Waar een jury zich aan ergert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:07

daffodil schreef:
Het is één van mijn grootste ergernissen hoor, die mensen die echt zelf denken te bepalen hoe laat ze kunnen gaan starten en hoeveel rondjes ze mogen rijden. Voorlezer niet aanwezig of stug de andere kant op kijken.

Ook vorige week in Hilvarenbeek, ik riep nog vrolijk: Je rijdt je proef uit je hoofd??? Nee dus....voorlezer moest nog komen!

Daar kan ik ook slecht tegen... maar ben nogsteeds érg blij met mijn belletje O:) :+

En wat Teegee zegt hebt ik ook al een paar keer meegemaakt, ik maar vragen of ik die coupons mag hebben omdat ik graag optijd wil beginnen en hun maar steeds andere dingen tussendoor doen waardoor ik uiteindelijk te laat op mijn plekkie zit!

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:10

*Zucht*
Volgens mij rijd ik wel niet-iriterend voor de jury, maar ik word soms zo moe van ze!!
Wel rijd ik met binnenkomen even met een 'glimlachje' want dat werk volgens mij wel aardig goed, tenminste voor de 1e indruk ;)
Ik erger me zó aan, ik ben al bijna zover dat ik echt kap met de dressuurwedstrijden :n

Even een voorbeeldje : 1 van de ikweetniethoeveel

Vorige week, ik was klaar met mijn proef en ging afgroeten. Mevrouw de jury zag me niet eens ? Dus ik zwaaide een keer, maar nee het spannende verhaal van de schrijfster was veeel belangrijker. Ik kijk altijd met een schuin oog naar de jury of ze wel kijken, maar ik heb de halve proef niet gezien dat ze op zat ze letten !
Loop ik terug naar de auto om te bedanken, moet ze mijn coupon vanaf punt 14 nog invullen !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat is toch écht niet normaal meer. Een paar punten achterlopen oke, maar 16 ?

Ook gisteren nog, kom ik in de auto erachter dat er maar 29 punten zijn ingevuld, ipv 30. Nou dat kan je mazo 3 punten schelen?
Stom dat ik er in de auto pas achter kwam, maar ik ga zeker nog even een mailtje sturen :)

Bah, volgens mij moeten de jury's ook altijd mij hebben. :P
Laatst bijgewerkt door Le_onie op 10-08-09 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:14

Dat heb ik ook al een keer gehad dat ik de coupons te laat kreeg. Wel jammer dat deelnemers gaan klagen dat de jury te laat aankwam terwijl het niet aan de jury ligt :+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:18

Ik heb een keer (toen ik 10 was) op een manege wedstrijd mee gedaan,
en toen heb ik de winnende punten gekregen daar mijn big smile :P
stond ook op mijn proef ''je hebt een hele atente/leuke lag'' ;)
was ook nog zo, ik wist niet dat de prijs uitrijkingen al waren (kon me zoizo niet veel schelen)
dus ik stond nog uitgebrijt de pony na te poetsen e te vertroetelen,
toen er iemand binnen kwam, van '' he, je moet naar de prijs uitrijkingen to hoor!''
had ik ook nog mooi gewonnen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:19

Le_onie schreef:
*Zucht*
Volgens mij rijd ik wel niet-iriterend voor de jury, maar ik word soms zo moe van ze!!
Wel rijd ik met binnenkomen even met een 'glimlachje' want dat werk volgens mij wel aardig goed, tenminste voor de 1e indruk ;)
Ik erger me zó aan, ik ben al bijna zover dat ik echt kap met de dressuurwedstrijden :n

Even een voorbeeldje : 1 van de ikweetniethoeveel

Vorige week, ik was klaar met mijn proef en ging afgroeten. Mevrouw de jury zag me niet eens ? Dus ik zwaaide een keer, maar nee het spannende verhaal van de schrijfster was veeel belangrijker. Ik kijk altijd met een schuin oog naar de jury of ze wel kijken, maar ik heb de halve proef niet gezien dat ze op zat ze letten !
Loop ik terug naar de auto om te bedanken, moet ze mijn coupon vanaf punt 14 nog invullen !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dat is toch écht niet normaal meer. Een paar punten achterlopen oke, maar 16 ?

Ook gisteren nog, kom ik in de auto erachter dat er maar 29 punten zijn ingevuld, ipv 30. Nou dat kan je mazo 3 punten schelen?
Stom dat ik er in de auto pas achter kwam, maar ik ga zeker nog even een mailtje sturen :)

Bah, volgens mij moeten de jury's ook altijd mij hebben. :P

Heb je de titel en OP wel goed gelezen? :+

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:19

@Le_onie en loveidefix:

Anoeska schreef:
Zullen we weer terug gaan naar het onderwerp: "Waar een jury zich aan ergert". ;)

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:23

_10_ schreef:
@Le_onie en loveidefix:

Anoeska schreef:
Zullen we weer terug gaan naar het onderwerp: "Waar een jury zich aan ergert". ;)

Ja prima, ik weet dat het off-topic was :+
Maar aangezien jullie de vorige pagina ook hier mee bezig waren dacht ik, ik wil ook even mijn ei kwijt ! ;)

flower1983

Re: Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:33

Ik weet niet waar die -6 precies voor was.Mijn moeder had de coupon gezien en die zei het.....maar ik heb haar volgens mijn niet verkeerd zien rijden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:45

In de loop van jaren jureren maak je zoveel mee, dat ergernis niet zo vaak meer voorkomt. Al die teleurstellingen die zich uiten in vervelend gedrag, het geschreeuw en gesnauw .. het hoort er allemaal bij. Als jurylid schenk ik er niet zoveel aandacht meer aan, moet er eigenlijk ook wel wat om lachen.. En ik probeer er voor te zorgen dat de sfeer luchtig en plezierig blijft. Dat komt het rijden ten goede, en de houding van de ruiter naar paard of pony uiteindelijk ook.

Waar ik me nog wel aan kan ergeren is aan onverschilligheid..
Onverschilligheid bij de ruiters: slordig omgaan met het paard, slordig harnachement, slordig toilet, slordig rijden: jij nonchalant? - dan ik ook. ;)
Of onverschilligheid bij organisaties:
Dat je als jury niet wordt welkom geheten, dat je 's ochtends zelf maar je koffie moet gaan halen (koffiemevrouw nijdig want ze weet niet dat de koffie voor juryleden toch echt meestal gratis is), dat er bij de ontvangst geen stoelen zijn, dat er geen coupons zijn, dat je als jurylid moet zeggen "nou zullen we maar eens naar het veld gaan?".. dat er niets meer te eten is ook al heb je 3 uur reistijd achter de rug, en dan een aantal uren jureren en het is inmiddels 21:00 geworden ..
Of als je je als jurylid bij de voorzitter van de vereniging meldt die nors zegt "Wie? Zegt me niks" - ook al jureer je al jáááren op datzelfde concours..

Onverschilligheid, ja, daar erger ik me aan. Dat er iets fout kan gaan geen enkel probleem! Maar onverschilligheid naar mij als jurylid, die het toch echt voor het plezier doet, grrr!

Een leuk voorbeeld van een foutje ook al is dat misschien OT: alle juryleden hebben de coupons gekregen, behalve jij.. Daar zit je dan. Iemand vraagt: "waarvoor komt u?"..
Ja, ik had wel een bevestiging voor het jureren gekregen, maar als er dan iemand op vakantie gaat en niet overdraagt, dan zit je daar in je uppie. Bloemen gekregen en reisgeld, we hebben gelachen en ik word er nu elk jaar correct uitgenodigd. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:04

Oh ja nog een ergernis:
Combinaties die zich afmelden zodra ze zien dat ik jureer dat weekend. :D ;)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:08

Suzanne F. schreef:
Oh ja nog een ergernis:
Combinaties die zich afmelden zodra ze zien dat ik jureer dat weekend. :D ;)

:') Dat hoor ik ook wel eens:
Als x jureert meld ik me af. :oo
Pffffff dan is er toch iets niet goed met die combinatie denk ik dan.......

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:09

Doen ze dat werkelijk?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:22

xx_Irisje schreef:
Doen ze dat werkelijk?

Ja, omdat ze denken dat ze bijv. bij mij toch geen winst kunnen rijden.
Kan een kern van waarheid inzitten natuurlijk. Soms ben je als jury gewoon niet gecharmeerd van de rijtechnische correctheid van de combinatie. Terwijl een andere jury daar minder waarde aan kan hechten. Maar goed, als ze goed rijden en/of verbeterd zijn, waarom zouden ze dan geen winst kunnen rijden?
Ik zou juist extra fanatiek worden, maar goed wie ben ik.... :D

kaatje77

Ja, ik ken iemand die dat ook echt doet. :oo

Ik denk dan: Ach gewoon starten, ik heb toch al betaald, dan maar geen wp oid, maar ik ga voor de kilometers. ;)

Anoniem

Ja ik ken ook wel mensen die bij bepaalde jury's afmelden.. Heel kinderachtig en vreselijk onsportief..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:25

Suzanne F. schreef:
xx_Irisje schreef:
Doen ze dat werkelijk?

Kan een kern van waarheid inzitten natuurlijk. Soms ben je als jury gewoon niet gecharmeerd van de rijtechnische correctheid van de combinatie. Terwijl een andere jury daar minder waarde aan kan hechten. Maar goed, als ze goed rijden en/of verbeterd zijn, waarom zouden ze dan geen winst kunnen rijden?

Ik zou idd ook extra hard oefenen waar ik de vorige keer mn slechte punten haalde..
Kan je mooi zien of er verbetering inzat.

Ik kijk zelf niet naar mn jury;s op de startlijst, ik herken ze pas als ik het hokje in kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:27

Bij ons staan de jury's bijna nooit genoemd op de startlijsten, je ziet het dus altijd pas op de wedstrijd zelf.. :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:31

Relaxed schreef:
Bij ons staan de jury's bijna nooit genoemd op de startlijsten, je ziet het dus altijd pas op de wedstrijd zelf.. :j

Is ook beter vind ik.
Maar dan nog krijgt het secretariaat te horen: Oh zit die er? Nou dan rijd ik geen winst vandaag...

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:33

Suzanne F. schreef:
xx_Irisje schreef:
Doen ze dat werkelijk?

tsja, ik denk dat streng juist heel goed is,
maar sommige juryleden hebben een duidelijke voorkeur voor apart goede paarden
en zien bij een dergelijke combinatie wel het een en ander makkelijker door de vingers.
Dat is pas frustrerend voor de overige ruiters.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:55

Leonora schreef:
maar sommige juryleden hebben een duidelijke voorkeur voor apart goede paarden
en zien bij een dergelijke combinatie wel het een en ander makkelijker door de vingers.
Dat is pas frustrerend voor de overige ruiters.

Nee dat heeft niks te maken met door de vingers zien maar puur de punten die zo'n combinatie haalt op de onderdelen die beinvloed worden door die kwaliteit. Een apart goed paard scoort vaak extra op de uitgestrekte en middengangen en onderaan het protocol op de gangen. Dat kan echt enorm oplopen.
Deze kan dan gerust 4-en op andere onderdelen hebben maar compenseert heel veel.

Ik dacht ook hetzelfde als jij voordat ik jury was maar nu begrijp en zie ik het heel anders.
Ja en dat kan heel frustrerend zijn ja voor andere ruiters. :j
Maar zo is het spel en zo zijn de regels. Een Ferrari rijdt ook ook harder dan een Lada in een wedstrijd....

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:05

ik heb laatst nog 2x een 3 gereden, en in diezelfde proef ook nog een vier.
en toch had ik 192 punten, dus wat suzanne zegt klopt wel, op andere onderdelen zoals uitgestrekte draf had ik een 8, uitgestrekte stap een 9, en een linksomkeert 8. nou dan zijn die 3en niet meer van belang.

ik moet wel zeggen dat we hier ind e buurt een jury hebben waarbij ik echt niet weet wat ze zou willen zien,
het kan vriezen en dooien,
ik was daar een keer 2e met 174 punten, terwijl die proef beter ging dan mijn 2e proef waarin ik 182 had gescoord, wat naar mijn inziens wel terrecht was.

maar dat soort punten geeft ze haast altijd, een 7 is zeldzaam.
en dat vind ik niet erg, als zij andere eissen stelt aan een gereden proef, maar er staat ook geen bruikbaar commentaar op mijn protocol waaraan ik kan zien, "oh, dus ze wou meer geslotenheid zien, of meer actie, of meer bergopwaarts"

nee simpele dingen als verkeerde galop staan wel aangegeven, terwijl ik dat zelf nog wel wist te verklaren

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:14

zoals jij het beschrijft is een wedstrijd dus niet anders dan een keuring; de mooiste loopt bovenaan :(:)

maar ik dacht dat het bij dressuur rijden ook ging om andere dingen;

een mooi paard hoeft per definitie niet los door het lijf te zijn etc.

er komen steeds meer mooie paarden in de wedstrijdring,

maar dat zou betekenen dat het buurmeisje dat net van haar zuurverdiende geld,
(niet alle kids hebben papa'en mama's die een kwaliteitsvol paard voor hun kind kunnen betalen)
een huis - tuin - en keuken-beestje heeft gekocht en ondanks het feit dat ze heel netjes rijdt,
het nooit zou kunnen winnen van de semi-profi op zijn bloedmooie paard, die weliswaar de kop erop
getrokken heeft en een brok spanning is, maar wel heel veel kwaliteit heeft.

waarschijnlijk bezoek ik nog meer wedstrijden dan jij en wat ik nu schrijf valt me de laatste paar jaren
heel erg op.

Persoonlijk ben ik van mening dat de kwaliteit van het gereden zijn belangrijker is dan dat bloedmooie paard.
De ruiter van een gewoon paard moet bijvoorbeeld de uitgestrekte draf er maximaal uitrijden, terwijl dat bij een kwaliteitsvolle combinatie
gewoon met twee vingers in de neus gebeurt, en wie krijgt er dan meer punten?

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:21

@Leonora: Amen!
Zo kom ik het dus ook vaak tegen, echt verschikkelijk.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:29

moonprayer schreef:
ik heb laatst nog 2x een 3 gereden, en in diezelfde proef ook nog een vier.
en toch had ik 192 punten, dus wat suzanne zegt klopt wel, op andere onderdelen zoals uitgestrekte draf had ik een 8, uitgestrekte stap een 9, en een linksomkeert 8. nou dan zijn die 3en niet meer van belang.

Daarom moeten de punten voor bijvoorbeeld de gangen van een paard per vandaag nog verdwijnen;
dat zijn kwaliteitscriteria en niet anders.

Daarvoor in de plaats zou de ruiter duidelijker beoordeeld mogen worden,
twintig onderdelen voor de proef en tien voor de ruiter. Duidelijkere score voor een ruiter
zou wel eens een aanzet kunnen zijn om het gemiddelde niveau van de rijderij te verbeteren.

Op mooie/goede paarden worden ruiters namelijk snel laks. Ik zie veel te veel ruiters
meeliften op de uitstekende kwaliteit van hun paarden en dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:31

Leonora schreef:
zoals jij het beschrijft is een wedstrijd dus niet anders dan een keuring; de mooiste loopt bovenaan :(:)

Nee mooi heeft niks met kwalitatief goed te maken.

Leonora schreef:
maar ik dacht dat het bij dressuur rijden ook ging om andere dingen;
een mooi paard hoeft per definitie niet los door het lijf te zijn etc.

Waar schrijf ik dat? Ten eerste staat mooi los van goed. Ten tweede hebben goede (of aparte zoals jij ze noemt) al meer lossigheid van zichzelf.

Leonora schreef:
maar dat zou betekenen dat het buurmeisje dat net van haar zuurverdiende geld,
(niet alle kids hebben papa'en mama's die een kwaliteitsvol paard voor hun kind kunnen betalen)
een huis - tuin - en keuken-beestje heeft gekocht en ondanks het feit dat ze heel netjes rijdt,
het nooit zou kunnen winnen van de semi-profi op zijn bloedmooie paard, die weliswaar de kop erop
getrokken heeft en een brok spanning is, maar wel heel veel kwaliteit heeft.

Deels eens en deels oneens. Een huis en tuin en keuken-paard legt het altijd af tegen een aparte MITS ze beide rijtechnisch even correct gereden zijn. Het is niet gegarandeerd dat de aparte wint. Als de kop erop getrokken is zoals jij dat noemt krijgt de aparte daar zeker puntenaftrek voor. Ook een uitgestrekte draf die over de benen heel spectaculair is maar toch te kort in de hals of met tactfout of kin op de borst etc. levert geen hoog cijfer op. Zo kan het buurmeisje op het HTK-paard toch boven de prof op de aparte eindigen. Het wrange is alleen dat veel profs (niet alle) toch zeker wel kennis hebben hoe een correct gaand paard hoort te lopen en ze gewoon ook goed voorstellen. Als je dan de correctheid koppelt aan het aparte paard dan loopt deze combi qua punten ver vooruit. MAAR: dat hoeft dus niet. Een hele aparte dient ook rijtechnisch goed voor elkaar te zijn, maar vaak compenseren ze gewoon veel.
Ik zeg niet dat een kwalitatief goed paard niet rijtechnisch correct hoeft te zijn.

Leonora schreef:
waarschijnlijk bezoek ik nog meer wedstrijden dan jij en wat ik nu schrijf valt me de laatste paar jaren heel erg op.
Persoonlijk ben ik van mening dat de kwaliteit van het gereden zijn belangrijker is dan dat bloedmooie paard.

Helemaal mee eens, het gaat om de kwaliteit van de uitvoering, zowel rijtechnisch als kwalitatief. Maar kwaliteit van het gereden zijn omvat meer dan alleen technisch correct.

Leonora schreef:
De ruiter van een gewoon paard moet bijvoorbeeld de uitgestrekte draf er maximaal uitrijden, terwijl dat bij een kwaliteitsvolle combinatie gewoon met twee vingers in de neus gebeurt, en wie krijgt er dan meer punten?

De kwaliteitsvolle combinatie. MITS rijtechnisch even correct uitgevoerd zoals hierboven al uitgelegd is. Een paard wat meer bodem dekt, meer uit de schouder komt, achter meer ondertreedt etc. krijgt gewoon een hoger cijfer dan een paard wat dat minder doet. (weer met de voorwaarde dat het paard in balans is, schoft omhoog, neus voor de loodlijn, geen tactfouten, op de letter etc. etc.) :)