Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:10

jasmijn78 schreef:
dus ik zou graag zien dat jij de geschiktheid van dravers in de dressuurSPORT beargumenteerd met feiten en/of voorbeelden van ruiters met dravers in de dressuurSPORT en niet met leuke details over jezelf.

Het kan goed zijn dat ik geen antwoord geef op wat je graag wilt horen. Je staat op mijn negeerlijst, dus ik zie niet vanzelf je posts.
De leuke details over mezelf zijn om te laten zien dat ik in elk geval weet hoe dravers eruit zien, wat ik uit de leuke details over jezelf en je paarden niet kan opmaken.

Mijn argumentatie is al diverse malen genoemd en dat is dat een draver, net als elk ander paard, in principe geschikt is om de oefeningen uit te voeren die in de dressuursport worden gevraagd omdat het geen grove exterieurfouten, noch handicaps heeft.
En dat een paard geschikt wordt gemaakt voor sport door scholing en training en dat dát niet rasgebonden is.
En dat in dressuur, ook de hoogste, niet meer gevraagd wordt dan wat elk paard van nature kan, dus waarom zou een draver het niet kunnen?
De beperkingen liggen gewoonlijk bij de ruiter.

En, als ik met voorbeelden zou komen, worden die geheid als uitzonderingen gezien, omdat de draver nu eenmaal procentgewijs niet zoveel voorkomt in de sport, evenals een heleboel andere rassen. Maar je gaat van de Akhal Teké toch ook niet roepen dat hij ongeschikt is voor dressuur omdat er op het moment geen Akhal Teke´s in de top de jij kent meedraaien?
De geschiktheid van een ras zit niet vast aan het halen van de top (waar je vooral een hoop geld voor nodig hebt, zonder sponsor kom je tegenwoordig niet zo heel ver meer).
En het halen van de top is niet ras gebonden.

Goede argumentaties waarom een draver niet geschikt zou zijn ben ik ook nog niet tegen gekomen (maar er kan me hier en daar wat ontschoten zijn hoor), alleen veel vergelijkingen met paarden die dan zogenaamd geschikter zouden zijn. Dat maakt een ander paard nog niet ongeschikt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:15

Niemand durft het kwisje aan?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:23

primeurtje schreef:
...Je moet gewoon kiezen wat jij het fijnst vind , mijn mening blijft dat ieder GEZOND;) paard wat goed is afgericht vanaf het begin, een Z proef zou moeten kunnen lopen...

Dus als dit type paard vanaf het begin correct was getraind, had ik Z dressuur met haar kunnen rijden? Tong uitsteken Knipoog
Ik begrijp je punt, maar denk dat het in de praktijk niet helemaal opgaat voor ieder paard.

Ik vind dit een interessant topic omdat het i.p.v. over dravers ook bv. over tinkers in de dressuursport had kunnen gaan.
Wij doen aan dressuur, maar in de dressuursport vind je ons niet terug omdat ik (schijnbaar) een te slechte ruiter ben. Bloos

@Lusitana, hoe weten we of de antwoorden correct zijn? Je hebt zelf de foto's geupload. Zonder de officiële site's kun je er wel van alles van maken. Bloos

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:48

Lusitana, als ik moet gokken dan zou ik zeggen 1, 3 en 4 zijn dravers - en het op de foto dravende paard kan ik door zijn houding niet beoordelen. Het zal mij benieuwen Haha! !

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:52

@ Alane: je vroeg me of mijn paard qua uiterlijk uitzondering of regel is. Dat is heel moeilijk te zeggen, omdat er zo verschrikkelijk veel verschillende types dravers zijn. Qua stokmaat varieren ze al van 1.40 - 1.70 (of soms nog groter), en qua bouw zijn er ook enorme verschillen. Mijn zelf gefokte hengst werd op Duindigt, door mensen die zelf nota bene ren-Arabieren hadden, ook aangezien voor Arabier - totdat we hem voor de kar gingen zetten Clown. Ik moet wel zeggen dat mijn merrie (die ook zijn moeder was) enkele generaties terug nog Engels Volbloed in haar stamboom heeft, en geen inlands bloed zoals Fries e.d., ik heb het tot ergens in 1780 kunnen traceren.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:05

ik zie alleen in nummer 7, 9 en 10 een 'dressuurpaard', de rest vind allemaal erg draverachtig Clown

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:07

Ik ga voor 4, 6 en 10. Denk dat daar wel een paar 'adertjes onder het gras' bij zitten. Tong uitsteken

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:12

Lusitana schreef:
Pik de draver(s) er maar uit. Er staan trouwens 3 paarden bij van 1 ras, kun je ook zeggen wie dat zijn en van elk ras?

1=draver
2=andalusier
3=draver
4=draver
5=andalusier/lusitano
6=draver
7=draver (is dit die rennende? Daar weet ik het niet zeker van)
8=anda
9=draver
10=? warmboed?

Ook even ter illustratie, dit zijn een paar van onze dravers:

http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... val2-1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... irzadl.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... ir1wei.jpg (zelfde als hierboven maar in koersconditie)

http://img.photobucket.com/albums/v682/ ... tammy1.jpg (2 jarige)

http://i33.photobucket.com/albums/d97/g ... C00128.jpg

En allen zó verschillend, dat het toch moeilijk zal zijn om te zeggen 'alle dravers...'. Ik ben overigens al erg vaak tegen gekomen dat mensen in de veronderstelling waren dat ze een kruising (new forest, fries, kwpn, nrps, etc) hadden, of dachten dat ze een arabier hadden ("Ik heb een arabier, waarom staat er harddraver op zijn paspoort?") terwijl het gewoon volle dravers zijn. Je kan ze écht niet zomaar over één kam scheren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:16

Jij hebt 1 goed en een bijna (sterk gelijkend ras)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:18

promptertje schreef:
Lusitana, als ik moet gokken dan zou ik zeggen 1, 3 en 4 zijn dravers - en het op de foto dravende paard kan ik door zijn houding niet beoordelen. Het zal mij benieuwen Haha! !

Ik ga mee met deze quote. 8 vind ik ook een mooi paard, maar of het een draver is Haha! ?

De laatste lijkt mij een EV trouwens Lachen .

Het mooie ( ? ) van het draverras is dat wij niet selecteren op exterieur maar op karakter en prestatie. Zonder een goed karakter komt een paard bij ons in de sport vaak niet ver. Een paard met een goed karakter, maar met een slechte bouw die toch wil knokken voor zijn plaatsgeldje blijft langer in de sport dan die geweldenaar die er voor de start al de brui aan geeft.

Vandaar dat er totaal geen standaard te geven is voor de bouw van een draver.

Ik vind het vooral ernstig grappig dat de dressuurruiters elkaar hier zitten af te branden Haha! ( en ik denk dat meerdere draver-eigenaren met verbazing dit topic zitten te volgen Haha! )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:18

Ann schreef:
Ik ga voor 4, 6 en 10. Denk dat daar wel een paar 'adertjes onder het gras' bij zitten. Tong uitsteken

Je denkt dat die 3 dravers zijn? Dan heb je het fout. Ze zijn ook niet van hetzelfde ras.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:20

promptertje schreef:

Eentje is er goed.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:33

Lusitana schreef:
Foto´s zijn opzettelijk als link geplaats, het is niet de bedoeling een foto topic te maken. Dus niet zichtbaar gaan maken aub.
Nu, willen de dressuurpaarden kenners even de bokken van de geiten scheiden, oftewel, mij vertellen wat wel goede en wat geen goede dressuurpaarden zijn op grond van hun exterieur, en even de rassen noemen?
Pik de draver(s) er maar uit. Er staan trouwens 3 paarden bij van 1 ras, kun je ook zeggen wie dat zijn en van elk ras?
1
http://www.mijnalbum.nl/Foto=IDPYGJCD

2
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LDLFHITC

3
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BMWD7PQT

4
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UDXDATN8

5
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CFVFVPBP

6
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YTOVNAHY

7
http://www.mijnalbum.nl/Foto=86XVG6CW

8
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KGBZLYOK

9
http://www.mijnalbum.nl/Foto=N4KELXWA

10
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CE7WFQET

Dit kwis is even bedoeld om aan te tonen dat dus niet alle dravers een "lange rug, lange nek, hoge kont en groot hoofd" hebben" zoals iemand hier "de" draver (die niet bestaat) omschreef.

en hiermee probeer je je gelijk te halen???
Dan moet je die paarden met hun eigenaren proberen zo gek te krijgen om dressuur te gaan rijden en dan wachten op het commentaar wat de rijder heeft op het protocol....vervolgens de jury in een biechthok stoppen en vragen of ze vooroordelen hadden mbt die paarden en of dat hun beoordeling heeft beinvloed, en dat alles bij elkaar optellen dan weet je of er vooroordelen zijn en of dat paard geschikt is... Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:37

Er onder staat wat de reden voor het kwisje is.
Voor de zogenaamde ongeschiktheid wordt nl het exterieur als reden genoemd.
Ik zou ze ook graag tegen elkaar zien strijden hoor, ik denk in elk geval niet dat je op het zien van de paarden de uitslag kunt voorspellen.

Ik wil ook laten zien dat "draver" lang niet altijd als zodanig te herkennen is , dus ook niet voor de jury. Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:43

Lusitana schreef:
Ik zou ze ook graag tegen elkaar zien strijden hoor, ik denk in elk geval niet dat je op het zien van de paarden de uitslag kunt voorspellen.

selectief selectief.... oa wordt het exterieur aangehaalt....als een mogelijke reden eerder verklaring maar goed deze laatste woorden zul je toch wel niet willen lezen. Haha!
maar je dwaalt telkens af met je reacties gaat compleet off-topic, geeft geen antwoord op gestelde vragen etc etc....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:47

Had je niet alle foto's op een formulier kunnen plakken???
no 1 american standarbred

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:49

no 2: giga gok, peruaanse paso..
no 3: te onduidelijk en de hoek ook niet echt optimaal.
no 4: idem vwb hoek van de foto, en dan ook de ondergrond die niet recht is...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:03

Lusitana schreef:

Noem dan gewoon namen als je dit schrijft:
Citaat:
Dit kwis is even bedoeld om aan te tonen dat dus niet alle dravers een "lange rug, lange nek, hoge kont en groot hoofd" hebben" zoals iemand hier "de" draver (die niet bestaat) omschreef.

Laat ik die 'rasbeschrijving' nu hier vandaan hebben:
http://www.imh.org/imh/bw/orlov.html#assoc
met als bron vermelding:
This entry has been prepared by Edwina J. Cruise, Professor of Russian, Mount Holyoke College, and includes information provided by Dr. Gayana Rozdestvenskaya (VNIIK) and material from the definitive source for the history of Orlov Trotter, V.O. Vitt's Iz istorii russkogo konnozavodstva [From the History of Russian Horsebreeding]. The opinions are those of Ms. Cruise; she is responsible for any error of fact.

Sources for Breed Information:

The 1998 Catalog for Stallions at Stud of the Orlov Trotter Breed, jointly published by Russian Academy of Agricultural Sciences and the All-Russian Institute of Horsebreeding [VNIIK] lists 60 sires, with detailed commmentary on exterior evaluation, performance, pedigree, progeny. Leading breeding farms represented in the catalog include: Altaisky (Siberia), Khrenovsky (Voronezh), Moskovsky (Moscow), Permsky (Urals) and Dubrovsky (Ukraine).

Lusitana schreef:
Ik wil ook laten zien dat "draver" lang niet altijd als zodanig te herkennen is , dus ook niet voor de jury. Haha!

waarom roepen de draverruiters dan dat juryleden vooroordelen hebben, als het paard niet als dusdanig is te herkennen???

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:10

Oh Alane, Orlov dravers worden al jaren niet meer in draverijen ingezet; te ouderwets type, gaat niet hard genoeg meer om nog mee te kunnen doen. Ze doen het wel goed in de vierspansport, maar lijken niet op moderne dravers Lachen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:11

Ann schreef:
@Lusitana, hoe weten we of de antwoorden correct zijn? Je hebt zelf de foto's geupload. Zonder de officiële site's kun je er wel van alles van maken. Bloos

Ik zal laten zien van welke site ze komen als ik de uitslag geef. Van waar ik het niet via een site kan aantonen, moet je maar aannemen dat ik eerlijk ben. Trouwens, als je mijn eerste huiskamertopic hebt gevolgd, ben je ze tegengekomen. Ze staan dus ergens in dat topic, maar ik kan ze tussen de 500 pagina´s natuurlijk niet meer zomaar vinden. Maar die bewijs nodig hebben, kunnen gaan graven.... en tig anderen weten zich het vast nog te herinneren, dus ik heb getuigen... Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:16

promptertje schreef:
Oh Alane, Orlov dravers worden al jaren niet meer in draverijen ingezet; te ouderwets type, gaat niet hard genoeg meer om nog mee te kunnen doen. Ze doen het wel goed in de vierspansport, maar lijken niet op moderne dravers Lachen.

ik heb de kerstballen verstand van dravers.... ik wist helemaal niets af van meerdere 'rassen' stamboeken... dan ga je verder kijken en lezen...
Ik heb dan 1 draver gehad die als amerikaans volbloed vermeld stond in haar paspoort, absoluut rijtypisch gebouwd maar niet geschikt door haar bewegingen.

En prompertje: volgens internet wordt er maar bij 1 'ras'aangegeven dat ze enkel fokken voor snelheid (lijkt mij dan snelhied X snelheid) en absoluut niet naar het exterieur kijkend maar ook daar hebben ze het over overbouwd zijn...

Maar door hetzelfde kerstballenverstand kan ik wel zien of een dressuurproef voldoende tot goed uitgevoers wordt en zit zelden meer dan 5 punten van de jury af...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:19

Er zijn drie hoofdstromingen dravers: de Orlovs die je al gevonden had (meer koetspaard eigenlijk), de Franse draver (groot, veel massa) en de Amerikaanse (meest voorkomende, kleiner, eleganter en bespierder). In Nederland hebben we heel veel kruisingen van Frans en Amerikaans, met verschillende percentages, dat verklaart ook al die uiterlijke verschillen.

Ik heb trouwens enorm veel bij jury's gezeten, als omroeper of schrijver. Natuurlijk hebben ze hun voorkeuren, en spreken ze die soms ook uit - maar ze laten hun voorkeuren zelden in hun punten doorklinken, zo is (gelukkig) mijn ervaring Lachen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:21

Alane schreef:
waarom roepen de draverruiters dan dat juryleden vooroordelen hebben, als het paard niet als dusdanig is te herkennen???

Voor de tweede keer, ik ben in dit topic nog niet tegen gekomen dat draverruiters vinden dat er vooroordelen bij de juries zijn. Het wordt gevraagd door TS, en de posts die ik heb gelezen over ervaringen met dravers en juries zijn over het algemeen positief. Zowel ruiters als jury zeggen dat je gewoon je punten kunt rijden.
Dus hoe jij er bij komt dat "ze" schreeuwen over vooroordelen, weet ik niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:24

promptertje schreef:
Er zijn drie hoofdstromingen dravers: de Orlovs die je al gevonden had (meer koetspaard eigenlijk), de Franse draver (groot, veel massa) en de Amerikaanse (meest voorkomende, kleiner, eleganter en bespierder). In Nederland hebben we heel veel kruisingen van Frans en Amerikaans, met verschillende percentages, dat verklaart ook al die uiterlijke verschillen.

Er bestaat ook nog de moderne Russische draver en de Zweedse draver.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:31

Zweedse draver bestaat niet, dat is een kruising Frans x veel Amerikaans - tenzij je de koudbloed dravers bedoeld? Die reken ik niet tot het ras Harddraver, mag er ook niet mee gekruist worden. En moderne Russische draver is bij mijn weten ook een mengelmoes van Frans en Amerikaans (en stelt internationaal nog weinig voor).