ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ARhythmical

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:14

Ik moest wel lachen er stond; handig en snel, weet zeer veel, pakt door!
En dat door de examinator die meerdere cursisten tot tranen bracht en liet zakken :(

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:32

oh ik zou opzich ook mijn cijfers willen weten :)

mariekie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:37

Ik moet maandag, spannend :-s

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:54

Degene die zijn gezakt op verkeerde afstanden bij springen he, wisten die mensen gewoon de afstand niet of hebben ze die verkeerd uitgestapt?

Dat vind ik dus zo lastig he. Ik ga een lijntje doen met 4 galopsprongen dus 17,5m. Dan weet ik dus de afstand wel, maar je kunt hem ook verkeerd uitstappen, dat je net geen meter stapt bijvoorbeeld.
Hoe hebben jullie dan gedaan?

Ik ga zelf denk ik 3 hindernissen neerzetten. Een lijntje met een stijl en oxer op 4 galopsprongen langs de lange zijde en een hindernis op de diagonaal. Op de diagonaal begin ik dan met balkjes draven, kruisje en en dan een keer doorgaloperen naar het lijntje. Misschien dat ik het lijntje eerst op 2x een stijlsprong zet en dan een stijlsprong en oxer.

Hoe lang mag je ongeveer les geven voor het springen? En aan hoeveel sprongen kom je toe? Ik kan namelijk ook nog een vierde hindernis neer zetten eventueel om meer een parcoursje ervan te maken. Maar vraag me af of je daar aan toe komt?

Hebben jullie nog bijzonderheden met de dressuurles gedaan?
Laatst bijgewerkt door Oretha op 08-05-11 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:05

Ik heb even een meetlintje in de tuin gelegd en daarnaast stappen van een meter gemaakt,
ik loop ze nu op precies een meter. (of nouja, ongeveer precies :') )

Tot waar je komt met springen weet je niet van te voren. Sommige konden goed snel doorbouwen met makkelijkere paardjes, dus die kwamen verder. Sommige kwamen niet verder als een kruisje omdat paard spontaan vertikte te springen. Je hebt ongeveer een kwartiertje.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:26

MaxMindy schreef:
Vandaag ook examen gehad met eigen rijden
dat eigen rijden heb ik wel gehaald de pvb ook maar ben gezakt voor het lesgeven.
En dan op mijn spring gedeelte, dressuur ging super goed dat hadden de examinatoren zelfs aan de cursusleidster doorgegeven
Dus baal nu effe is morgen wel weer over haha
Maar wat ik nu zo gek vind is dat de herexamens in september zijn en de inschrijving voor niveau 3 al in augustus sluit dus als ik de her haal moet ik wel een jaar wachten tot ik door kan beetje raar
Of heb ik dat niet goed mischien iemand die het weet??????????
Gr Liset

Volgens mij moet je idd in Ermelo je her doen.

Waarom was je gezakt op het springen?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:38

Moet ik nu helemaal naar Ermelo om mijn lesgeven te doen? Wow. :=
En dan ben ik niet eens gezakt. _O-

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:41

Joscaa schreef:
Moet ik nu helemaal naar Ermelo om mijn lesgeven te doen? Wow. :=
En dan ben ik niet eens gezakt. _O-

Ehm ik zou het nog even goed navragen. Zou je niet bij een andere groep aan mogen sluiten die wat dichterbij huis is voor jou? Bijvoorbeeld, ik heb donderdag examen in Nieuw en St Joosland, dat je daar dan bijvoorbeeld bij mag. Of een andere plaats. Zou even de KNHS bellen als ik jou was :) Dan zou je ook eventueel eerder dan september examen mogen doen.

Brrr ben echt zenuwachtig als ik het woord examen hoor :+ haha

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:42

Ja inderdaad, moet ik maar even doen, maar moet even wachten met bellen tot mijn stem het weer doet,
en anders laat ik een van mijn ouders wel eventjes bellen. :)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:42

Nee hoor dat hoeft niet. Voor het herexamen was het in het noorden Assen.

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:56

_tarja_
Had een drafbalk dan kruisje en dan oxer
dus netjes 2.20 dan kruisje en op 9 mtr de oxer.
Mijn eerste combi reed hem keurig netjes 2x
en mijn 2e combi die erg hoog in de springsport rijd bleef hem op 3 galop sprongen rijden
toen had ik eerder moeten anticiperen en ze laten stappen en voor die 2e combi het op 8 meter moeten zetten in plaats van 9 meter
i.p.v. dat ik hem vertelde dat hij meer door moest rijden tempo wat hoger .
paarden waren even groot zo'n 168 a 169 zelfs een D pony kan dat in 2 galop sprongen
Hij hield het paard ook al erg in tijdens balkjes lopen.
Maar ja ben dus daarop gezakt en zal het nog wel een keer over doen en dan hopen dat ik een ruiter krijg die wel een beetje meewerkt.
Groetjes

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:22

MaxMindy schreef:
_tarja_
Had een drafbalk dan kruisje en dan oxer
dus netjes 2.20 dan kruisje en op 9 mtr de oxer.
Mijn eerste combi reed hem keurig netjes 2x
en mijn 2e combi die erg hoog in de springsport rijd bleef hem op 3 galop sprongen rijden
toen had ik eerder moeten anticiperen en ze laten stappen en voor die 2e combi het op 8 meter moeten zetten in plaats van 9 meter
i.p.v. dat ik hem vertelde dat hij meer door moest rijden tempo wat hoger .
paarden waren even groot zo'n 168 a 169 zelfs een D pony kan dat in 2 galop sprongen
Hij hield het paard ook al erg in tijdens balkjes lopen.
Maar ja ben dus daarop gezakt en zal het nog wel een keer over doen en dan hopen dat ik een ruiter krijg die wel een beetje meewerkt.
Groetjes

Heb je voor die tweede combi de lijn dan niet op 8 meter gezet? Dat is toch ook juist niet de bedoeling. Dan zou deze combi idd een actievere galop moeten hebben en dat je daarin begeleid. Of begrijp ik het nu verkeerd? Van de examencomissie moest je juist de lijn op 8 meter zetten??
Want dan zouden de afstanden in het boek niet moeten kloppen.
Vind ik toch raar, dat moet toch niet aan de afstand liggen die correct gebouwd is, maar rijtechtnisch moet het dan beter lijkt me. Wel streng dat ze je daar op laten zakken.

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:28

Nee heb ik niet terug gezet,
ben met hem bezig gegaan dat zijn tempo hoger moest.
En toen moest ik al stoppen denk dat mijn 1e combi 3x het lijntje in totaal heeft gesprongen en door combi 2 3x en toen moest ik al stoppen
Ik ben helemaal niet aan mijn lijn in galop toegekomen doordat combi 2 het al in draf niet voor elkaar kreeg.

Groetjes

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:32

MaxMindy schreef:
Nee heb ik niet terug gezet,
ben met hem bezig gegaan dat zijn tempo hoger moest.
En toen moest ik al stoppen denk dat mijn 1e combi 3x het lijntje in totaal heeft gesprongen en door combi 2 3x en toen moest ik al stoppen
Ik ben helemaal niet aan mijn lijn in galop toegekomen doordat combi 2 het al in draf niet voor elkaar kreeg.

Groetjes

Dat vind ik toch raar, zal het eens vragen aan onze instructeur. Want volgens mij zou het niet de bedoeling moeten zijn om de hindernis dan op 8 meter te zetten ipv 9 tot 9,50m vanuit draf.
Ik had persoonlijk ook aan het tempo gewerkt. Reed deze combinatie na jou opmerking dan niet actiever het lijntje in?

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:22

Let op dat wanneer je een afstand vanuit de galop doet , ik lees 17 meter over 4 galopsprongen, dat dit in de praktijk niet klopt!!!! Het is namelijk geen parcours, waarbij de combinatie netjes in ritme is, maar een lijntje waarop alleen een stukje gegalloppeerd wordt... dus 17 meter is te groot!

Mijn afstand ( en ik ben zonder commentaar geslaagd) was 16 meter ipv 17/17,5 meter voor 4 gallopsprongen , ik vroeg een besturingsoefening, de examinator vroeg mij naar de afstand en ik kreeg compliment voor het inzicht.

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:24

_tarja_
Nee combi reed gewoon niet naar voren terwijl ik dat wel bleef herhalen combi 1 reed keurig door het lijntje maar door het oponthoud van combi 2 kwam ik niet meer toe aan het galoperen en mijn galop lijn .
Was erg jammer dat de ruiter er niks mee deed en ik toen mijn les moest beeindigen.
Groetjes

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:34

ARhythmical schreef:
Let op dat wanneer je een afstand vanuit de galop doet , ik lees 17 meter over 4 galopsprongen, dat dit in de praktijk niet klopt!!!! Het is namelijk geen parcours, waarbij de combinatie netjes in ritme is, maar een lijntje waarop alleen een stukje gegalloppeerd wordt... dus 17 meter is te groot!

Mijn afstand ( en ik ben zonder commentaar geslaagd) was 16 meter ipv 17/17,5 meter voor 4 gallopsprongen , ik vroeg een besturingsoefening, de examinator vroeg mij naar de afstand en ik kreeg compliment voor het inzicht.

Ik doe vanuit een parcoursje 17,5m. Eerst diagonaal over een kruisje in galop en dan door galoperen naar het lijntje op 17,5m. Dan is het wel goed toch?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:48

Degene die al examen hebben gedaan....waren het bij jullie wel gewoon de afstanden uit het boek?
En kwam dat ook gewoon uit?

Ga ineens twijfelen door het voorbeeld van ARhythmical en MayMindy die erop gezakt is.
Ga het morgen ook nog ff tijdens de laatste cursus vragen.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:16

Tarja: De galopafstanden vanuit het boek zijn bedoeld voor een echt parcours, niet voor lijntjes zoals je bij het examen gebruikt, dan is de combinatie niet in een goed ritme galop zoals in het parcours op concours. Op een lijntje , dus aangaloperen en een kruisje of id ervoor is altijd klein (lees korte afstand) bouwen!! Ik deed de besturingsoefening van A afwenden steil en dan links of rechts respectievelijk een steil of een oxer , ook weer van beide kanten te springen zodat er ook een gebroken lijn terug mogelijk is.
Ik liet het breekpunt op 8 meter komen, dus totaal 16 meter... en ik kreeg jurycompliment voor inzicht.
Niet onzeker zijn!!!De examencomissie vraagt na afloop wat je er zelf van vond, dit telt ook mee in de beoordeling.
Wist ik niet, ik gaf als antwoord dat ik genoten had en dat ik het erg leuk vind om te doen, waarop ik als antwoord terug kreeg: Nou , dat hebben we gezien :D Daarna of ik nog liever iets anders of beters had willen doen ( mijn antwoord was, dat je in een kwartierhelaas niet alles kunt verbeteren, dat de ponycombinatie wat meer tijd nodig had gehad dan het paard, maar dat je automatisch de mindere extra aan het werk zet om het verschil zo klein mogelijk te krijgen.
Daarna vroegen ze naar de afstand die ik gebruikt had in de besturingsoefening uit galop, ( dus de 16 meter) en daar kreeg ik dus ook een compliment voor :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:21

Afstanden met springen zijn ze heel secuur op!
Daar zakken meer mensen op.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:52

Dat is het punt... je kunt de afstanden nog zo goed uit je hoofd kennen, je moet kijken! Kijken naar wat voor paarden je hebt en hoe ze lopen en uitkomen op de hindernissen. Kan er nog zo goed in het boekje staan dat iets op 9 meter moet, als de combinaties daar niet goed op uitkomen moet je het veranderen!
Ik had ook een meisje op cursus, die gaf twee haflingers les, nou, die haalden in galop écht geen galopsprongen van 3,5 meter. Dus, gewoon goed kijken of iets uitkomt ja of nee, en anders veranderen :)

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:13

Ja daar ben ik nu ook wel achter ;(
goed kijken en anticiperen.
Maar ben denk ik een beetje van mijn stuk gebracht omdat bijde paarden even groot waren,
en combi nr 1 er mooi over heen ging en nr 2 elke keer 3 galop sprongen maakte ging ik verder met tempo rijden.
Ik had er op in moeten spelen ondanks dat beide paarden even groot waren om bij combi nr 2 de afstand te verkleinen.
Maar ja het is gebeurt ik ben erop gezakt en hoop ik de volgende keer wel te slagen dit zal mij niet nog eens gebeuren.
Gewoon doorgaan is mijn motto /3
Groetjes

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:07

MaxMindy schreef:
Ja daar ben ik nu ook wel achter ;(
goed kijken en anticiperen.
Maar ben denk ik een beetje van mijn stuk gebracht omdat bijde paarden even groot waren,
en combi nr 1 er mooi over heen ging en nr 2 elke keer 3 galop sprongen maakte ging ik verder met tempo rijden.
Ik had er op in moeten spelen ondanks dat beide paarden even groot waren om bij combi nr 2 de afstand te verkleinen.
Maar ja het is gebeurt ik ben erop gezakt en hoop ik de volgende keer wel te slagen dit zal mij niet nog eens gebeuren.
Gewoon doorgaan is mijn motto /3
Groetjes

Ik had laatst in de les een pony en paardencombinatie. Ik had het lijntje op 4 galopsprongen op 17,5m gezet. Het paard ging er steeds met 5 galopssprongen door, maar die zat onder zijn tempo. Daar aan gesleuteld en de eerste hindernis ook hoger gezet, hierdoor ging hij beter springen en tempo beter waardoor hij netjes op 4 galopsprngen door het lijntje ging.
De ponycombinatie heb ik op 5 galopsprongen er door laten gaan, dat ging prima. Had ik hier dan de hindernis moeten verplaatsen om de pony ook op 4 galopsprongen er door te laten gaan?

En ik vind het ook wel lastig om de hindernis te verplaatseen als het niet uit komt, want hoeveel korter ga je het lijntje dan zetten? Je kan dat ook verkeerd inschatten en zo'n slechte afstand inschatten dat de paarden bijna hun nek breken. Ga het eens overleggen vanavond bij de laatste cursus.

Voor het PVP, moet je dan het exterieur kennen of vragen ze ook dingen over het skelet? Ben net bezig met leren :P

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:08

Bij mij vroegen ze : "Waar is de rug? " *wijst rug aan* "En wat zit daar achter?" "Lendenen *aanwijzen*" "En wat zit daar dan weer achter?" "Kruis *aanwijzen*" "Oke, en dan nog als laatste, waar zit de nek?"
En dat was het.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:12

Joscaa schreef:
Bij mij vroegen ze : "Waar is de rug? " *wijst rug aan* "En wat zit daar achter?" "Lendenen *aanwijzen*" "En wat zit daar dan weer achter?" "Kruis *aanwijzen*" "Oke, en dan nog als laatste, waar zit de nek?"
En dat was het.

ow gewoon het exterieur dus, dat is wel makkelijk :) Alhoewel ik het skelet ook redelijk ken :P