ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:35

Een rood strikje in de staart voorkom je al een hoop problemen. En mochten ruiters/paarden een mep krijgen. Je hebt ze gewaarschuwd.........

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:37

dat vind ik onzin. Een rood strikje is geen vrijbrief om je paard maar zijn gang te laten gaan (niet bedoeld voor Boukje), maar als extra tip om wat rekening te houden. Maar jij blijft er als ruiter verantwoordelijk voor dat anderen geen last heb van JOUW paard.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:41

Mijn paard slaat ook als mensen mij omver rijden.
Nou , daar heb ik geen medelijden mee hoor.
Het blijven paarden en hun kuddegedrag staat gewoon niet toe dat je tegen de kont van een ander paard aanrijdt of hem klemzet tussen afrastering en ander paard.
Gewoon normale afstanden houden, dan heb je nooit last.
En mensen die niet weten wat normale afstanden zijn zullen dat aan den lijve ondervinden, aangezien er veel paarden zijn die er slecht tegenkunnen.
Dan heb ik het niet over een keertje afsnijden, maar meer over klemzetten, tegenaan rijden, te dichtbij gaan rijden, er direct naast stil gaan staan, inhalen in een hardere gang zonder een
redelijke marge ertussen ( knieen mogen elkaar nooit raken, dat snapt iedereen!), dat soort.

Bij normale medemensen nooit last.
Als je normale fatsoensregels in acht neemt zal er nooit een probleem zijn.
Je bent verantwoordelijk voor je eigen paard, dus ook voor uitlokking van een klap van een ander paard.

Ik heb nog nooit een klap van een ander paard gehad, niet eens een poging tot. Gewoon een kwestie van gezond verstand en fatsoen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:43

Wat versta je onder een normale afstand? Ik vind het onacceptabel als Pablo slaat (en dat doet hij als ik niet oplet) als iemand mij op de binnenhoefslag passeert.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:48

Rood strikje heb ik een tijd gehad. het verbaasd me alleen hoeveel mensen de betekenis er niet van weten. En 'óók met het strikje waarschuwde ik ze nog 'mondeling'. Dus dan zou het toch duidelijk moeten zijn?
Want het trappen is niet alleen verveldn voor hun, maar ook voor mij. Hij trapt uit angst en is daarna een stuk moeilijker te rijden. En tuurlijk rijd ik niet in de buurt van anderen, omdat ik het probeer te voorkomen, maar als je ze gewaarschuwd heb, kan je toch samen voor elkaar uitkijken?

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:50

Ik heb al eens moeten schrijven bij een jury, die meer interesse had in de combinatie in de ring ernaast. Gevolg: Waar zijn we? oh , doe die 3 onderdelen maar allemaal een 6...
Ook had ik laatst wedstrijd in het L2, en haal ik voor de galoponderdelen allemaal 7-ens, (middengalop enz) en 1 zesje, krijg ik voor de gang galop een 5!! dat kan dan toch niet?

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:53

Misschien reed je de onderdelen wel netjes, maar was de galop in de grijze zones niet genoeg gesprongen oid. Zo werd het ook aan iemand anders uitgelegd met het onderdee: 'draf'

AnneMieKe_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:57

Over het slaan op wedstrijd:
Jack wil ook nog wel eens chagerijnig worden als er eentje vlak langs scheurd of er eentje vlak achter komt..
Ik waarschuw dan altijd, maar als ze vlak langs blijven komen, wat kun je er dan nog aan doen?
Natuurlijk kun je proberen zijn aandacht bij jou te houden, maar dit wil echt niet altijd lukken, zoals MyWishMax al zei..
Of als er eentje heel opeens van achter aan komt rijden..

Als mensen mij waarschuwen dat een paard of pony slaat, houdt ik daar rekening mee!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:05

Lielle schreef:
Wat versta je onder een normale afstand? Ik vind het onacceptabel als Pablo slaat (en dat doet hij als ik niet oplet) als iemand mij op de binnenhoefslag passeert.

De binnenhoefslag vind ik een normale afstand. Als de knie van de ruiter mijn knie raakt (dat doet vaak ook nog echt pijn ook), vind ik het geen normale afstand meer en dat gebeurt maar al te vaak.

Op buitenritten vind ik het onacceptabel als andere ruiters je zonder overleg in galop in komen halen, terwijl je rustig stapt. Dat kan voor grote ongelukken zorgen en als een paard dan uithaalt, dan is dat niet iets dat het paard te verwijten is.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:17

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand op concours zo dicht langs mij af reed dat we met de knieen tegen elkaar aan kwamen hoor. Als dat inderdaad wel het geval zou zijn zou ik, nog voordat mijn paard uberhaubt kon reageren, zelf al duidelijk maken wat ik ervan vond !

Superbabey

Re: ergernissen van juryleden, deelnemers en secretariaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:36

Ik heb niet zoveel ergernissen, bij ons op de manege zijn er altijd hele goede jury's

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:37

Met springen erger ik me verschrikkelijk aan mensen die met z'n 2-en/3-en naast elkaar gaan stappen. Precies zo, dat je niet tussen de hindernis en de ruiters kunt en je je pony weer op de rem moet zetten.
Zeer fijn als je aan het losspringen bent. Hierdoor kun je ook minder fijn naar de hindernis rijden omdat je vroeg moet afwenden om de ruiters te ontwijken.

Dit probleem speelt zich meestal binnen af.

Ik vraag één keer netjes of ze aub niet naast elkaar willen stappen. Doet men het nog een keer, kunnen ze een grote mond verwachten (daarbij scheldt ik ze niet verrot. ). Ik blijf niet aan de gang, ik wil ook normaal losrijden.

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:06

ik was laatst op wedstrijd en na de prijsuitreiking bleef ik nog even hangen. De jury zei tegen het secretariaat over een jongen dat hij maar niet in de dressuur moest gaan zn pony liep te hard. Deze jongen heeft er ontzettend veel plezier in en inderdaad zn pony liep hard en schrok van een hoek maar dat hadden bijna alle paarden daar. Dat de jury dit zei zat de jongen schuin tegenover hun. Al was dat over mij gezegd en ik hoorde dat dan zou diegene toch een hele foute aan mij hebben. We doen het als 1e voor de lol en het is leuk als je er punten bijkrijgt.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:18

smit_ilse schreef:
ik was laatst op wedstrijd en na de prijsuitreiking bleef ik nog even hangen. De jury zei tegen het secretariaat over een jongen dat hij maar niet in de dressuur moest gaan zn pony liep te hard. Deze jongen heeft er ontzettend veel plezier in en inderdaad zn pony liep hard en schrok van een hoek maar dat hadden bijna alle paarden daar. Dat de jury dit zei zat de jongen schuin tegenover hun. Al was dat over mij gezegd en ik hoorde dat dan zou diegene toch een hele foute aan mij hebben. We doen het als 1e voor de lol en het is leuk als je er punten bijkrijgt.

Jij doet het voor de lol, dat kan heel veel dingen betekenen.
Er zijn er zat die het dressuurrijden serieus nemen en die het heel vervelend vinden als mensen die er helemaal niks van bakken, maar nergens anders durven te rijden, dan MAAR gaan dressuren. Gevolg: overvolle banen waarin er misschien 10 bij een WP in de buurt komen, jury's die gedemotiveerd raken. Een jury die dan nog WIL aangeven dat zo'n jongen beter thuis is in een andere tak van de paardensport, is wel heel eerlijk! Er zal heus wel meer mis zijn geweest dan een te hoog tempo en 1 keertje schrikken.
Waarom gaat die jongen niet: crossen, endurance, springen, SGW doen?

Nogmaals: dressuur is zo langzamerhand de prullenbak van de hippische sport.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:42

Amondi... er zijn ook jongens die kiezen voor dressuur, dan moet je ze niet direct weer naar de springring verwijzen of het bos insturen

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:57

Oh wat ik ook vervelend vind is als mensen iemand anders (die bv niet kan rijden) uit laten stappen. Waarom moet er zo nodig iemand op??? Ze kunnen er toch ook naast lopen? Of op hun eigen stal een keer een rond je stappen?

Zo heb ik ongeveer 10 min naar een op hol geslagen paard zitten kijken met iemand er op die niet kon rijden.

Nou dan ga je niet lekker je proef in hoor!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:01

tomcat701 schreef:
Oh wat ik ook vervelend vind is als mensen iemand anders (die bv niet kan rijden) uit laten stappen. Waarom moet er zo nodig iemand op??? Ze kunnen er toch ook naast lopen? Of op hun eigen stal een keer een rond je stappen?

Zo heb ik ongeveer 10 min naar een op hol geslagen paard zitten kijken met iemand er op die niet kon rijden.

Nou dan ga je niet lekker je proef in hoor!

Op hun eigen stal een keer een rondje laten stappen? Uitstappen doe je toch gelijk na de geleverde inspanning en niet een uur later op stal ? Ik vind het anders behoorlijk fijn als mijn paard door een ander wordt uigestapt, maar ze moeten natuurlijk wel weten waar ze mee bezig zijn ja!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:18

GeJe schreef:
Amondi... er zijn ook jongens die kiezen voor dressuur, dan moet je ze niet direct weer naar de springring verwijzen of het bos insturen

En dan sta je weer eens likkenbaardend te kijken bij zo'n lekkere knul en dan komt zijn vriendje eraan.... Of te wel, de meeste zijn wel man, maar niet fanatiek!

(en uitzonderingen bevestigen de regel, dus niet happen)

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:33

Haha ge-wel-dig.

Het klopt nog ook Maar meestal als ze dan gaan praten hoor je het ook al;)

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:44

MyWishMax schreef:
Haha ge-wel-dig.

Het klopt nog ook Maar meestal als ze dan gaan praten hoor je het ook al;)

Wat je hoor je dan?

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:53

dus als je niet kan dressuren ga je maar springen? Nou, zonder enige dressuurmatige ondergrond kom je niet ver in het parcours hoor, ook niet in de B....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:02

Ik draai het om: als je niet kan/durft te springen ga je maar dressuren? Maar als je dat ook niet blijkt te kunnen, moet je dan persé op wedstrijd?

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:10

Ik bedoelde dat je vaak aan de stem al kan horen of het homo's zijn

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:11

mee eens Amondi..

ik zie soms echt combinaties rondrijden op concours waarbij ik denk: wie doe je hier een plezier mee?
(en dat is niet eenmalig omdat het paard toevallig bang of fris is of de ruiter een baaldag heeft oid)
ruiter niet blij, paard niet blij, kan me voorstellen dat de jury na de zoveelste kansloze (sorry) combinatie niet meer blij is...
Ga dan lekker het bos in!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:12

Dat ben ik met je eens Noukie, maar dat vind ik geen reden om dan maar te zeggen "je kunt beter gaan springen/crossen/endurancen", je kunt beter zeggen "je kunt beter gaan lessen"