Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilseee12

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:22

Hee :)

De jury's tegenwoordig zijn niet strenger, het niveau is omlaag gegaan. Vooral de L/M paarden is niet echt geweldig, mijn moeder is jury en ik ga vaak mee te schrijven. Laatst waren we op wedstrijd te jureren en heeft ze 1 wintstpunt gegeven. Je denkt misschien: wat laag, maar dat is echt niet zo! Er werd niet goed gereden. Mijn moeder is absoluut niet streng, en geeft mensen met 179 punt altijd het voordeel van de twijfel, ze zet ook altijd nog alg. aantekeningen op de coupons waar de ruiters/amazones nog beter mee aan de gang kunnen gaan. Vroeger werd er wat meer ontspannender gereden, nu is het meestal wat strakker volgens mijn moeder. Ik begin nu ook een beetje leuk mee te rijden op wedstrijden en haal vaak prijsjes, ik probeer het ontspannende wat mijn moeder vaak voor doet over te nemen, en het is moeilijk, maar als je het eenmaal door hebt gaat het makkelijk en ik haal over het algemeen altijd winstpunten. Misschien ligt het hieraan? Het is ook zo dat de ene jury van een gronings paard houdt, of van een fries en de andere van een kwpn'er

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:35

Dat kan ook een weegfactor zijn idd. Ik heb ooit bij een jury geschreven die bij binnenkomst van een combinatie al zijn totaaloordeel had geveld. Dit vind ik ronduit slecht. Vond het wel leuk dat hij ook mijn mening vroeg. Houdt de schrijver wakker ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:13

ilse86 schreef:
Haha dat is verrot ja! Heb ik ook gehad. eerste proef 199 en tweede proef 175, terwijl er voor mijn gevoel niet zoveel verschil in zat! Ach ja...

heb ik ook eens gehad - iig dat het voor m'n gevoel juist de 2e slechter ging, maar meer punten kreeg... Bleek (jury hoorde me zeggen dat mijn gevoel anders was en de punten van de 2e zo erg meevielen ten opzichte van de eerste) dat er meer onderdelen per cijfer waren - waardoor je de foutjes gelijk deelde. (vb- afwenden én arbeidsstap = 1 cijfer, terwijl je in een andere proef voor alleen het afwenden al een cijfer krijgt)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:25

Ilseee12 schreef:

De jury's tegenwoordig zijn niet strenger, het niveau is omlaag gegaan.

Vergeleken met wanneer?
Want vergeleken met veel jaar geleden, vind ik het niveau juist hoger. Paarden lopen en bewegen beter en ook ruiters zijn individueel erg fanatiek met de sport bezig, heel anders dan vroegah.
Nadeel is dat men vaak snel over gaat naar de volgende klasse, waardoor het niveau wel eens kan dalen als er net veel mensen uit de vorige klasse komen..

Wat ik jammer vind is dat een jury voornamelijk commentaar moet geven en geen tips (verzet of tdh kan soms duidelijke reden hebben, die de ruiter niet merkt/door heeft) Zou imo een hoop kunnen schelen, want sommige sprokkelen hun punten bij elkaar en komen toch imo te hoog in de sport :o

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:50

vroeger mocht je al bij 5 punten over, omdat dat ook al veel te snel ging hebben ze dat toen verhoogd naar 10 en dat iw wel goed ook.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:06

superwoman schreef:
Ilseee12 schreef:

De jury's tegenwoordig zijn niet strenger, het niveau is omlaag gegaan.

Vergeleken met wanneer?
Want vergeleken met veel jaar geleden, vind ik het niveau juist hoger. Paarden lopen en bewegen beter en ook ruiters zijn individueel erg fanatiek met de sport bezig, heel anders dan vroegah.
Nadeel is dat men vaak snel over gaat naar de volgende klasse, waardoor het niveau wel eens kan dalen als er net veel mensen uit de vorige klasse komen..

Wat ik jammer vind is dat een jury voornamelijk commentaar moet geven en geen tips (verzet of tdh kan soms duidelijke reden hebben, die de ruiter niet merkt/door heeft) Zou imo een hoop kunnen schelen, want sommige sprokkelen hun punten bij elkaar en komen toch imo te hoog in de sport :o

de proeven zijn wel een stuk makkelijkerder gemaakt vergeleken met de proeven van een aantal jaren geleden (toen je nog 156 punt moest rijden voor een wp).
nu heb je bijvoorbeeld meer tijd om aan te springen in de galop en meer tijd om een paard weer terug te nemen van uit de galop!
en zo heb je nog wel meer dingetjes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:25

DDW1190 schreef:
de proeven zijn wel een stuk makkelijkerder gemaakt vergeleken met de proeven van een aantal jaren geleden (toen je nog 156 punt moest rijden voor een wp).
nu heb je bijvoorbeeld meer tijd om aan te springen in de galop en meer tijd om een paard weer terug te nemen van uit de galop!
en zo heb je nog wel meer dingetjes!

vind ik niet.
Je krijgt misschien meer tijd, maar de overgang moet ook veel vloeiender zijn, dus dan hou je de moeilijkheidsgraad aardig in evenwicht.
Met de 165 heb ik ook nog meegereden en kan niet zeggen dat het toen moeilijker was hoor..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 09:44

Vind het wel jammer dat ik in die tijd nog niet in de gelegenheid was wedstrijden te rijden. Rij zelf pas sinds april wedstrijden. Rij nu M1. Nu moet je wel "op de letter" de overgang maken. Is de tijd die je nu hebt voor de overgang dan ook langer? De tijd tussen de oefeningen?
Ik vind het jammer dat ik het jurycommentaar niet kon afwachten bij mijn eerst M1 wedstrijd. Had slechts 167. Was dus wel benieuwd naar het commentaar. Het was helaas te koud voor het paard op de trailer om te wachten. Ben dus maar naar huis gegaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 10:56

superwoman schreef:

Daar heb je een instructeur voor, dat is niet de taak van de jury.

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:08

mijn indruk is just dat er in de loop der jaren steeds beter gejureerd word. (mijn eerste proefje gereden eind jaren 70) Sinds kort weer begonnen met wedstrijden en en ik vindt het prima dat je net zo snel een 4 krijgt als een 8. En uiteindelijk rijden we toch allemaal voor ons plezier. :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:09

KarinvdM schreef:
superwoman schreef:

Daar heb je een instructeur voor, dat is niet de taak van de jury.

Het mág niet eens, dat is wat ik jammer vind, ookal is het hun taak niet.
Toch zou je er imo wel mensen mee kunnen helpen en daarom vind ik het wel eens jammer.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:22

het mag niet, maar het gebeurt wel. vooral juryleden die zelf ook instructeur zijn hebben er een handje van ;)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:30

moet zeggen dat mij dit de laatste tijd ook erg opvalt. Ga wel is mee met een meisje, zij rijdt Z1. En om nou te zeggen dat ze veel concurrentie heeft! Soms is het gewoon zo erg dat er verlies punten gereden worden door de mensen. Maar dat is ook niet meer dan normaal. Een paard waarbij de aanleuning heel rommelig is, EV galopwissel waarbij die in de verkeerde galop aanspringt. Tsja zo kan ik nog wel even doorgaan. Snap ook niet dat je het voor jezelf wilt.... en voor je paard, als die het nog niet aan kan. Van de M2 naar t Z1 is toch een aardige stap!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:50

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf ook een handje van heb om snel over te gaan naar een hogere klasse, dus ik heb hier geen recht van spreken haha! :o

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:56

Ik vind dat in de B en de L een jury al vrij snel "tevreden" is. bij een galopsprong in de middendraf krijg je bv nog een 5 terwijl in de M je genadeloos (en terecht) afgestraft wordt met een 3 of lager. Vanaf de M begint het verzamelen toch al en als je hier niet aan toe bent heb je ook niks te zoeken in deze klasses. Al vind ik het ook nutteloos om maar door te blijven hobbelen in een klasse. Als ik ergens nog niet aan toe ben las ik een pauze in tot ik denk dat het wel gaat lukken. Tot nu toe gaat het dan ook nog steeds de goede kant op en kom ik nooit met hele lage punten thuis :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:01

Nee, ik kom ook niet met dramatisch lage punten thuis. 167 is wel laag, ben er ook niet trots op, maar heb echt een flitsende start gehad in de B tm L2.
Ik ben gewoon voor de gein gaan starten in de M1 om te kijken hoe ik ervoor stond. Ik wilde niet meer in de L2 starten omdat ik liever op mijn bek ga en dan verder werk dan dat ik mezelf in bescherming neem zegmaar. Ik heb nu een pauze van 9 weken waarin ik nog niet super veel heb kunnen doen (zelf ziek geweest en te glad op de weg om met het paard naar binnenbak te wandelen). Nu lijkt het beter te worden, dus ga ik weer vol aan de bak ;)
Ik ga ook liever hoger starten omdat ik dan juryoordelen met elkaar kan vergelijken en dan kijken of hun oordelen overeenkomen met mijn gevoel.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:09

ilse86 schreef:
Nee, ik kom ook niet met dramatisch lage punten thuis. 167 is wel laag, ben er ook niet trots op, maar heb echt een flitsende start gehad in de B tm L2.
Ik ben gewoon voor de gein gaan starten in de M1 om te kijken hoe ik ervoor stond. Ik wilde niet meer in de L2 starten omdat ik liever op mijn bek ga en dan verder werk dan dat ik mezelf in bescherming neem zegmaar. Ik heb nu een pauze van 9 weken waarin ik nog niet super veel heb kunnen doen (zelf ziek geweest en te glad op de weg om met het paard naar binnenbak te wandelen). Nu lijkt het beter te worden, dus ga ik weer vol aan de bak ;)
Ik ga ook liever hoger starten omdat ik dan juryoordelen met elkaar kan vergelijken en dan kijken of hun oordelen overeenkomen met mijn gevoel.

Ik ben ook elke keer met 10 punten naar de volgende klasse gegaan. Ik vind dat er een goede opbouw van moeilijkheidsgraad in de proeven zitten en als ik zelf denk dat ik er aan toe ben dan ga ik gewoon (niks te verliezenmentaliteit). Na m'n laatste punt in de L2 gehaald te hebben wilde ik een M proef starten om te kijken hoe het ging.Meteen met goede punten naar huis gegaan maar nog wel punten waar aan gewerkt moet worden dus daar ben ik nu mee bezig geweest dus ben benieuwd volgende keer!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:09

ik heb respect voor jury als een 4 maar ook een 8 durft te schrijfen. en ik hou er niet van als ruiters de jury toe zwaaien als ze prijs hebben en de jury terug zwaait wat vaak gebeurt.
krijg dan echt een nare bij smaak van.
maar verder ben ik tevreden met de punten die ik krijg.en weet zelf ook wel wat er fout gaat. en niet aan de jury licht.
dus zoek de fout bij mezelf.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:16

Ik heb wel eens meegemaakt dat de schrijfster andere punten invulde dan de jury eigenlijk zei. dus van een 6 werd een 7 gemaakt etc. Dan krijg je dus veel hogere punten dan je eigenlijk verdient heb. heel triest maar helaas waar.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:17

o wat erg! dat soort mensen moeten ze direct schorsen bij de vereniging of als juryschrijver. nooit meer ergens toelaten!

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:29

nou dat slaat alles

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:34

Ze gaan nu dan ook flink op hun *** nu er wel goed geschreven wordt. maar ondertussen koop je misschien wel 1 van hun paarden met een klassificering die dus niet echt behaald zijn.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:35

Maar wat zijn de consequenties voor dat soort frauderende types? Weet iemand dat?

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:43

ben een keer naar een jury gelopen voor uitleg,
doe dat verder nooit,
maar dit was op een kampioenschap.
van de een kreeg ik dikke twee winst punten en van de ander ver beneden een winst punt.ik zelf was twee en was tevreden.
maar het verschil was mijn te groot de jury zijn gaan praaten sammen maar kwammen er niet uit en die ene jury zij ook tegen die ander wij zijn uitgepraat want hier klopt iets niet. kende bijde jury niet maar koste mijn wel een plaats voor de nederlands
want er mocht er maar een door.voelde mijn toen echt genaaid

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:48

Ja, dat is ook erg vervelend Espie. Maar dat is de pest met jurysporten. Elke persoon heeft weer een ander verwachtingspatroon. Tuurlijk moeten jury's wel volgens normen jureren, maar de ene jury ziet bijv. graag een brave proef, terwijl de andere graag een hele vlotte proef ziet.
In jouw geval kan ik me ook goed voorstellen dat je om opheldering vraagt!