ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:41

bedankt voor de lieve berichtjes :) Ik ben bijna nooit echt zenuwachtig voor een examen, altijd wel zeker en haal het ook altijd, maar bij deze heb ik echt mijn twijfels.
Ik hoop dat ik wat zekerder kan worden, ondanks dat ik onzeker sta les te geven is de feedback altijd dat ik erg zeker over kom. Dus dat is in ieder geval iets ;) hahaha

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:45

Iedereen die geslaagd is: gefeliciteerd! *\o/*

Ik had mijn diploma na een week al thuis, de knhs was er snel bij mij :D !

Chendo, het gaat je vast wel lukken. Alvast heel veel succes!

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:47

Als jij daar gewoon gaan stáán, met een luide en duidelijke stem praat en in iedergeval dóet alsof je weet waar je het over hebt, heb je al de helft gewonnen, echt. Als je dan ook nog een klein beetje zinnige dingen zegt, hebbie 'm zo in de pocket! Je hoeft echt geen enorme kennis of inzicht te hebben. Maak het jezelf niet te moeilijk, je begint in stap, kijk naar het tempo, de houding van de ruiter en het totaal plaatje, daar kan je best wat dingen over zeggen, vervolgens een overgang naar de draf uitleggen, kan je zo uit het boek halen! In de draf wat werk op voltes, van hand veranderen, hier ook weer kleine dingetjes verbeteren aan de houding etc... Hulpen voor de galop uitleggen, aangalopperen... en je kwartier is om!

Wanneer moet je examen doen?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:51

26 mei pas, dus heb nog even. Geloof dat wij een van de laatste zijn.
Bedankt voor de tips! Heb daar echt wat aan en dan kan ik in ieder geval mijn theorie over hoe en wat ik ga doen voorbereiden.
Ik heb al verschillende instructrices gemailt met de vraag of ik mee kan kijken maar niks gaat lukken, daar baal ik ook van, want bij mij op stal rijden ze allemaal recreatief, dus kan ook niet oefenen.

Ownix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:36

Hoii,

Gefeliciteerd aan alle die al geslaagd zijn!
Echt ernorm spannend zo de laatste dagen..
Ik moet komende vrijdag op, maar heb een vraagje.. ik zou graag een in - uitje neerzetten( deze langs de lange zijde) , en een kruisje en een oxer op de diagonaal zodat je die ook van meerdere kanten kan nemen, alleen vraag ik me af of ik het dan niet te moeilijk ga maken..
In principe zou je oxer en het kruisje vanaf de a-c lijn kunnen nemen dmv een soort gebroken lijn, maar ook met 4 galopsprongen ertussen op de diagonaal zelf.

Iemand nog tips of iets dergelijks?

Ben erg nerveus, zoals zovele die nog op moeten :)

Ik wens iedereen enorm veel succes!!

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:04

Alle geslaagden gefeliciteerd! Iedereen die nog moet veel succes!

Ik ben dit seizoen ook geslaagd en had met een kleine anderhalve week het diploma al in de brievenbus!

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:32

@ Ownix: niet te moeilijk maken, je hebt maar een kwartier.
Ik had de mazzel dat ik 2 fijne combinaties had, en kon dus wat ophogen. Maar als je er een lastigere bij hebt zitten moet je al blij zijn als je die netjes over de hindernissen krijgt ;)
Ik had een dubbel langs de ene lange zijde en een oxer op de andere lange zijde. Heel simpel, maar effectief. Altijd heel belangrijk; afstanden moeten kloppen!!

Ownix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:24

Daar zat ik ook al aan te denken inderdaad, uiteraard ken ik mijn eigen combinatie prima, en die springen alles en kan je super mee werken, maar de ander heb ik pas 1 keer gezien.. dus dat is dan een beetje lastig.
Ik zal het ook gewoon simpel houden.

Wat werd er zoal over het exterieur en aftekeningen gevraagd ?
Moest je ook echt zelf een paard vastzetten dmv die veiligheidsknoop ed?

* gaat afstanden er nog even instampen!*

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:28

Exterieur werd bij ons wel gevraagd, aftekeningen niet. Paard vastzetten moest ik wel, een medecursist niet. Het is wisselend wat ze vragen, om te voorkomen dat iedereen hetzelfde voorbereidt...

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:54

Kijk even in de examendocumenten, dan weet je wat er gevraagd kan worden.

Ik heb zowel het exterieur als de aftekeningen moeten noemen. Evenals de beenstanden en de beengebreken, veiligheidsknoop en het lopen naast het paard. Ik heb dan weer niet hoeven zadelen.
Op de beenstanden en beengebreken hebben ze me ruim 20 minuten over doorgevraagd.

Het wisselt ook wel heel erg per examinator.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:12

Ik moest met mijn paard een rondje lopen vervolgens vastzetten, afzadelen, onderdelen hoofdstel benoemen. Het gehele exterieur benoemen en aanwijzen evenals de aftekeningen, onderdelen hoef en hoefijzer. Verder moest ik nog drie harde beengebreken benoemen, aanwijzen en vertellen hoe ze onstaan en drie zachte beengebreken benoemen, aanwijzen en vertellen hoe ze ontstaan. Bij het optillen van de hoef moest ik wel een cap opdoen maar bij de andere examinator hoefde dat weer niet.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:58

Nou had vandaag examen en ben voor alles geslaagd :D Vond het echt allemaal super mee vallen en was ook helemaal niet moeilijk, heb me druk zitten maken voor niets :o

PVB is heel makkelijk als je de eerste vragen zo pats boem beantwoord, ben je in 10 minuten klaar. Weet je het niet, dan vragen ze er langer op door en wordt het pittiger. Gewoon even goed leren en dan is het echt een eitje.
Bij ons waren er wel 6 gezakt op de PVB, maar denk dat die het niet goed genoeg geleerd had.

Les geven is zo voorbij, als ze zien dat je het kan, geef je maar 20 minuten in totaal les incl springen. Dressuren kan je wat loswerken in alle gangen en dan moet je al springen. Zomaar wat los springen en een lijntje en je was al klaar.
Ook de examinatoren waren erg aardig en geruststellend. Je kon gewoon lekker je ding doen.

Succes voor degene die nog moeten!

Itrichta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:03

Tarja wat fijn dat je ook geslaagd bent.

Ik moet een dinsdag. Ben druk aan het leren voor de pvb. Krijg het er maar slecht in.
Twijfel nog steeds over het bouwen met het springen.
Vanavond een vriendin weer les gegeven.
Baalde alleen dat ik gister de laatste les heb gemist.

Chendo succes nog met oefenen.
Ownix weet je dan al welke combi's je krijgt met het examen.

Liango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:16

Gefeliciteerd Tarja! Hoeveel cursisten waren er bij jullie? En hoeveel zijn daarvan voor alles geslaagd?

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:29

Hallo allemaal,
Ik heb echt een reuze probleem! Mijn ruiter kan niet! Ik had er dus gewoon twee, en ze kunnen allebei niet!
Ik heb 16 mei examen en mijn ruiter/amazone moet om 13.30 uur rijden. Kan een van jullie mij aub uit de brand helpen?? Het is in Vlaardingen! HELP!!!!!!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:31

normanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:46

Thanks Kleinvosje! Ik ga gelijk effe neuzen~!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:55

Zo, vanavond de generale repetitie gehad en daarvoor ben k ruim geslaagd :D
Dat geeft de burger moed.

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:38

Jeej, gister ook mn diploma binnen *\o/* !
Nu is het voor mn gevoel helemaal afgerond. Voor degenen die nog moeten; succes en maak je niet al te druk!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:06

Liango schreef:
Gefeliciteerd Tarja! Hoeveel cursisten waren er bij jullie? En hoeveel zijn daarvan voor alles geslaagd?

Er waren bij ons 12 cursisten. Hiervan waren er 6 gezakt voor de PVB (echt onnodig vind ik) en ik geloof 3 of 4 gezakt voor het lesgeven. En van de 7 met rijden was er 1 gezakt voor het rijden.

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:33

_tarja_

Super van harte gefeliciteerd met het behalen van je diploma :j :j :j

En alle andere geslaagden natuurlijk ook *D

Groetjes

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:47

_tarja_ schreef:
Liango schreef:

Er waren bij ons 12 cursisten. Hiervan waren er 6 gezakt voor de PVB (echt onnodig vind ik) en ik geloof 3 of 4 gezakt voor het lesgeven. En van de 7 met rijden was er 1 gezakt voor het rijden.

Allemensen.. 6 (!!) op de PVB gezakt??? Als je een beetje je theorieboek doorleest dan stelt de PVB niks voor.

mariekie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:45

Dan waren ze blijkbaar wel erg streng bij jullie als er zoveel gezakt zijn. Bij ons was iedereen geslaagd voor de PVB, alle 13. En 3 van de 13 waren gezakt voor het lesgeven. Ik had het gevoel dat ik de PVB niet had gehaald, want ik wist niet alles. Zit dus wel verschil in wie je hebt denk ik.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 23:20

mariekie1986 schreef:
Dan waren ze blijkbaar wel erg streng bij jullie als er zoveel gezakt zijn. Bij ons was iedereen geslaagd voor de PVB, alle 13. En 3 van de 13 waren gezakt voor het lesgeven. Ik had het gevoel dat ik de PVB niet had gehaald, want ik wist niet alles. Zit dus wel verschil in wie je hebt denk ik.

Ja ik weet het ook niet. Volgens mij waren ze niet zo streng hoor. Ik was in 10 minuten klaar en heb nog gewoon leuk staan kletsen met die man.
Wat ik wel zag, was als je het niet wist, dat ze dan door gingen vragen en het eigenlijk steeds moeilijker werd. Maar dat is op zich ook logisch. Denk dat veel van onze cursisten zich erop verkeken hebben. Het is gewoon leerwerk!

Margot_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 01:39

Ik had heel goed geleerd voor het pvb.... en kreeg van de examinator nog compliment dat ik de theorie zo goed wist.... maar toch met de hakken over de sloot. Wist 1 onderdeel van het zadel niet en wist even de hak van het paard niet te vinden ( suffe zenuwen). Onze examinator liet het heel erg af hangen van het theoriecijfer dat je gehaald had... bij hoog cijfer binnen 5 min klaar en bij laag cijfer minstens 20 min....

Het is dus heel wisselend!