Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:08

Paarden die veel beweging hebben, heet zijn, zullen eerder een tactfout maken dan een relaxte koudbloed. Dan komt het er op aan dat je je proef netjes rijdt, dus doet wat gevraagd wordt, maak je geen foutjes zul je voldoendes scoren en dus ook een winstpuntje. Doe je dan wedstrijdjes waar weinig deelname is, zul je ook eerder je puntjes gaan maken.

Dus heb je een paardje dat zich laat bewerken en ben je zelf zo fanatiek om heel precies en netjes te rijden, kom je in de Z met je koudbloed.

Dan is dus de vraag wat is makkelijker. Een jong paard dat hoog in het bloed staat veel beweging heeft die je netjes foutloos een oefening laat doen of een koudbloed zonder enige zwung en beweging met korte pasjes helemaal foutloos zijn oefening laat doen. Tja de 2e scoort zeker een voldoende, maar is het leuk om te zien? Is dat dressuur wat we willen zien? Welke is makkelijker? Ik ga voor de 2e.

Waarom denken we dat het moeilijker is om met een koudbloed Z te rijden? Omdat ze geen dressuurmatige uitstraling hebben, dus gaan we er van uit dat ze geen punten scoren, maar in de regel zijn ze makkelijker om te bewerken, wel flegmatieker maar als je dat weet te doseren en in alles te passen om te zorgen dat ze blijven lopen, gewoon alles netjes doen, ben ik zelfs van mening dat het makkelijker is.

Dan moet je natuurlijk het lef hebben en geen lomp uitziende koudbloed hebben, eentje die niet met een dikke grasbuik zijn korte beentjes moet proberen neer te zetten waar het moet, maar dat is iets wat je zelf moet beoordelen.

Dan zie ik soms haflingers en zelfs fjorden die zeker wel netjes kunnen uitstrekken, een vlot aktief achterbeen hebben en netjes door de hals gereden worden, die paardjes zullen zeker een heel leuke Z proef kunnen laten zien. Als ze dan ook nog werkwillig zijn, geen hete uitspatters maar dat denk ik dus niet, doen ze niet onder. Hebben deze paarden lol in dressuur dan ben ik zelfs geneigd te zeggen dat het absoluut niet moeilijker is, wellicht wat makkelijker, omdat hun karakters niet snel over de emmer zijn??

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 17:14

Wat een wijsheden Russel Vork
Haha maar ben het wel met je eens Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:16

russel schreef:

Waarom denken we dat het moeilijker is om met een koudbloed Z te rijden? Omdat ze geen dressuurmatige uitstraling hebben, dus gaan we er van uit dat ze geen punten scoren, maar in de regel zijn ze makkelijker om te bewerken, wel flegmatieker maar als je dat weet te doseren en in alles te passen om te zorgen dat ze blijven lopen, gewoon alles netjes doen, ben ik zelfs van mening dat het makkelijker is.

Wow wacht ff, dat het makkelijker is? Volgens mij is het moeilijker een niet dressuur gefokt paard, dat ook nog eens -volgens jou- flegmatiek is en niet de uitstraling van een dressuurpaard heeft vele malen moeilijker te motiveren dan een dressuurcrack. Simpelweg omdat deze paarden de oefeningen moeilijker vinden omdat ze (vaak) minder souplesse hebben. Dan kun je nog zo hard willen, als het paard het moeilijker vind een bepaalde oefening uit te voeren wordt dat niet ineens makkelijker doordat ze een rustiger karakter hebben. Het klinkt wle logisch wat je zegt maar dan krijg he dus te maken met heel andere problemen, die je bij die cracks weer niet hebt.

Overigens, er zijn toch ook genoeg wpn-ers die een braaf karakter hebben? Het zijn imo niet allemaal megabewegers of hete donders.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:22

Hardstikke leuk om te zien, niet 1 grote homogene massa, lekker veel verschillende types. Daarbij zijn smaken verschillend.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:28

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar een fries is ook een koudbloed, vinden jullie dat ze niet in de Z of hoger thuis horen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:33

Een Fries is volgens mij een warmbloed..

Maar goed, ik vind wel dat ze in de Z ring thuis horen en als het kan hoger.

Een goed paard heeft geen kleur Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:02

Een fries stamt af van de Iberische rassen (kruisingen van inheemse pony's van Spanje en Frankrijk met arabieren) en de zwaardere Groninger werkpaarden, waar ook de KWPN ers o.a. van afstammen, dus warmbloedig wat mij betreft.

Russel; volgens mij hebben dressuur gefokte paarden een mooiere tact dan de meeste koudbloed rassen. Tact fouten ontstaan meestal door rijfouten van de ruiter en heeft imo weinig met het onderwerp van deze topic te maken.
Koudbloeden hebben vaak moeite met het dragen en het zakken van de achterhand. He zijn stuwers, omdat ze gefokt zijn als sterke werk paarden. Een dragende achterhand is essentieel in de hogere klassen van de dressuur (verzamelen) en dat is de hoofd reden dat het moeilijker is om met de gemiddelde koudbloed Z dres. te worden dan met een gemiddelde dressuurgefokte KWPN er. Lachen

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:15

En of ze hoger kunnen, kijk maar naar Esther Liano met Ielke op Grand Prix- niveau en natuurlijk Peter Spahn en Christa Laarakkers en Jenny Veenstra niet te vergeten. Nu kan ik zo wel doorgaan, maar volgens mij is dit wel duidelijk. Maar jullie hebben gelijk. Er wordt vaak gezegd dat friezen koudbloedige paarden zijn maar ik ben het met jullie eens en anders is de Fries.......... een warmbloed onder de koudbloeden......... om het nog ingewikkelder te maken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:53

Starbreeze schreef:
russel schreef:

Wow wacht ff, dat het makkelijker is? Volgens mij is het moeilijker een niet dressuur gefokt paard, dat ook nog eens -volgens jou- flegmatiek is en niet de uitstraling van een dressuurpaard heeft vele malen moeilijker te motiveren dan een dressuurcrack. Simpelweg omdat deze paarden de oefeningen moeilijker vinden omdat ze (vaak) minder souplesse hebben. Dan kun je nog zo hard willen, als het paard het moeilijker vind een bepaalde oefening uit te voeren wordt dat niet ineens makkelijker doordat ze een rustiger karakter hebben. Het klinkt wle logisch wat je zegt maar dan krijg he dus te maken met heel andere problemen, die je bij die cracks weer niet hebt.

Overigens, er zijn toch ook genoeg wpn-ers die een braaf karakter hebben? Het zijn imo niet allemaal megabewegers of hete donders.

Ik zie wel anders. De oefening wordt correct uitgevoerd maar met weinig soeplesse en schwung en dat willen we zien bij de dressuur en daarom vind ik het niet mooi om naar te kijken. Trouwens zie ik tegenwoordig alleen die bewegingsmonsters, alles wat een vlakke beweging heeft wordt niet gezien als dressuurpaard, dus waarom een koudbloed dan wel? Kom je met een simpele KWPN-er met vlakke beweging en kort in zijn pas, is het 3 keer niks ook als hij de oefening correct doet. Komt er een haflinger met precies de zelfde manier van lopen en dan vinden we het knap. Dat is maar wat ik bedoel.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:04

Starbreeze schreef:
ladylay schreef:
dat kan.....maar ik denk daar wel zo over....
de rijfoto's zijn idd niet heel spectaculair , maa rik maak haa rin het echt mee...
en weet dat ze net zo loopt als een 'gewone' pony, overduidelijk Knipoog

Net zoals een gewone PONY? Dan weet je dus al genoeg.. Een pony-gangetje is nu juist niet gewenst bij dressuur. Niet dat ik je Haf niet mooi vind hoor, ik vind hem geweldig Lachen Maar bij dressuur zien jury's wel liever een ruimlopend paard.

ik bedoel een pony die in de dressuur loopt Knipoog

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:07

russel schreef:
Paarden die veel beweging hebben, heet zijn, zullen eerder een tactfout maken dan een relaxte koudbloed. Dan komt het er op aan dat je je proef netjes rijdt, dus doet wat gevraagd wordt, maak je geen foutjes zul je voldoendes scoren en dus ook een winstpuntje. Doe je dan wedstrijdjes waar weinig deelname is, zul je ook eerder je puntjes gaan maken.

Dus heb je een paardje dat zich laat bewerken en ben je zelf zo fanatiek om heel precies en netjes te rijden, kom je in de Z met je koudbloed.

Dan is dus de vraag wat is makkelijker. Een jong paard dat hoog in het bloed staat veel beweging heeft die je netjes foutloos een oefening laat doen of een koudbloed zonder enige zwung en beweging met korte pasjes helemaal foutloos zijn oefening laat doen. Tja de 2e scoort zeker een voldoende, maar is het leuk om te zien? Is dat dressuur wat we willen zien? Welke is makkelijker? Ik ga voor de 2e.

Dan moet je natuurlijk het lef hebben en geen lomp uitziende koudbloed hebben, eentje die niet met een dikke grasbuik zijn korte beentjes moet proberen neer te zetten waar het moet, maar dat is iets wat je zelf moet beoordelen.

Dan zie ik soms haflingers en zelfs fjorden die zeker wel netjes kunnen uitstrekken, een vlot aktief achterbeen hebben en netjes door de hals gereden worden, die paardjes zullen zeker een heel leuke Z proef kunnen laten zien. Als ze dan ook nog werkwillig zijn, geen hete uitspatters maar dat denk ik dus niet, doen ze niet onder. Hebben deze paarden lol in dressuur dan ben ik zelfs geneigd te zeggen dat het absoluut niet moeilijker is, wellicht wat makkelijker, omdat hun karakters niet snel over de emmer zijn??

interessant dat je het karakter erbij haalt, want ik heb geen droge rustige haf...
het is een hittepetit Knipoog
maar ach, zo heb je kwpn'ers die niet netjes kunnen lopen, en dressuur kunnen..
zo heb je overal uitzonderingen Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:32

russel schreef:

Kom je met een simpele KWPN-er met vlakke beweging en kort in zijn pas, is het 3 keer niks ook als hij de oefening correct doet. Komt er een haflinger met precies de zelfde manier van lopen en dan vinden we het knap. Dat is maar wat ik bedoel.

Hier sla je de spijker op z'n kop. In mijn beleving is het net zo moeilijk zo niet moeilijker om met een minder getalenteerde KWPN'er te starten.
Want dan zijn er ineens geen juryleden die weg zijn van Koudbloeden in de dressuur.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:07

Fitzroy schreef:
russel schreef:

Kom je met een simpele KWPN-er met vlakke beweging en kort in zijn pas, is het 3 keer niks ook als hij de oefening correct doet. Komt er een haflinger met precies de zelfde manier van lopen en dan vinden we het knap. Dat is maar wat ik bedoel.

Hier sla je de spijker op z'n kop. In mijn beleving is het net zo moeilijk zo niet moeilijker om met een minder getalenteerde KWPN'er te starten.
Want dan zijn er ineens geen juryleden die weg zijn van Koudbloeden in de dressuur.

daar ben ik het dus niet mee eens, er zijn haflingers, die echt met tact kunt lopen...
die echt hele mooie gangen hebben.....

misschien wist je het niet..maar veel haflingers vallen onder de warmbloeden, omdat er arabiers bloed in zit
en waar arabiers bloed in zit, valt onder de warmbloeden...
dus weer meer pittigheid, gangen e.d.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:59

@Russel
Ik vind dat je ten dele zeker gelijk hebt Ja
Ik heb met mijn fjord zeker voordeel dat hij niet snel schrikt in een vreemde omgeving (als is het zeker geen flegmatiek beest zoals jij alles over 1 kam scheert)
Aan de andere kant heeft de mijne totaal geen middendraf en zijn dit weer lagere cijfers.

Je hebt het niet moeilijker of makkelijker met een koudbloed, je hebt bepaalde voordelen en bepaalde nadelen net zo goed als je die met een voor de sport gefokt paard hebt en ik denk dat alles tegen elkaar afweegt.

Ik word altijd een beetje moedeloos van die hele discussie...
Mensen met een koudbloed kiezen er zelf voor om te gaan starten maar als ze een keer lage punten hebben is het altijd de jury die niet van koudbloeden houd
Als je een nette proef neerzet kun je heerlijk meekomen, dat geld voor iedereen... sportpaard of koudbloed.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:16

@Ladylay, volgens mij begrijp je mij niet goed. Ik zeg juist dat KWPN'ers met mindere gangen het moeilijker hebben dan koudbloeden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:29

russel schreef:

Ik zie wel anders. De oefening wordt correct uitgevoerd maar met weinig soeplesse en schwung en dat willen we zien bij de dressuur en daarom vind ik het niet mooi om naar te kijken. Trouwens zie ik tegenwoordig alleen die bewegingsmonsters, alles wat een vlakke beweging heeft wordt niet gezien als dressuurpaard, dus waarom een koudbloed dan wel? Kom je met een simpele KWPN-er met vlakke beweging en kort in zijn pas, is het 3 keer niks ook als hij de oefening correct doet. Komt er een haflinger met precies de zelfde manier van lopen en dan vinden we het knap. Dat is maar wat ik bedoel.

Oh bedoel je het zo, ja ik deel je mening daarin wel. Ik dacht dat je bedoelde dat de training ineens makkelijker zou zijn. Ik heb wel eens meegemaakt dat ze een fjord die zeer ponyachtig kort liep, geen lb kon laten zien etc. bovenaan een rubriek gezet hebben. Dat begrijp ik gewoon niet, dat heeft imo ook niets met dressuur te maken. Zo zijn ze niet allemaal natuurlijk, zie Tarja en Taco bv.

Ik ben het dan ook eens met de uitspraak van taaclover:
Citaat:
Als je een nette proef neerzet kun je heerlijk meekomen, dat geld voor iedereen... sportpaard of koudbloed.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:02

ladylay schreef:
daar ben ik het dus niet mee eens, er zijn haflingers, die echt met tact kunt lopen...
die echt hele mooie gangen hebben.....

misschien wist je het niet..maar veel haflingers vallen onder de warmbloeden, omdat er arabiers bloed in zit
en waar arabiers bloed in zit, valt onder de warmbloeden...
dus weer meer pittigheid, gangen e.d.

Volgens mij begrijp je de zins opbouw niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:40

ladylay schreef:

ik bedoel een pony die in de dressuur loopt Knipoog

Ja en als je dan tussen de paarden moet rijden, valt een ponygang erg op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:57

Ja dat valt dan erg op. Maar Ladylay rijdt nog tussen de ponies toch? Dan hoeft ze haar pony alleen te vergelijken met de andere ponies en niet met de paarden lijkt mij Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:10

Ja dat is iets heel anders dus en daar zal het niet opvallen Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:11

Starbreeze schreef:
Ja dat is iets heel anders dus en daar zal het niet opvallen Lachen

Dan zijn we het eens Haha!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:20

Fitzroy schreef:
@Ladylay, volgens mij begrijp je mij niet goed. Ik zeg juist dat KWPN'ers met mindere gangen het moeilijker hebben dan koudbloeden.

oooh..wacht ik heb het idd verkeerd gelezen Knipoog

euhmmm..idd ik ga tussen de paarden starten, dus idd als je met een pony rijdt.....
wat jullie zeiden Knipoog

maar dan is een ander onderwerp, een pony tussen de paarden starten ...
Lachen

edit : verbetering Knipoog
Laatst bijgewerkt door ladylay op 26-01-07 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:38

volgens mij is het onderwerp:

koudbloed in de ring: leuk of niet?

Pling

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:48

Ik vind een koudbloed met xtra dressuurkwaliteiten erg leuk in de ring. Eentje die zonder enige souplesse of lb loopt vind ik zelf minder om naar te kijken. Maar dat is persoonlijk. Dat geld voor mij overigens voor ieder ras.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:50

Ik vind ieder paard met extra dressuurkwaliteiten leuk om te zien. Maar de meeste koudbloeden die ik heb gezien (en ook heeeel veel warmbloeden) hebben die extra kwaliteiten niet, en dan vind ik er ook weinig aan.