Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:28

Arghh.... zo zijn er wel meer topics waar ik een meer dan droog antwoord op kan verzinnen. Nuttiger is om even te kijken hoe het topic zich ontwikkeld en of je er een 'nuttige' bijdrage aan kunt leveren. Anders had je ook wel alleen 'ja' of 'nee' kunnen posten. :-s

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:29

Nou sorry en bedankt voor de tip. Dan zal ik dat voortaan doen. Lachen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:23

En toen was het topic dood...
Zijn er onder ons ook instructrices die zich voorbereiden op de zitcompetitie? Bij mij beginnen de kids uit zichzelf om zitles te vragen *grijns*

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:24

Tja ik geef momenteel alleen mn neefje les op onze shet (die gister voor t eerst een balkje gedraaft heeft...) en een volwassen vrouw op een jonge fries

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:57

Ik geef les op een manege aan groepen kinderen. De leeftijd varieert van 7-14 jaar ongeveer. Bij de kleintje is het vooral zaak om ze bezig te houden. Steeds nieuwe dingen bedenken. En als je niet snel genoeg iets bedenkt komen ze zelf wel met ideeen. Als ze voor de deur staan te wachten totdat de les begint vragen ze al wat we vandaag gaan doen.

Vaak doe ik de eerste helft van de les gewoon dressuur. En als ze het leuk vinden ga ik wat moeilijke dingen van de ze vragen. Als ze in een drukke bui zijn laat ik ze lekker spelletjes doen.

- stoelendans
- estafette
- tikkertje (met natte spons of een theedoek)
- gymnastieken op het paard

etc etc

Ik wordt altijd helemaal blij van het lesgeven, meestal zie je die kids gewoon genieten. Haha!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:53

Ilja000 schreef:
Zijn er onder ons ook instructrices die zich voorbereiden op de zitcompetitie? Bij mij beginnen de kids uit zichzelf om zitles te vragen *grijns*

geen fnrsmanege Haha!

heb zaterdag de hele dag gedraaid, de andere instructrice was ziek, had alleen even een vervelend dingentje met de vrouw die alles moet regelen op de manege,
nu vroegen ze me of ik deze zaterdag weer de hele dag wil draaien, maja ben eerst maar naar de eigenaar toegegaan, dat dan zoiets niet weer moest gebeuren Clown , dus ben bang dat ik nu het pispaaltje van die vrouw denk ik Koe

nou ja we zullen wel zien,, ze willen me toch niet kwijt want ik ben de enige die volop draait,

heb zaterdag verder wel gelachen, had een beginnersgroepje (3 personen) die wilden wel het bos in, dus eerst een half uurtje dressuur gedaan, (caprilli wedstrijd geoefend) en daarna lekker naar buiten, dus wij de hoge berg op, zeg ik, jullie mogen straks ook wel hier naar boven galoperen, toen zag je ze kijken Vork open ogen etc. daar eerst alles uitgelegt wat ze dan moesten doen, waar ze heen moesten, en stil moesten staan. daarna eerst een eind verder gelopen totdat we weer onderaan de berg aankwamen, dus huppa de eerste naar boven, pony werd ietsjes gek, toen ie boven alleen stond, dus snel de volgende erachter aan, en de 3e, toen moesten ze weer naar beneden komen, '
en ja hoor toen kwam de vraag: mogen we nog een keer?
dus zij nog een keer. vraagt de eerste "mag ik weer als eerst want ik vind het zo leuk als m'n pony gek gaat doen". Dat kwam er zo schattig uit (= jongen van 8 jaar op eigen pony).
nou ja was echt een gezellige les,
en zij daarna: nu ga ik aan mama vertellen dat ik in het bos (voor het eerst) heb gegalopeerd, de berg op"

daar doe je het voor. zo'n big smile op hun gezicht.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:59

had trouwens ook een meisje, dat had voor de eerste keer les,
haar 2 vriendinnetjes hadden ook al bij mij gelest en zij was vaak meegeweest. nu had ze van haar verjaardagsgeld een leskaart gekocht en nu mocht zij dus ook Lachen . maja zij dus rijden, eerst aan de longe, en los sturen, maar alles wat ik ooit tegen die 2 vriendinnetjes had gezegt wist zij nog, (dus dat was wel makkelijk) maar ook meteen goed lichtrijden, goede balans en ritme, echt meteen al. dus op gegeven moment maar los laten rijden, en in draf laten sturen enzo ging echt super goed. zelfs waneer ze op het verkeerde been zat ging ze automatisch 1x doorzitten en ging ze weer verder met lichtrijden Clown
heb expres niet met haar gegalopeerd want anders zou het echt te snel gaan.. maar dit beloofde wel wat

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:00

Zeker dat je het voor de big smiles doet!!

Volgende week stroomt zo'n beetje 3/4 van mijn les door naar een andere les. Ergens jammer maar leuk voor ze dat ze weer een stapje verder zijn. Ik heb al een paar kinderen weer op proefles gehad en ze zijn lekker vlot dus daar heb ik dan ook wel weer zin in.

We zijn wel een fnrs manege maar we doen nooit mee aan de zitcompetitie. Misschien wel leuk om te doen. Ik zal het eens voorleggen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:02

Ja, die zitcompetitie is hardstikke leuk. Nu ben ik toch al een miepje wat houding en zit betreft, geef zowiezo elke maand wel aan elke groep zitles. Meedoen geeft je doelen om in de les aan te werken, bovendien stimuleert het de kids onderling ook weer. Dit jaar hebben we de regiofinale bij ons in het bedrijf, dus da's wel een leuke uitdaging om te organiseren Lachen
Vorig jaar werd een leerlinge van me 2e in de finale.

Ik heb momenteel ook een aantal kinderen die door kunnen naar een volgende les, maar alle lessen zitten behoorlijk vol Lachen Wat een luxeprobleem!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:07

dat is wel leuk... ook leuk dat je resultaat hebt met je zitlessen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:10

absoluut Lachen

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 13:29

Ik kan ze helaas niet allemaal aan de longe doen voor zit lessen, ik heb op zaterdag kinderen die nog nooit op een paard hadden gezeten dus kan ik gelijk bij het begin beginnen, wat ik helaas veel om me heen zie is vooral de handhouding ( die leggen ze dan bijna op hun bovenbenen en als ik er wat van zeg in de les kijken ze me vaak stom aan en ja afleren is moeilijker dan aanleren), dus gelijk aanleren waar ze hun handen moeten houden. En ik focus toch ook erg veel op de zit.
waar vind ik trouwens nog meer info over de zitcompetitie en leuke oefeningen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:35

welnee, ik laat groepen van 12 ruiters tegelijk zonder beugels rijden, in colonne, knietjes omhoog, neus naar de knieen, uitrekken, enkels draaien, gynecologenzit, halthouden en rondje om de wereld, of gewoon doorrijden, maar dan zonder beugels (dus ook wijken etc).
www.zitcompetitie.nl en www.ruiterpaspoort.nl
handhouding: laat ze 2 (zogenaamde) kopjes thee vasthouden en niet mogen morsen Lachen

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:41

Kijk hier kan ik ook wat mee, vooral de kopjes thee hahahaha

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:56

Ja, die kopjes thee ga ik zaterdag ook even uittesten.

'Pianospelen doe je thuis maar weer' helpt ook wel!

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:01

zijn er nog tips ?? die kinderen die ik les geef die vervelen zich snel... ze komen in de aan komende vakantie logeren en dan moeten we dus de heele dag bezig zijn... we gaan stallen mesten paarden voeren, poetsen kippen voeren met de hond lopen en ook natuurlijk veel rijden! maar ze kunnen nog niet buitenrijden maar weten jullie ook iets wat ik met ze kan doen?? xx mij

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:04

Balkjes lopen, slalommen tussen pionnen door. Laten halthouden bij een letter en ze dan bijvoorbeeld twee letters verder laten stappen (dat vergt voor sommige ruiters een hoop energie/ concentratie). Succes!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:08

poetswedstrijd, vlechten, pony natekenen...

girlxx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:23

die kinderen zijn nog echt heeel erg jong.. ik heb met ze door pionnen geslalomt en balkjes draven.. ze kunnen ook al goed sturen..

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:07

Ilja000 schreef:

Ik heb het twee jaar achtereenvolgens gedaan. Het eerste jaar hadden we zelfs iemand in de halve finale. Ze is uiteindelijk 7e van Nederland geworden in categorie 2! Haha!
Afgelopen jaar was er bij ons een regiofinale. We hebben in de speciaal georganiseerde zitlessen echt keihard geoefend!
Helaas ben ik er achter gekomen dat het zelfs bij een zitcompetitie totaal niet eerlijk gejureerd wordt... Ik heb erbij gestaan in het juryhok en een tijdje meegeluisterd maar sommige dingen hadden totaal niks meer met correct zitten te maken. Op een gegegen moment moest de vraag "van welke manege komt zij" de doorslag geven wie er door mocht naar Deurne!

Dit jaar is de lol om voor de derde keer mee te doen er dus een beetje af. Dit betekend niet dat het geven van zitlessen en de extra aandacht die dit echt verdiend meteen vergeten wordt. Een goede zit is immers de basis voor alles!!

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 08:17

Oei, als dat zo kan gaan dan kan ik me voorstellen dat de lol er snel af is.

Afgelopen zaterdag reden er een paar kinderen voor het laatst bij me omdat ze naar een ' gevorderdere' les gaan. Ik ging met 4 bossen bloemen zelf gemaakte kaarten en een hoop paaseitjes weer naar huis Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:25

Hahaha, da's leuk ja! Ik heb ook al een plakboek vol met tekeningen, breiwerkjes en andere knutsels Lachen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 15:04

wat leuk he Lachen ik heb ondertussen allerlei chocolaatjes gehad en tekeningen Lachen

zaterdag Caprilliwedstrijd gehad, (voor foto's: Afbeelding klik)

bij de aanmoedinging hebben 2 kinderen die het minst lang reden gedeelde 1e prijs gewonnen Clown , kon er eigenlijk best wel om lachen, maar alles is gelukkig goed gegaan. ik moest die morgen alweer invallen voor de andere instructrice dus heb eerst de paarden allemaal even tam gemaakt, dat ze die middag er niet even tussendoor zouden piepen Clown , Kan wel zeggen dat ik t die morgen zeer koud heb gehad, was op gegeven moment blij dat ik even met een groepje het bos in kon zodat ik kon lopen en mijn tenen kon opwarmen Koe

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 08:55

Wat leuk zeg, je ziet ze genieten. Wat een brave pony trouwens

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:19

Gezocht, iemand om les te geven, voor de zaterdagochtend in Nunspeet.
SPOED!!!!!

anders hadden ze wat leuks bedacht dat ik de groepslessen zou doen en iemand anders de longe lessen Clown maar ik hou liever de longe lessen. Haha!