Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:42

Lusitana schreef:
Jasmijn, wil je even niet zo agressief doen en persoonlijk worden?

Nee, ik probeer to the piont te komen en jij blijft de hele tijd om de hete brei heendraaien. Bovendien val je steeds in herhaling.

Lusitana schreef:
Ten tweede wil ik helemaal niet bewijzen dat dravers het geweldig doen in de sport, ik zeg alleen dat ze geschikt zijn.

Geschiktheid voor de dressuurSPORT blijkt nog altijd uit resultaten, prestaties en klasseringen. Want in dit topic en dit forum (WEDSTRIJDEN) hebben we het dus over sport en competitie. En zolang jij dus niet met feiten op de proppen gaat komen, maak jij jou visie dus niet aannemelijk.

Lusitana schreef:
En als ze niet voorkomen in de statestieken, dan heeft dat meer te maken met het aantal in verhoudig, en de ruiter (gebrek aan correcte training/scholing), niet aan het ras.

Zoals iemand dat al eerder in dit topic aangaf: als het ras bij uitstek geschikt was voor dressuur, denk je dat dan niet meer en proffesionele ruiters de draver als dressuurpaard zouden hebben ontdekt?

Lusitana schreef:
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de draver op zich niets tegen heeft om er geen dressuursport mee te beoefenen.

Als jij dat aannemelijk weet te maken met feiten (klasseringen en prestaties in de SPORT) dat ben ik zeker bereid mijn mening bij te stellen.

Lusitana schreef:
Ik zit dus op een andere stoel dan jij die probeer te bewijzen dat je met een draver niet de dressuursport kunt beoefenen.

Nee, jij hebt het over twee verschillende dingen:
1: dat je met een draver dressuur kan rijden
2: dat een draver geschikt is voor dressuurSPORT

Stelling 1 ben ik met je eens, stelling 2 niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:12

Ik vind Jasmijn niet persoonlijk en/of agressief worden...
Waarom denken draverrijders dat er vooroordelen bestaan bij de juryleden, en waar zouden die vooroordelen dan op gebasseerd zijn?
Ik kan nl geen reden bedenken waarom een jurylid willens en wetens een draver/tinker whatever drukken met de punten terwijl ze net zo goed presteren als de warmbloeden, waar schijnbaar diezelfde draverruiters tegen op kijken....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:23

Traber eignen sich aufgrund ihrer flachen, unaufwändigen Gangart hervorragend als Distanzpferde. Aber auch in der einfachen Dressur und im Springen können sich Traber immer wieder profilieren.
dravers zijn op grond van hun vlakke en nietopvallende gangen zeer geschikt als afstands/endurance paarden. Maar ook voor simpele dressuur en springen konnen dravers zich telkens weer profileren....

nog enkele rasbeschrijvingen:
american standardbred:
Gebäude: viel Gurtentiefe. Manchmal sehr langer Rükken. Hohe Kruppe, kräftige Hinterhand.
bouw: veel 'gürten'??diepte, soms zeer lange rug. Hoge kroep, krachtige achterhand

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:48

jasmijn78 schreef:
fransje23 schreef:
Maar als je een springpaard wat dressuur rijd nog steeds een springpaard noemt wat is Kigali van Marlies van Baalen dan??

De scheidslijn tussen op dressuurgefokte paarden en springgefokte paarden en de mogelijkheden van een springpaard in de dressuur en andersom is wel wat dunner dan de scheidslijn tussen op draven gefokte paarden en op dressuur/springen gefokte paarden hoor. Een springpaard moet nog altijd beschikken over 3 goede gangen en het gros van de dressuurpaarden voert nog altijd een flinke scheut springbloed. Maar misschien moet je je eens gaan verdiepen in bloedlijnen afstammingen en fokrichtingen van stamboeken als het kwpn (ook misschien handig voor Lusitana).

Maar als er een draver is die net zo goed presteerd in de dressuur als Kigali, dan mag je hem van mij een dressuurpaard noemen. Clown

Leuke selectieve quote van je. Misschien had je het eerste en laatste stukje ook moeten laten staan. Clown
Ook aardig dat jij bij voorbaat de conclusie trekt dat ik geen verstand heb van bbloedlijnen etc binnen het KWPN.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:04

Alane schreef:
Waarom denken draverrijders dat er vooroordelen bestaan bij de juryleden, en waar zouden die vooroordelen dan op gebasseerd zijn?
Ik kan nl geen reden bedenken waarom een jurylid willens en wetens een draver/tinker whatever drukken met de punten terwijl ze net zo goed presteren als de warmbloeden, waar schijnbaar diezelfde draverruiters tegen op kijken....

Waar staat dat mensen met dravers denken dat er vooroordelen zijn? Ik zie hier alleen een vraag OF er vooroordelen zijn en mensen die met dravers starten en hier posten hebben zich naar mijn weten vooral positief geuit over ervaringen juries.

Je hebt waarschijnlijk gelijk dat Jasmijn minder persoonlijk is dan het voelde, maar hele alineas vetdrukken komt wel over als schreeuwen.

Ik weet nu wel dat ze van mening verschilt. Een heleboel mensen zullen van mening verschillen, daarom is het een discussie. Maar als je harder schreeuwt heb je niet per definitie gelijk.
Het gaat ook niet zo om een gelijk halen of bewijzen. Ik denk dat TS zelf een mening moet vormen uit de meningen en ervaringen die hier gegeven worden.
Apart genoeg zijn de ervaringen van mensen die met dravers starten, nogal anders dan de meningen van mensen die geen dravers hebben Clown

Voor de goede orde, ik heb geen draver. Voeger wel een getrained. Leuk detail: we moesten hem trainen in en sterk verzamelde draf. Hij mocht alleen op de baan voluit of soms met de eigenaar een stukje. Dit paard heeft tot de uiterst toegestane leeftijd gekoerst, daarna kortebaan draverijen gedaan en is daarna ingereden en heeft heel leuk dressuur gelopen. Ben hem uit het oog verloren, dus ik weet weet hoe hoog hij gekomen is. Hij had geen problemen met de galop (of stap) en is minstens 24 jaar oud geworden (daarna niet meer gezien). Het was een "Frans-Amerikaan" nogal fors, mooie schuine schouder, normale rug, kruis, hals, hoofd, zou niet opvallen tussen andere paarden. Zijn naam was H.Bond en hij koerste in de jaren 60-70 (tegen Henry Buitenzorg en Quick Silver S, voor die er in thuis zijn). Ik ging vaak mee en de eigenaar wilde ook graag dat ik pikeur werd. Maar ik had andere ambities.

Dit doet verder niet zoveel ter zake, maar ik heb dus wel dravers van dichtbij meegemaakt. En ik zie geen reden waarom ze geen zijgangen, sterke verzameling, wissels en weet ik het wat zouden kunnen beheersen.
Ik vind het apart dat er van te voren gedacht wordt dat het niet kan op grond van eh, ja waarvan? Van het feit dat un draf op snelheid ontwikkeld is? Dat hun de bouw van sommige dravers niet "ideaal" is? Er lopen, als gezegd, heel wat toppaarden rond met een niet zo´n ideale bouw (en veel dravers met wel een goede bouw).
En een snelle draf is niet automatisch een prut stap en galop.
De draver is een warmbloed, in sommige gevallen een Volbloed, en kan dus gewoon als rijpaard dienen en is (dus) geschikt om dressuursport mee te beoefenen.
Zo zie ik het al of niet geschikt zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-12-06 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:05

fransje23 schreef:
Leuke selectieve quote van je. Misschien had je het eerste en laatste stukje ook moeten laten staan. Clown
Ook aardig dat jij bij voorbaat de conclusie trekt dat ik geen verstand heb van bbloedlijnen etc binnen het KWPN.

Nouhou over selectief gesproken... dat zegt Jasmijn nergens dat jij geen verstand van bloedlijnen binnen het KWPN zou hebben, enkel dat je je er in zou kunnen/moeten verdiepen... Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:11

Verdiepen in de bloedlijnen van de KWPN lijkt me alleen relevant in een topic over KWPN paardenfokkerij.
In dit geval zou verdiepen in de fokkerij van de dravers over de hele wereld handiger zijn. Haha!

We kunnen ook gewoon logisch nadenken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:17

Lusitana schreef:
Apart genoeg zijn de ervaringen van mensen die met dravers starten, nogal anders dan de meningen van mensen die geen dravers hebben Clown

Er is hier zegge en schrijve 1 ruiter bij die M2 gereden heeft met een draver.
De overigen zijn niet verder gekomen dan de L als ik zo de reacties heb gelezen. En ook draverruiters zoals Promptertje zijn reeel genoeg om de beperkte capaciteiten van hun paard te erkennen in de dressuur.
Volgens mij lees jij nu ook met een gekleurde bril Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:20

Lusitana; wederom een heel langdradig verhaal over niet ter zake doende feiten.

De reden dat ik dit:

jasmijn78 schreef:
Als wij ons enkel tot dravers en dressuursport beperken in deze discussie en jij aannemelijk wil maken dat dravers goed mee kunnen komen in de DRESSUURSPORT zul je met aantoonbare resultaten van dravers in deze SPORT op de proppen moeten komen; dus met behaalde klasseringen.

Vetgedrukt heb, is omdat ik het graag bij de essentie van deze discussie wil houden. Kennelijk is dat voor jou niet eenvoudig. Ga jij je visie nu nog met feiten aannemelijk maken of ga je weer met leuke, maar in deze discussie niet ter zake doende details over jezelf op de proppen komen?

Lusitana schreef:
En ik zie geen reden waarom ze geen zijgangen, sterke verzameling, wissels en weet ik het wat zouden kunnen beheersen.

Dressuur bestaat niet alleen maar uit 'kunstjes' als zijgangen, wissels en verzameling. Bovendien hebben we de dressuurSPORT gedefinieerd, dus ik zou graag zien dat jij de geschiktheid van dravers in de dressuurSPORT beargumenteerd met feiten en/of voorbeelden van ruiters met dravers in de dressuurSPORT en niet met leuke details over jezelf.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:24

Alane schreef:
rechte/stijle schouder, overbouwd, lange rug, lange hals, groot hoofd.... redelijke beperkingen lijkt mij Haha!

Mijn dravermerrie heeft een schuine schouder, is niet overbouwd, heeft een korte rug en een adellijk klein hoofd - hoezo een apart beeld van dravers Knipoog.

Wat ze wel tegen heeft (maar dat hebben lang niet alle dravers), en wat veel belangrijker is: een laag aangezette hals en een steil achterbeen. Dat zijn grote nadelen. Mijn jonge hengst heeft alleen het steile achterbeen, maar voldoet verder ook niet aan jouw stereotype beeld Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:47

Alane schreef:
fransje23 schreef:

Nouhou over selectief gesproken... dat zegt Jasmijn nergens dat jij geen verstand van bloedlijnen binnen het KWPN zou hebben, enkel dat je je er in zou kunnen/moeten verdiepen... Haha!

Waaruit je op kan maken dat zij nu denkt dat ik dat nooit gedaan heb en er dus geen verstand van heb. Ik zie trouwens de relevantie m.b.t dit topic ook niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:53

Lusitana schreef:
Alane schreef:

Waar staat dat mensen met dravers denken dat er vooroordelen zijn? Ik zie hier alleen een vraag OF er vooroordelen zijn en mensen die met dravers starten en hier posten hebben zich naar mijn weten vooral positief geuit over ervaringen juries.

Je hebt waarschijnlijk gelijk dat Jasmijn minder persoonlijk is dan het voelde, maar hele alineas vetdrukken komt wel over als schreeuwen.

Capslock aan dat is schreeuwen... vetdrukken is accentueren/nadruk leggen op... is mi een aanzienlijk verschil...
En op bokt wordt het schrijven in hoofdletters gezien als schreeuwen...
En vwb het benadrukken, 1 woord of woorddeel kan juist het verschil maken in wat bedoelt wordt door iemand...

Lusitana schreef:
Ik weet nu wel dat ze van mening verschilt. Een heleboel mensen zullen van mening verschillen, daarom is het een discussie. Maar als je harder schreeuwt heb je niet per definitie gelijk.

Ze schreeuwt ook niet, ze benadrukt enkel woorden die jij schijnbaar over het hoofd ziet en juist belangrijk zijn in het geen Jasmijn bedoelt...
Lusitana schreef:
Het gaat ook niet zo om een gelijk halen of bewijzen. Ik denk dat TS zelf een mening moet vormen uit de meningen en ervaringen die hier gegeven worden.
versus mensen die jurylid zijn...

Lusitana schreef:
Voor de goede orde, ik heb geen draver. Voeger wel een getrained. Leuk detail: we moesten hem trainen in en sterk verzamelde draf. Hij mocht alleen op de baan voluit of soms met de eigenaar een stukje. Dit paard heeft tot de uiterst toegestane leeftijd gekoerst, daarna kortebaan draverijen gedaan en is daarna ingereden en heeft heel leuk dressuur gelopen. Ben hem uit het oog verloren, dus ik weet weet hoe hoog hij gekomen is. Hij had geen problemen met de galop (of stap) en is minstens 24 jaar oud geworden (daarna niet meer gezien). Het was een "Frans-Amerikaan" nogal fors, mooie schuine schouder, normale rug, kruis, hals, hoofd, zou niet opvallen tussen andere paarden.

jou ervaring met 1 draver, staat niet gelijk aan het zijn van een expert... en dan krijg je weer het regletje: over de uitzondering en de regel, blabla

Lusitana schreef:
Zijn naam was H.Bond en hij koerste in de jaren 60-70 (tegen Henry Buitenzorg en Quick Silver S, voor die er in thuis zijn). Ik ging vaak mee en de eigenaar wilde ook graag dat ik pikeur werd. Maar ik had andere ambities.
Dit doet verder niet zoveel ter zake, maar ik heb dus wel dravers van dichtbij meegemaakt. En ik zie geen reden waarom ze geen zijgangen, sterke verzameling, wissels en weet ik het wat zouden kunnen beheersen.

het grote probleem is dat ieder thuis denkt Anky te zijn, en in de ring op z'n snufferd gaan om dan de jury de schuld te geven...

Lusitana schreef:
Ik vind het apart dat er van te voren gedacht wordt dat het niet kan op grond van eh, ja waarvan? Van het feit dat un draf op snelheid ontwikkeld is? Dat hun de bouw van sommige dravers niet "ideaal" is? Er lopen, als gezegd, heel wat toppaarden rond met een niet zo´n ideale bouw.
En een snelle draf is niet automatisch een prut stap en galop.

Je leest echt selectief.... en trekt conclussies...

Lusitana schreef:
De draver is een warmbloed, in sommige gevallen een Volbloed, en kan dus gewoon als rijpaard dienen en is (dus) geschikt om dressuursport mee te beoefenen.
Zo zie ik het al of niet geschikt zijn.
jij haalt dressuurrijden en dressuursport door elkaar... en een enkele uitzondering...
Het lijkt me stug dat er niet meer draverruiters meelezen, maar het hoogst behaalde is toch M2..
Er is ook een topic op bokt over de M en de overgang naar de Z... en hoe moeilijk...

vwb de vooroordelen.... dat zijn toch draveruiters die dat in dit topic hebben gezegd, sommigen (kan ook 1 bokker zijn) zeggen het zelfs letterlijk van de jury hebben gehoord.
De draverruiter in de M, schreef ook dat ze gestopt was mede om de vooroordelen van de jury...

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:56

dravers kunnen zeer zeker WEL geschikt zijn!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:57

promptertje schreef:
Alane schreef:
rechte/stijle schouder, overbouwd, lange rug, lange hals, groot hoofd.... redelijke beperkingen lijkt mij Haha!

Mijn dravermerrie heeft een schuine schouder, is niet overbouwd, heeft een korte rug en een adellijk klein hoofd - hoezo een apart beeld van dravers Knipoog.

Dat loop ik niet zelf te bedenken.... dat zijn de beschrijvingen zoals ze gegeven worden over de dravers..

maar je hebt het over je eigen draver, uitzondering of regel?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:00

Brammetje16 schreef:
dravers kunnen zeer zeker WEL geschikt zijn!!

Hey hallo! Welkom in deze discussie. We zouden het op prijs stellen als ook jij
jasmijn78 schreef:
de geschiktheid van dravers in de dressuurSPORT beargumenteerd met feiten en/of voorbeelden van ruiters met dravers in de dressuurSPORT

Alvast bedankt!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:16

Interessante discussie..houd hem even in de gaten.

Dit stukje tekst:

Dressuur

Dressuur met een draver?! Als je wil presteren in de hoogste regionen van de dressuursport zul je waarschijnlijk geen draver kopen. Toch zijn er genoeg mensen die met hun draver dressuurwedstrijden rijden, en met succes, zelfs tot en met de Z2 dressuur. Dravers hebben een mooie uitstraling en een hele goede, expressieve draf. De galop is minder dressuurtypisch maar is wel trainbaar. Dravers zijn vaak al gewend aan lawaai, drukte, stress, zenuwachtige baasjes enz. en dat is erg fijn als je op dressuurwedstrijd gaat.

Komt van deze site:
http://www.dravers.nl/draver_rijpaard.htm

Misschien wel leuk voor een aantal mensen om door te lezen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:56

Er staan echter geen voorbeelden bij.

Op dezelfde site staat ook:

Echt verzamelde dressuuroefeningen, zoals passage en piaffe, zullen voor de meeste dravers heel moeilijk zijn.

en

Over het algemeen zullen ze niet bij de top horen (uitzonderingen daargelaten!) maar wel heel breed inzetbaar zijn.

De site heeft mij niet echt overtuigd iig Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:29

Alane schreef:
promptertje schreef:

Dat loop ik niet zelf te bedenken.... dat zijn de beschrijvingen zoals ze gegeven worden over de dravers..

maar je hebt het over je eigen draver, uitzondering of regel?

Exterieurbeschrijvingen van dravers zijn ebijna ondoelnlijk omdat er een enorme mate van variatie is tussen de dravers. Het stamboek heeft zelfs geen exterieurbeschrijving. Dus wat je overal vind is een richtlijn maar een groot deel van de dravers zal er vanaf wijken. In mijn profiel staan wat foto's van mijn draver. In hoeverre vind je haar voldoen aan de omschrijving?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:30

Fitzroy schreef:
Er staan echter geen voorbeelden bij.

Op dezelfde site staat ook:

Echt verzamelde dressuuroefeningen, zoals passage en piaffe, zullen voor de meeste dravers heel moeilijk zijn.

en

Over het algemeen zullen ze niet bij de top horen (uitzonderingen daargelaten!) maar wel heel breed inzetbaar zijn.

De site heeft mij niet echt overtuigd iig Knipoog

Onze site is toch gewoon realistisch??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:38

De piaffe en passage wordt door heel veel paarden (en ruiters)als moeilijk ervaren. Ik zie daar toevallig nog heel veel gestuntel hoor, ook bij de "top" paarden.
En nu wordt natuurlijk niet Sjef gequote met "je kunt nog piaffe zetten in een ezel of en koe..."

Omdat men "in de top" niet zoveel variatie in rassen vindt, wil dat nog niet zeggen dat de halve wereld aan paardenrassen per definitie ongeschikt is voor dressuur en dat alle paarden van het ras van de topppaarden (voor zover die van een ras zijn), juist geschikt zijn.
Dressuur is juist een van de weinige ruitersporten die niet discrimineert. Iedereen kan met de juiste training heel ver komen.
Ik wed dat als je een groep willekeurige paarden laat trainen op een militaire school als Saumur, ze met die paarden even hoog komen als met de paarden die ze er nu voor gebruiken (Selle Fançais).
Wellicht een leuk project om ze een handvol dravers te geven. Haha!
Overigens kun je daar tegenwoordig als gewone burger ook een opleiding krijgen met je paard. Als je ambities hebt om hoog te komen, zou ik dat zeker aanraden. (sorry, off topic, maar wel dressuur gerelateerd)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:41

Ik zal straks even een leuk kwisje doen met jullie. "Zoek de draver er tussen uit..."

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:50

Lorsina schreef:
Mensen die met een draver starten.

Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?

dit is de openingszin, iemand ooit nog wat gehoord van TS?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:51

Lusitana schreef:
(sorry, off topic,

Ja, idd. Weer heel erg off topic, wederom val je in herhaling en nog steeds geen antwoord op mijn verzoek.

jasmijn78 schreef:
dus ik zou graag zien dat jij de geschiktheid van dravers in de dressuurSPORT beargumenteerd met feiten en/of voorbeelden van ruiters met dravers in de dressuurSPORT en niet met leuke details over jezelf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:56

Foto´s zijn opzettelijk als link geplaats, het is niet de bedoeling een foto topic te maken. Dus niet zichtbaar gaan maken aub.
Nu, willen de dressuurpaarden kenners even de bokken van de geiten scheiden, oftewel, mij vertellen wat wel goede en wat geen goede dressuurpaarden zijn op grond van hun exterieur, en even de rassen noemen?
Pik de draver(s) er maar uit. Er staan trouwens 3 paarden bij van 1 ras, kun je ook zeggen wie dat zijn en van elk ras?
1
http://www.mijnalbum.nl/Foto=IDPYGJCD

2
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LDLFHITC

3
http://www.mijnalbum.nl/Foto=BMWD7PQT

4
http://www.mijnalbum.nl/Foto=UDXDATN8

5
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CFVFVPBP

6
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YTOVNAHY

7
http://www.mijnalbum.nl/Foto=86XVG6CW

8
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KGBZLYOK

9
http://www.mijnalbum.nl/Foto=N4KELXWA

10
http://www.mijnalbum.nl/Foto=CE7WFQET

Dit kwis is even bedoeld om aan te tonen dat dus niet alle dravers een "lange rug, lange nek, hoge kont en groot hoofd" hebben" zoals iemand hier "de" draver (die niet bestaat) omschreef.

primeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:06

Ik heb ook diverse dravers omgeschoold die van de baan afkwamen, en ik moet eerlijk zeggen dat deze paarden vrij snel omgeschoold zijn.
Of ze optimaal geschikt zijn als dressuur paard, wil ik niet zeggen, ligt echt aan de ruiter die er opzit.
Maar helaas is het nu eenmaal zo dat een goede ruiter meestal voor een rijpaard ( KWPN, NRPS enz) kiest, en niet voor een draver.
Want ik denk als een goeie ruiter met een draver aan de gang gaat dat deze best als dressuur paard kunnen functioneren.
Toch kiezen meestal recreatie ruiters wel voor een draver, en dus is het geen vergelijking een draver op de baan, voor de recreatie of de sport, het ligt er gewoon aan hoe er mee getraint word, dit geld tuurlijk ook voor een haflinger fjord fries etc.
Je moet gewoon kiezen wat jij het fijnst vind , mijn mening blijft dat ieder GEZOND;) paard wat goed is afgericht vanaf het begin, een Z proef zou moeten kunnen lopen.
Hiermee bedoel ik dus niet dat je van een gezond manege paard wat nu een jaar of 17 is en zijn hele leven in een manege heeft geklust achter een ander aan, dat je daar van kan verwachten dat die in eens alle oefeningen uit het Z laat zien.
Laat iedereen lekker kiezen waarmee ze willen rijden, zolang je er maar plezier in hebt.