Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
russel schreef:
Waarom denken we dat het moeilijker is om met een koudbloed Z te rijden? Omdat ze geen dressuurmatige uitstraling hebben, dus gaan we er van uit dat ze geen punten scoren, maar in de regel zijn ze makkelijker om te bewerken, wel flegmatieker maar als je dat weet te doseren en in alles te passen om te zorgen dat ze blijven lopen, gewoon alles netjes doen, ben ik zelfs van mening dat het makkelijker is.
Starbreeze schreef:russel schreef:
Waarom denken we dat het moeilijker is om met een koudbloed Z te rijden? Omdat ze geen dressuurmatige uitstraling hebben, dus gaan we er van uit dat ze geen punten scoren, maar in de regel zijn ze makkelijker om te bewerken, wel flegmatieker maar als je dat weet te doseren en in alles te passen om te zorgen dat ze blijven lopen, gewoon alles netjes doen, ben ik zelfs van mening dat het makkelijker is.
Wow wacht ff, dat het makkelijker is? Volgens mij is het moeilijker een niet dressuur gefokt paard, dat ook nog eens -volgens jou- flegmatiek is en niet de uitstraling van een dressuurpaard heeft vele malen moeilijker te motiveren dan een dressuurcrack. Simpelweg omdat deze paarden de oefeningen moeilijker vinden omdat ze (vaak) minder souplesse hebben. Dan kun je nog zo hard willen, als het paard het moeilijker vind een bepaalde oefening uit te voeren wordt dat niet ineens makkelijker doordat ze een rustiger karakter hebben. Het klinkt wle logisch wat je zegt maar dan krijg he dus te maken met heel andere problemen, die je bij die cracks weer niet hebt.
Overigens, er zijn toch ook genoeg wpn-ers die een braaf karakter hebben? Het zijn imo niet allemaal megabewegers of hete donders.
Starbreeze schreef:ladylay schreef:dat kan.....maar ik denk daar wel zo over....
de rijfoto's zijn idd niet heel spectaculair , maa rik maak haa rin het echt mee...
en weet dat ze net zo loopt als een 'gewone' pony, overduidelijk
Net zoals een gewone PONY? Dan weet je dus al genoeg.. Een pony-gangetje is nu juist niet gewenst bij dressuur. Niet dat ik je Haf niet mooi vind hoor, ik vind hem geweldigMaar bij dressuur zien jury's wel liever een ruimlopend paard.
russel schreef:Paarden die veel beweging hebben, heet zijn, zullen eerder een tactfout maken dan een relaxte koudbloed. Dan komt het er op aan dat je je proef netjes rijdt, dus doet wat gevraagd wordt, maak je geen foutjes zul je voldoendes scoren en dus ook een winstpuntje. Doe je dan wedstrijdjes waar weinig deelname is, zul je ook eerder je puntjes gaan maken.
Dus heb je een paardje dat zich laat bewerken en ben je zelf zo fanatiek om heel precies en netjes te rijden, kom je in de Z met je koudbloed.
Dan is dus de vraag wat is makkelijker. Een jong paard dat hoog in het bloed staat veel beweging heeft die je netjes foutloos een oefening laat doen of een koudbloed zonder enige zwung en beweging met korte pasjes helemaal foutloos zijn oefening laat doen. Tja de 2e scoort zeker een voldoende, maar is het leuk om te zien? Is dat dressuur wat we willen zien? Welke is makkelijker? Ik ga voor de 2e.
Dan moet je natuurlijk het lef hebben en geen lomp uitziende koudbloed hebben, eentje die niet met een dikke grasbuik zijn korte beentjes moet proberen neer te zetten waar het moet, maar dat is iets wat je zelf moet beoordelen.
Dan zie ik soms haflingers en zelfs fjorden die zeker wel netjes kunnen uitstrekken, een vlot aktief achterbeen hebben en netjes door de hals gereden worden, die paardjes zullen zeker een heel leuke Z proef kunnen laten zien. Als ze dan ook nog werkwillig zijn, geen hete uitspatters maar dat denk ik dus niet, doen ze niet onder. Hebben deze paarden lol in dressuur dan ben ik zelfs geneigd te zeggen dat het absoluut niet moeilijker is, wellicht wat makkelijker, omdat hun karakters niet snel over de emmer zijn??
russel schreef:
Kom je met een simpele KWPN-er met vlakke beweging en kort in zijn pas, is het 3 keer niks ook als hij de oefening correct doet. Komt er een haflinger met precies de zelfde manier van lopen en dan vinden we het knap. Dat is maar wat ik bedoel.
Fitzroy schreef:russel schreef:
Kom je met een simpele KWPN-er met vlakke beweging en kort in zijn pas, is het 3 keer niks ook als hij de oefening correct doet. Komt er een haflinger met precies de zelfde manier van lopen en dan vinden we het knap. Dat is maar wat ik bedoel.
Hier sla je de spijker op z'n kop. In mijn beleving is het net zo moeilijk zo niet moeilijker om met een minder getalenteerde KWPN'er te starten.
Want dan zijn er ineens geen juryleden die weg zijn van Koudbloeden in de dressuur.
russel schreef:
Ik zie wel anders. De oefening wordt correct uitgevoerd maar met weinig soeplesse en schwung en dat willen we zien bij de dressuur en daarom vind ik het niet mooi om naar te kijken. Trouwens zie ik tegenwoordig alleen die bewegingsmonsters, alles wat een vlakke beweging heeft wordt niet gezien als dressuurpaard, dus waarom een koudbloed dan wel? Kom je met een simpele KWPN-er met vlakke beweging en kort in zijn pas, is het 3 keer niks ook als hij de oefening correct doet. Komt er een haflinger met precies de zelfde manier van lopen en dan vinden we het knap. Dat is maar wat ik bedoel.
Citaat:Als je een nette proef neerzet kun je heerlijk meekomen, dat geld voor iedereen... sportpaard of koudbloed.
ladylay schreef:daar ben ik het dus niet mee eens, er zijn haflingers, die echt met tact kunt lopen...
die echt hele mooie gangen hebben.....
misschien wist je het niet..maar veel haflingers vallen onder de warmbloeden, omdat er arabiers bloed in zit
en waar arabiers bloed in zit, valt onder de warmbloeden...
dus weer meer pittigheid, gangen e.d.
ladylay schreef:
ik bedoel een pony die in de dressuur loopt
Starbreeze schreef:Ja dat is iets heel anders dus en daar zal het niet opvallen
Fitzroy schreef:@Ladylay, volgens mij begrijp je mij niet goed. Ik zeg juist dat KWPN'ers met mindere gangen het moeilijker hebben dan koudbloeden.