Ik mis namelijk, bouw, aanleg en talent om hoog te eindigen.
Een paard heeft ook talent, bouw, aanleg wat in zijn voordeel kan werken. Daarmee sluit je een ander niet uit, het is niet onmogelijk, maar wel harder werken. Voor dat wat meer gewonere paard.
Oneerlijk?? Nee ik denk het niet, eindigen betere ruiters door de beperkingen van hun paard weleens lager?? Dat denk ik wel..
Eindigen geweldige paarden weleens lager door de tekortkomingen van hun ruiter?? Daar durf ik zelfs absoluut op te zeggen.

En persoonlijk ben ik daarmee meteen ontopic, want daar stoor ik me als jury absoluut aan, mensen die vinden dat het oneerlijkis omdat een ander zo'n goed paard heeft dat ze r niet boven kunnen eindigen. Rijd je nou voor de fun of om de beste te zijn?? Want als je de beste wilt zijn, heb je zomaar kans dat financieen een heel groot aandeel gaan vormen....

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:15

Goeie tips !

Met dat rassen ben ik het ook volkomen eens... (jaa maar.... Ik heb een haflinger/fries/fjord/tinker ;( )

Zelf hen ik een fjord, en het is gewoon moeilijk om met hem uitgestrekte draf te rijden. Om daar een 8 voor te halen MOET hij een bepaalde uitgestrekte draf laten zien, en of dat nou een fjord is of niet pech... Lekker door oefenen... Voor andere oefeningen kan ik wel hoge punten halen,
onthoud wat goed ging, als je kritisch genoeg naar jezelf bent heb je daar altijd goede punten voor... Zo is dat bij mij... Al zeggen mijn ouders dat ik te kritisch ben, toch heb ik altijd gelijk als het op wedstrijden aan komt :o

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:17

raket schreef:
Ik ga daar (in de hele off topic discussie) toch wel mee met suzanne, ander voorbeeld:Stel ik ben lang en dik en ik ben abslouut niet lenig, mijn handen kan ik niet op de grond krijgen als ik buk. Stel dat ik ga turnen tegen zo'n soepele slanke chineese leg ik het onmiddelijk af. Ik mis namelijk, bouw, aanleg en talent om hoog te eindigen.
Een paard heeft ook talent, bouw, aanleg wat in zijn voordeel kan werken. Daarmee sluit je een ander niet uit, het is niet onmogelijk, maar wel harder werken. Voor dat wat meer gewonere paard.
Oneerlijk?? Nee ik denk het niet, eindigen betere ruiters door de beperkingen van hun paard weleens lager?? Dat denk ik wel..
Eindigen geweldige paarden weleens lager door de tekortkomingen van hun ruiter?? Daar durf ik zelfs absoluut op te zeggen.

En persoonlijk ben ik daarmee meteen ontopic, want daar stoor ik me als jury absoluut aan, mensen die vinden dat het oneerlijkis omdat een ander zo'n goed paard heeft dat ze r niet boven kunnen eindigen. Rijd je nou voor de fun of om de beste te zijn?? Want als je de beste wilt zijn, heb je zomaar kans dat financieen een heel groot aandeel gaan vormen....

Mee eens... Er kunnen toch geen hopeloze paarden/pony's in de top meerijden OMDAT het een fjord/haflinger/tinker is ! Die paarden rijden in de top OMDAT zij aanleg/talent hebben. Zo is het ook met ruiters.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:26

raket schreef:

:j _/-\o_