KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:38

Citaat:
Tevens was het eerst mogelijk om na de vooropleiding in te stromen naar de ORUN 3, instructeur springen/dressuur wedstrijdsport.
En nu moet je blijkbaar eerst instructeur basisport hebben gehaald. Terwijl ik helemaal niet manege gericht ben.

Ik heb nog even op de website gekeken. Maar het bovenstaande lees ik daar niet op terug. Is dat inside information?

We hebben een overeenkomst gesloten om de vooropleiding te kunnen doen en (na goed resultaat) het diploma 'aspirant instructeur' in ontvangst te nemen.
Dat is m.i. dus ook hetgeen waar we aanspraak op zouden kunnen maken: een licentie voor 3 jaar én de mogelijkheid om door te stromen naar niveau 3.

Ik hoop vandaag tijd te hebben om een e-mail te sturen. Deze zal ik dan ook even plaatsen :)
Erg jammer dat dit allemaal zo moeizaam moet verlopen.

Gelukkig gaat de module lesgeven wel goed. :) Gister voor het eerst de springles gedaan. Nog 2 avonden oefenen en dan het examen op 26-6 :)

Shoran123

Re: KNHS Vooropleidingen ORUN 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:40

Dit kreeg ik van een bokker toegestuurd gekregen via PB.

"Als je dit met een aantal mensen meldt bij de autoriteit consument en markt heb je kans dat er werk van gemaakt wordt.
De autoriteit consument en markt is het toezichtorgaan :j . https://www.acm.nl/nl
Of je kan contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering en (met een groepje! :P ) je beroepen op "dwaling" (foutieve voorlichting over het aan jou verkochte product- zie hieronder).

Als je wilt mag je onderstaand gerust posten, zonder naamsvermelding ;)
Ik post zelf hier niet, omdat ik een eigen appeltje met de KNHS aan het schillen ben :D . Ze doen namelijk méér zaken, die gewoon écht niet mogen.... ;)

Ik vind het onwijs schunnig naar jullie toe, :(:)
Dit kan (officieel en juridisch) niet zomaar, maar waarschijnlijk komen ze er voor de zoveelste keer mee weg....

Wikepedia schreef:

Dwaling
Ga naar: navigatie, zoeken

Bij dwaling is er sprake van een onjuiste voorstelling van zaken, in het burgerlijk recht meestal bij koopovereenkomsten. En deze onjuiste voorstelling moet zo essentieel zijn, dat zonder deze onjuiste voorstelling de overeenkomst niet was gesloten.

De wettelijke regeling van dwaling voor het Nederlands burgerlijk recht staat in artikel 228 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek (art. 6:228 BW). Met de wederpartij wordt in dit artikel degene bedoeld, die een onjuiste voorstelling van zaken geeft en de vernietigbare rechtshandeling verricht.

Het begrip dwaling bestaat ook in het strafrecht. Zie dwaling (strafrecht).

Een ander gebruik van de term in het recht betreft de justitiële dwaling, waarbij gesteld wordt dat met een rechterlijke uitspraak geen recht werd gesproken, maar iemand (veelal een verdachte in een strafzaak) door de uitspraak bij nader inzien juist onrecht zou zijn aangedaan, bijvoorbeeld door een onterechte, schuldloze veroordeling, terwijl diegene bij een andere gang van zaken of een tijdig bekend worden van bepaalde feiten niet veroordeeld zou zijn.

Het equivalent in het Nederlandse bestuursrecht heet misslag."

Hier moeten we wat mee kunnen toch? :)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:43

Ik ben indd wel van plan hier een juridisch verhaal van te maken (ben zelf bestuursrechtjurist), dus we laten het niet zomaar over ons kant gaan! ;)

Edit: punt is dat we eigenlijk wel moeten weten wat nou eigenlijk de bedoeling is volgend jaar. Wat gaat er nou eigenlijk gebeuren en wat is de status van ons diploma straks?
Wellicht blijkt dat er eigenlijk niets voor ons verandert en dat dit een storm in een glas water is??

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:03

_Noor schreef:
Ik ben indd wel van plan hier een juridisch verhaal van te maken (ben zelf bestuursrechtjurist), dus we laten het niet zomaar over ons kant gaan! ;)

Edit: punt is dat we eigenlijk wel moeten weten wat nou eigenlijk de bedoeling is volgend jaar. Wat gaat er nou eigenlijk gebeuren en wat is de status van ons diploma straks?
Wellicht blijkt dat er eigenlijk niets voor ons verandert en dat dit een storm in een glas water is??

Ik bel nu wel even met de KNHS :)
Anders moeten we wachten tot paard en sport uit is.
In mijn vrienden en familiekring zijn redelijk wat mensen advocaat, dus we kunnen altijd hun hulp nog vragen!

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:10

Ik heb net even de KNHS gebeld, en ze mochten er nog niet zo heel veel over kwijt.
Maar ik heb toch nog wat los weten te krijgen.

Het klopt inderdaad dat de vooropleiding wordt afgeschaft.

Vanaf volgend jaar kun je dan in modulaire systemen de ORUN basissport doen, of de ORUN wedstrijdsport ( Moet je zelf ook een Z klassering hebben)

Wat ze wel zei is dat mensen met de vooropleiding een licentie hebben van 3 jaar. Dus dat dat niet vervalt.
Om de ORUN basisport te mogen doen of ORUN wedstrijdsport moet je een toelatingstest doen. Maar de mensen die de vooropleiding hebben afgerond hoeven dat dus niet te doen.

Hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd. Ze zei dat er een groot stuk in paard&sport kwam in Juli. Dus afwachten maar....

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:14

Oké, de gevolgen lijken dan dus mee te vallen!
Laten we inderdaad maar de P&S van juli afwachten en dan kijken of we nog actie moeten ondernemen. Met z'n allen moeten we dan wel tot een goed stuk kunnen komen :)

Overigens heb ik er totaal geen moeite mee als de eisen voor niveau 3 wat worden aangescherpt. Ik vind het op zich een goede zaak dat alleen mensen die zelf op een bepaald niveau rijden of hebben gereden ORUN wedstrijdsport mogen doen :) Maar eerst maar eens afwachten wat het allemaal inhoudt.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:16

_Noor schreef:
Laten we inderdaad maar de P&S van juli afwachten en dan kijken of we nog actie moeten ondernemen. Met z'n allen moeten we dan wel tot een goed stuk kunnen komen :)

Overigens heb ik er totaal geen moeite mee als de eisen voor niveau 3 wat worden aangescherpt. Ik vind het op zich een goede zaak dat alleen mensen die zelf op een bepaald niveau rijden of hebben gereden ORUN wedstrijdsport mogen doen :) Maar eerst maar eens afwachten wat het allemaal inhoudt.

_Noor daar ben ik het mee eens, maar als je de ORUN basissport wil doen, leer je ook "leuke" spelletjes en carrousellessen voor de maneges. Dus meer manege gericht.
Ik citeer:De opleiding tot Instructeur Basissport bereidt je voor op deze werkzaamheden. Je leert dressuur- en springles geven aan gevorderde recreatieruiters en het begeleiden van activiteiten als spelletjes, buitenritten en carrousselrijden. Ook leer je specifieke vaardigheden voor het lesgeven aan beginners.

Daar heb ik dus even geen trek in _/-\o_

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:34

Nee dat begrijp ik. Maar wellicht kom je gewoon in aanmerking voor de wedstrijdsport variant. Misschien valt het allemaal hartstikke mee :D

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:01

GewoonNoor schreef:
_Noor schreef:

_Noor daar ben ik het mee eens, maar als je de ORUN basissport wil doen, leer je ook "leuke" spelletjes en carrousellessen voor de maneges. Dus meer manege gericht.
Ik citeer:De opleiding tot Instructeur Basissport bereidt je voor op deze werkzaamheden. Je leert dressuur- en springles geven aan gevorderde recreatieruiters en het begeleiden van activiteiten als spelletjes, buitenritten en carrousselrijden. Ook leer je specifieke vaardigheden voor het lesgeven aan beginners.

Daar heb ik dus even geen trek in _/-\o_

Maar je hebt wel een licensie daarna, je kan ermee doen wat je wil ;).
Ik weet niet welk niveau je rijdt, maar ik vind het echt een zéér goede zaak van de KNHS dat alleen Z-ruiters nog worden toegelaten tot opleiding wedstrijdsport. Nu heb je al die L-ruiters die les willen geven aan wedstrijdruiters, daar is ten eerste geen behoefte aan en ten tweede zorgt het voor een daling in het niveau.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 00:06

en als je nou nog nét niet de vooropleiding hebt afgerond? Ik heb inmiddels dus echt alle modules in mijn zak, behalve dressuur 2, de andere 6 modules heb ik al.. Hoop maar dat ik niet buiten de boot ga vallen, ik baal hier echt flink van.

Als er bokkers met een groepje iets willen ondernemen dan wil ik me er ook wel bij aansluiten.
Individueel ga ik ook mijn beklag doen, maar ik wacht even tot ze met informatie naar buiten komen.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:06

je kan nog los examen doen aankomend jaar Jameyskatje

sunnystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:47

Hallo allemaal!

Ik wil me hier even voorstellen, want ik ben heel geinteresserd in het topic. Ik begin nu op een manege te werken en wil graag (en moet ook) een instructie opleiding volgen. Helaas vindt ik het alles erg ingewikkeld op het moment. Op de KNHS website staat nog de vooropleiding, maar blijkbaar gaat deze uitlopen. Ik heb een beroepsbegleidende opleiding nodig om wel al de grootste deel van de week te kunnen werken en het beste zou zijn als de cursussen ergens in Limburg plaatsvinden, want de manege ligt in Zuid-Limburg.

Ben benieuwd wat jullie hier nog allemaal vertellen.

De groetjes,

Sonja

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:52

Ik ben op dit moment nog bezig met de vooropleiding.
Ik heb volgende modules in the pocket.
Springen 1
Dressuur 1
Dressuur 2

Op dit moment bezig met de lesgeef module in Hazerswoude-Dorp.
Hiervoor 25 juni 2013 examen.

Ik moet dan nog de modules
Longeren
Paard & omgang

Module
Paard en Voeding nog geen uitslag.

Wat gaat er voor mij allemaal gebeuren dan?

X

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:54

Dat weten we dus nog niet :Y)

Onze instructrice van de module lesgeven zei gisteren dat we ons geen zorgen hoeven te maken :) Ik ben sceptisch, maar we moeten gewoon even afwachten.

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:12

Net de KNHS ook even gebeld.
En die raadde me aan even geen examens meer te gaan volgen.
En te wachten op de publicatie van de Paard & Sport in Juli.
Die ik overigens niet krijg omdat ik op dit moment geen startkaart hebt.
De publicatie komt ook op hun website en dan kan ik wederom weer contact opnemen met de KNHS voor passend advies op maat.

Kortom daar komt nogal wat van.

Mijn examen Voeding & Gezondheid wordt nog wel nagekeken voor eventuele vrijstelling :?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:27

Hier leidt ik dan uit af dat de modules die gehaald zijn tijdens de vooropleiding voor vrijstellingen kunnen zorgen tijdens de nieuwe 'niveau 3' opleiding. Dus dat de stof van de vooropleiding geintegreerd wordt in de niveau 3 opleiding. Hetgeen logisch zou zijn.

Liekje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:38

Laten we dat hopen.
Ze mogen weinig kwijt en misschien is dit een politiek correct praatje om mensen
Voorlopig tevreden te stellen en te houden.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:44

Hallo mensen,

nog eeen vraagje.

Ik heb voedig en gezondheid, algemene paardenkennis en longeren gehaald. Helaas alleen voor voeding en gezondheid een diploma/certificaat gekregen. Meer mensen hier last van?
Ik moet nog 2 certificaten, bel vaak naar de KNHS en krijg dan te horen: ze liggen klaar hoor mevrouw, maar ze moeten nog op de post.
Doe die dingen dan ook op de post joh denk ik dan :p

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:02

Ik heb ze allemaal nog niet en heb op module lesgeven (nu mee bezig) alles behaald

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:59

ook al niet, is niet netjes van ze!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:51

Ik heb vorige week het certificaat voor longeren ontvangen :)
Begreep van de andere cursisten dat zij ook de overige certificaten binnen hadden.
Stond bij iemand wel een verkeerde geboortedatum op, zal dat nog even checken.

Volgende week examen lesgeven en verder wacht ik alleen nog op de uitslag van Voeding en gezondheid.
Certificaat voor het praktijkexamen over het exterieur enzo zat er trouwens niet bij, bedenk ik me net.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:24

Ik heb vorige week de certificaten van longeren en praktische paardenkennis binnengekregen..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:39

Oke, heb er nog even achteraan gemaild :)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:44

heb inderdaad ook mijn certificaten ontvangen, gelukkig maar.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:11

Ik wil ook graag mijn orun gaan halen maar ik begrijp dat het dus allemaal omgegooid wordt? Ik houd de P&S en dit topic even in de gaten!